» 3DPE » اسکن و چاپ مجسمه باستانی
مجسمه باستانی

اسکن و چاپ مجسمه باستانی

ساخت بدل دقیق از اشیای باستانی برای بررسی آثار تاریخی فرهنگی با چاپگر سه بعدی. از شی باستانی (Rider of Unlingen) یا سوارکار اولینگن، مجسمه ۲۸۰۰ ساله با کمک پرینتر سه بعدی، نسخه دقیقی تهیه کردند تا به نسخه اصلی آن آسیب وارد نشود!

هر روز نمیتوانید یک طرح نمادین از ۷ قرن پیش کشور آلمان پیدا کنید؛ برای همین پیدا کردن اشیای دفینه در نزدیکی قبر رهبر سلتیک، حوالی آنلینگن آلمان که قدمت آن غیرقابل باور برای باستان شناسان بود، اتفاقی مهم تلقی میشود.

سوارکار اونگلین مجسمه برنزی است که نشاندهنده یک سوارکار بر روی اسبی دو سر است. این اثر زیبا در یک ارابه در قبری یافت شده که احتمال میرود در زمان باستان دزدیده شده است.

جالب است که سایر اشیای دفینه مشخص میکنند که این مجسمه نزدیک به ۲۸۰۰ سال قدمت دارد. مجسمه کمی آسیب خورده که البته از اشیای دیگر بهتر مانده است.

باستانشناسی
محل اکتشاف مجسمه

به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب بیشتر و ساخت نسخه دقیقی از آن، قرار شد تماسی با یک شرکت مهندسی در آلمان انجام شود؛ نهایتا این شرکت از پرینتر سه بعدی فلز برای ساخت بدل مجسمه استفاده کرد.

یکی از مدیران این پروژه می‌گوید: خیلی مهم بود که نسخه ای دقیق برای ارزیابیهای علمی ساخته شود. بنابراین بدل بسیار دقیق این مجسمه به جای نسخه اصل در موارد غیرضروری نمایش می یابد و اثر اصلی صدمه نخواهد دید.

قطعا این مجسمه جذابیتهای زیادی دارد؛ زیرا مجسمه‌ای از قوم سلتیک از مرکز اروپاست. یکی از قدیمیترین تصاویری که نشان دهنده سوارکاران شمال آلپ است.

پرینتر سه بعدی
چاپ نسخه بدل از اشیای تاریخی با پرینتر سه بعدی

اسکن و پرینت مجسمه باستانی سوارکار اونگلین

کانسپت لیزر از جهت تعیین مواد بکار رفته در اثر اصلی و به کارگیری همان مواد در نسخه بدل از روشی بنام توموگرافی کامپیوتری اشعه ایکس (CT)، برای استفاده کرد. همچنین نرم افزار گرافیکی VGStudia برای نشان دادن اطلاعات سه بعدی ضروری بود. بدین ترتیب درصد مس و قلع با اشعه ایکس بررسی شد. در نهایت با کاوش اطلاعات فایل مدل سه بعدی STL، کانسپت لیزر قادر به پرینت سه بعدی مجسمه با بستری از پودر فلز گردید.

این شرکت اشاره میکند که تا چند سال پیش غیر ممکن بود یک مدل سه بعدی را بدون ریسک خراب شدن نسخه اصلی بازسازی کرد؛ اما حالا ساخت مدل کپی با پرینتر سه بعدی بدون ریسک و محافظت شده است. قسمت مهندسی مواد شرکت نیز توانستند آلیاژ برنزی مانند جنس خود مجسمه پیدا کنند تا مدل را با بیشترین شباهت بسازند.

«نیکل ابینگر» رئیس مدیر دفتر مرکزی «بادن-وورتمبرگ» و سازمان حفاظت از بناهای تاریخی، در هیئت مدیره منطقه اشتوتگارت، میگوید: بی خیال همه چیز، خیلی جالب است که یک شی باستانی متعلق به ۷ قرن پیش از میلاد مسیح را در دست دارید به جز اینکه از پودر فلزی در قرن ۲۱ ساخته شده است. انگار یک کپی تاریخی فرهنگی از اثری را مشاهده میکنید که ۲۸ قرن را گذرانده است و به شما رسیده، واقعا گیج کننده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین