» 3DPE » پروژه آخر هفته: چاپ سه بعدی آبنمای باشکوه ژاپنی
3d printing

پروژه آخر هفته: چاپ سه بعدی آبنمای باشکوه ژاپنی

با پرینت سه بعدی یک آبنمای ژاپنی به خانه یا محل کار خود آرامشی بیش از پیش دهید. «جرمی السون» مهندس و سازنده اهل سیاتل اخیرا با دیدن آبنمای «Shishi Odoshi» الهام گرفته و تصمیم گرفت تا از روی آن یک مدل مینیاتوری برای پرینت سه بعدی بسازد.

در تمام دنیا، باغهای سبک ژاپنی دارای آبنمای Shishi Odoshi  یا همان «گوزن ترسان» هستند که جریان تسکین بخش آن می تواند حتی درگیرترین ذهن ها را نیز آرام کند. (زمان قدیم در ژاپن علاوه بر حس آرامش انسانی «همانطور که از نام آن پیدا است»، کاربرد عملی این آبنما، ترساندن و دور کردن گوزن ها به وسیله صدای پاشیدن آب و جلوگیری از هجوم آنها به مزارع و باغ ها بوده است).

این آبنما که معمولا با استفاده از چوب بامبو و پمپ آب ساخته می شود به دلیل طبیعت آرامی که دارد برای افزودن به هر باغ، حیاط و حتی میز کاری مناسب است.

در واقع، شما می توانید با استفاده از پرینتر سه بعدی و برخی قطعاتی که تهیه آنها راحت است، یک مدل کوچکتر از این آبنمای ژاپنی را بسازید. این آبنمای ژاپنی که توسط «جرمی السون»، مهندس و سازنده اهل سیاتل طراحی شده می تواند با استفاده از یک مخزن و یک پمپ آب، چرخه ای آبی بسازد.

شاید مدل کوچکتر آن برای ترساندن چهارپایان کاربرد نداشته باشد اما برای اضافه کردن به فضای خانه یا محل کار بسیار عالی است. بیایید نگاهی کنیم به وسایل مورد نیازی که برای پرینت سه بعدی آبنمای ژاپنی «Shishi Odoshi» لازم است.

ایده پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی آبنمای ژاپنی:

وسایل مورد نیاز:

چهار بخش وجود دارد که لازم است شما آنها را پرینت سه بعدی کنید که شامل پایه، لوله آبنما و خط تغذیه می شود. فایل های STL برای عملکرد کامل این آبنمای ژاپنی از سایت Thingiverse دانلود شد. برای راحتی کار شما، لینک دانلود فایل در زیر آورده شده است.

جهت ساخت این مدل شما بهتر است از فیلامنت PETG – ABS استفاده کنید ولی با فیلامنت PLA هم در صورتی که کمی پوشش محافظ بدهید به خوبی جواب می گیرید.

به غیر از این، قسمت های دیگری که برای تکمیل این پروژه لازم دارید عبارتند از:

  • پمپ آب اندازه کوچک
  • لوله وینیلی
  • مجموعه پیچ های M3
  • درزگیر سیلیکونی (چسب آکواریوم)
  • منبع تغذیه DC

مراحل ساخت آبنمای ژاپنی:

بیایید با فرآیند پرینت سه بعدی شروع کنیم؛ طراح مدل توصیه می کند که لوله اصلی را با ضریب پرشوندگی Infill برابر 70 درصد پرینت کنیم که این بسیار مهم است زیرا انتهای لوله در آبنما به عنوان وزنه تعادل عمل می کند. بقیه بخش های قابل پرینت را می توان با ضریب پرشوندگی 20 درصد چاپ کرد.

فرآیند مونتاژ بسیار ساده است اما پیش از این که آبنما راه اندازی شود باید چند کار کوچک انجام دهید. ابتدا پایه براکت پرینت شده را بر روی پمپ آب قرار دهید و از چسب آکواریوم در اطراف پورت ورودی پمپ استفاده کنید.

پروژه آخر هفته: پرینت سه بعدی کاپ جام جهانی فوتبال

سپس، پمپ را داخل مخزن پرینت شده کرده و آن را به وسیله پیچ های 12 میلیمتری M3 ببندید و از سمت بیرونی پایه سفت کنید. شما باید از واشر های M3 بین پیچ ها و پایه پلاستیکی مدل استفاده کنید که البته باید از آنها در بین مهره و براکت پمپ نیز بهره ببرید.

برای جلوگیری از نشت آب، از چسب آکواریوم بیشتری در اطراف پورت ورودی استفاده کنید. سپس، لوله وینیلی را برداشته و یک تکه حدودا 26 سانتیمتری از آن ببرید. انتهای لوله را به سوراخ ورودی پمپ فشار دهید تا به اندازه کافی بچسبد. چسب آکواریوم را برداشته و آن را در اطراف ورودی که لوله وینیلی وارد شده است به خوبی بمالید.

مرحله بعدی این است که لوله آب مربع شکل را در بالای پایه قرار دهید و دوباره از چسب آکواریوم در انتهای آن استفاده کنید. در این نقطه  و پیش از رسیدن به مرحله آخر این پروژه، شما باید بین 24 تا 72 ساعت صبر کنید تا چسب آکواریوم به خوبی خشک شود.

به محض این که چسب آکواریوم به خوبی خشک شد، سر آزاد لوله وینیلی را به پورت خروجی پمپ وصل کنید. دو قطعه ساپورت پرینت شده وجود دارد که در داخل سوراخ های جانبی لولای لوله اصلی قرار می گیرند. در نهایت، قسمت انتهایی آداپتور را بریده و سیم ها لخت کنید و به پمپ وصل کنید (آبی= مثبت، قهوه ای= منفی).

تنها کار باقی مانده این است که مخزن را با آب پر کرده و به آبنما متصل کنید. حالا بنشینید و از صدای آرامش بخش آبنمای ژاپنی خود لذت ببرید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین