» 3DPE » تفنگ و سلاح های ساخته شده با چاپگر سه بعدی: سوا کردن حقایق از ترس‌ها
اسلحه

تفنگ و سلاح های ساخته شده با چاپگر سه بعدی: سوا کردن حقایق از ترس‌ها

حقیقت بیشتر، نگرانی کمتر! مقاله ما را بخوانید و خود قضاوت کنید که آیا پرینت سه بعدی اسلحه، امنیت را به خطر می‌اندازد یا خیر !

سازندگان و قانونگذاران هر دو متوجه خطرات تفنگ چاپ شده با پرینتر سه بعدی شده‌اند.

با صرف نظر از هدف ساخت، تلاش برای محدود کردن سلاح گرم ساخته با چاپگر سه بعدی، سوالات دشوار بسیاری ایجاد کرده است:

  • آیا مجازات شخصی با تفنگ پرینت شده باید قوانین یکسانی با فردی حامل یک تفنگ مرسوم کارخانه‌ای (که جرمی یکسان انجام داده اند) داشته باشد؟
  • آیا رسانه ها ظهور این اسلحه‌های پرینت را مهیج نشان میدهند؟
  • بهترین راه تنظیم قوانین و کنترل چاپ سه بعدی سلاح چیست؟
  • و مهمترین سوال اینکه آیا شما باید از تفنگ‌های پرینت شده بترسید؟

برای پاسخ به این سوالات، ما باید و نباید این تفنگهای نوظهور را بررسی می‌کنیم، پیشینه آن و قوانینی که باید برای متوقف کردن آن گذاشته شود را توضیح میدهیم:

Ghost Gun: هرچه که درمورد چاپ سه بعدی تفنگ لازم است بدانید:

پرینتر سه بعدی
نمونه اسلحه پرینت سه بعدی شده سازمان ویلسون

Ghost Gun : دلیل ترسیدن و نترسیدن از این تفنگ‌های ترموپلاستیکی:

مباحث معتبری وجود دارند برای توضیح ترسیدن یا نترسیدن از این تفنگ که این مسئله را کاملا توضیح می‌دهند. برای پیشنهاد بحث و بررسی منصفانه در رابطه با این موضوع بحث برانگیز، ما هر دو جنبه آنرا مطرح می کنیم.

پرینتر سه بعدی
چاپ سه بعدی قطعات اسلحه

چرا باید از این تفنگ های Ghost Gun بترسید:

مدتی دراز از شبکه CNN تا GIZMODO بیش از هر نوآوری دیگری در این طیف گسترده تکنولوژی روی چاپ سلاح متمرکز شدند. اما نکته ترسناک این مسئله چیست؟

شاید علت برانگیخته شدن ترس، فقط تولید شدن این سلاحها در خانه نباشد؛ بلکه ساخت آنها بصورت پنهانی هم هست. بسیاری از کشورها از جمله آمریکا قوانینی برای استفاده از اسلحه‌ها دارند. بطور کلی آن‌هایی که دارای سلاح هستند باید جواز قانونی آنرا داشته باشند، اما مردم میترسند که با این تفنگ های چاپ شده، مجرمان بتوانند بدون هیچ ردپایی و در هر مکان و زمانی به تولید اسلحه بپردازند و مرتکب جنایت شوند.

در یک حقیقت تکان‌دهنده، تست‌های پلیس ثابت کرده که شلیک با این تفنگ های آماتوری میتواند حتی خود تیرانداز را مثل هر شخص دیگری به خطر اندازد: این اسلحه‌ها که اغلب با مواد ترموپلاستیک ABS تولید میشوند (البته متریال فلزی یا پلاستیکهای قوی جدید هم هست که فعلا خیلی گران است)؛ گاهی شکستن، محترق شدن یا حتی منفجر شدن هنگام شلیک در دست استفاده کننده محتمل است. مثلا قسمتهای نرم‌تر چاپ شده با متریال PLA بعد از شلیک خم میشود یا تغییر شکل میدهد.

با دید واقع بینانه، ایده ساخت اسلحه با هیچکدام از مواد ABS یا PLA خوب نبوده زیرا بیشتر اسلحه‌ها شانس تنها یکبار شلیک را قبل از شکستن و از کار افتادن دارند. دلیلش این است که موقع شلیک به لوله ترموپلاستیکی تفنگ فشار و حرارت زیادی وارد می‌شود که توان تحمل آنرا ندارد.

پرینتر سه بعدی
ترکیب قطعات فلزی و پلاستیکی اسلحه چاپگر سه بعدی

بعضی از علاقمندان به تفنگ، سلاح ترکیبی‌ با فلزات مرسوم و پلاستیک بوسیله پرینتر سه بعدی تولید کرده‌اند. در تئوری می‌بایست این تفنگ‌های ترکیبی از تفنگ‌های چاپ شده با مواد ABS عملکرد بهتری می‌داشتند اما باز هم نتیجه معکوس این فرضیه بود.

با این وجود تفنگ‌های پرینت شده با مواد ترکیبی و فلزی امکان تولید تفنگی با عملکرد کامل یک سلاح را میسر کرده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این سبک تفنگ‌های چاپ شده بسیار گران هستند و جنایتکاران حرفه‌ای هیچ دلیلی برای استفاده از آنها بجای اسلحه‌های مرسوم و ارزانتر در بازار سیاه را ندارند.

این واقعیت به فرونشاندن ترس از اینکه تفنگ چاپ شده با پرینتر در ردیاب های فلزی دیده نخواهد شد، کمک می‌کند؛ زیرا می‌بینیم که برای ساخت به قسمت های فلزی نیازمندند. بطور عمده این تفنگها شامل متریال‌های یکبار مصرف‌اند که بی اثر و کم کاربرد هستند، بدین ترتیب ارزش تولید کردن برای راه‌های شوم حرفه ای را ندارند!

هیچ دلیلی برای ترس از این تفنگ نسبت به تفنگ های واقعی وجود ندارد. در حقیقت در آمریکا خرید تفنگ‌های واقعی بسیار راحت‌تر است. ترانزیت نزدیک به ۳۰۰ میلیون اسلحه در سراسر آمریکا، همه گیر شدن استفاده از اسلحه‌های پرینت شده را بی معنی نشان می‌دهد.

در ادامه مقاله به قوانین سخت‌گیرانه دیگر کشورها می‌پردازیم؛ مثلا در استرالیا، شدت برخورد با تفنگ‌های پرینت سه بعدی بسیار شدیدتر است.

کدی ویلسون اسلحه چاپ شده با پرینتر سه بعدی را نمایش میدهد

کدی ویلسون اسلحه چاپ شده با پرینتر سه بعدی را نمایش میدهد

تاریخچه مختصری درباره تفنگ‌های چاپ سه بعدی

اولین مورد تولید این تفنگ ها برمی‌گردد به طراحی سال ۲۰۱۳ یک هکر کریپتو-آنارشیسم بنام کُدی ویلسون. وی بنیانگذار موسسه منبع باز تولید اسلحه تگزاس (defdist.org) است. چاپ این تفنگ ابتکاری با پرینتر سه بعدی بازتاب فراوانی در دنیا به همراه داشت؛ آنها یک جنجال بی‌سابقه را که هنوز هم ادامه دارد، به راه انداختند.

بعد از آنکه فایل رایگان آن در اینترنت منتشر شد و بالای ۱۰۰۰۰۰ بار در سه روز نخست دانلود شد، وزارت امور خارجه آمریکا برای جلوگیری از خطرات آن مجبور برچیدن لینک دانلود شد. این تقاضا جرقه‌ای برای جنگ حقوقی بین گروه موسوم به تکنو آنارشیست‌ها و دولت شد.

اکثر تفنگ‌های پرینت شده بدین شکل از رده خارج شدند. حتی سلاح‌های نیمه اتوماتیک هم که توسط سازمان ویلسون تولید و توزیع شده بود، همگی توقیف گردید.

طرح‌های دانلود با اسم تفنگ پرینت سه بعدی در اینترنت در سراسر جهان منتشر شد ولی اکثر آنها هم اکنون فقط ماکت اسباب بازی تفنگ هستند. | در وبسایت Thingiverse.com کلمه gun یا نام انگیسی هر اسلحه دلخواهتان را سرچ کنید |؛ از استرالیا تا ژاپن و آمریکا. این سلاح گرم نوظهور موقتا راه خود را بدست پلیس، جنایتکاران و طرفداران آزادی فردی غیرمتعارف، بطور یکسان پیدا کرد.

در نبرد مداوم عدم دستیابی به آزادی‌های غیرمتعارف، بسیاری از نهادهای دولتی برای اعمال قوانین سختگیرانه ممنوع کردن این سلاح‌ها تلاش سختگیرانه‌ای دارند.

امروزه، تولید این سبک از سلاح در کل جهان به خوبی شناخته شده نیست؛ اما کشورهای صنعتی مثل آمریکا، استرالیا و ژاپن دیگر زمان را برای ترسیدن و تعلل از قوانین تلف نمی‌کنند.

اکثر طرحهای بروز اسلحه بدلیل مسائل حقوقی به سختی قابل دسترسی آنی هستند ولی مدل‌های گذشته‌ همچنان بصورت رایگان برای دانلود در دسترس هستند. با این حال، زمانی که اولین گلوله از تفنگ ابداعی سازمان آزادی سلاح ویلسون (Liberator) شلیک شده به همه ثابت کرد که یک اسلحه می‌تواند بدون یک قطعه فلزی، تماما با متریال‌های ترموپلاستیک، پرینت سه بعدی شود.

همانطور که در تصاویر مقاله می‌بینید، تمام اجزاء تفنگ ویلسون بجزء قطعه فلزی و لوله واقعی آن، توسط پرینتر سه بعدی ساخته شده است.

در ادامه سازمان توزیع و دفاع ویلسون، سلاح‌های اتوماتیکی دیگری نیز ساخت که چاپ سه بعدی بودند اما با قطعات افزودنی مجهز شده بودند.

قوانین چاپ۳بعدی تفنگ در آمریکا

بعد از اینکه آزادی این سلاح‌های پلاستیکی با قوانین بین المللی ارتش آمریکا متناقض تلقی شد، ویلسون یک تلاش حقوقی را بر ضد وزارت امور خارجه پیگیری کرد. وی روزهای زیادی برای حق انتشار فایل سلاح‌های قابل پرینت سه بعدی جنگید. 

در سپتامبر ۲۰۱۶، دادگاه تجدید نظر آمریکا، در جریان نپذیرفتن پنجمین درخواست کتبی ویلسون، مدعی شد که نگرانی‌های امنیت ملی سنگین است و بر درخواست‌های سازمان آزادی اسلحه وی ارجحیت دارد.

اگرچه وزارت امور خارجه موفق به غیر مجاز نگه داشتن فایل‌های تفنگ های پرینت سه بعدی در دادگاه شد اما طراحی ویلسون و طراحی‌های دیگران در اینترنت منتشر شده است؛ گرچه تعدادی از تفنگ‌ها و فایل‌های دانلودشان توسط پلیس آمریکا مصادره شد.

پرینتر سه بعدی
پرینت سه بعدی قطعات سلاح کمری کلت

ماجراهای پر سر و صدا درباره تفنگ پرینت سه بعدی شده:

• در آگوست ۲۰۱۶ اداره امنیت حمل و نقل در فرودگاه رنوتاهو هلند، یک اسلحه پرینت شده و پنج گلوله کالیبر۲۲ در کیف یک مسافر پیدا کرد.

• سال قبل دو تبهکار در اورگان گرفتار حمله باندهای رقیب با تفنگ‌هایی شدند که قطعاتش با چاپگر سه بعدی ساخته شده بود.

تولید سلاح گرم که در دستگاه‌های فلزیاب دیده نشوند، غیر قانونی است. تفنگ‌های پرینتی معمولا با فیلامنت نوع PLA یا ABS (متریال پرینتر سه بعدی رومیزی) ساخته می‌شوند که غیر قابل کشف توسط فلزیاب است. به همین دلیل در آمریکا این سبک سلاح غیر قانونی بوده و باید تکه‌ای فلز روی بدنه آنها جهت شناسایی کار گذاشته شده باشد.

بعضی ایالت‌های آمریکا به مالکان سلاح‌های گرم اجازه می‌دهند خودشان مسئله‌ ۳D Print اسلحه را حل کنند؛ برای مثال، در کالیفرنیا قانونی تصویب شده که تفنگ‌های چاپی نیاز به ثبت نام و تصویب داشته باشند. اما در واقعیت وجود قوانین سهل انگارانه اسلحه در تعدادی از ایالات آمریکا، ثابت کرده این نوع اسلحه‌ها مشکلات آشکارتری در کشورهایی مثل استرالیا که دارای قوانین ضد سلاح بسیار سختگیرانه‌تری هستند، دارد.

قوانین تفنگ‌های چاپ سه بعدی در استرالیا

هیچ کشوری به اندازه استرالیا با این تفنگ‌ها درگیری قانونی ندارد. قوانین سختگیرانه سلاح گرم این کشور، دسترسی مردم را به سلاح‌های مرسوم فلزی محدود می‌کند. با این حال سلاح‌های پلاستیکی پرینتر سه بعدی راه‌هایی برای دور زدن قانون توسط برخی از افراد زرنگ فراهم کرده است.

در نوابر ۲۰۱۶، پلیس گلدکاست سلاح‌های بسیار پیچیده ای پیدا کرد که امکان ساخت آنها فقط با چاپگر سه بعدی امکان پذیر بود! یک ماه بعد مجموعه ای از سلاح ها در تاسمانیا کشف و ضبط شد که سازنده آن با اخطار پلیس بیرون آمد و تسلیم شد. شاید دولت استرالیا بیشترین کشف را در این زمینه انجام می‌دهد، حتی به تازگی پلیس استرالیا خبر از کشف سلاح های چاپی باند مافیا در ملبورن داده است.

در راستای مبارزه با چاپ سه بعدی سلاح‌، «نیوساوت ولز» قانونی برای برابر شدن اختیارات و قوانین استفاده از این تفنگها با تفنگ های واقعی، تصویب کرده است. تعدادی از اعضای مجلس سنای استرالیا شک و تردید‌های خودشان را برای رفتار‌های قریب الوقوع و محدودیت‌هایی که صاحبان این تفنگ‌ها از آنها خواهند گذشت، دارند. حزب سبز این کشور حریف سرسخت چاپ اسلحه ست (با استناد به رشد فناوری و برای اثبات اینکه بزودی تفنگ های چاپی از تفنگ های گذشته بسیار خطرناکتر خواهند بود).

در ۲۰۱۳ پلیس نیوساوت ولز، اسلحه پیشرفته پرینت شده ای را که توقیف کرده بود، آزمایش کرد؛ این اسلحه می‌توانست گلوله را تا ۱۷ سانتی‌متر به درون یک بلوک سیمانی شلیک کند اما بدنه پلاستیک آنها بعد از شلیک گلوله منفجر می‌شد!

در سال ۲۰۱۵، کشور استرالیا بند قانونی عملکرد این تفنگ را اصلاح کرد که می‌گوید (شخص نباید طرح اولیه دیجیتالی ساخت سلاح سه بعدی را برای تولید شخصی در پرینتر سه بعدی یا دستگاه فرز الکترونیکی (CNC) داشته باشد و در صورت ارتکاب حداکثر مجازات ۱۴ سال حبس خواهد بود).

با تمام این واقعیات، شرایط قانونی در استرالیا سختیگرانه‌تر از بقیه کشورهاست. میزان مصادره تفنگ‌های چاپی نشان دهنده قوانین قدرتمند این کشور است که ورود یا ساخت این سلاح‌ها را نسبت به ورود آنها به آمریکا چالش‌برانگیزتر می‌کند. مسئله‌ای مهم را به یاد داشته باشید: سلاح‌های پلاستیکی پرینتی ریسک و خطر کمتری دارند، بیشتر قانونگذاران استرالیایی ترس دسترسی به پرینترهای سه بعدی فلزی و روند کاهش قیمت آن دارند که ممکن است برای چاپ یک اسلحه گرم فلزی واقعی به کار رود.

قانون پرینت سه بعدی سلاح گرم در اروپا و بریتانیا

در مقایسه با استرالیا روند حقوقی مبارزه با این نوع سلاح‌ها در اروپا قویتر بوده و ترس شیوع اسلحه گرم پلاستیکی را کاهش داده است. اگرچه با بررسی آمار جغرافیایی دانلود فایل‌های ویلسون مشخص می‌گردد که بیشترین نواحی مربوط به اروپاست. یک تحقیق نشان داد در روزهای اول انتشار اینترنتی فایل طرحهای ویلسون، بیشترین دانلود در اسپانیا و پس از آن آمریکا، برزیل، آلمان و انگلستان را شامل شده است.

دولت انگلستان در مورد استفاده از سلاح‌های تولیدی با پرینتر سه بعدی نگرانی بالایی دارد تا جایی که آنرا خطری برای امنیت ملی اعلام کرده است. در سال ۲۰۱۳ مجلس انگلستان قوانین سختگیرانه ای بر ضد چاپ سه بعدی اسلحه وضع نمود؛ جرمی که کاملا غیرقانونی است: ساخت، خرید یا فروش کامل یا قطعات تفنگ چاپ شده در هر شرایطی در کل انگلستان ممنوع است.

بنابراین می‌توان گفت ترس از ۳D Print تفنگ‌ در اروپا محدود به تلویزیون می‌شود، مخصوصا سریال جنایی ایتالیایی که در آن از یک پرینتر سه بعدی Gomorra recently depicted a RepRap 3D printer برای تولید اسلحه استفاده شد!

پرینتر سه بعدی
قوانین پرینت سه بعدی اسلحه در شرق آسیا

قوانین تفنگ های چاپ سه بعدی در بقیه کشورهای دنیا

جنجال این تفنگ‌ها در شرق دنیا هم مهار نشده! کمی بعد از ظهور طراحی ویلسون، شهروندی ژاپنی بنام «یوشیتومو ایمورا» هفت تیر شش گلوله ای بنام ZIGZAG طراحی و پرینت کرد. دولت حکم تعطیل کردن محل تولیدی وی و ۲سال زندانی کردنش را صادر کردند تا عبرتی برای دیگران شود.

در سنگاپور شایعاتی هست مبنی بر اینکه مجازات پرینت سه بعدی تفنگ برابر با مرگ است حتی اگر فقط یک هفت تیر اسباب بازی باشد!

گرچه تمرکز دولت‌های آسیا تنها بروی تفنگ‌های پلاستیکی تک ساخت نیست، نگرانی عمده درباره شیوع این سلاح‌های ارزان و سریع الساخت در خاورمیانه و میان گروههای تروریستی همانند داعش (ISIS) است زیرا این گروهک برای تولید بدنه بمب از چاپگرهای قابل حمل ارزان استفاده میکردند.

نتیجه گیری تاثیر پرینتر سه بعدی بر تولید اسلحه:

هیچ انکاری برای عدم وجود این نوع اسلحه‌ها در قسمت‌های مختلف جهان نیست. آنها هر روز در استرالیا و آمریکا محبوب‌تر میشوند اما آیا واقعا این سلاح ها همانطور که در رسانه‌ها تبلیغ میشوند، خطرناکند؟

کمبود مقطعی دسترسی به پرینتر سه بعدی فلزی رومیزی باعث شده که تولید یک تفنگ چاپی فقط با پلاستیک چالش‌برانگیز باشد.

اما با ظهور تکنولوژی‌های جدیدتر برای اسلحه سازان، حامیان سلاح، حتی سازمان‌های خلافکاری، اجزاء بیشتری به این سلاح ها افزوده خواهد شد. حتی مواد آنها نیز پیشرفته‌تر می‌گردد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد جرم خشونت‌آمیز چندانی با اسلحه‌های پلاستیکی قابل انجام نیست. اما به احتمال زیاد با دسترسی به چاپگر سه بعدی فلز در آینده‌ای نزدیک، تهدیدهای واقعی بوجود خواهد آمد.

در این لحظه، رد کردن خطر این نوع اسلحه‌ها و تکنولوژی روبه رشدشان بی خردیست و در عین حال  هم نباید بدبین شویم که قوانین مختلف برای کنترل و جلوگیری از ساخت این سلاح‌ها بی‌استفاده هستند یا فناوری ۳D Print تهدید بشریت است. نه همانند دیگر تکنولوژی‌های پر سود، چاپ سه بعدی نیز ادامه پیدا خواهد کرد و بسیار به نفع بشریت خواهد بود ولی خطراتی نیز دارد که باید با وضع قوانین بین اللملی و همیاری دولتها مهار شود.

نیازی به ذکر نیست؛ کمپین ترس از اسلحه های پرینت سه بعدی شده بخصوص برای این زمان، یک بزرگنمایی است. وقتی که این فناوری روشهای نوین درمان، صنایع نوظهور، اشتغالهای بسیار، تجارتهای پرسود و مزایای بی‌نظیری را فراهم آورده، بنظر می‌رسد، جریان اصلی تمام رسانه ها (برای افزایش مخاطب) القاء این مسئله است که می‌توان سلاح از چاپگر سه بعدی بیرون آورد.

در آخر دیگر هیچ دلیلی برای ترس بیشتر از سلاح‌های پلاستیکی چاپگرها نسبت به سلاح گرم فلزی کارخانه‌ها نداریم. پرینترهای سه بعدی رومیزی قادر نیستند که خودشان سلاح مرگبار تولید کنند و پرینتر های فلزی نیز فعلا دور از دسترس عموم بوده و گران هستند که فقط برای استفاده ابرشرکتها بکار می آید.

این دلیلی است برای اینکه تابحال هیچ گزارشی مبنی بر استفاده مجرمان و جنایتکاران خرده پا و شهری از سلاح های چاپ شده نداشته ایم. آنها غیر قابل اعتماد و سخت برای تولید حرفه‌ای هستند، در اکثر نقاط دنیا هم دسترسی به آنها سخت‌تر از دسترسی به سلاح های معمول در بازار سیاه است. صرف نظر از موضع شما، در آخر فکر میکنیم که تکنولوژی پرینتر سه بعدی مزایای بیشماری نسبت به مضرات اندکش دارد.

نظر شما چیست؟ آیا با این استدلال ما مخالفید، میتوانید در بخش کامنتینگ، تحلیل خود را درباره چاپ سه بعدی سلاح بیان کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «تفنگ و سلاح های ساخته شده با چاپگر سه بعدی: سوا کردن حقایق از ترس‌ها»

  1. محم مهدی

    عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود
    از توضیحاتتان متشکرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین