» 3DPE » خطای آویزان شدن یا ریزش پرینت سه بعدی
خطای ریزش پرینت

خطای آویزان شدن یا ریزش پرینت سه بعدی

فایل مدل سه بعدی را در نرم افزار slice لود میکنید و همه چیز خوب به نظر میرسد. بنابراین آنرا برای پرینتر سه بعدی آماده میکنید. با شروع فرآیند چاپ متوجه میشوید که بیشتر قسمتها عالی ساخته میشود ولی برخی قسمتها چیزی جز توده هایی از رشته های فروافتاده نیست؛ خطای overhangs اغلب برای تازه کاران پرینتر سه بعدی اتفاق می افتد، اگرچه افراد حرفه ای نیز در طرحهای پیچیده و سنگین مدل سه بعدی با آن مواجه میشوند.

مشکل ساپورت پرینت3بعدی

در فرآیند چاپ پرینتر سه بعدی FDM لازم است که فیلامنت لایه به لایه روی هم قرار گیرد؛ بنابراین اگر در یک بخش از فایل مدل سه بعدی قسمتهایی آویزان باشند (یعنی زیرشان خالی باشد، مثل دستها در  حالت باز)، فیلامنت ذوب شده از اکسترودر خارج شده ولی هیچ لایه قبلی وجود ندارد تا بر روی آن سرد شود بنابراین رشته مذاب فیلامنت یا روی بستر چاپ ریخته میشود و یا به صورت رشته های درهمی در هوای مجاور خنک میگردد.

خطای اور هنگ شدن چاپ سه بعدی

خطای پرینت سه بعدی

معمولا بیشتر نرم افزارهای برش قادر هستند بخشهای آویزان را هایلایت کرده و ساپورت گذاری مناسبی را کدنویسی کنند، با این حال برخی قسمتهای ظریف پنهان میمانند که باید توسط شما به نرم افزار معرفی شود.

| آموزش تنظیمات پیشرفته ساپورت در نرم افزار Simplify3D |

  • رفع مشکل ریزش پرینت سه بعدی با فعال کردن ساپورت در نرم افزار

بدین منظور اگر از نرم افزار Simplify3D استفاده میکنید Settings > Support > Generate support material را انتخاب نمایید. در این قسمت میتوانید مقدار، نوع طرح ساپورت و تنظیمات دیگری را انجام دهید. در نرم افزار Cura گزینه Support type را از بخش Basic settings انتخاب کنید.

  • فعال کردن ساپورت و اضافه کردن به بخش Overhangs پرینت سه بعدی:

ساپورت گذاری

اگر از افراد حرفه ای پرینتر سه بعدی هستید، میتوانید خودتان در نرم افزار سه بعدی طرحی برای نگهداری بخشهای آویزان با توجه به مدلی که میخواهید چاپ کنید، ساخته و آنرا در آن قسمت اضافه کنید.

  • ساختن یک پلتفرم مناسب ساپورت پرینت سه بعدی:

معمولا هنگام پرینت سه بعدی چهره، بازو و پا خطای آویزان شدگی تشدید میشود. همچنین ساپورت گذاری از بستر چاپ این مشکل را در برخی مدلها افزایش میدهد زیرا اکسترودر پرینتر سه بعدی مجبور میشود فاصله عمودی زیادی را پوشش دهد و چون ساختار ساپورت طوریست که به راحتی از طرح نهایی جدا شود، این فاصله باعث افت مقاومت و کاهش دقت خواهد شد.

بهتر است کاری شبیه مورد قبلی که توضیح داده شد انجام دهید که افراد مبتدی هم با تمرین از پس آن بر می‌ آیند. خودتان یک بلوک یا دیواره ضخیم به عنوان ساپورت کمکی در زیر قسمتهایی مثل دست که آویزان هستند اضافه کنید. با کمی جستجو در اینترنت فایلهای آماده آن و روش جانمایی هم قابل یادگیری است.

  • دو قسمت کردن مدل پرینت سه بعدی برای رفع مشکل افتادگی قطعه:

برخی اوقات با توجه به ساختار طراحی شاید بهتر باشد که مدل کاملا به قسمتهای جداگانه slice شده و هر کدام جداگانه چاپ شوند. با این کار شما از دردسر ساپورت گذاری پیچیده مدل در حالت یکبار چاپ خلاص میشوید. البته تنها چالش پرینت سه بعدی در چند قسمت پیدا کردن شیوه مناسب برای اتصال قطعات به یکدیگر و ایجاد حالتی یکپارچه در آن است.

رفرنس مشکلات پرینت سه بعدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین