» 3DPE » آموزش ساخت عکس برجسته لیتوفان برای پرینت سه بعدی
آموزش لیتوفان

آموزش ساخت عکس برجسته لیتوفان برای پرینت سه بعدی

lithophane

| مشاوره رایگان و تعیین قیمت ساخت عکس برجسته با پرینتر سه بعدی |

Lithophane یک راه منحصر بفرد برای جاودانه کردن بهترین لحظات زندگی و عزیزترین کسانی است که دوست شان دارید. در این مطلب، یاد میگیرید چطور عکس دلخواهتان را به فایل لیتوفان قابل پرینت سه بعدی تبدیل کنید. همچنین در انتهای آموزش، میتوانید لینک مجموعه 150 تایی برترین فایلهای آماده چاپ لیتوفِین را مشاهده و رایگان دانلود نمایید.

لیتوفانها اساساً عکسهای برجسته ای هستند که ابتدا توسط یک نرم افزار واسط آماده سازی شده و نهایتا توسط پرینتر سه بعدی بصورت فیزیکی ساخته می شوند. در حالت عادی این عکس پرینت شده چیز خاصی بنظر نمیرسد ولی صبر کنید، معجزه در برابر نور رقم میخورد! مقداری نور به پشت این عکس بتابانید تا از جزئیات ظاهر شده شگفت زده شوید!

روش کار به این صورت است که نور از قسمت های نازک عبور می کند در حالی که توسط قسمت های ضخیم مسدود می شود. به این ترتیب تفاوت نور جزئیات تصویر را درحالت سه بعدی و افکتی بسیار زیبا نمایان می کند.

کلمه lithophane از یونانی litho گرفته شده است که از lithos به معنی “سنگ” و phainein به معنای “باعث ظاهر شدن” یا “باعث ظاهر شدن ناگهانی” است. نوعی تصویر سه بعدی که بطور ناگهانی هنگام روشن شدن با منبع نور پس زمینه در چشمان مخاطب جلوه گر میشود.

لیتوفان چیست

مورخان استدلال می‌کنند که الهام‌بخش ایده لیتوفان در اصل از چین حدود هزار سال پیش سلسله تانگ آمده است. لیتوفانهای اروپایی برای اولین بار در دهه 1820 در فرانسه، آلمان، پروس و انگلستان در همان زمان تولید شدند. صدها هزار لیتوفان در اواسط دهه 1800 توسط چندین کارخانه چینی اروپایی ساخته شد. روش سنتی همچنان یک شکل پیچیده از هنر با مراحل بسیار است و توسط صنعتگران آموزش دیده انجام میگردد. تصاویر لیتوفون سنتی از جنس چینی آلات در قالب های مختلف از پنجره گرفته تا صفحه شومینه ارائه می شوند. آنها معمولاً در زیور آلات سوغاتی، آبجو، کف لیوان و سایه های لامپ مورد توجه قرار می گیرند (wikipedia.org).

حالا با پیشرفت تکنولوژی، هر کسی براحتی می تواند مدل سه بعدی لیتوفانهای دیجیتالی را با چاپگر سه بعدی در خانه اش تولید کند.

ابتدا، بیایید نگاهی بیندازیم که چه نوع عکسهایی بهترین لیتوفن های پرینت سه بعدی را می سازند:

تراکم المانهای تصویر شما یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند لیتوفان است و برخی از تصاویر بهتر از بقیه بعنوان لیتوفان عمل می‌کنند. تصویری که بیش از حد پیچیده است یا فاقد کنتراست است، ممکن است منجر به یک حجم نامنسجم  پرینتی شود. بنابراین قبل از اینکه حتی به نحوه تبدیل تصویر خود به مدل سه بعدی فکر کنید، باید نکات زیر را برای انتخاب و تهیه تصاویر در نظر بگیرید:

  • سادگی: هرچه تصویر شما ساده تر باشد – چه رنگ، پس زمینه یا اشیاء – بهتر است. هنگامی که تصاویر بیش از حد پیچیده هستند، می تواند منجر به چاپ های بسیار نامرتب شود.
  • کنتراست: تصویری با کنتراست بالاتر اغلب نتایج واضح تری به همراه دارد. برخی از برنامه ها لیتوفان ها را بر اساس سطوح کنتراست توسعه می دهند. مثلا هنگام آماده سازی از کاربران خواسته می‌شود انتخاب کنند که قسمت‌های تیره‌تر یا روشن‌تر تصویر، قسمت بالاتر مدل باشد، که البته تعیین می‌کند چه مقدار نور از آن عبور می‌کند.
  • کیفیت: عکس انتخابی برای لیتوفان باید رزولوشن و پیکسل بسیار بالایی داشته باشد. بنابراین عکسهای فرمت وب اینترنت چندان خوب نبوده و لیتوفان زیبایی نمیسازند. وقتی با موبایلتان دارید عکس میگیرید تنظیم آنرا روی بهترین کیفیت قرار دهید.

البته راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت‌ها وجود دارد، اما اگر اولین باری است که لیتوفان می‌سازید، این موارد را دقیق در نظر داشته باشید تا به بهترین نتیجه برسید.

ترفند تصویر لیتوفن در ضخامت لایه‌های متفاوت پرینت سه بعدی است که میزان عبور نور خورشید یا لامپ را متغیر خواهد کرد ( هر چه لایه نازکتر باشد، میزان نور شدیدتر میشود). بنابراین وقتی عکس پرینت سه بعدی شده در مقابل منبع نوری باشد،‌ حالت سه بعدی زیبایی پیدا میکند.

چگونه به آسانی عکس لیتوفون برای پرینت سه بعدی بسازیم؟

ساخت لیتوفن

ابزارهای زیادی برای تبدیل عکس شما به یک مدل لیتوفون وجود دارد، اما تقریباً همه آنها به یک شکل عمل میکنند. ابتدا شی اصلی عکس را حدس می زنند و آن را برجسته می کنند. سپس یک حاشیه زیبا به آن می دهند و فایل نهایی را با فرمت سه بعدی STL در اختیار شما قرار می دهند.

How convert 2D image to lithophane  3D Print

در زیر ما روشهای آسان تا حرفه ای برای تبدیل عکس به مدل لیتوفون ارائه خواهیم داد، از جمله مبدل آنلاین تبدیل تصویر به لیتوفان (مرورگر)، توسط نرم افزار محبوب و رایگان پرینت سه بعدی Cura و نرم افزار فتوشاپ و نرم افزار مدل سازی CAD

  • مبدل آنلاین ساخت لیتوفان

لیتوفین پرینت عکس سه بعدی

آسانترین و سریعترین روش برای به دست آوردن فایل STL لیتوفن استفاده از مبدلهای آنلاین تصویر به لیتوفان است. اکثر آنها خدمات مبتنی بر مرورگر هستند که تصویرتان را به یک فایل STL تبدیل میکنند. چندین گزینه مانند 3DP Rocks، ItsLitho و Lithophane Maker وجود دارد.

بطور کلی، همه آنها به یک شکل کار می کنند. شما تصویر خود را آپلود می کنید، شکل یا قاب مورد نظر خود را انتخاب می کنید، سپس فایل STL را در رایانه خود دانلود می کنید.

با مبدلهای اینترنتی تصویر به لیتوفان، شما تمایل به سفارشی سازی بیشتر با پیچیدگی کمتر دارید. بعنوان مثال، ItsLitho به شما این امکان را می دهد که رنگ های تصویر را تنظیم کنید و یک قاب درج کنید.

مبدل آنلاین همچنین به شما امکان می دهند شکل لیتوفان خود را از صفحه به قوس و حتی به کره تغییر دهید. این ویژگی ها در نرم افزارهای CAD یا نرم افزار اسلایسر چاپ سه بعدی به سختی به دست می آیند.

اگر حوصله تنظیمات و پیچیدگیهای نرم افزار فتوشاپ را ندارید و میخواهید سریع یک عکس دلخواهتان را برای پرینت سه بعدی lithophane آماده کنید، وبسایت رایگان برای این کار وجود دارد! (ممکن است برای باز کردن لینک زیر محبور باشید vpn را روشن کنید).

اگر گزینه‌های سفارشی سازی بیشتر و آسانی می‌خواهید، اما ترجیح می‌دهید با فتوشاپ و دیگر نرم افزارها سر و کار نداشته باشید، مبدل آنلاین تصویر به لیتوفان زیر را امتحان کنید:

وبسایت 3DRocks Image to Lithophane:

فرآیند بسیار آسان است. ما با 3DP Rocks به شما نشان خواهیم داد:

اول V-P-N پروکسی سیستم تان را روشن کنید.

https://3dp.rocks/lithophane

  • در وبسایت فوق، روی تب تصاویر یا آیکن Images کلیک کنید، سپس تصویر خود را آپلود کنید.
  • پس از بازگشت به تب Model، متوجه خواهید شد که لیتوفان شما تقریباً آماده است. شما می توانید اشکال مختلفی را برای لیتوفان خود انتخاب کنید.
  • تنظیمات را در منوی کشویی تنظیمات تغییر دهید تا زمانی که از نتیجه راضی باشید.
  • در نهایت، در تب Model روی «دانلود» کلیک کنید.

رابط کاربری این سایت کاملا ساده و کاربردی است (عکس بالا مشخص هست)؛ کافیست عکس مناسب را آپلود کرده و بعد حالت هندسی دلخواه برای پرینت را انتخاب کنید (مثلا فلت باشد یا منحنی پرینت سه بعدی شود). نرم افزار پیش نمایش نتیجه را نشان میدهد و اگر شرایط مناسب بود روی دکمه download کلیک کنید تا فایل آماده پرینت سه بعدی را خروجی بگیرید.

پس از انجام این کار، مرورگر شما فایل STL را دانلود می کند و شما آماده ادامه کار هستید؛ به همین سادگی و خوشمزگی کار تمام شد!

لیتوفان رنگی

وبسایت Color Lithophane Maker: lithophanemaker.com (لیتوفان رنگی):

این وبسایت لیتوفان های چند رنگ را ایجاد می کند. به لطف مجموعه ابزارهای عالی در Lithophane Maker، در ساخت لیتوفان خود خلاقتر میشوید.

lithophanemaker.com

وارد Lithophane Maker شوید، وب‌سایتی که خانه انواع ابزارهای ایجاد لیتوفان است. در صفحه اصلی، عکس نمونه لیتوفا با توجه به نوع هندسه متنوع (مثلا فلت، کروی، خیمده، قلبی شکل ..) وجود دارد. روی نوع دلخواه کلیک کنید. باید عکس دلخواهتان را آپلود و سپس لیست بسیار زیادی از متغیرها وجود دارد که می توانید با آنها بازی کنید تا به شما در دستیابی به لیتوفان رنگی کمک کند. خوشبختانه توسعه‌دهنده Lithophane Maker، توماس بروکس، تمام تلاش خود را برای مستندسازی این فرآیند انجام داده و یک ویدیوی یوتیوب و دستورالعمل‌هایی برای توضیح این فرآیند تولید کرده است.

دو نوع لیتوفان رنگی وجود دارد:

  • نوع ساده تر که همان لیتوفان تک رنگ پرینت شده به انضمام تصویر قرینه کاغذی تمام رنگ از همان فایل است که باید با دقت روی لیتوفان پرینتی چسبانده شود.
  • نوع دیگر لیتوفین (که در وبسایت Lithophane Maker قابل ساخت است) پس از پردازش عکس شما، 4 نوع فایل پرینت قرینه بر اساس نوع رنگ تولید کرده که باید با چاپگرهای سه بعدی دو تا چهار نازله مثلا Prusa یا Davinch full color چاپ شوند. 

1- لیتوفان با نرم افزار چاپ سه بعدی Cura

لیتوفان با کیورا

اسلایسر Cura محبوبترین نرم افزار پرینت سه بعدی اوپن سورس جهان برای تبدیل فایل سه بعدی به فایل آماده پرینت سه بعدی است. با این برنامه امکان ساخت لیتوفان را هم دارید.

Cura توسط شرکت چاپگر سه بعدی هلندی Ultimaker ساخته شده است. Cura روی طیف گسترده ای از چاپگرها کار می کند و حدود 800000 کاربر جهانی دارد. علاوه بر عملکرد پایه خود بعنوان یک اسلایسر 3D Print، ویژگی های اضافی مانند مش و آپلود عکس را نیز ارائه می دهد.

استفاده از کیورا برای تولید لیتوفان دارای نکات مثبت و منفی است. از یک طرف، استفاده از نرم افزار آسان و سریع است، اما شما کنترل کمتری بر فرآیند دارید و نرم افزار فاقد گزینه های پیشرفته تری مانند افزودن فریم به تصاویر شما یا قالب گیری آنها به اشکال مختلف است. با در نظر گرفتن همه موارد، Cura هنوز یک گزینه عالی برای مبتدیان است.

برای شروع، مطمئن شوید که تصویری را که می‌خواهید به لیتوفون تبدیل کنید، در رایانه خود ذخیره کرده اید.

Cura را راه اندازی کنید، سپس با انتخاب  Open File(s) از منوی File، تصویر را وارد کنید. یک پنجره پاپ آپ با تنظیمات مختلف ظاهر می شود که بر نحوه نمایش تصویر هنگام چاپ تأثیر می گذارد.

ساخت لیتوفن

تنظیمات دقیق  آیتمهای زیر است که جادو را رقم میزند:

Height ارتفاع: این همان چیزی است که ما معمولاً ضخامت مدل می نامیم. در حالی که می توانید آن را تا اندازه ای که می خواهید بلند کنید، توصیه می کنیم بیشتر از 5 میلی متر نروید، زیرا زمان چاپ را بسیار افزایش می دهد.

Base پایه: پایه همان چیزی است که تصویر روی آن چاپ خواهد شد. ارتفاع به پایه اضافه خواهد شد. مثلا آنرا بعنوان پایه یک ساختمان در نظر بگیرید.

Width عرض: به مساحت سطح کلی مدل (پهنا) مربوط می شود و مقدار وارد شده در اینجا عرض آن را تعیین می کند.

 Depth عمق: تا حدودی گمراه کننده است، این تنظیم به طول مدل اشاره دارد. بنابراین، افزایش مقدار در این زمینه، مدل را طولانی تر می کند.

Contrast کنتراست: پس از تنظیم ابعاد مدل، باید انتخاب کنید که قسمت‌های تیره‌تر یا روشن‌تر تصویر بیشتر باشد (یعنی کدام قسمت‌های تصویر نور را مسدود می‌کنند).

 Color Model مدل رنگی: برخی از کاربران Cura ذکر کرده‌اند که در تئوری، نسخه نیمه شفاف منجر به لیتوفان‌های بهتری می‌شود، اما هر دو مدل خطی یا linear و نیمه شفاف باید کار کنند.

Smoothing صاف کردن: میزان افزایش هموارسازی تصویر شما (در مقدار کم بهتر است).

پس از انتخاب تنظیمات، Cura تصویر را به یک مدل سه بعدی تبدیل می کند و در این مرحله، می توانید به سادگی فایل را اسلایس کرده در فرمت نهایی پرینت G-code یا پیش مرحله پرینت STL ذخیره کنید.

با این حال، قبل از پرینت نهایی جی کد، توصیه می‌کنیم اول نکاتی را که در بخش بعدی این مقاله برای بهبود کیفیت ساخت با چاپگر سه بعدی و همچنین چینش مدل نوشته ایم را بخوانید. بنابراین در حال حاضر، فقط مدل را بعنوان یک فایل STL ذخیره کنید.

2- لیتوفان با نرم افزار فتوشاپ

لیتوفن فتوشاپ

از زمان فتوشاپ CS5، Adobe ویژگی هایی را برای کار با عناصر سه بعدی در نرم افزار اضافه کرده است. این ویژگی ها اغلب به تبدیل اشیاء دو بعدی به سه بعدی کمک می کنند.

نرم افزارهای CAD و مدل سازی سه بعدی گزینه دیگری برای ایجاد لیتوفان است. در حالی که برخی از Blender برای انجام این کار استفاده کرده اند، فتوشاپ فرآیند ساده ای را ارائه می دهد.

برای شروع، پلاگین action فتوشاپی «ساخت لیتوفون» را دانلود کنید.

| lithophane-PS-Plugin.zip |

هنگامی که فایل را دانلود کردید، فایل .atn را اکسترکت کرده و روی پنجره فتوشاپ خود رها کنید تا آنرا نصب کنید یا طبق دستورالعمل نصب پلاگین فتوشاپ عمل کنید.

سپس موارد زیر را انجام دهید:

عکس خود را با فتوشاپ باز کنید.

به منوی Window بروید و گزینه 2Actions را علامت بزنید (یا Alt + F9 را فشار دهید) تا ابزار اقدامات باز شود.

در پوشه Make Lithophane، اکشن را انتخاب کنید و روی نماد پخش در زیرش کلیک کنید.

اکنون فتوشاپ یک سری اقدامات (مانند اضافه کردن نقشه های بافت) را برای ایجاد لیتوفان سه بعدی شما انجام می دهد. وقتی این کار تمام شد، باید بتوانید لیتوفان خود را ببینید.

توجه داشته باشید که کل فرآیند بر اساس حدس زدن عمق مناسب فتوشاپ است که بر اساس تفاوت کنتراست انجام می دهد. بنابراین، تصاویر با کنتراست واضح تر احتمالاً نتایج بهتری را به همراه خواهند داشت.

این عمل مدتی طول می کشد، بسته به مشخصات سخت افزاری سیستم شما نسبت به Photoshop ممکن است در طول این فرآیند، کامپیوترتان قفل شده و غیر قابل استفاده باشد؛ برای جلوگیری از خراب شدن پردازش نرم افزار، صبور باشید و در این مدت روی چیزی کلیک نکنید و برنامه دیگری هم باز نباشد.

بعد از اینکه مدل لیتوفون خود را طراحی و آماده کردید، باید آن را به فرمت STL صادر کنید. در اینجا نحوه صادرات کار خود آورده شده است:

در منوی سه بعدی 3D menu  فتوشاپ، روی “تنظیمات چاپ سه بعدی3D Print Settings ” کلیک کنید.

تب Properties در سمت راست نشان داده خواهد شد. از آنجا، Local را از منوی  Print to انتخاب کنید، سپس   Printers را به STL File تغییر دهید.

سپس، واحدهای چاپگر را روی “میلی متر” و سطح جزئیات را روی “بالا” تنظیم کنید.

دکمه کوچک «شروع چاپ Start Print» را در نوار زیر فشار دهید.

لیتوفان فتوشاپی

فرآیند صادرات export process  از حافظه زیادی استفاده می­کند و بسته به رایانه شما ممکن است باعث شود فتوشاپ برای مدتی مسدود شود. اما وقتی این کار انجام شد، لیتوفون سه بعدی شما در قالب STL در دسترس خواهد بود!

نکات پرینت سه بعدی لیتوفان

صرف نظر از روشی که انتخاب کرده اید، اکنون باید یک فایل STL از لیتوفان خود داشته باشید. مرحله بعدی چاپ سه بعدی آن است. اگرچه لیتوفانها را می توان برای هر دو نوع پرینترهای سه بعدی FDM که متریال پلاستیک مصرف میکنند و پرینترهای سه بعدی SLA که متریالشان رزین است، بکار که مزایا و معایب هر کدام را شرح میدهیم.

  • پرینت سه بعدی لیتوفان با رزین:

لیتوفن رزینی

چاپ لیتوفان با چاپگر لیزری که مایع رزین را پرداخت میکند، سطح بسیار بالاتری از جزئیات را به شما می دهد. لیتوفان در رزین، عمودی (آویزان) پرینت میشود و بهترین دقت فراهم میگردد. علاوه بر این، می توانید لیتوفن را سریعتر از زمانی که از چاپگر متریال پلاستیک استفاده می کنید بسازید. حتی با رزولوشن بالا، چاپ برخی از لیتوفان ها به 20 دقیقه زمان نیاز دارد.

در شرایط فعلی ایران، لیتوفان رزینی بسیار گرانقیمت خواهد بود.

برای اولین دفعه، توصیه می شود که لیتوفان را به صورت تخت یا Flat چاپ کنید، سپس به سراغ حجمهای هندسی پیچیده تری خمیده و کروی … بروید.

  • پرینت سه بعدی لیتوفن با ترموپلاستیک (فیلامنت):

خدمات پرینت لیتوفان

چاپ لیتوفون روی چاپگر FDM باید ساده باشد، اما برای بالاترین کیفیت باید آنرا به صورت عمودی چاپ کنید. این به این دلیل است که وضوح چاپگرهای FDM در محور Z نسبت به پرینترهای X و Y بهتر است. بنابراین، یک لیتوفان چاپ عمودی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به چاپ تمام خوابیده خواهد داشت. متاسفانه چاپ عمودی لیتوفانهای تخت (بدون انحنا) با متریال پلاستیک سخت میباشد، زیرا یک تخته ورق نازک بسیار سخت روی لبه خود برقرار خواهد ماند و مشکلات عدم چسبندگی بستر ایجاد میشود؛ احتمال زیادی هست که این ورق پرینت ریزش کرده و خراب شود. اما کاربران حرفه ای گفته اند که ارزش ریسک کردن را دارد.

اگر لیتوفون را بصورت عمودی چاپ می کنید، سازندگان توصیه می کنند که بافت ساپورت (نگهدارنده) سفارشی در دو طرف لبه صفحه عمودی را قرار داده و همچنین گزینه Raft یا Brim را در نرم افزار چاپگر برای افزایش چسبندگی فعال کنید. علاوه بر این، می‌توانید با قرار دادن محل چاپ خود به گونه‌ای که سمت طولانی‌تر با حرکت صفحه ساخت، یعنی محور Y، موازی باشد، شانس چاپ خود را بهتر کنید.

سخت نگیرید، برای چندبار اول بهتر است عکس لیتوفان را بصورت خوابیده با خیال راحت پرینت کنید.

چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

جنس فیلامنت: از رشته های ترموپلاستیک شفاف استفاده نکنید.

ارتفاع لایه: هنگام چاپ به صورت عمودی، بهتر است عدد ارتفاع لایه (رزولوشن یا دقت پرینت) را تا حد امکان کم تنظیم کنید (هر چه این عدد کمتر شود یعنی دقت پرینت بهتر است).

سرعت چاپ: از آنجایی که ما تمام جزئیات را می خواهیم، بهتر است مدل را با سرعت کمتری چاپ کنیم. سعی کنید سرعت پرینت کمتر از 2000 میلی متر در دقیقه نگه دارید.

Infill یا تراکم داخلی: پرشوندگی 100٪ به نور اجازه می دهد تا ترفند خود را بهتر انجام دهد.

وقتی همه چیز تنظیم شد، ادامه دهید و چاپ کنید. با تنظیمات فوق، چاپ یک لیتوفون با اندازه استاندارد میتواند تا شش ساعت طول بکشد.

آموزش لیتوفن با انجام یک تمرین

آموزش پرینت سه بعدی

چون اغلب افراد عاشق فوتبال هستند! برای این مثال تمرینی ساخت لیتوفان، یکی از به یاد ماندنی ترین عکسهای مسابقات جام جهانی فوتبال را انتخاب کردیم: وقتی دیگو مارادونا، مدال قهرمانی جام جهانی ۱۹۸۶ را برای آرژانتین بالای سرش میبرد!

این دوره جام جهانی را همه به یاد دارند، زیرا در مرحله نیمه نهایی آن سال، مارادونا گل جنجالی موسوم به «دست خدا» را وارد دروازه تیم انگلیس کرد که بریتانیا در عین شایستگی از رسیدن به فینال باز ماند. عکسی که می‌خواهیم پرینت سه بعدی کنیم مربوط به بازی فینال ۱۹۸۶ مکزیکوسیتی است؛ وقتی آرژانتین، آلمان غربی را شکست میدهد و قهرمان جهان میشود.

عکسهایی که برای لیتوفین انتخاب میکنید باید کیفیت بالایی داشته باشند، در غیر این صورت پس از چاپ آنطور که باید واضح نخواهند بود. همچنین برخی عکسهای خیلی شلوغ یا خیلی کم جزییات، امکان سه بعدی شدن نداشته یا گیرایی لازم را ندارند.

  • مرحله اول: آماده سازی در فتوشاپ:

عکس دلخواه (البته با کیفیت) را در نرم‌افزار photoshop باز کنید. (فایلهای ویرایش شده را میتوانید دانلود کنید). اندازه عکس را به یاد داشته باشید (منظور width و height و واحد اندازه گیری: مثلاً پیکسل یا سانتیمتر). در این آموزش اندازه عکس اولیه ۱۳۶۶x768 پیکسل است.

دانلود فایل سه بعدی مش: تصویر سه بعدی دیگو مارادونا

حالا از نوار ابزار بالا، بخش image و سپس mode را باز کرده و حالت Greyscale را انتخاب کنید. چون در چاپ سه بعدی عکس نیازی به رنگ در بافت آن نداریم، تنها مشخص شدن میزان تاریکی و روشنی کافی است. توصیه می‌شود میزان کانتراست و درخشندگی عکس را هم در فتوشاپ افزایش دهید: برای این کار در نوار ابزار بالا، گزینه image و سپس adjustment و brightness/contrast را انتخاب کنید. وقتی تنظیمات انجام شد،‌ خروجی بگیرید و آنرا در نرم‌افزار ۳dmax باز کنید.

نکته: تری دی مکس بسته به میزان درخشندگی نور در تصویر،‌ سطح بلندتر یا کوتاهتر را ایجاد میکند.

  • مرحله دوم: کشیدن یک سطح و افزایش مقطع هندسی (Draw a Plane and Increase Segments):

حالا زمان تعیین میزان بزرگی پرینت سه بعدی تصویر است. نرم‌افزار تری دی مکس را باز کنید و یک سطح به میزان دلخواه در محیط کار بکشید، پیشنهاد می‌شود تناسب با اندازه عکس رعایت شود. ما اندازه ۲۷٫۳۴۷ در ۱۵٫۳۷۵ سانتی‌متر را در نرم‌افزار تعیین کردیم.

آموزش پرینتر سه بعدی

حالا برای اینکه دقت چاپ بالا رود، باید میزان سطح مقطع در طول و عرض افزایش یابد. بهتر است میزان segment برابر ۹۰۰ یا بالاتر باشد که ممکن است کامپیوتر شما هنگ کند! پس عدد ۶۶۶ را وارد کنید. طبق راهنمای زیر:

بخشModifier Parameters

Length Segs: 666

Width Segs: 666

نکته:‌ کلید f4 کیبورد را فشار دهید تا کمیتهای vertices/edges را مشاهده کنید.

  • مرحله سوم:‌ ابزار جابجایی و جایگزینی بافت (Displace Modifier):

از این ابزار در نرم‌افزار تری دی مکس برای بهبود بافت و ساختار هندسی (terrane) استفاده میشود. بنابراین از این تکنیک ساده و کاربردی برای بهبود ساختار عکسمان استفاده خواهیم کرد.

به لیست Modifier رفته و گزینه Displace را انتخاب کنید. Bitmap را پیدا کرده و عکس مورد نظر را کلیک نمایید.

حالا قادرید ارتفاع تصویر را با پارامتر Strength تغییر دهید؛ کم شدن یا افزایش بستگی به میزان تیرگی و روشنی عکس است (برای همین در مراحل قبل گفتیم تا درخشندگی در فتوشاپ تغییر یابد). در زیر فایلهای تغییر mesh از ۰٫۲ تا ۰٫۴ و ۰٫۰۳۵ سانتی‌متر، قابل دانلود است. ما برای پرینت سه بعدی میزان ۰٫۴ را انتخاب کردیم که ضخامت ۴ میلیمتری آن به نظر کافی میرسد.

اکنون فایل حالت mesh را دارید و باید آنرا به حالت solid تبدیل کنید. Export یا save as را انتخاب و فرمت STL خروجی بگیرید.

  • مرحله چهارم: واردسازی در نرم‌افزار Rhino و ایجاد حالت solid:

برای ساختن حالت سالید از بافت مش، ما از نرم‌افزار راینو استفاده کردیم. (با خود نرم‌افزار تری دی مکس یا هر نرم‌افزار سه بعدی دیگر هم می‌شود این کار را انجام داد). یک باکس با اندازه کمی بزرگ‌تر از عکس بسازید (ابعاد پرینت). برای چاپ سه بعدی، میزان ارتفاع حداکثری ۴ میلیمتر وارد شود:

ارتفاع ۴ میلیمتر = بیشترین ارتفاع = تاریکترین بخش

ارتفاع ۰٫۵ میلیمتر = نازکترین بخش = روشنترین بخش

تبدیل حالت solid کمی زمانبر است و پردازش زیادی را با توجه به ساختار عکس به کامپیوتر وارد میکند. پس صبور باشید. پس از تکمیل فرآیند، خروجی فرمت STL بگیرید.

دانلود فایل سه بعدی حالت solid: عکس سه بعدی دیگو مارادونا

مرحله پنجم: پرینت سه بعدی عکس

حالا عکس شما برای چاپگر سه بعدی آماده شده است. در نرم‌افزار slice دلخواه، تنظیمات پایه را انجام دهید و فایل را به پرینتر سه بعدی بدهید. اگر مراحل را صحیح طی کرده باشید و چاپگر خطا ندهد،‌ در پایان با برداشتن قطعه و گرفتن در مقابل نور، لذت زیادی خواهید برد!

مرحله ششم:‌ چاپ سه بعدی یک حباب لامپ با بافت مجازی

در پایان بد نیست پرینت یک مدل استوانه ای با سطحی سه بعدی را نیز امتحان کنید. بهترین حالت این است که درون آنرا یک لامپ قرار دهید، که زیبایی خیره کننده ای برایتان به ارمغان می آورد.

همانطور که قبلاً گفتیم، ابزار Displace modifier در نرم‌افزار تری دی مکس، بسیار کاربردی بوده و شما را قادر میکند تا بافت و حجمهای هندسی متنوعی را بایکدیگر ترکیب کنید. در پایان این آموزش ما فایل یک حباب استوانه ای لامپ را با بافت پوست درخت ترکیب کرده و آماده پرینت سه بعدی کرده ایم. اگر مبتکر باشید، میتوانید به جای بافت درخت،‌ عکس دیگو مارادونا را به این استوانه بدهید!

دانلود مدل سه بعدی استوانه و فایل بافت

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید؛ برای سفارش چاپ سه بعدی عکسهای محبوب خود میتوانید در بخش خدمات پرینت سه بعدی ما بصورت آنلاین سفارش دهید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین