» 3DPE » درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی
بازار کار پرینتر سه بعدی

درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی

فهرست مطلب

دوست دارید ایده‌های جذاب کارآفرینی با چاپگر سه بعدی را بشناسید؟ میدانید چه انواع مشاغلی در حوزه 3DPrinter وجود دارد و برای شروع آنها چه مهارتهایی نیاز دارید؟ خبر خوب اینکه بعنوان جایزه، چند لینک دانلود فایل سه بعدی رایگان جذاب نیز برایتان فراهم کرده‌ایم.

امروزه همه افراد میتوانند برای سرگرمی چاپگر سه بعدی خانگی بخرند ولی وقتی میخواهید از این فناوری بعنوان ابزار اشتغالزایی بهره ببرید، شرایط کاملا متفاوت میشود. ما اینجا هستیم تا شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

در ادامه مطلب موارد زیر را جداگانه شرح خواهیم داد:

انواع مشاغل مرتبط با چاپگر سه بعدی در ایران

ایده اول: راه‌اندازی مرکز خدمات چاپ سه بعدی

ر

وقتی یک یا چند پرینتر سه بعدی بخرید و سفارش مشتریانتان را برای ساخت ماکت‌، قطعات معماری، قالب قطعات صنعتی و سایر حجم‌های هندسی دریافت کنید، میتوانید بر اساس هر ساعت چاپ، حسابی پول بگیرید! افراد زیادی خواهان چاپ مدلهای سه بعدی خود هستند، زیرا روشهای سنتی فرآیندی است که برای قطعات کم تعداد و پروتوتایپینگ ساگار نیست یا دقت آنالیزی خوبی ندارد. به همین خاطر در ایران روند رو به رشدی بین صاحبان کسب و کار برای استفاده از فرآیند 3DPrint در تولید محصولات مشاهده میشود. مشتریان شما دانشجویان معماری،‌ مهندسان عمران، موسسات دولتی یا خصوصی، مراکز هنری، صنعتگران یا شرکتهای کوچک و بزرگ دیگر هستند که نیاز دارند یک نمونه اولیه (پروتوتایپ) از قطعه خود داشته باشند تا آنرا بخوبی آنالیز و تست کیفیت کنند.

برخی مواقع حتی میتوان قطعات نهایی برای استفاده مستقیم را نیز با چاپگر سه بعدی ساخت؛ زیرا این تیپ قطعات چندان تحت تنش مکانیکی نیستند و قیمت قطعه یدکی اصلی آن بسیار گران است و در بازار هم یافت نمیشود. پس افراد زیادی به شما مراجعه میکنند تا فایل این قطعه یدکی را برایشان چاپ کنید تا با پوشش‌دهی و ماشینکاری توسط خودشان قابلیت استفاده مستقیم را پیدا کند (اسلاید عکسهای بالا، طیف گسترده مشتریان خدمات چاپ را نشان میدهد).

نحوه دریافت مبلغ از مشتریانی که سفارش پرینت قطعه به شما میدهند بر اساس ساعت چاپ میباشد (با توجه به نرخ خرید متریال از بازار در زمان سفارش مشتری): یک مثال میزنیم تا بهتر درک کنید؛ من به شما فایل سه بعدی یک مجسمه را میدهم تا تعرفه قیمت آنرا برای چاپ با ترموپلاستیک اعلام کنید. شما فایل سه بعدی را در نرم افزار اسلایسر چاپگر سه بعدی گذاشته و پس از پردازش فایل، نرم افزار اعلام میکند که زمان تقریبی چاپ 30 ساعت میباشد. بنابراین با توجه به عرف بازار در شهر شما و زمان سفارش، فرضا هزینه هر ساعت پرینت سه بعدی 60 هزار تومان است؛ بنابراین 45*60 = 2٫700٫000 تومان قیمت پیشنهادی شما به مشتری برای ساخت این مجسمه است. تعرفه هر ساعت چاپ با توجه به مکان، زمان و هزینه متریال توسط شما تعیین میشود تا علاوه بر کسب سود، هزینه خرید متریال و مصارف جانبی مثل برق و … نیز سرشکن شود.

نمونه‌کار چاپگر سه بعدی | کاربرد پرینترهای سه بعدی

ایده دوم: ساخت مجسمه و عروسک (اکشن فیگور) با چاپگر سه بعدی

آموزش درآمدزایی با پرینتر سه بعدی

قبل از ظهور چاپگرهای سه بعدی، ساخت حجمهای هنری کاری پیچیده محسوب میشد ولی حالا با عمومی شدن چاپگر سه بعدی کار آسان شده است. فایلهای سه بعدی زیادی در اینترنت به رایگان وجود دارد که هزاران ایده را میتوان با آن عملی کرد. کافیست آنها را دانلود، پرینت کرده و سپس با مونتاژ و الصاق قطعات تکمیلی، محصولات بسیار جذابی را ساخته و با قیمت خوبی بفروش برسانید.

به آسانی میتوانید محصولات خلاقانه ای را با پرینتر سه بعدی بسازید و خریداران زیادی نیز خواهان آن هستند. مثلا چاپ  گلدان، انواع دیوار آویز، زینت‌دهنده وسایل آشپزخانه، عروسک و غیره. اینها بعنوان محصولات صنایع دستی در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، دیوار و … با هزاران بازدید روزانه قابل فروش هستند.

ایده سوم: ساخت جواهرات بدلی یا قالبسازی جواهرات با پرینتر سه بعدی

در این حالت دو ایده قابل اجراست:

  1. استفاده از همان پرینترهای کم دردسر متریال ترموپلاستیک با چاشنی خلاقیت برای ساخت جواهرات دست ساز بدلی (مثل فیلم فوق) 
  2. استفاده از پرینتر سه بعدی متریال رزینی مخصوص ساخت قالب جواهر و ایمپلنت دندان: که پرینتر سه بعدی آن متفاوت از مورد قبلی است. برای چاپ قالبهای طلا و جواهرات از پرینتر سه بعدی لیزری SLA که متریال مصرفی آن مایع رزین حساس به نور است، استفاده میشود. این چاپگرها اختصاصا برای ساخت اشیای کوچک با سطح جزییات بالا طراحی شده‌اند و اکثر جواهرسازان از این پرینترهای لیزری برای ساخت پروتوتایپ جواهرات ابداعی خود استفاده میکنند. همچنین پزشکان نیز از این دستگاهها برای بیماران خود بهره میبرند. شما در این حالت میتوانید بعنوان خدمات‌دهنده پرینت سه بعدی رزینی وارد عمل شده و به این افراد، سرویس ساخت قطعاتشان را ارائه کنید.

ملاحظات:

سابقا خدمات پرینت رزینی، کار پردرآمدی در ایران محسوب میشد ولی با توجه به نوسان ارز و افزایش شدید قیمت خرید متریال مایع فتوپلیمری رزین، سرمایه‌گذاری روی این نوع چاپگرها ریسک بیشتری برایتان دارد. در ایران جواهرسازان یا پزشکان تمایل دارند خودشان چاپگر رزینی تهیه کرده و کمتر سفارش پرینت رزینی به دیگران بدهند زیرا تعرفه خدمات چاپ رزینی بسیار گران تمام میشود و هر کسی از عهده سفارش آن بر نمی‌آید و ترجیح میدهند گزینه باصرفه‌تر تهیه یک دستگاه اختصاصی را الویت قرار دهند.

پس در مورد ایجاد مرکز خدمات چاپ رزینی دقت کنید.

ایده چهارم: ساخت لوازم تزیینی و دکوراسیون با چاپگر سه بعدی

کارآفرینی با پرینت سه بعدی لوازم دکوراسیون
بهترین مشاغل حوزه پرینتر سه بعدی
تولید قاب عکس با چاپگر سه بعدی

دنیای چاپ سه بعدی رومیزی نامحدود است به شرط اینکه خلاق باشید. کاربران عاشق پرینتر سه بعدی در سراسر دنیا طرحهای سه بعدی آمده پرینت از انواع لوازم دکوراسیون داخلی را به رایگان منتشر کرده‌اند. در این حوزه نیز میتوانید ابزارهای خلاقانه‌ای را ساخته و در اینترنت بعنوان لوازم تزیینی دست‌ساز بفروش برسانید.

ایده پنجم: چاپ سه بعدی لیتوفان (عکس برجسته سه بعدی)

Lithophane هنری بسیار کهن است و از سرزمین چین سرچمشه می‌گیرد. سده‌ها بعد در اروپا و کشور فرانسه 1820 این هنر رواج جهانی یافت. لیتوفان در واقع یک اثر هنری حکاکی شده یا قالب‌گیری شده از چینی یا پلاستیک بسیار نازک نیمه شفاف است که تنها در صورت روشن شدن با منبع نور به وضوح دیده می‌شوند. تصاویر لیتوفان دارای ویژگیهای سه بعدی هستند و با تغییر زاویه منبع نور و درخشندگی، ظاهر خود را تغییر می دهند.

آموزش ساخت لیتوفان برای پرینت سه بعدی

خوشحال میشوید اگر بدانید شما هم میتوانید به آسانی تصاویر باکیفیت دوربین عکاسی یا موبایل را با چند تنظیم ساده نرم‌افزاری به لیتوفان تبدیل و سپس پرینت سه بعدی کنید! پس یک ایده عالی برای کارآفرینی با چاپگر سه بعدی در اختیار دارید.

در این حوزه هم صدها فایل آماده چاپ به رایگان در اینترنت منتشر شده است.

ایده ششم: ساخت اسباب‌بازی کنترلی کیت مونتاژی با پرینتر سه بعدی

طراحان دنیای اوپن سورس دنیا علاقمند به مدلسازی سه بعدی مینیاتوری اتومبیلهای مشهور هستند. این اسباب‌بازیها میتوانند با مونتاژ کیت قطعات الکترونیک و مکانیک جانبی، بصورت بیسیم کنترل شوند (RC Car). هم‌اکنون کیت مونتاژی ماشینهای مسابقه‌ای فرمول 1 و مشهورترین خودروهای شهری و جاده‌ای مثل فورد موستانگ، لندروور، شورولت بلیزر و … به لطف پرینترهای سه بعدی خانگی برای همگان قابل دسترس شده است. شما نیز میتوانید این اسباب‌بازیهای دست‌ساز جذاب را به علاقمندان بیشمار سرگرمیهای RC بفروشید.

ایده هفتم: ساخت کوادکوپتر و هواپیمای کنترلی با پرینتر سه بعدی

چه کسی از کنترل و بازی با یک کوادکوپتر، هلی‌کوپتر یا هواپیمای RC لذت نمیبرد. این روزها در ایران خرید کوادکوپتر در حال مرسوم شدن است. شما نیز میتوانید در این بازار وارد شده و برای خودتان درآمدزایی ایجاد کنید. مثل ماشین کنترلی RC که در مورد قبلی توضیح دادیم، انواع مدل سه بعدی کیت مونتاژی آماده پرینت هواپیما، کوادکوپتر، پهباد، هلی کوپتر به رایگان در اینترنت منتشر شده است. شما باید این فایلها را دانلود و پرینت کنید. سپس قطعات مکانیکی و الکترونیک جانبی را خریده و طبق راهنمای اسمبلی آنها را مونتاژ کنید. حالا اسباب بازی پروازی شما آماده است.

یک ایده خوب دیگر در اینجا، پرینت لوازم و قطعات یدکی کوادکوپتر و سایر ماشینهای پروازی RC معروف است که قیمت قطعات آن در بازار گران شده یا اصلا یافت نمیشود.

ایده هشتم: ساخت ابزارآلات موسیقی با چاپگر سه بعدی

فناوری چاپ سه بعدی به دنیای موسیقی نیز وارد شده‌ و خلاقیتهای بسیار جذابی را برای علاقمندان ممکن کرده است. در اینجا هم مدلسازان سه بعدی سراسر دنیا شروع به طراحی لوازم موسیقی قابل پرینت و مونتاژ آسان کرده‌اند و به رایگان در اینترنت منتشر میکنند. کافیست طبق راهنمای مونتاژ آنها را پرینت و اسمبل نمایید تا حس داشتن یک ابزار موسیقی مدرن ولی دست‌ساز را تجربه کنید. مطمئنا علاقمندان زیادی تمایل به خرید این وسایل موسیقی ابتکاری شما خواهند داشت.

ایده نهم: تولید اسباب‌بازی فیجت اسپینر

فیجت (Fidget) شامل انواعی از گجت‌های خلاقانه است که با عنوان وسایل سرگرم‌کننده و ضد‌استرس شناخته میشوند. این اسباب بازیهای جالب در هر رده سنی از کودکان تا بزرگسالان کاربرد دارد. از وقتی اسباب‌بازی فیجت عمومی شده، همه تمایل دارند یکی از آن‌ها را داشته باشند، گاهی با وجود تنوع زیاد این تیپ اسباب‌بازی‌ها در بازار، پیدا کردن Fidget خاصی که کاملا با سلیقه مشتری باشد، مشکل میشود؛ اینجاست که ایده چاپ سه بعدی انواع فیجت اسپینر میدرخشد. 

گروه بزرگ طراحان اوپن سورس سراسر دنیا، هزاران مدل سه بعدی اسباب‌بازی فیجت ابتکاری را بصورت فایلهای آماده پرینت در مخازن دانلود رایگان اینترنتی منتشر کرده‌اند. خلاقیتی که در طراحی این گجتها بکار میرود واقعا شگفت‌انگیز است و جالب اینکه تمامی این مدلها میتواند خیلی آسان با پرینترهای سه بعدی رومیزی متریال ترموپلاستیک (FDM 3D Printer) ساخته شده، مونتاژ و قابل استفاده شوند؛ یک اسباب بازی دست‌ساز جذاب برای فروش به علاقمندان.

ایده دهم: ساخت اسباب‌بازی فکری (بورد گیم)

درآمدزایی ساخت بوردگیم

پدربزرگها، دایی و عموها را در مهمانیهای خانوادگی به یاد بیاورید – اکثر بزرگان فامیل، استاد اعظم این نوع تخته بازی‌ها هستند و حداقل یک دست مِنچ، توی خانه‌ آنها پیدا میشود. اگر تصور میکنید که بازی فکری فقط تخته نرد، شطرنج، منچ و … اینهاست، سخت اشتباه میکنید؛ امروزه برد گیم های بی شماری برای انتخاب وجود دارد که هر روز خلاقیت بیشتری هم پیدا می کنند. تنوع آنقدر زیاد است که اسم برخی از این گیمبردها به گوشمان هم نخورده و حتی بلد نیستیم چطور آنها را بازی کنیم. به لطف عمومی شدن فناوری چاپ سه بعدی، محدودیتهای ساخت لوازم ابتکاری حذف شده و به خلاقان مستقل اجازه داده است تا مفاهیم بازی‌سازی جدیدی را ارائه دهند. 

ایده یازدهم: تولید انیمیشن استاپ موشن با چاپگر سه بعدی

از آنجا که انیمیشن «استاپ موشن» بصورت فریم به فریم گرفته میشود، هر شخصیت صدها ژست داشته و چهرۀ شخصیتها باید تغییر کند. توانایی چاپ سه بعدیِ فیگور و ژست ماکت و مجسمه، تاثیر مهمی در تولید انیمیشن کمپانیهای بزرگ و همچنین فیلمهای کوتاه غیرتجاری (آماتوری) گذاشته و میتواند هم سرگرمی باشد و هم منبع درآمد.

اگر به حوزه فیلمسازی و انیمیشن علاقمند هستید؛ میتوانید با تولید فیلمهای کوتاه تبلیغاتی یا فانتزی (همانند ویدئوی بالا) و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، حسابی محبوب شوید و سپس از برند خودتان درآمد کسب نمایید.

ایده دوازدهم: فعالیت بعنوان مربی آموزش چاپ سه بعدی

کارآفرینی بعنوان مربی پرینتر سه بعدی

در ایران فناوری پرینت سه بعدی، دانش نسبتا جدیدی است؛ پس خلاء کارشناس و مربی کاربلد در این حوزه شدیدا احساس میشود. سازمانها، موسسات آموزشی و افراد مستقل زیادی هستند که نیاز به دریافت آموزش در این حوزه دارند و این فرصت خوبی بمنظور کسب درآمد است. البته این کار نیاز به مهارت بالا دارد ولی خیلی سخت نیست، فقط انگیزه میخواهد. برای شروع به موسسات معتبری که دوره‌های آموزشی حوزه فناوری 3DPrinter را در ایران برگزار میکنند مراجعه کنید. فیلمهای آموزشی زیادی هم در اینترنت وجود دارد. وقتی احساس کردید دانش لازم را کسب کرده اید، میتوانید بعنوان آموزگار ساخت چاپگر، مربی پرینت سه بعدی در موسسات مرتبط استخدام شوید. حتی میتوانید بصورت مستقل نیز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و کم‌کم محبوب شوید تا از برند خودتان به درآمد برسید. 

ایده سیزدهم: تعمیرکار (تکنیسین) پرینتر سه بعدی

کارآفرینی بعنوان تعمیرکار چاپگر سه بعدی

مثل مورد بالا نیاز به متخصص ماهر تعمیر،‌ عیب‌یابی و نگهداری چاپگر سه بعدی در ایران واقعا احساس میشود. مثل هر دستگاه دیگری، 3DPrinter گاهی از کار می افتد یا نیاز به سرویس دوباره دارد. پس یک فرصت شغلی خوب در انتظار شماست. یادگیری آن انگیزه بالا میخواهد که ارزشمند است چون درآمد تضمین شده و سودآوری نصیبتان میکند. همه مشتریان هم با احترام و بعنوان فردی مشکل‌گشا به شما نگاه میکنند. در این شغل با گذر زمان تجربه هم کسب می‌کنید و به اصطلاح استادکار شده و بین مشتریان اعتبار کسب خواهید کرد.

میتوانید مرکز تعمیرات چاپگر سه بعدی راه بیندازید، در محل مشتری یا در دفتر خودتان. میتوانید در وبسایتهای آگهی رایگان نیز خدمات خود را ثبت کنید. در این حالت هزینه اولیه کمتری بابت شروع کار متقبل میشوید. بجای اینکه مثل بقیه، مونتاژکار (سازنده) پرینتر سه بعدی دست‌ساز شوید و مخارج زیادی بابت خرید قطعات یا کیت مونتاژ بدهید، مرکزی برای عیب‌یابی و تعمیرات  ایجاد کنید و مطمئنا درآمد پایداری خواهید داشت.

ایده چهارده: بازاریاب و فروشنده پرینتر سه بعدی

شغل بازاریابی چاپگر سه بعدی

علاقمندان حرفه بازاریابی و فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی فروش که می‌خواهند شغلی داشته باشند، بازار چاپگر سه بعدی منتظر آنهاست. کافی است قدرت بیان بالا داشته باشید؛ تا با سازندگان یا واردکنندگان 3DPrinter قرارداد کاری منعقد و با فروش هر دستگاه یا سرویس خدماتی مرتبط، کمیسیون خود را دریافت کنید.

ایده پانزدهم: درآمدزایی دلاری از طراحی سه بعدی

درآمد دلاری با طراحی فایل پرینت سه بعدی

روش اول: اگر علاقه به مدلسازی سه بعدی دارید، نرم‌افزارهای زیادی برای کار وجود دارد: Catia و ZBrush SolidWorks و Blender از پردرآمدترین برنامه‌های طراحی بازار ایران هستند. شرکتهایی که سرویس آنلاین خدمات چاپ سه بعدی راه‌اندازی میکنند،‌ شدیدا نیازمند مدلساز حرفه‌ای نیز هستند (برای تکمیل و گسترش نیازمندیهای مشتریان یا ویرایش فایل برای پرینت) و حاضرند حقوق‌های خوبی بدهند. برای این شغل میتوانید با کارفرما همکاری کنید یا پروژه محور توسط خودتان انجام شود (مثل سرویس راه اندازی چاپ مدل سه بعدی است که در بالا توضیح دادیم). خوبی این حرفه عدم محدودیت به حوزه چاپ سه بعدی است و مشتریان شما بسیار گسترده هستند. در واقع حرفه‌ای ایده‌آل برای فارغ التحصیلان هنر، معماری، طراحی صنعتی یا کارآموزان علاقمند است. جدیدترین و پرطرفدارترین شغل برای مدلسازی سه بعدی یادگیری نرم افزار Zbrush و Belender است که کاربرد و خواهان زیادی برای طراحی  چهره، مجسمه سازی و غیره دارد.

روش دوم: علاوه بر درآمدزایی ریالی در ایران – میتوانید فایلهای طراحی شده خود (که هم میتواند اختصاصا برای پرینت سه بعدی باشد یا به حوزه‌های مدلسازی دیگر مربوط گردد) را در وبسایتهای معروف دنیا (مخازن فایل) آپلود و از فروش مدل پریمیوم، درآمد دلاری کسب کنید. کافیست در اینترنت، شرکتهایی که خدمات وریفای حساب پی پال را برای ایرانیان انجام میدهند را جستجو کنید. وقتی حساب بین المللی PayPal داشته باشید میتوانید در هر سایت بین المللی، یک درگاه واریز وجه بنام خودتان ایجاد نمایید.

مهارتهای لازم برای موفقیت در بازار کار پرینت سه بعدی

همیشه شرایط اقتصادی ایران را در نظر بگیرید و بر خلاف ادعای برخی وبسایتها که کارشان رویافروشی است، تبلیغات خلاف واقع درباره کسب درآمد میلیونی پرینتر سه بعدی را باور نکنید.

برای کارآفرینی با پرینتر سه بعدی به چه مهارتی نیاز دارم؟

در پاراگرافهای قبلی گفتیم که واقع بین باشید و خیال پردازی نکنید. پرینتر سه بعدی مثل دستگاه فتوکپی نیست که برگه سفید از یک طرف وارد و کاغذ چاپی از طرف دیگر خارج شود. مهارت بالای کار با نرم افزار چاپگر سه بعدی بنام اسلایسر، یک کامپیوتر با سخت افزار مناسب، نظارت بر فرآیند طولانی چاپ و توانایی مدیریت مالی هزینه مواد اولیه … همیشه همراهتان خواهند بود.

  • اگر میخواهید که سازنده چاپگر سه بعدی شوید که باید حسابی تلاش کنید و مهارت یک مهندس الزام آن است. به دردسرهای پس از فروش دستگاه نیز فکر کنید. اگر مشتری از دستگاهتان ناراضی بود یا دچار خرابی شد چکار میکنید؟ تک نفره که نمیتوانید از پس از این همه کار بر بیایید و باید چند نفر دیگر را استخدام کنید و به آنها حقوق بدهید. در بازار پر تنش ایران با قیمتهای سر به فلک زده، چطور قطعات را تهیه خواهید کرد؟شاید بهتر باشد مهارت خوبی در ساخت کسب کرده و سپس در یک شرکت استخدام شوید.اگر میخواهید دستگاه پرینتر سه بعدی بخرید و با چاپ قطعات برای مشتریان، درآمد کسب کنید نیز مهارتهایی مثل:
    • تسلط به نرم افزارهای طراحی سه بعدی یا حداقل داشتن مهارتهای پایه‌ای (الزام نیست و میتوانید با یک طراح همکاری کنید ولی تسلط بر مدلسازی دست شما را بسیار باز میکند و یک اضافه درآمد خوب خواهید داشت و معطل یک نفر دیگر نیستید)
    • توانایی کار با کامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط
    • دانستن زبان انگلیسی در سطح پایه تا بتوانید با رابط کاربری نرم افزار کار کنید و همچنین منابع آموزشی بروز را در اینترنت مطالعه کنید (برای ماهر شدن همیشه باید دنبال یادگیری باشید و مثل دیگر حوزه‌ها منبع آموزشی جدید و جامع ناچارا به زبان انگلیسی هستند). هر چه بیشتر بدانید، موفق‌تر خواهید بود و مهارت بالاتر یعنی آپشنهای خدماتی خلاقانه بیشتر به مشتریان که شما را از رقبایتان متمایز میکند.
    • مهارت در حوزه هنر برای مراحل پس از پرینت قطعات مثلا رنگ کردن مجسمه چاپ شده و زیباسازی آن … که درآمد اضافه دیگری برای شما خواهد داشت.
    • مهارت در بازاریابی اینترنتی برای معرفی کسب و کار خود یا توانایی پرداخت هزینه‌های آن تا افراد دیگری آنرا برای شما انجام دهند.
  • خیال پردازی با پرینتر سه بعدی ممنوع!

برای کسب درآمد از چاپگر سه بعدی باید واقع بین باشید، مهارت کسب کرده و تلاش کنید.

متاسفانه سودجویان بازار به حوزه چاپگر سه بعدی هم وارد و سودجویی مینمایند؛ مثلا با تبلیغ بسته‌های به اصطلاح بانک جامع اطلاعاتی! و با قیمت‌گذاری ارزان چند هزار تومانی تا گران میلیونی – آنها میگویند که منبع آموزشی کاملی است (نمیگوییم هر بانک اطلاعاتی که درباره چاپگر سه بعدی فروخته میشود، تقلبی است نه، بسته‌های آموزشی خوبی هم هستند که باید اعتبار منتشرکننده آنرا بررسی نمایید).

اما وقتی برخی ادعا میکنند با این بسته آموزشی فسقلی میتوانید پول در بیاورید، بهتر است کمی شک کنید. این جزوات نیز مثل همان جزوات کلیشه‌ای درآمد میلیونی از بستر اینترنت است که همه میدانیم هیچ چیز بدردبخوری در آن نیست و تنها کلی‌گویی یکسری مشاغل است. شما این بسته بانک اطلاعاتی ارزان یا گران را میخرید، میخوانید و با مطالب پراکنده‌ای سردرگم شده و چه بسا کلا ناامید و منصرف میشوید. آیا پیگیر بازگشت وجه پرداختی‌تان خواهید شد یا اصلا میشود پولتان را پس بگیرید؟! خودتان را راضی میکنید که این هم تجربه‌‎ای بود ولی فروشنده نابکار، سودش را کرده است؛ به همین راحتی! چند نفر دیگر مثل شما روزانه این بسته را میخرند؟!

محتویات برخی از بانکهای اطلاعاتی، مفاهیم پایه 3D Printing است که در خارج از ایران به رایگان share شده ولی عده‌ای سودجو در ایران همین داده‌های پراکنده اوپن سورس را بعنوان بسته جامع آموزشی به کاربران ایرانی میفروشند!

ما منابعی رایگان برای یادگیری مفاهیم پایه پرینتر سه بعدی به شما معرفی میکنیم تا نیازی به جزوات و بانک اطلاعاتی افراد سودجو نداشته باشید و پولتان را هدر ندهید:

این منابع رایگان را دانلود کرده، بخوانید و لذت ببرید.

سپس در دوره‌های پیشرفته موسسات معتبر شرکت کنید.

مرجع ساخت پرینتر3بعدی

instructables.com

برای یادگیری ساخت و اسمبل پرینتر سه بعدی به فارسی مطالب آموزشی هست ولی جامعترین رفرنسهای حاوی ویدئو تنها به زبان انگلیسی در گوگل قابل دستیابی است. مثلا در وبسایت instructables.com که مرجع آموزش اوپن سورس ساخت همه چیز بحساب می آید، کافیست در بخش جستجو کلماتی مثل DIY 3D Printer را سرچ کنید (Do it yourself : خودت انجامش بده). این وبسایت هر آموزش را کاملا گام به گام با تصاویر و فیلم منتشر میکند. بنابراین میتوانید براحتی با کمی دانش پایه زبان انگلیسی، اصول کلی ساخت چاپگر سه بعدی را فرا بگیرید.

خودتان کمی بیشتر جستجو کنید دهها وبسایت مشابه و بهتر نیز پیدا خواهید کرد. فیلمهای یوتیوب هم که همیشه هست.

نکته: برای جستجو و بازدید منابع آموزشی انگلیسی ۳D Printer مجبورید از یک V_P_N استفاده کنید تا فیلترنت داخلی یا تحریم خارجی را بشکنید!

  • کسب مهارت با حضور در دوره‌های آموزشی معتبر

شرکتها و موسسات زیادی دوره‌های ساخت پرینتر سه بعدی یا آموزش چاپ سه بعدی را برگزار می کنند. فقط معتبرترین و باسابقه‌ترین موسسات را انتخاب نمایید (ترجیحا دوره‌های حضوری). پس از کسب دوره، برنامه‌ریزی کرده و بدنبال یادگیری جامعتر در یکی از حوزه‌های تخصصی باشید: میخواهید چاپگر بسازید و آنرا به دیگران بفروشید یا اینکه میخواهید با ایجاد مرکز خدمات پرینت درآمد کسب کنید؟ وارد شدن به هر یک از این دو حوزه کارآفرینی نیاز به مهارت، برنامه‌ریزی و مهمتر از همه خرج پولتان را دارد – فکر نکنید با شرکت در یک دوره آموزشی، بعدا میتوانید پول پارو کنید، تازه شروع کار و تمرین شماست. پس با انگیزه جلو بروید.

نکات مهم برای شرکت در دوره‌های آموزش پرینتر سه بعدی

  • از موسسه برگزارکننده دوره بخواهید که قبل از ثبت نام سرفصل آموزشی را برایتان ارسال کند تا بررسی کنید و ببینید که ارزش دارد بابتش هزینه بدهید یا نه.
  • موسسات آموزشی معتبر در معرفی کارآموزان قبلی شفافیت دارند، پس میتوانید کیفیت آموزش را از آنها پیگیر شوید.
  • معمولا موسسات معتبر جلسه اول را رایگان برگزار میکنند و سپس شهریه دریافت میشود.
  • یک موسسه آموزشی معتبر، بعد از اتمام دوره نیز تا مدتی کارآموزان خود را راهنمایی و پشتیبانی خواهد کرد.
  • تفکر باز داشته باشید: بدنبال موسسات معتبر و با دوره های آموزشی کاملی باشید که مهارتهایی کاربردی را برگزار میکنند. اصلا چرا به دوره‌های آموزشی مدلسازی سه بعدی که بازار کار بسیار بهتری دارد فکر نمیکنید؟! در پرینت سه بعدی وقتی بحث اشتغال هست باید در کنار مدلسازی سه بعدی تعریف شود؛ بهتر نیست ابتدا در یک دوره آموزشی مدلسازی سه بعدی مثلا نرم افزار کتیا یا ZBrush ثبت نام کرده و مهارت کسب کنید و اشتغالزایی خود را تضمین کنید، سپس بدنبال یادگیری پرینت سه بعدی بروید؟!
  • هدفتان را از همان ابتدا مشخص کنید ساخت پرینتر یا قطعه سازی با پرینتر (ایجاد مرکز خدمات پرینت). مسلما با توجه به شرایط فعلی بازار ایران، انتخاب دوم یعنی مرکز خدمات پرینت سه بعدی دردسر کمتر و بازدهی سریعتری دارد؛ چون با کسب مهارت میتوانید با خرید یک چاپگر، سفارشات مشتریان در شهر محل سکونت یا دیگر شهرها را انجام دهید.
  • نکته: مثل هر شغل دیگری، تنها روش برای کسب مهارت بالا در کار با پرینتر سه بعدی، مطالعه منظم منابع آموزشی انگلیسی است. چه کسی را میشناسید که در کسب و کارش موفق شده ولی مطالعه منظمی از رفرنسهای خارجی ندارد؟!
  • نکات مهم خرید چاپگر سه بعدی در ایران برای درآمدزایی

  • از شرکتی معتبر یک چاپگر سه بعدی استاندارد و با گارانتی بخرید (خارجی یا ایرانی فرقی ندارد مهم کیفیت ساخت دستگاه و امکان پشتیبانی طولانی مدت پس از خرید است). هرگز دستگاههای ارزان ولی بدون خدمات پس از فروش را نخرید، مگر اینکه یک تکنیسین فنی بسیار ماهر هستید و خودتان از پس تعمیرات و خرابی دستگاه بر می آیید. اگر آدمی معمولی هستید و سر رشته ای از مباحث فنی ندارید، هیچ فکر کرده اید که با خرید یک دستگاه ارزان کم کیفیت بدون گارانتی با چه ریسک بزرگی مواجه میشوید؟ قرار است از دستگاهتان ساعتهای طولانی کار بکشید (میخواهید با آن پول کسب کنید و سرگرمی اوقات بیکاری نیست) و مطمئنا در آینده نزدیک دستگاه دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر خواهد داشت، بدون گارانتی چه کسی به داد شما میرسد؟!
  • حتما حضوری از شرکت مورد نظرتان بازدید کرده و از آنها بخواهید نمونه قطعه ای را در حضورتان با محصولاتشان تست پرینت کنند.
  • از آنها بخواهید مشتریان شاخص خود را به شما معرفی کنند تا میزان اعتبار و کیفیت دستگاههای آنها برایتان مشخص شود.
  • اینستاگرام و دیجیکالا مرجعی برای جستجوی سازندگان پرینتر سه بعدی نیست و باید در بازار شهرتان و گوگل جستجو کنید و وبسایتهای سازندگان را بدقت بررسی کرده و میزان اعتبارشان را بسنجید؛ شرکتهای معتبر شامل شماره ثابت تلفن هستند، آدرس پستی دقیق، لوکیشن دفتر شرکت در نقشه گوگل، گالری عکس مشتریان و تلفن پشتیبانی و خدمات پس از فروش … هستند). با بررسی چند وبسایت معتبر و قیمت محصولات و میزان اعتبارشان، برای خودتان یک لیست الویت خرید ایجاد کنید.
  • گول شرکتهایی که رویافروشی میکنند نخورید، قرار نیست با خرید پرینتر سه بعدی به یک میلیونر در ایران تبدیل شوید، بقیه زودتر از شما دستگاههایشان را خریده‌اند و شما نیز به این بازار شلوغ اضافه خواهید شد.

خب، به آخر این مطلب رسیدیم. امیدواریم خواندنش مفید واقع شود و برایتان آرزوی موفقیت میکنیم. فراموش نکنید که ایده‌های بالا فقط گلچینی از دهها فرصت کارآفرینی از پرینترهای سه بعدی است. خوشحال میشویم ایده‌ها و نظرات خود را بنام خودتان برای ما ارسال کنید.

16 دیدگاه دربارهٔ «درآمدزایی با پرینترهای سه بعدی»

  1. سلام روزتون بخیر
    بسیار علاقمند به فعالیت در زمینه پرینت سه بعدی هستم و دوست دارم از آموزش دادن اینکار شروع کنم
    آموزش‌های لازم رو از کجا پیدا کنم تا بتونم به دیگران نیز آموزش بدم
    مدرس فیزیک هستم و به حوزه فناوری و صنعت بسیار علاقمندم

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      با سلام. میتونید به انگلیسی مطالب آموزشی جدید و کاربردی رو مطالعه کنید. در صورت نیاز به آموزشهای تخصصی بهتر است به موسسات معتبر مراجعه حضوری و در کلاسهای اونها شرکت کنید. از خرید جزوات یا آموزش راه دور اجتناب کنید. توجه داشته باشید که جدیدترین فناوریهای چاپ سه بعدی هنوز در ایران مرسوم نیستند.
      اگر هدفتون کسب درآمد هست (نه سرگرمی) باید با دقت هزینه کنید و برنامه ریزی داشته باشید. در غیر اینصورت وقت و پول زیادی از دست خواهید داد. ادعاهایی که بابت درآمد میلیونی با پرینتر سه بعدی میشود را خیلی جدی نگیرید و با دقت تمام جوانب رو بررسی کنید.

  2. حسن خانی

    سلام. من یک بازنشسته بانک هستم . ایا می توانم باخرید پرینتر سه بعدی برای جبران بخشی ازهزینه زندگی از ان کسب درامد کنم و اوقات بیکاری را هم پرکنم ؟ لطفا درصورت امکان پاسخ را مکتوب گذاشته یابصورت فایل صوتی بگذارید تا بتوانم چندبار انرا بررسی کنم.ضمنامن دیپلم هستم اما به این مورددربین خیلی اموردیگرکه بررسی کردم بسیارعلاقهمند شدم .قبلا از راهنماییتان سپاسگذارم.

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      با سلام . خیر اصلا پیشنهاد نمیکنیم که با خرید چاپگر سه بعدی میتوانید درآمد داشته باشید. کار با پرینتر به مهارت اپراتوری کامپیوتر، مباحث مدلسازی و هزینه تبلیغات اینترنتی برای جذب مشتری نیاز دارد و با توجه به اینکه شما آشنایی با این موارد ندارید و سن بالای شما و عدم آشنایی با موارد جانبی دیگر، سبب خستگی، سردرگمی و ناامیدی شما می گردد و به مشکلات زیادی خواهید خورد. لطفا منطقی فکر کنید و گول حرفهای فریبنده فروشندگانی که ادعای درآمد میلیونی از ۳dPrinter میکنند را نخورید. اگر سرمایه محدودی دارید آنرا در این راه پر ریسک بر باد ندهید.
      البته که بعنوان سرگرمی دوران بازنشستگی، داشتن چاپگر۳بعدی خیلی هم خوب است ولی ابزار کسب درآمد با توجه به شرایط شما خیر.

    2. ناشناس

      سپاسگذارم از پاسخ منطقی وخردمندانه تان .اما حق باشماست چون درچند سال اخیر مندر بورس ایران ، فارکس و ارزهای دیجیتال فعالیت و ۱۰۰ها ساعت اموزش مجازی وحضوری دیدم اما غیراز اندکی درامد در سال ۹۹در بورس ایران به هیچ درآمدی نرسیدم اما خیلی با احتیاط عمل می کردم سرمایه هم ازدست ندادم و اینکه امروز به پرینتر۳بعدی رو آوردم چون حوصله ام سرمیره و فکر کردم وسیله ایست که اگر کمی به ان مسلط شوی می تونی ضمن سرگرمی بسیاری ازتخیلات و افکارتو اجرا کنی . بهرحال خیلی از راهنمایی تون ممنونم.

    1. سلام ببخشید میشود چند وبسایت معروف برای بارگذاری مدل سه بعدی معرفی کنید؟

    2. آموزش پرینتر سه بعدی

      لطفا به دو لینک زیر سر بزنید:
      https://www.3dpe.ir/free-3d-model-for-3d-printer
      https://www.3dpe.ir/shop/3d-print-file

  3. محمد حسن زبرجد

    سلام آیا میشه از پرینتر سه بعدی برای تولید قطعات پلاستیکی به جای استفاده از قالب و روش تزریق پلاستیک استفاده کرد و از لحاظ کیفیت تفاوتی خواهند داشت؟وصرفه اقتصادی آنها نسبت به هم چطور است؟

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      پرینتر سه بعدی برای تولید نمونه اولیه یا کانسپت محصول پیش از فرآیند قالبسازی کاربرد دارد تا صحت و دقت طراحی بررسی شود
      اگر قطعات تان در حجم کم و برای کاربردی خاص هست مثل قطعات ربات، اسباب بازی یا کارهای خلاقانه دیگر بله میتوان با چاپگر آنرا تولید کرد
      ولی اگر هدفتان تولید انبوه قطعات و با کیفیت بسیار بالا باشد چاپ سه بعدی نمیتواند جایگزین کیفیت تزریق پلاستیک شود و از نظر زمان و هزینه نیز منطقی نیست

  4. سلام خسته نباشین.یکدستگاه پرینتر سه بعدی چقدر قیمت داره و مواد اولیه ان طورتهیه میشه؟؟؟؟ ایا در مورد حرید و کار کردش بما کمک میکنین ؟؟؟

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      سلام در ایران عمده پرینترها با متریال ترموپلاستیک هستند و برای ساخت نمونه سازی یا قالبسازی یا درآمدزایی به کار میروند. کلا پرینتر سه بعدی برای ساخت کانسپت هست و تصور دستگاهی برای تولید انبوه کالا را نداشته باشید. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید ۰۹۱۲۵۲۵۷۳۸۵

  5. امین بخشنده

    با سلام
    بنده نیاز به تهیه یک عدد پرینتر سه بعدی جهت به روز کردن یک کارگاه مدل سازی قدیمی در همدان، دارم که البته درصورت امکان یک اپراتور هم نیاز دارم لطفاً جهت هماهنگی با بنده تماس بگیرید
    با سپاس بخشنده

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      سلام
      همکاران با شما تماس میگیرند
      تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطلب

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین