» 3DPE » مشکل پای فیلی، خمیدگی و تابیده شدن کفه مدل در چاپگر سه بعدی در هنگام پرینت سه بعدی
خطای لایه اول پرینت

مشکل پای فیلی، خمیدگی و تابیده شدن کفه مدل در چاپگر سه بعدی در هنگام پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی
تصویر خمیدگی پرینت سه بعدی

ممکن است همه ما در هنگام پرینت سه بعدی به این مشکل برخورد کرده باشیم در کل خمیدکی (Wrapping) وقتی اتفاق می افتد که پلاستیک سرد و منقبض می شود یعنی لایه های فیلامنت مدل سه بعدی سرد شده و به آرامی جمع می شود این نیرو به انداره ای زیاد می شود که باعث خمیدگی قسمت های پایینی مدل سه بعدی می‌شود.

بهترین راه جلوگیری از این مشکل چاپ با پلتفرم بستر گرم است وقتی از بستر ساخت حرارتی استفاده می کنیم دمای لایه های ابتدایی ثابت مانده و لایه های ابتدایی به پلتفرم می چسبند و لایه های بعدی بر اثر سرد شدن نیروی کافی برای منقبض شدن را ندارند در نتیجه لایه های بعدی نیز در جای خود باقی می مانند. 

خوب شاید بعضی از پرینترهای سه بعدی مجهز به صفحه گرم کننده نباشند، پیشنهاد به این دوستان، فعال کردن لایه Raft در بخش First layer Setting نرم افزار اسلایسر و همچنین استفاده از چسب ماتیکی با کیفیت مثل مارک panter است تا باعث چسباندن مدل به کف پلتفرم شود – معمولا می توان از مغازه های لوازم تحریر فروشی آن را تهیه کرد.

راه حل: بستر گرم شونده همراه با تنظیمات لایه Raft و نوار چسب دو طرفه نازک مقاوم به حرارت – چسب ماتیکی با کیفیت – چسب blue tape  – اسپری مو …. است

پرینت سه بعدی
بررسی نحوه قرارگیری منظم لایه فیلامنت پرینت سه بعدی

رفرنس مشکلات پرینت سه بعدی

البته یک نکته خیلی مهم این است که مطمئن شویم پلتفرم کالیبره باشد زیرا که چسبیدن لایه اول به پلتفرم بستگی به کالیبره بودن دارد این عمل باعث می شود که لایه های اول شل و خمیده نشود و به صورت منظم چیده شوند در پرینت سه بعدی می خواهیم لایه ها به صورت منظم به همدیگر بچسبند. در عکس زیر نحوه صحیح گذاشتن لایه های ابتدایی نمایش داده شده است.

نرم افزار پرینت سه بعدی
نرم افزار کورا Cura بریم Brim و تنظیمات جلوگیری از کوبیدگی لایه‌های پرینت سه بعدی

توجه داشته باشید که چگونه لایه ها به صورت خط های منظم در کنار همدیگر چیده شده اند. حال اگر این خط ها به صورت جدا از هم باشند و بین آنها فاصله افتاده باشد صفحه پلتفرم ما از نازل دور می باشد و اگر این خط ها کوبیده شده و به صورت نامنظم بودند یعنی پلتفرم به نوک نازل نزدیک شده است. یکی از ویژگیهای نرم افزار Cura و Simplify3d وجود لایه Brim است که با فعال کردن این گزینه تا حدی مانع از کوبیده شدن می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین