» 3DPE » ترفند نرم افزار فتوشاپ برای پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی

ترفند نرم افزار فتوشاپ برای پرینت سه بعدی

نرم افزارهای زیادی برای آماده سازی مدل جهت پرینتر سه بعدی وجود دارد، مثل Cura، Simplify3D، flashforg … ولی کمتر کسی از امکانات نرم‌افزار فتوشاپ در این زمینه اطلاع دارد. دانستن آن بد نیست، شاید وقتی به دیگر نرم‌افزارها دسترسی نداشید با فتوشاپ مدل را آماده سازی نهایی کنید. با نرم‌افزار photoshop cc امکان بارگذاری مدل سه بعدی و آماده سازی آن برای پرینتر سه بعدی امکان‌پذیر است. فتوشاپ هر مدل سه بعدی استاندارد را به صورت اتوماتیک به حالت watertight درآورده، ساپورتهای لازم را تنظیم کرده و لایه‌های scaffolding و raft را به مدل اضافه میکند.

نکته ۱: ساختار نرم‌افزار فتوشاپ طوریست که برای کارهای سه بعدی نیاز به کارت گرافیک قوی و تعریف آن در بخش edit >performance داشته و باید گزینه graphic processor setting فعال بوده و به درستی تنظیم شود. اگر این گزینه در نرم‌افزار سیستم شما غیرفعال است بدین معنی است که سخت‌افزار کامپیوترتان قابلیت کار با فایلهای سه بعدی یا دو بعدی سنگین را ندارد!

نکته ۲: این ترفند برای مدلهای سه بعدی سبک و ساده کاربرد دارد و جایگزینی برای نرم افزارهای اسلایسر چاپگر سه بعدی نیست؛ پس احتمال خطاهای پرینت را در نظر داشته باشید.

نحوه فراخوانی فایل سه بعدی در فتوشاپ

  1. از ابزارهای بالا گزینه window > work space > 3d را انتخاب کنید.
  2. با گزینه open ، فایل سه بعدی را بارگذاری کنید. در هنگام بارگذاری فایل سه بعدی میتوانید تنظیمات اضافه مرتبط با پرینتر سه بعدی را انجام دهید.
  3. بخش ۳D در ابزار بالای نرم‌افزار را کلیک کنید و سپس۳D setting را انتخاب نمایید. حتماً به این قسمت نگاه دقیقی بیندازید و مواردی مثل واحد ابعاد چاپ،‌ تعریف پرینتر متصل به کامپیوتر، نوع متریال، بستر گرم شونده، ساپورت، لایه raft و غیره را تیک بزنید تا فعال شوند.
  4. گزینه print to و printer در منوی فوق برای تنظیم پرینتر سه بعدی متصل به سیستم است یا انتخاب یک سرویس دهنده ابری (که در ایران کاربردی ندارد). اگر چاپگری به سیستم خود ندارید آنرا بدون تغییر بگذارید.
  5. Print volume برای تعیین اندازه بستر چاپ و واحد اندازه‌گیری بر حسب سانتیمتر، میلیمتر یا پیکسل است.
  6. گزینه Scene Volume برای تنظیم سایز صفحه بر اساس اندازه مدل سه بعدی است. دقت کنید که گزینه print volume ابعاد دقیق دستگاه چاپگر را مشخص میکند. همچنین با زدن دکمه Scale To Print Volume مدل با توجه به ابعاد پرینتر سه بعدی به صورت اتوماتیک، مقیاس دهی میگردد.
  7. گزینه detail level سه آیتم Low – Medium – High میباشد و کیفیت پرینت سه بعدی را مشخص میکند.
  8. اگر مدل سه بعدی طراحی شده دارای مواردی همچون normal maps, bump maps, opacity maps میباشد، در اینجا میتوانید یکی از map ها را به حالت ignore یا «نادیده گرفتن» درآورید. توجه کنید که مدل سه بعدی به صورت real time آپدیت می‌شود و این قسمت تغییرات قابل مشاهده است.
  9. موارد مربوط به ساپورت، raft، scaffold را حتماً فعال کنید. در غیر این صورت احتمال خطا و توقف پرینت سه بعدی مدل دور از انتظار نیست.
  10. اگر پرینتر سه بعدی دو نازل دارید، بخش متریال کار راه انداز است. در اینجا اگر دو متریال متفاوت استفاده میکنید، آنرا انتخاب نمایید.
پرینت سه بعدی
A. 3D model B. Print plate C. Printer volume overlay

فعالسازی گزینه multitone printing for MakerBot Replicator 2x

بخشی در فتوشاپ وجود دارد که به حالت آزمایشی (experimental) بوده و کارکرد آن بستگی به تجربه شما دارد. این قسمت، پیش‌فرض برای پرینتر سه بعدی میکربات MakerBot Replicator 2x میباشد ولی برای دیگر پرینترها باید خودتان امتحان کنید. این بخش قابلیت multitone یا شبیه سازی چند طیف رنگ با یک یا دو رنگ متفاوت فیلامنت (two tone به معنی دو رنگ است) را برای پرینتر سه بعدی میکربات رپلیکیتور شیبه سازی میکند. البته این قابلیت به طور رسمی معرفی نشده و بیشتر حالت آزمون خطا دارد. در تصویر زیر یک نمونه از حالت «مولتی کالر» با فیلامنت چوب و مفهوم عمل‌کرد آن نشان داده شده است.

ویژگی multitone نرم‌افزار فتوشاپ، پیچیده بوده و ممکن است موارد غیرقابل انتظاری مثل هدررفت یک رول فیلامنت عزیزتان را پیش بیاورد! پس این بخش به افراد با تجربه تر پیشنهاد میشود.

برای فعال کردن حالت multitone printing باید گزینه experimental features را در فتوشاپ چک باکس کنید:

  1. Select Preferences > Experimental Features
  2. Select Enable Multitone Printing
  3. Click OK.
  4. Restart Photoshop

تنظیمات حالت multitone surface material:

در این حالت باید یک پرینتر متصل به نرم‌افزار تعریف کرده باشید.

  1. پرینتر سه بعدی دلخواه را در بخش setting که اول مقاله تعریف کردیم، انتخاب کنید.
  2. در همان گزینه پایینتر قسمت Material حالت Multitone Surface را چک باکس کنید اگر غیرقابل انتخاب است باید مطمئن شوید گزینه experimental features فعال است.
پرینت سه بعدی
ساپورت گذاری پرینت سه بعدی در فتوشاپ

استفاده از گزینه های پیش نمایش و آماده سازی نهایی پرینت سه بعدی (Previewing and printing):

  1. در قسمت ۳D (مجموعه ابزار بالای فتوشاپ) گزینه ۳D Print را انتخاب کنید. میتوانید در بخش کناری هم روی آیکون Start Print کلیک کنید.
  2. در پنجره پیش نمایش گزینه های زیر برای چرخش و دیدن نمای کلی مدل وجود دارد:

• Rotate the 3D camera

• Roll the 3D camera

• Pan the 3D camera

• Slide the 3D camera

• Reset the 3D camera to its original location

  1. گزینه Show Repair برای نمایش تعمیر و اصلاح در سه رنگ و آیتمهای Original Mesh, Wall Thickness, Closed Hole به کار میرود.
  2. توصیه می‌شود گزینه Raytrace Preview را فعال کنید تا فرم نهایی پرینت دقیقتر نمایش یابد.
  3. اگر میخواهید مدل را به صورت STL خروجی بگیرید گزینه Export را بزنید و در محل دلخواه ذخیره کنید.
  4. اگر پرینتر سه بعدی در نرم‌افزار تعریف شده و به کامپیوتر وصل است، از همینجا گزینه print را بزنید تا چپ شروع شود.
پرینت سه بعدی
حالت Show Repair option پرینت سه بعدی در فتوشاپ

بخش ۳D print utilities

در ادامه به برخی ویژگیهای نرم‌افزار فتوشاپ برای پرینت سه بعدی می‌پردازیم که تنها در حالت اتصال مستقیم پرینتر به سیستم قابل اجراست و مربوط با کالیبره کردن، configure و نگهداری دستگاه است:

  1. Select 3D > 3D Printer Utilities
  2. گزینه Calibrate Print Plate برای تنظیم پلیت چاپ به کار میرود:

• هشدار برای متریال های جامانده در پرینتر (با توجه به مدل پرینتر ممکن است کار نکند)

• شروع نقطه پرینت هد

• تنظیم فاصله بین پلیت و نازل هد

این موارد در حالت wizard یا manual قابل اجراست. موارد زیر نیز کاربردی است:

• Load Filament: کمک به لود کردن فیلامنت در نازل؛ فتوشاپ شروع به دستور برای عملیات گرم کردن نازل و مکانیسم مکش فیلامنت برای کمک به جایگذاری رشته فیلامنت میکند.

• Remove Filament: کمک برای خروج رشته فیلامنت از نازل هد با عمل‌کرد مشابه مورد قبلی که توضیح دادیم.

• Change Filament: گزینه ای برای کمک به تعویض متریال با فیلامنت جدید میباشد.

گزینه Pack objects در فتوشاپ:

معمولاً احتیاج دارید که به جای تنها یک مدل، چند مدل در کنار هم روی پلیت چاپ قرار گیرند، برای اینکار در نرم‌افزار فتوشاپ مراحل زیر را بروید:

• Select the required objects in the 3D Panel

• Select 3D > Pack Objects On Ground Plane

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین