» 3DPE » چاپ سه بعدی غیرمستقیم فلز چیست؟
چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی غیرمستقیم فلز چیست؟

در چاپ غیرمستقیم فلزی فولاد، مدل سه بعدی شما از بهم اتصال یافتن لایه‌های پودر فولاد ساخته میشود؛ علت غیرمستقیم بودن این تکنیک، نیاز به حرارت دهی نهایی در کوره، پس از ساخت ماده خام با چاپگر سه بعدی میباشد.

در این روش هنگامی که پودر (گرانول بسیار صیقلی) روی «جعبه ساخت» پاشش میشود، نازل هد ویژه ای روی این لایه عقب و جلو رفته، با محاسبات دقیق حاصل از الگوریتم کامپیوتری، در نقاط لازم (با توجه به طراحی مدل سه بعدی) ذرات به یگدیگر اتصال یافته و سخت میشوند. وقتی اتصال اولیه ذرات یک لایه کامل شد، به سرعت توسط هیتر (در قسمت بالای نازل) خشک میگردد. اکنون لایه جدید پودر اسپری شده و مراحل تا انتهای ساخت تکرار خواهد شد. بنابراین لایه به لایه از پایین به بالا،‌ مدل سه بعدی ساخته میشود.

پس از تکمیل شی با پرینتر سه بعدی، آنرا به دقت از جعبه ساخت خارج کرده و ذرات اضافه حذف میشود؛ شی در این مرحله بسیار شکننده است و اصطلاحاً «green state» نامیده میشود.

مقاله تکمیلی: تکنیک پرینت سه بعدی فلز SLM

پس از پاکسازی، مدل به کوره منتقل میگردد تا بر اثر حرارت،‌ ذرات فلز به طور کامل به یکدیگر جوش خورده و سخت شوند (به همین دلیل چاپ سه بعدی غیرمستقیم فلز نامیده میشود). حرارت دهی درون شن یا روی صفحه فلزی انجام میشود. معمولاً حرارت در شن ترجیح داده میشود،‌زیرا برای مدلهای با طراحی غیرمتعارف و بدون سطح مسطح، مناسب است در حالی که صفحه فلزی فقط جهت اشیای با سطح صاف کاربرد دارد.

مقاله تکمیلی: پرینتر سه بعدی فلزی EBM

بعد از خنک شدن مدل، یک قطعه فلزی مستحکم و سخت در اختیار دارید. اکنون ذرات اضافه‌ای که اطراف مدل را احاطه کرده‌اند و جزیی از طراحی نیستند،‌حذف میگردد. در آخرین مرحله شی در دستگاه پولیش مکانیکی قرار گرفته و صیقل می یابد.

 

 

نکته:‌متریالهای مورد استفاده در این تکنیک از نوع گرانول فولاد یا پودر فولاد با سطح جزییات بالاست.

مقاله مرتبط: برترین چاپگرهای متریال فلزی صنعتی و رومیزی دهه ۲۰۲۱

ویژگیهای چاپ سه بعدی غیرمستقیم فلز فولاد:

  • امکان استفاده از پودر فلز فولاد مخلوط با برنز (مزیت آن هزینه پایین ساخت است).

  • امکان استفاده از پودر فلز فولاد با قابلیت جزییات بالای مدلسازی

  • دوام و استحکام بسیار بالا

  • مناسب برای ساخت ابزارهای یدکی، قطعات عمل‌کردی و تحت فشار، جواهرات، پیچ و مهره، زنجیرهای مینیاتور و غیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین