» 3DPE » استارت آپ Daqri با استفاده از هولوگرام، چاپ سه بعدی را سرعت می‌بخشد
پرینتر سه بعدی

استارت آپ Daqri با استفاده از هولوگرام، چاپ سه بعدی را سرعت می‌بخشد

هم‌اکنون پرینت سه بعدی می‌تواند بسیار سریعتر انجام شود و این به خاطر خلاقیت شرکت نوپای Daqri است که فناوری استفاده از لیزر را برای تبدیل مونومر حساس به نور به یک پلیمر جامد عملی کرده‌اند. (:monomer یک مولکول که امکان پیوستگی با مولکولهای دیگر را برای تشکیل پلیمر دارد.)

Daqri یک پروژه استارت آپی در سانفرانسیسکو است و کار اصلی‌ آنها طراحی و ساخت گجت‌های واقعیت مجازی است (چیزهای شبیه عینک گوگل). این شرکت هم‌اکنون عینک‌هایی هوشمند و گجت‌های ناوبری خودرو را عرضه می‌کند. محصولات هولوگرافیک آنها قادر است اطلاعات GPS یا سرعت… را بر روی شیشه جلوی خودرو نمایش دهد. 

فناوری نمایش سه بعدی هولوگرافیک:

تصویری رنگی با رزولوشن بالا به صورت سه بعدی ارائه می دهد. این تصاویر در چشم انسان به صورت معلق دیده می‌شوند و حالتی نزدیک به واقعیت را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. در این روش نیاز به استفاده از عینک‌های مخصوص نیست و بیننده می‌تواند به طور مستقیم با تصویر ارتباط برقرار کند.

حالا این شرکت خلاق در فکر ساخت پرینتر سه بعدی پرسرعتی بر پایه فناوری هولوگرام است. Daqri، تکنولوژی چاپ سه بعدی لیزری برای تبدیل مولکول مونومر به پلیمر جامد را توسعه داده‌؛ به جای اینکه برای ساخت حجم در هر لحظه یک لایه تکمیل شود، رشته نوری سه بعدی برای پرینت کل حجم در یک مرحله به کار می‌رود.

قلب تپنده این پرینتر سه بعدی شگفت‌انگیز در چیپ هولوگرافیک آن خلاصه شده است. در فیلم زیر می‌بینید که چگونه با یک لحظه تابش لیزر سبز در ظرف آزمایشگاهی حاوی ماده حساس به نور به راحتی یک کلیپ کاغذ ساخته می‌شود.

مزایای پرینتر سه بعدی هولوگرافیک شرکت Daqri

تیم تحقیقاتی این شرکت، چیپ پیشرفته هولوگرافیک پروجشکن را بر پایه مولکول‌های مونومر فعال به نور توسعه داده است تا یک شی جامد خلق شود. در حال حاضر فقط امکان ساخت اشیای کوچک وجود دارد، البته ساخت چند ثانیه‌ای همین اشیای کوچک نیز در مقایسه با پرینترهای سه بعدی مرسوم که چندین دقیقه برای ساخت صرف می‌کنند، قابل توجه است. Daqri اعلام کرده در حال تحقیق برای توسعه این فناوری برای ساخت اشیای بزرگ نیز هست. Seamus Blackley، پژوهشگر ارشد Daqri، درباره مزیت این روش توضیح می‌دهد:

چون کل شی با یکبار تابش لیزر ساخته می‌شود، بنابراین مشکلات مرسوم پرینت سه بعدی را در این فناوری نداریم. پرینتر سه بعدی هولوگرافیک، جزء جزء ذرات شی را با تابش رفت و برگشتی لیزر اسکن کرده و سپس آن را می‌سازد. در این روش نیاز به ساپورت یا نگهدارنده (supporting structure) برای قسمت‌های معلق شی هم نیست. بنا به این ویژگی می‌توان اشیاء بزرگ و کوچک را در زمان یکسانی پرینت سه بعدی کرد.

با این حال،‌ Dávid Lakatos، سرپرست ارشد تولیدFormlabs معتقد است که گرما مسئله‌ای مشکل‌ساز برای پرینت سه بعدی هولوگرافیک محسوب می‌شود: پلیمریزاسیون فرآیندی حرارت‌زا است، چاپ سریع جسم به این معنی است که حجم عظیمی از انرژی حاصل از واکنش، رها می‌شود. بنابراین در اشیاء بزرگ، این رهاسازی ناگهانی انرژی ممکن است ذوب‌شدگی را در برخی قسمت‌ها باعث شود. علاوه بر این، سخت‌افزار پرینتر سه بعدی هولوگرافیک شرکت Daqri، فرم‌های کم عمق را می‌ُسازد.

با همه این انتقادات، دانشمندان خلاق شرکت Daqri قول داده‌اند که در آینده‌ای نه چندان دور، نه تنها عمق پرینت سه بعدی هولوگرافیک را افزایش خواهند داد،‌ بلکه مقیاس ساخت را نیز چند برابر خواهند کرد. باید منتظر خبرهای هیجان‌انگیزی از طرف آنها باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین