» 3DPE » پرینت سه بعدی لباس رباتیک زنانه با الهام از عنکبوت
فشن زنانه

پرینت سه بعدی لباس رباتیک زنانه با الهام از عنکبوت

از جمله کسانی که پرینتر سه بعدی را به عنوان رسانه ای در صنعت فشن برای طراحی تجهیزات پوشیدنی الکترونیک به کار میبرند، هنرمند زن آلمانی «آنوک ویپرخت» است. او یکی از معروفترین کسانی است که صنعت فشن و فناوری را به بهترین نحو در یکدیگر ادغام کرده است.

ویپرخت با میکروکنترلرها و پرینترهای سه بعدی به خوبی آشنایی دارد طوری که در جدیدترین خلاقیتش، موفق به ساخت لباس هوشمندی با طرحی پیچیده شده است. مخلوق جدید وی «Spider Dress 2.0» نام دارد و اعتقاد دارد برای کسانی مناسب است که به فضای کافی اهمیت میدهند.

لباس مکاترونیک (شاخه ای از هوش مصنوعی) و الهام گرفته از ویژگیهای راسته عنکبوتیان

این لباس مجهز به چیپ های پیشرفته شرکت intel و بازوهای هوشمندیست. طوری که با فرآیند یادگیری ماشینی و مشخصات بدن استفاده کننده (biosignal)، بهترین طرز قرارگیری روی بدن را درک میکند؛ در واقع چیزی بیشتر از یک لباس ساده است و همانند یک اسکلت زنده خارجی عمل میکند.

قطعات این لباس هوشمند به طور کامل با پرینتر سه بعدی لیزری (SLA) قابل چاپ است. مثلا بازوهای مکانیکی که با توجه به تحرک، فرم بدن و میزان تنفس شخص در بهترین حالت تنظیم میشوند؛ اگر شخص به تندی نفس میکشد، پس بازوها با وضع حساستری روی بدن مستقر میشوند در حالی که در تنفس آرام، بازوها رفتار نرمتری بروز خواهند داد.

ویپرخت در پاسخ به سوال چگونگی طراحی قطعات گفت که از نرم افزار  Materialise Magics برای سه بعدی سازی و ویرایش فایل STL، استفاده کرده است. به اعتقاد وی، این نرم افزار قابلیتهای زیادی در تبدیل انواع فرمتها را فراهم کرده است. این نرم افزار یکی از جدیترین و بهترین ها در حوزه خود است با فرایند تکمیل گام به گام، امکان اطمینان از نمونه سازی سریع و با کیفیت بالا را فراهم کرده است. البته تمام کار طراحی لباس توسط ویپرخت انجام نشده و او تیمی قوی را برای تکمیل طرح رهبری کرده است.

چاپگر سه بعدی
بازوهای هوشمند لباس رباتیک

از جهت داشتن خواص پوشیدنی سخت افزار لباس تیم طراحی تصمیم گرفت تا حرارت ناشی از پردازش کامپیوتری برد اصلی به خارج از محیط بین بدن و لباس منتقل کند و همچنین کلیه کابلهای اتصال و سنسورها درون قطعات پرینت سه بعدی شده پنهان شده است.

| لباس ۱۵۰۰ دلاری دنیت پلگ که با چاپگر سه بعدی تولید میشود |

در این لباس هوشمند قطعاتی به شکل صدف سیاهرنگ با LED درونی قرار گرفته است تا تصور هر چه بیشتری از چشمهای مرکب یک عنکبوت در بیننده ایجاد کند. البته وظیفه اصلی این قسمت تخمین میزان حرکت بازوهای رباتیک لباس برای ایجاد میزان فضای مناسب در اطراف بدن فرد است.

 

 

ویپرخت میگوید: من و تیم طراحی با کوششهای فراوان موفق شدیم که بر چالش های هندسی و مکانیکی یک ابزار پوشیدنی معلق روی بدن انسان فائق آییم، طوری که راحترین بالانس و چینش لباس با توجه به فیزیک بدن فرد استفاده کننده ممکن شده است. به علت استفاده از نرم افزارهای طراحی پیشرفته و ساخت با پرینتر سه بعدی دست ما در طراحی باز بود.

| مشهورترین زنان دنیای چاپگرهای سه بعدی |

ویپرخت درباره تجهیزات سخت افزاری لباس پرینت شده اش میگوید:

  • چیپ ماژولار Intel Edison با بستر سیستم عامل لینوکس
  • کدنویسی با پایتون برای بخش رباتیک
  • تنظیم هوشمند ۱۲ حالت قرارگیری و حرکت بازوهای مکانیکی
  • ۲۰ عدد موتور Servo USB برای حرکت بازوها
  • میکروکنترلرها
  • مدار دینامیکز ربات
  • باطری لیتیومی
  • و برخی تجهیزات الکترونیک دیگر
مدار رباتیک
مدار پردازشی اینتل

در لباس اطلاعات مربوط به بخش biosignal که وظیفه تعامل با شرایط بدن فرد استفاده کننده را دارند به صورت آنلاین و از طریق وایرلس در سیستم مرکزی پردازش میشود که تاکنون در هیچ وسیله مشابه دیگری سابقه نداشته است.

پرینتر سه بعدی
نحوه اتصال بازوها و موتورهای حرکتی

او درباره علت انتخاب چیپستهای Intel Edison میگوید که با تحقیق زیاد متوجه شدم بهترین، قویترین و کوچکترین پردازشگر کامپیوتری برای لباس رباتیک من که قرار است ظرافت زیادی داشته و با پرینتر سه بعدی تولید شود، همین مدل است زیرا بقیه برندها یا پردازش کندی داشتند یا ابعادشان بزرگ بود. Intel Edison امکان یکپارچه سازی فناوری هوشمند را برای مدیریت سیگنالهای پیچیده با قابلیت ذخیره آنبورد، بیسیم و دریافت حجم زیادی از دیتا در هر لحظه را ممکن کرده است.

پرینتر سه بعدی
آنوک ویپرخت

لباس عنکبوتی ویپرخت تاکنون در نمایشگاه های متعدد مرتبط با صنعت فشن و پرینترهای سه بعدی نمایش داده شده و جوایز زیادی را نصیب خود کرده است. او در برنامه آینده اش در نظر دارد تا با جذب سرمایه گذار، امکان توسعه و افزودن امکانات بیشتر برای تجاری سازی لباس را فراهم آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین