» 3DPE » چاپ سه بعدی قوری هوشمند رقصنده
قوری رباتیک

چاپ سه بعدی قوری هوشمند رقصنده

داستان اسباب بازی کمپانی پیکسار را به خاطر می آورید؟ انیمیشنی که در آن اسباب بازیها و دیگر لوازم زنده شده و میجنبیدند. حالا این شانس وجود دارد که با پرینتر سه بعدی آنرا به واقعیت تبدیل کنیم. مهندس کامپیوتر و سازنده فرانسوی، «پائول لوییز آژنو» توانست با پرینتر سه بعدی و کیت الکترونیک، یک قوری متحرک بسازد؛ با کاراکتری کارتونی و رقصندگی خاص خودش. او فایل طراحی سه بعدی و دستور العمل اسمبلی مدارهای الکترونیک را در سایت گیت هاب منتشر کرده است.

 

آژنو از نرم افزار طراحی سه بعدی «OpenSCAD» برای ترسیم مدل قوری استفاده کرد، سپس با پرینتر سه بعدی FDM و فیلامنت PLA آنرا چاپ کرد. برای اینکه قوری بتواند حرکت کند، او چهار موتور فرمانپذیر در بخشهای حرکت دهنده (پایین) قوری نصب کرد. این موتورها اندام های رباتیک قوری را حرکت میدهند. همچنین از یک کیت الکترونیک آردینو برای پخش صوت آهنگ، برنامه نویسی یک برد آردینوی دیگر با چندین آهنگ رقص و در آخر همه مدارات به یکدیگر قلاب شدند. منبع تغذیه توسط یک باتری ۹ ولت آلکالاین تامین میشود.

چاپ سه بعدی
قطعات قوری با چاپگر سه بعدی پلاستیک تولید شده اند

ربات رقصانی به شکل قوری

آژنو میگوید که ایده ساخت قوری از یک فایل Bob Robot در سایت Thingiverse.com “که یکی از معروفترین وبسایتهای دانلود فایل رایگان چاپگر سه بعدی است” به او الهام شد. رباتهای کوچک قابل پرینت سه بعدی که کلون هم شده اند و از نظر او جالبترین آنها Zowi و Otto بود. مدارات و چاپ سه بعدی بدنه این رباتهای ارزان، سریع و ساده بوده و همچنین کدنویسی متن باز دارند. پس آژنو هم تصمیم گرفت قوری رقصان خود را همانند همین رباتهای کوچک دوپا طراحی کند. او میگوید که اصلا رباتهای کله معکبی را دوست ندارد و به جایش از شکل قوری خوشش می آید آنهم یک قوری رقصنده.

| آموزش دانلود رایگان مدل سه بعدی  |

آژانو برای رباتیک کردن قوری از آیتمهای زیر استفاده کرد:

  • مدار ۵ ولتی بورد مینی پرو آردینو
  • رگالولاتور سوییچ ۵ ولت
  • ۴ عدد micro servos 7 g و H301 یا انواع سازگار دیگر
  • باتری ۹ ولت آلکالاین و کانکتور ۹ ولت
  • مبدل USB به UART برای برنامه نویسی ربات
  • سیم Dupont، پیچ M2، گیره، بورد پروتوتایپ و چسب
  • یک پخش کننده صدای piezo برای موسیقی هنگام جنبیدن قوری

آژنو در اکانت GitHub، کد برنامه و دستورالعمل مدارها را آورده است. در آنجا فایلهای CAD و STL هم قابل دانلود هستند. در وبلاگ آژنو نیز راهنمای گام به گام ساخت قوری رقصان آمده است.

پرینت سه بعدی
بوردهای الکترونیک استفاده شده

مطمئنا وقتی خودتان مدارات این ربات را مرحله به مرحله تکمیل کنید و بدنه را هم پرینت سه بعدی بگیرید، رقص الکترونیک این قوری واقعا روانتان را شاد خواهد کرد.

فایل3بعدی ربات

کیت قطعات و مستندات ساخت ربات کنترلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین