» 3DPE » چاپ خودروی سوپر اسپرت
ابرخودرو

چاپ خودروی سوپر اسپرت

از خودروی Blade کمپانی Divergent 3D’s اولین خودروی سوپر اسپرت جهان با تکنولوژی پرینت سه بعدی، در نمایشگاه CES 2017 رونمایی شد. بر اساس برآوردها، این خودرو جذاب‌ترین محصول این نمایشگاه لقب گرفته است.

البته خودروی Divergent 3D’s ، از چند سال گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار داشته و معرفی شده است. در سال ۲۰۱۵، Kevin   Czinger مدیر عامل کمپانی سازنده این خودرو، برای نمونه اولیه خودرویی Divergent 3D’s اطلاع رسانی انجام داده بود. یک نکته هیجان انگیز در مورد این خودرو این است که بر اساس یک تکنولوژی پیشرفته بنام Node تکامل یافته است.

در این روش، لوله‌های فیبر کربن بر مبنای تکنولوژی‌ پیشرفته‌ای که در ساخت قطعات آلومینیومی کاربرد دارد، پرینت سه بعدی گردیده و به هم اتصال می‌یابد تا شاسی خودرو ساخته شود. مزیت این روش در سبکتر بودن ۹۰ درصدی فیبر کربن نسبت به آلومینیوم است!

در سپتامبر ۲۰۱۶، خودروی Divergent 3D’s Blade مورد توجه کمپانی مطرح خودروسازی جهان، یعنی گروه «پژو-سیتروئن» قرار گرفت و باب جدیدی در همکاری‌های بین المللی کارخانه‌های خودروسازی با شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با پرینت سه بعدی، گشود. در اواخر همین سال Kevin   Czinger و خودروی Divergent 3D’s Bladeاش، دوباره در صدر اخبار تکنولوژی قرار گرفتند، چون از ابر موتورسیکلت «Dagger یا خنجر» با تکنولوژی پرینت سه بعدی نیز رونمایی کردند.

محل معرفی این ابر موتورسیکلت، نمایشگاه La Auto بود. ویژگی‌های بارز ابرموتورسیکلت Digger در شاسی با پرینت سه بعدی، پیشران اختصاصی مدل H2، برگرفته از کمپانی کاواساکی است. البته بر طبق اعلام Kevin   Czinger مدیر عامل، هدف از تولید این محصول، فقط فروش و راندن در جاده‌ها نیست، بلکه نشان‌دهنده مزایایی است که تکنولوژی پرینت سه بعدی برای صنعت خودروسازی به ارمغان آورده است.

ساخت موتورسیکلت پرینت سه بعدی

حالا به نظر می‌رسد که افکار عمومی و مشتریان بالقوه، توجهشان به این صنعت معطوف شده است. خودروی Divergent 3D’s Blade، بنیان یک پلتفرم نرم افزاری-سخت افزاری را برای چاپ سه بعدی مواد فلزی در صنعت بنا نهاده است. نام تجاری این پلتفرم Divergent Manufacturing Platform™ است که ثبت جهانی گردیده است.

بر طبق پیش‌بینی‌ها، این پلتفرم باعث جهش عمیقی در اقتصاد تکنولوژی خودروسازی و صنایع وابسته خواهد شد. پلتفرم Divergent، کمپانی‌های خودروسازی را قادر می‌سازد تا طراحی و توسعه اجزای فوق سبک و بسیار پیشرفته‌ای را توسعه دهند که بنیان اصلی نسل آینده خودروها خواهند بود. تکنولوژی پیشرفته این پلتفرم وسوسه انگیز، به مهندسان اجازه می‌دهد تا مواد سازنده قطعات خودرو را بی‌وقفه بهبود داده و کنترل بهتری نیز روی طراحی و مونتاژ قطعات داشته باشند.

با کمک این تکنولوژی، خودروهای نسل آینده با هزینه بسیار کمتری نسبت به اکنون ساخته خواهند شد، ضمن اینکه چرخه تولید محصول سریعتر است و محیط زیست نیز کمتر در معرض تخریب قرار خواهد گرفت. کمپانی Divergent 3D، تعریف جالبی از این مفهوم دارد: صنعت نجات‌دهنده محیط زیست.

Kevin Czinger مدیر عامل

کمپانی خودروسازی پژو به عنوان اولین برند مطرح این صنعت، در بهره‌مندی از تکنولوژی پرینت سه بعدی پیشتاز گردیده است. گرچه هنوز کمپانی‌های مطرح خودروسازی، جزییات اهداف و «نقشه راه» استفاده از پرینت سه بعدی را فاش نکرده‌اند، اما چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، کمپانی‌های خودروسازی، برنامه جستجو و زیر نظر گرفتن شرکت‌های جدید مرتبط با پرینت سه بعدی (که در سال‌های آینده معرفی می‌شوند) را در برنامه کاری خود لحاظ کرده‌اند.

همکاری مشترک Divergent 3D و پژو، قدم‌های اولیه‌ای را در همکاری بلند مدت خودروسازها و شرکت‌های دانش بنیان پرینت سه بعدی بنیان نهاده است. کارشناسان بازگشت سرمایه و سوددهی این همکاری را قطعی می‌دانند.

خودرو مفهومی پرینت سه بعدی

البته هنوز باب این نوع همکاری‌های دو طرفه کاملا مرسوم نشده است، کما اینکه خودروسازان مطرح بسیاری هنوز واکنشی به این تکنولوژی وسوسه انگیز نشان نداده‌اند و به نظر بی‌میل می‌رسند. تحلیل این وضعیت نشان می‌دهد که هم اکنون روند صنعت چاپ سه بعدی در تجارت خودروسازی برای تولید نمونه‌های مفهومی است تا تولید انبوه جهانی. صنایع خودروسازی مایل هستند تا شاهد پیشرفت بیشتر تکنولوژی و روش‌های همکاری کمپانی‌هایی مثل Divergent 3D در دانش چاپ سه بعدی باشند.

ساخت خودرو با پرینت سه بعدی

شاسی پرینت سه بعدی خودرو

شاسی با پرینت سه بعدی

Kevin   Czinger مدیر عامل، نسبت به این روند بسیار خوشبین است: ما یک مسیر پایدار برای صنعت خودروسازی فراهم کرده‌ایم که به اعتقاد من باعث یک رنسانس صنعتی برای خودروسازان خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین