» 3DPE » آموزش نرم افزار Cura – قسمت اول: مرحله مقدماتی
آموزش نرم افزار کیورا آلتی میکر

آموزش نرم افزار Cura – قسمت اول: مرحله مقدماتی

در این آموزش دو قسمتی Cura ، قصد داریم علاوه بر توضیح تنظیمات معمول، ویژگی های پنهان و حرفه ای این نرم افزار محبوب را نیز کاوش کنیم، جایی که جذابیت واقعی نهفته است.

در این مقاله هر چه بیشتر پیش میروید، آموزش پیشرفته تر میگردد؛ پس چه کاربری مبتدی هستید یا حرفه ای، خواندن این آموزش برایتان کاملا راهگشا خواهد بود. جهت راحتی کار، مقاله را در دو پست مجزا منتشر کرده ایم (آموزش نرم افزار Cura – قسمت دوم: مرحله پیشرفته).

آموزش گام به گام نرم افزار Cura قسمت اول

نرم افزار اسلایسر Cura برنامه ای است که کار با آن راحت است، اما بسیاری از کاربران متوجه کارکرد واقعی آن نمی شوند. فقط مدل را بارگذاری می کنند، کیفیت را انتخاب کرده و دکمه پرینت را فشار می دهند. همانقدر ساده که در مورد چاپ معمولی دو بعدی کاغذی انجام می دهیم.

اساسا Cura یک نرم افزار پرینت است یعنی راهی برای این که یک فایل دیجیتال را از کامپیوتر شما بگیرد و در فرمتی قابل فهم به پرینتر سه بعدی تحویل دهد.

نرم افزار Cura نه تنها برای دانلود رایگان است بلکه یک برنامه Open Source نیز هست. در مقیاس جهانی دارای بالاترین استاندارد است. اگر برخی نرم افزار های اسلایسر سه بعدی را با Cura مقایسه کنید؛ خواهید دید که بسیار ساده به نظر می رسند و دارای گزینه ها و تنظیمات محدود هستند. اما این نرم افزار در صورت نیاز دارای تنظیمات پیچیده تر است و همچنین بسیار ساده و کاربر پسند طراحی شده است.

مقاله مرتبط: آموزش نصب پلاگین در نرم افزار کیورا آلتیمِیکِر

نرم افزار Cura توسط شرکت Ultimaker عرضه شده است و تا آنجا که ما در زمینه ساخت چاپگر معروفشان از آنها شناخت داریم، در کار خود کمال گرا هستند. در این نرم افزار شما می توانید تمام تنظیمات و گزینه هایی که در اکثر نرم افزار های دیگر وجود دارد را بیابید. پس اگر شما از آن دسته آدم هایی هستید که می خواهند با پرینتر سه بعدی جادو کنند با این برنامه موفق خواهید شد.

برای افرادی که فقط می خواهند با تغییر سرعت و کیفیت کار چاپ را انجام دهند نیز در Cura این امر به دقت انجام شده و آماده کار است.

این مقاله آموزشی برای تمام افرادی که به تازگی کار با پرینت سه بعدی را آغاز کرده اند مناسب است. ما فقط تصور می کنیم که شما پرینتر را روشن کرده و فیلامنت را بارگذاری کرده اید. از این نقطه به بعد ما آماده ایم تا شما را در انجام پرینت سه بعدی با نرم افزار Cura راهنمایی کنیم.

cura

نرم افزار اسلایسر کیورا چیست؟

Cura 3D یک نرم افزار برش (Slicing) است. این برنامه یک مدل سه بعدی را به لایه های متعدد برش می دهد و فایلی می سازد که به نام GCode شناخته می شود. این دستورهای متنی برای پرینتر سه بعدی قابل فهم است تا بتواند محورها و اکسترودر را حرکت دهد.

پیش از این که به Cura بپردازیم، هنوز باید اندکی در مورد فایل سه بعدی و فرآیند چاپ و چگونگی آمادگی آن صحبت کنیم. این یک پروسه تبدیل فایل سه بعدی به جسم جامد است و می تواند کمی گمراه کننده باشد. پس بهتر است ابتدا درکی از کل فرآیند داشته باشیم حتی اگر نیازی به آن نباشد.

  • سه مرحله چاپ سه بعدی

سه مرحله اساسی برای آماده سازی فایل برای پرینت سه بعدی وجود دارد:

  1. مدل سازی: این کار توسط اپلیکیشن های مدل سازی سه بعدی مانند ۱۲۳ Design یا Sketchup انجام می گیرد که اینها تنها دو نمونه از بیشمار از اپلیکیشن های موجود هستند. این اپلیکیشن ها دارای فرمت مخصوص به خود هستند و به همین دلیل شما می توانید در آنها فایل را باز کرده، ویرایش کنید، ذخیره کنید و یا به بیرون انتقال دهید.
  2. خارج کردن فایل سه بعدی: همین که شما مدل خود را ساختید، نیاز دارید که آن را در قالب فایل STL, OBJ , 3MF یا STP‌ به بیرون انتقال دهید. این ها فرمت هایی هستند که توسط Cura شناخته می شوند. این فرمت فایل ها با فرمت اپلیکیشن های مدل سازی متفاوت است زیرا تنها هندسه نهایی را حفظ می کند و مشخصات اولیه و محتوای قابل ویرایش را نگه نمی دارد. با این حال هنوز می توانید اندازه مدل سه بعدی را تغییر دهید اما در هندسه اصلی آن نمی توانید تغییر ایجاد کنید.
  3. برش فایل خروجی: حالا فایل STL یا OBJ می توانند به Cura منتقل شوند، جایی که برش و تبدیل آنها به G-Code انجام می گیرد. «جی کد» اساسا یک فایل نوشتاری است که شامل دستوراتی برای پرینتر سه بعدی است مانند دمای Hot End و حرکت به سمت چپ یا راست و غیره.

مطلب مرتبط: راهنمای بهینه سازی فایل پرینتر سه بعدی

اولین مرحله در فرآیند چاپ سه بعدی ساخت مدل است اما اگر مهارت های شما در ساخت مدل در مراحل اولیه قرار دارد، می توانید با سر زدن به سایت هایی مانند Thingiverse میلیون ها پیش مدل یا مدل آماده را دانلود کنید. این فایل ها اغلب فرمت STL دارند و برای وارد کردن به Cura آماده هستند.

  • نرم افزار کیورا چه کار می کند؟

Cura مدل های سه بعدی را برش می دهد. این برنامه فایل های سه بعدی STL, OBJ یا ۳MF را به فرمتی تبدیل می کند که برای پرینتر قابل فهم باشد. پرینتر های سه بعدی تکنولوژی Fused filament fabrication: FFF هر لایه را روی دیگری قرار می دهند تا در نهایت یک جسم سه بعدی بسازند. این نرم افزار با بررسی مدل، روی این کار می کند که لایه ها در بستر چاپ چگونه باید روی هم قرار بگیرند و از این طریق دستورالعملی می سازد تا پرینتر لایه به لایه از آن پیروی کند.

نرم افزار Cura برای پرینتر سه بعدی شما دستورالعمل می سازد که به آنها G-Code گفته می شود. فایل های نوشتاری که پسوند فایل gcode دارند. اگر فایل را باز کنید و در زمینه کد نویسی کمی بدانید، به احتمال زیاد می توانید متوجه شوید که چه دستوراتی به پرینتر ارسال می شود.

اینجا یک قطعه کوچک به عنوان نمونه:

G0 F7200 X19.698 Y28.262 Z.36

G1 F1500 E0

G1 F1350 X22.467 Y26.175 E0.15654

G1 X23.338 Y25.568 E0.20447

G1 X24.246 Y25.027 E0.25218

اگر مهارت شما در چاپ سه بعدی بیشتر باشد می توانید به داخل کدها رفته و سرعت فن، ارتفاع لایه ها یا دمای Hot End را در نقاط مختلف تغییر دهید. این کار به خصوص زمانی که برای پرینت به مشکل برخورد کرده اید کارایی دارد.

از آنجا که هر پرینتری دارای ویژگی های متفاوتی در تنظیمات، محفظه چاپ، بستر چاپ و اندازه نازل است، نرم افزار Cura باید از این جزئیات در بخش مشخصات پرینتر مطلع شود. به محض این که مشخصات لازم داده شد، شما می توانید تنظیماتی مانند ارتفاع و ضخامت لایه ها را مشخص کنید.

بر اساس ماهیت ذاتی پرینتر و تنظیمات شما، نرم افزار Cura الگوی لازم برای Print Head را محاسبه می کند و لیستی از دستورالعمل ها می سازد. این دستورالعمل ها به صورت فایل G-Code ذخیره می شوند.

فایل دستورات G-Code را می توان بر روی SD card ذخیره کرد یا با توجه به نوع ارتباط پرینتر با نرم افزار آن را از طریق کابل انتقال داد.

برنامه های اسلایسر زیادی در بازار موجود هستند و Cura تنها یکی از آنها است. اما سال ها توسعه مداوم و فلسفه open source از این برنامه یک استاندارد جهانی ساخته است. تنها تعداد اندکی از پرینتر ها هستند که توسط Cura پشتیبانی نمی شوند. با این حا شما می توانید خودتان پرینتر مورد نظر را اضافه کنید.

  • دانلود و نصب نرم افزار Cura

این برنامه در تمامی سیستم عامل های معمول مانند ویندوز، مک و لینوکس کار می کند. حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای این برنامه اینگونه است:

  • ویندوز ۱۰ یا بالاتر که ۶۴بیتی هستند. پشتیبانی سیستم ۳۲ bit تمام شده و فقط تا نسخه Cura 2.3 قابل نصب شده است (از نصب نسخه های قدیمی باگ دار کیورا خودداری کنید).
  • Mac OSX 10.7 یا Mac OS 10.11 یا بالاتر.
  • Ubuntu 14.04 یا بالاتر

برای شروع کار با Cura ابتدا آن را دانلود کنید و ادامه مطلب را بخوانید تا نحوه نصب آنرا در سیستم یاد بگیرید.

https://ultimaker.com/en/products/ultimaker-cura-software

متاسفانه وبسایت «Ultimaker» که منتشر کننده نرم افزار پرینت سه بعدی «کیورا» میباشد، آی پی ایران را مسدود کرده است؛ بنابراین از سرویس VPN استفاده کنید

دانلود و راه اندازی Cura: ویندوز

curaنصب Cura را اجرا کنید و مراحل معمول را طی کنید. تنها بخش غیر معمول در نصب، صفحه زیر است که به شما اجازه نصب اجزای اضافی را می دهد.

اگر می خواهید با فرمت های ۳MF,OBJ یا X3D در Cura کار کنید، کادر های متعلق به آنها را تیک بزنید و ادامه دهید. به محض اینکه نصب برنامه تمام شود، Cura به صورت خودکار اجرا می شود. همچنین شما می توانید این برنامه را از قسمت Start Menu باز کنید.

دانلود و نصب Cura: Mac OSX

پس از دانلود نصب نرم افزار Cura، آن را باز کنید و نصب را اجرا کنید تا کامل شود. به همین سادگی! شما می توانید نرم افزار Cura 3D را در پوشه برنامه های خود پیدا کنید.

دانلود و نصب Cura: Ubuntu

برای سیستم عامل Ubuntu فایل دانلود شده Cura-.Applmage نام دارد. این یک فایل اجرایی پرتابل برای سازگاری با تمامی ورژنهای لینوکس است. شما فقط باید آنرا در یک مکان مناسب کپی کنید و با راست کلیک کردن تیک اجازه اجرای فایل را فعال کنید.

chmod u+x Cura-3.1.0.AppImage

برای اجرای Cura، فایل آن را به سادگی اجرا کنید.

./Cura-3.1.0.AppImage

  • Cura 3D Quick Start Guide

Cura 3D: پرینتر خود را تنظیم کنید:

اولین بار که Cura را اجرا می کنید از شما درخواست می شود تا یک پرینتر را انتخاب کنید. اگر شما یک پرینتر Ultimaker دارید، نسخه ای از Cura طراحی شده مخصوص پرینتر شما وجود دارد. 

شما با گزینه های انتخابی زیادی از پرینتر ها روبرو خواهید شد. بصورت پیش فرض لیست پرینترها همه Ultimaker است. برای پرینتر های دیگر روی گزینه Other کلیک کنید و اگر خوش شانس باشید پرینتر شما در لیست وجود دارد. اگر نه، همانند پرینتر های Luzlbot، به وبسایت شرکت سازنده بروید و شاید بتوانید نسخه مخصوص نرم افزار Cura را برای دانلود بیابید. و اگر باز هم اینطور نیست (فرضا پرینتری از شرکتهای ایرانی خرید ه اید)، دکمه Custom و سپس Add Printer را انتخاب کنید.

cura

بعد از این کار، صفحه Add Printer به شما نمایش داده خواهد شد و اینجا شما باید کمی در مورد پرینتر خود اطلاعات لازمه را داشته باشید (مثل ابعاد چاپ، تعداد نازل و غیره). باز هم ممکن است جزئیات در وبسایت شرکت موجود باشد. اگر خودتان پرینتر را ساخته اید که این جزئیات را باید ناخودآگاه بدانید.

cura نرم افزار

فقط تنظیمات پرینتر سه بعدی خود را در بخش تنظیمات Cura وارد کنید و دکمه Finish را بزنید.

  • افزودن مدل سه بعدی به Cura

همین که نصب نرم افزار به پایان رسید، زمان این است که مدل سه بعدی را در آن بارگذاری کنید.

cura نرم افزار

برای وارد کردن یک مدل، شما می توانید از آیکون موجود روی سمت چپ تصویر اقدام کنید یا از قسمت File> Open File(s) در منوی بالای تصویر این کار را انجام دهید. یک فایل STL, OBJ یا ۳MF را از داخل کامپیوتر خود انتخاب کنید و Cura آن را باز می کند.

چند لحظه صبر کنید و سپس مدل در فضای ساخت (مربع وسط تصویر) Cura ظاهر می شود.

  • تغییر زاویه دید در فضای ساخت Cura

زمانی که مدل در فضای ساخت Cura ظاهر می شود، معمولا بیش از اندازه کوچک یا بزرگ به نظر می رسد. همچنین ممکن است شما بخواهید مدل را از زاویه دیگر یا ارتفاع دیگر ببینید. اینجا به شما نشان داده شده است که چگونه زاویه دید خود را در فضای ساخت تغییر دهید تا بهترین و مناسب ترین حالت را در Cura پیدا کنید.

cura نرم افزار

حرکت دادن فضای ساخت Cura: دکمه Shift را نگه دارید و با فشار دادن کلیک چپ موس (Left Click) می توانید فضای ساخت را در داخل صفحه حرکت دهید. این کار اغلب برای این که بتوانید جزئیات کوچک را بررسی کنید مفید است، مگر این که مقیاس کوچک باعث پنهان شدن آنها از دید شما بشود.

چرخش فضای ساخت Cura: دکمه Ctrl را نگه دارید و با فشار دادن کلیک چپ موس (Left Click) می توانید فضای ساخت را بچرخانید (در سیستم عامل های Ubuntu و Mac شما می توانید به راحتی با فشار دادن کلیک چپ و تکان دادن آن، همین کار را انجام دهید). این کار برای دیدن مدل از زوایای مختلف به کار می آید.

زوم کردن در فضای ساخت اسلایسر Cura: برای بزرگ نمایی و کوچک نمایی مدل می توانید از چرخ اسکرول میانی موس استفاده کنید. اگر یک موس با چرخ اسکرول ندارید، پیشنهاد می کنیم حتما تهیه کنید.

  • منظر های مختلف (Views) مدل در Cura

در نرم افزار Cura سه نوع حالت برای نگاه کردن به مدل (قبل یا پس از زدن دکمه پردازش اسلایس) وجود دارد. هر کدام از آنها به دلایل متفاوت کاربرد دارد. خصوصا اگر در فرآیند چاپ به مشکل برخورد کرده باشید.

  1. جامد (Solid): حالت پیش فرض Cura این امکان را می دهد که به خوبی مدل را بررسی و برای پردازش جی کد آماده کنید.
  2. cura slicerX-Ray: این حالت برای زمانی که چاپ به مشکل برخورد می کند عالی است و شما را قادر می سازد که بتوانید ساختار داخلی مدل را ببینید. بهترین کارایی این حالت موقعی است که چاپ شما مشکل Manifold Edges دارد ( لبه هایی که لبه های دیگر را قطع می کنند). حالت X-Ray به شما امکان می دهد تا بفهمید کدام بخش از مدل نیاز به کار مجدد دارد. این حالت در مرحله preview و هنگام ذخیره سازی فایل جی کد قابل دستیابی است.

کیورا

  1. Layers: اگر پرینت شما هر دفعه در یک نقطه خاص متوقف می شود یا این که شما کاری برای آن انجام داده اید و می خواهید نتیجه چاپ در همان قسمت را قبل از شروع پرینت در حالت شبیه سازی شده ببینید، باید از حالت Layers استفاده کنید. یک راه دقیق برای این کار استفاده از کلید جهت ها است (بالا-پایین). همچنین، یک نوار لغزنده در کنار تصویر وجود دارد که می توانید به سرعت تمام لایه های سازنده مدل را مشاهده کنید. اگر در استفاده از Cura پیشرفته شوید، می توانید از این حالت برای ایجاد تغییر در لایه ها از طریق G-Code مانند افزایش سرعت فن و تغییر ارتفاع لایه استفاده کنید. 

این حالت نیز در مرحله preview و هنگام ذخیره سازی فایل جی کد قابل دستیابی است.

  • حرکت و مقیاس و چرخش مدل در پلتفرم ساخت Cura

 ممکن است بعضی مواقع نیاز داشته باشید تا مدل را در طول فضای ساخت Cura حرکت دهید، چون نمی خواهید مدل را دقیقا در مرکز پلتفرم پرینتر چاپ کنید. یا در مواقعی دیگر، ممکن است مدل بارگذاری شده جهت اشتباه داشته باشد.

cura

اگر مدل شما نیاز به تنظیم دارد، تمام کاری که باید بکنید این است که روی مدل کلیک کنید تا برجسته شود و سپس یکی از ابزار های سمت چپ را انتخاب کنید. از اینجا شما می توانید به سرعت مدل را حرکت دهید، بچرخانید و یا مقیاس آن را تغییر دهید.

وقتی شما یکی از گزینه های Tool Option را انتخاب می کنید، خواهید دید که فلش هایی در اطراف مدل ظاهر می شوند. تنها کافی است که فلش یا حلقه را بگیرید تا تغییر را در جهت دلخواه انجام دهید. اگر دچار اشتباه شدید تنها با فشار دادن کلیک راست به حالت اولیه بر می گردید.

ممکن است بخواهید بیشتر از یک مدل را چاپ کنید. با انتخاب مدل روی آن کلیک کنید و Duplicate را انتخاب کنید. نرم افزار Cura 3D به صورت خودکار مدل ها را در صفحه قرار می دهد. اگر فضا برای دو یا چند مدل کافی باشد رنگ آنها زرد خواهد بود، در غیر این صورت مدل هایی که در بستر چاپ قرار نمی گیرند به رنگ خاکستری نشان داده می شوند.

  • پنل تنظیمات Cura

cura

احتمالا مهم ترین بخش صفحه اصلی Cura، پنل تنظیمات در سمت راست تصویر است. در این قسمت شما باید تنظیمات صحیح را انتخاب کنید تا کیفیت چاپ خود را تضمین کنید.

پنل تنظیمات Cura به دو بخش تقسیم می شود. بخش بالایی Printer Setting و بخش بعدی Printer Setup خوانده می شوند.    
  • Printer Setting

این بخش به ما اجازه می هد تا پرینتر و مواد مناسب را انتخاب کنید.

Printer: این همان پرینتری است که شما در زمان نصب برنامه انتخاب کردید. اگر شما بیش از یک پرینتر دارید می توانید از اینجا تنظیم کنید و از منویی که وجود دارد گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

Material: انتخاب سریع موادی که پرینتر شما با آن کار می کند. این گزینه برای دستگاه هایی که متصل هستند وجود دارد و در غیر این صورت نشان داده نمی شود.

نرم افزار کیورا

در Print Setup دو گزینه وجود دارد: Recommended (توصیه شده) و Custom (سفارشی)

Recommended: این گزینه زمانی که شما تنظیمات اصلی پرینتر را در نرم افزار وارد کردید، محاسبه شده است. این گزینه برای زمانی که شما تازه شروع به کار کرده اید و یا تنها می خواهید ارتباط بین دستگاه و نرم افزار را چک کنید مناسب است. گزینه های زیرمجموعه Recommended محدود است اما شما می توانید به سرعت Quality، Infill، Plate adhesion و Support General را انتخاب کنید.

Custom: اینجا است که قضیه جالب می شود و شما می توانید تنظیمات را از کیفیت گرفته تا سرعت انتخاب کنید. به این بخش و گزینه های موجود پس از بخش recommended،‌ خواهیم پرداخت.

بخش The Recommended Setting:

ارتفاع لایه ها

cura

همانطور که پیشتر گفته شد، پرینتر های سه بعدی با انباشت لایه به لایه مواد کار چاپ را انجام می دهند. نوار لغزنده Layer Height کنترل ارتفاع هر لایه را نشان می دهد. خب، قانون این است: هر چه ارتفاع لایه ها کمتر باشد کیفیت چاپ بالاتر است و برعکس.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که کم کردن ارتفاع لایه ها به معنی بالا رفتن چشمگیر زمان چاپ است. شما باید بین کیفیت و سرعت چاپ تعادل برقرار کنید و بهترین حالت مورد نظرتان را پیدا کنید. ارتفاع ۰٫۱ میلیمتر برای نقطه شروع مناسب است.

Infill

infill تنظیم

نوار لغزنده Infill (ضریب پرشوندگی) کیفیت درونی را کنترل می کند. تنظیم آن روی ۰ درصد به معنی این است که شما نمی خواهید داخل مدل پر شود و می خواهید جسم چاپ شده توخالی باشد. هر عددی بین بازه ۱۰ تا ۴۰ درصد به معنی Light Infill (پرشوندگی کم و سبک) است. بازه ۵۰ تا ۹۰ درصد Medium Infill (پرشوندگی متوسط) خوانده می شود. تنظیم این نوار بر روی ۱۰۰ درصد قوی ترین مدل را می سازد. برای شروع روی Light Infill کار کنید.

زمانی که نوار Infill روی ۰ درصد تنظبم شود، یک گزینه به نام Enable Gradual ظاهر می شود. تیک زدن این گزینه به معنی این است که Cura به تدریج و به سمت بالا داخل مدل را پر می کند. این به شما اجازه می دهد که از درجه پرشوندگی کم استفاده کنید اما کیفیت مطلوب را به دست بیاورید. پیشنهاد می شود زمانی که می خواهید از Infill پایین استفاده کنید، این گزینه را تیک بزنید.

Helper Parts

تنظیمات پشتیبانی و چسبندگی توسط دو گزینه به نام های General Support و Build Plate Adhesion انجام می شود. اگر اولین بار است که پرینت می کنید پس هر دو را تیک بزنید. به عنوان یک قانون، اگر مدل سه بعدی شما تماس زیادی به بستر چاپ دارد پس گزینه Build Plate Adhesion را غیر فعال کنید و اگر مدل شما برآمدگی ندارد، گزینه General Support را خاموش کنید.

  • تولید یک فایل G-Code توسط Cura

کیورا

اکنون مدل برای چاپ آماده است و شما تنها باید فایل آن را از Cura، چه از طریق SD Card و چه از طریق ارتباط مستقیم با پرینتر، اکسپورت کنید. نرم افزار Cura کار تبدیل فایل های STL و OBJ به G-Code را که برای پرینتر لازم است انجام می دهد.

  1. فایل پرینت سه بعدی را ذخیره کنید: در سمت راست پایین صفحه روی یکی از گزینه های Save to file، Save to SD یا Send to Printer کلیک کنید.
  2. تخمین زمان و مصرف متریال برای پرینتر سه بعدی: نرم افزار Cura مدت زمان لازم و میزان مواد مصرفی برای تکمیل چاپ توسط پرینتر را تخمین می زند.
  3. پرینت سه بعدی را شروع کنید: اگر دستگاه متصل است، عقب بنشینید و منتظر بمانید تا پرینتر کار خود را شروع کند. اگر فایل را در SD Card ذخیره کرده اید، آن را از کامپیوتر بیرون آورده و به پرینتر وصل کنید. دکمه پرینت را زده، فایل را انتخاب کنید و کار شروع می شود.
  • Custom Setting در Cura چیست و چرا باید به خود زحمت بدهیم؟

استفاده از تنظیمات Recommended تنها شروع کار است. تنظیمات استاندارد Cura نتایج خوبی تولید خواهد کرد اما اغلب احتمال دارد شما با مشکلاتی برخورد کنید. برای مثال ممکن است شما از ظاهر پرینت تکمیل شده خوشتان نیاید.

در برخی موارد ممکن است سطح جسم دارای خطوط اضافه از مواد باشد که به این حالت Z-Seam می گویند. به این معنی که از نازل پرینتر شما در زمان حرکت ممکن است مواد چکه کند و لایه هایی از فیلامنت به جا بگذارد که قرار نبوده آنجا باشند.

زمانی که از تنظیمات ساده Cura استفاده می کنید مشکلات زیادی مانند پایین بودن سرعت پرینت، کم بودن استحکام جسم، انحراف داشتن سطح پایینی و از این قبیل مشکلات احتمال بروز دارند.

تمامی این مشکلات با کمک پنل Custom Setting حل می شوند. به همین دلیل است که شما باید از طرز استفاده این پنل مطلع باشید و بدانید که چگونه با ایجاد تغییر در تنظیمات، مشکلات را رفع کنید و بهترین کیفیت ممکن را تحویل بگیرید.

بخش Custom Setting با کلیک کردن روی Custom Tab در Setting Panel قابل دسترسی است. این کار باعث نمایش داده شدن Custom Setting می شود که خود به ۹ بخش تقسیم می شود – Quality, Shell, Infill, Material, Speed, Cooling, Support, Build Plate Adhesion, Special Mode- هر بخش چند تنظیم زیر مجموعه خودش دارد.    

توجه داشته باشید، با این وجود، تنظیماتی که در زیر هر بخش میبینید تنها بخش کوچکی از تنظیماتی است که واقع می توانید آنها را تغییر دهید. بسیاری از تنظیمات به صورت پیش فرض قابل مشاهده نیستند.

  • فعال کردن تنظیمات پنهان در Cura

cura

این کاری است که باید برای مشاهده تنظیمات پنهان در Cura انجام دهید: روی آیکون چرخ دنده، کنار سر تیتر بخش کلیک کنید. یک پنجره باز می شود. این پنجره تمام Custom Setting را نشان می دهد. اینجا نزدیک به ۱۵۰ گزینه مختلف وجود دارد اما نگران نباشید، شما تنها به گزینه های کارآمد نیاز دارید تا مشکلات معمول را رفع کنید.

برای ظاهر شدن این تنظیمات، به راحتی هر کدام را که لازم دارید تیک بزنید و پنجره را ببندید. از این به بعد، هر بار که پنل Custom Setting  را باز کنید این تنظیمات نمایش داده خواهند شد.

در بخش بعدی به مهم ترین قسمت های Custom Setting خواهیم پرداخت و توضیح می دهیم که چگونه می توانید از آنها برای بهبود کیفیت چاپ و حل کردن مشکلات معمول استفاده کنید. اینجا است که همه چیز واقعا جالب می شود، پس آماده باشید.

  • کنترل کیفیت کلی چاپ در Cura

این تنظیم در واقع مشابه نوار لغزنده Layer Height در تنظیمات Recommended است اما باز هم در باره آن صحبت خواهیم کرد و این بار با تعدادی عکس این کار را انجام می دهیم.

یادگیری پرینت سه بعدی

– گزینه تنظیم Layer Height، کنترل ارتفاع هر لایه را نشان می دهد. خب، قانون این است: هر چه ارتفاع لایه ها کمتر باشد کیفیت چاپ بالاتر است و برعکس. اما این نکته را در نظر داشته باشید که کم کردن ارتفاع لایه ها به معنی بالا رفتن چشمگیر زمان چاپ و مصرف متریال است. شما باید بین کیفیت و سرعت چاپ تعادل برقرار کنید و بهترین حالت مورد نظرتان را پیدا کنید. ارتفاع ۰٫۱ میلیمتر برای نقطه شروع مناسب است.

– Control Wall/ Shell Quality (تاثیر روی سطح نهایی و پایداری):

این تنظیمات تحت عنوان Shell، در اسلایسر Cura روی بخش خارجی پرینت تاثیر می گذارد.

– Wall Thickness (ضخامت دیوارهای خارجی را کنترل می کند):

مهمترین تنظیم در این بخش Wall Thickness نامیده می شود. گزینه Wall Thickness ضخامت کلی دیوار های بیرونی را معین می کند (البته نه دیوارهای بالایی و پایینی). این مقدار باید چند برابر اندازه دقیق نازل شما باشد. برای مثال، اگر اندازه نازل شما ۰٫۳۵ میلیمتر است و شما Wall Thickness را سه برابر  انتخاب کرده اید (۱٫۰۵ میلیمتر)، پرینتر معمولا ۳ دیوار با ضخامت ۰٫۳۵ میلیمتر می سازد.

عموما، یک دیوار با اندازه ۲ یا ۳ برابر نازل کافی است. مقدار بالاتر مدلی قوی تر می سازد و احتمال نشتی را کم می کند، در حالی که مقدار پایین تر می تواند به طرز قابل ملاحظه ای در مصرف فیلامنت و زمان صرفه جویی کند.

– Horizontal Expansion (می تواند در زمان خنک شدن، مانع ایجاد مشکل انقباض شود):

تمام پلاستیک ها در زمان خنک شدن منقبض می شوند. بعضی از پلاستیک ها، مانند PLA، خیلی کم منقبض می شوند در حالی که پلاستیک های دیگری مانند Nylon یا ABS زیاد منقبض می شوند. زمانی که شما با اندازه های دقیق کار می کنید، انقباض می تواند یک ایراد بزرگ باشد زیرا مدل شما در نهایت کوچک تر از اندازه های تنظیم شده در CAD تولید می شود.

تنظیمات Horizontal Expansion به شما اجازه می دهد اندازه پرینت سه بعدی خود را در ابعاد X/Y تنظیم کنید تا تغییر اندازه ای که به دلیل انقباض پلاستیک در زمان خنک شدن اتفاق می افتد، جبران شود.

گزینه Horizontal Expansion یکی از تنظیماتی است که در Cura به صورت پیش فرض پنهان است. پس شما ابتدا باید همان طور که پیش تر توضیح داده شد، آن را فعال کنید. به محض فعال شدن در زیرمجموعه تنظیمات Shell ظاهر می شود.

مقدار مثبت در Horizontal Expansion ابعاد مدل شما را افزایش می دهد. اگر مدل شما کوچک تر از حد انتظار است، همانطور که معمول است، باید از مقدار مثبت استفاده کنید.

مقدار منفی در این تنظیم باعث می شود ابعاد مدل شما کوچک تر شود. از مقدار منفی برای زمانی استفاده می شود که مدل از حد انتظار بزرگ تر است.

– تنظیم Z-Seam Alignment (می تواند مانع ایجاد یک Z-Seam برجسته در سطح مدل سه بعدی شود):

cura

بعضی مواقع، پرینتر در شروع هر لایه، روی سطح مدل از خود علامت به جا می گذارد. وقتی این علامت ها پشت سر هم قرار می گیرند، یک برجستگی نادرست روی سطح مدل سه بعدی ایجاد می شود. این خط Z-Seam نامیده می شود. تنظیم Z-Seam Alignment به شما اجازه می دهد که انتخاب کنید این خط در کدام قسمت مدل ایجاد شود یا بتوانید به کلی از شر آن خلاص شوید.

 این تنظیم نیز به صورت پیش فرض پنهان است. ابتدا آن را قابل رویت کنید تا زیر تنظیمات Shell ظاهر شود.

انتخاب های Z-seam Alignment:

چهار انتخاب برای تنظیم Z-Seam Alignment وجود دارد: Shortest, User Specified, Sharpest Corner, Random

انتخاب پیش فرض Shortest است. زمانی که این گزینه انتخاب شود، نرم افزار اسلایسر Cura به پرینتر دستور می دهد که چاپ لایه جدید را از نقطه انتهایی لایه قبلی شروع کند. این کار اغلب به ایجاد یک جوش قابل دید ختم می شود پس بهتر است از آن صرف نظر کنید.

گزینه User Specified به شما اجازه می دهد تا مشخص کنید که می خواهید Z-Seam دقیقا در کجای مدل ظاهر شود. وقتی انتخاب می شود، دو گزینه دیگر به نام های Z-Seam X و Z-Seam Y ظاهر می شوند. این تنظیمات به مختصات X-Y در Z-Seam مربوط است.

گزینه Sharpest Corner  به پرینتر دستور می دهد که پرینت هر لایه را از تیز ترین گوشه سطح مدل آغاز کند. یک گوشه، به دلیل تیز بودن، در بسیاری موارد می تواند Z-Seam را بپوشاند. با این وجود اگر مدل شما گوشه های تیز ندارد، این گزینه به کار نمی آید.

تنظیم Z-Seam Alignment بر روی گزینه Random باعث می شود هر لایه از نقطه ای به صورت تصادفی آغاز شود. این کار باعث می شود Z-Seam به کلی از بین برود اما این کار همچنین باعث بالا رفتن زمان چاپ می شود زیرا Print Head برای شروع هر لایه باید در نقطه جدیدی قرار بگیرد و این زمان بر است.

– تنظیم Fill Gaps Between Walls (مانع ایجاد شکاف در سطح مدل می شود):

خطای پرینت

بعضی مواقع که شما یک دیواره نازک را با Cura 3D پرینت می کنید، فضای بین دیواره داخلی و دیواره خارجی خالی می ماند. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که عرض دیواره شما، رقمی بین چند برابر عرض خط (قطر نازل پرینتر) است.

نرم افزار Cura دیوارهای داخلی و خارجی را پر نشده می گذارد تا مبادا پلاستیک زیادی در آن بخش از جسم وارد شود. اما این به این معنی نیز هست که شکاف، در پرینت نهایی قابل رویت است. تنظیم Fill Gaps Between Walls به شما اجازه می دهد تا وجود این شکاف ها را کنترل کنید.

نکته: این تنظیم نیز به صورت پیش فرض پنهان است و ابتدا باید آن را فعال کنید تا زیر تنظیمات Shell ظاهر شود.

برای این تنظیم دو انتخاب وجود دارد: Everywhere و Nowhere. وقتی Nowhere را انتخاب کنید، Cura هیچ شکافی را پر نمی کند. زمانی که Everywhere را انتخاب کنید، Cura 3D تمام شکاف ها روی دیواره های پرینت را پر می کند و پوسته بیرونی مدل شما تا حد ممکن محکم می شود.

نکته:‌ تنظیم Alternate Extra Walls به شما اجازه می دهد به دیواره های بیرونی استحکام بیشتری ببخشید، بدون این که روی سرعت چاپ تاثیر بگذارید.

پیش تر، در مورد این که چگونه با اضافه کردن چند دیوار، یک مدل را قوی تر و با دوام تر بسازیم صحبت کردیم. (برای مثال افزایش ضخامت دیوار تا چند برابر قطر نازل). با این حال، هر چه دیوار ضخیم تر باشد، زمان پرینت نیز طولانی تر است.

نرم افزار Cura با تنظیم Alternate Extra Walls، پیشنهاد برقراری مصالحه بین ضخامت و سرعت را می دهد. زمانی که این گزینه را انتخاب کنید، نرم افزار Cura یک پوسته داخلی به هر لایه اضافه می کند. به طور مثال، اگر پرینتر شما بر روی دو برابر قطر نازل تنظیم باشد، Alternate Extra Walls یک قطر نازل اضافه دیگر به هر لایه می افزاید.

نکته: برای فعال کردن این گزینه ابتدا آن را از حالت پنهان بیرون بیاورید تا زیر تنظیمات Shell ظاهر شود. بعد به سادگی کنار کادر آن را تیک بزنید.

– تنظیم Wall Speed (به شما اجازه می دهد سطح نهایی را بهبود ببخشید):

اگر هنوز از سطح نهایی مدل راضی نیستید، یک کار دیگر برای انجام دادن هست. یک تنظیم پنهان به نام Wall Speed در زیر بخش Speed وجود دارد ( نه زیر بخش Shell). این تنظیم، سرعت Print head را در زمانی که مشغول ساخت دیوارهاست، کنترل می کند.

دو تنظیم جداگانه برای دیوار های داخلی و خارجی وجود دارد. تنظیم پیش فرض سرعت دیوار خارجی ۳۰ میلیمتر در ثانیه است. تنظیم سرعت دیوارهای خارجی کمی پایین تر از حالت پیش فرض (سعی کنید به ۱۰ میلیمتر در ثانیه کاهش دهید) می تواند سطح نهایی مدل را بهبود ببخشد. البته، پایین آوردن سرعت دیوار های خارجی به معنی بالا بردن زمان پرینت است، پس حواستان به این مورد باشد.

خب، بخش اول آموزش جامع نرم افزار Cura به پایان رسید. بخش دوم شامل تنظیمات پیچیده تری میباشد: آموزش نرم افزار Cura – قسمت دوم: مرحله پیشرفته .

 

دانلود کتاب راهنمای چاپ سه بعدی با نرم افزار اسلایسینگ Cura

3 دیدگاه دربارهٔ «آموزش نرم افزار Cura – قسمت اول: مرحله مقدماتی»

  1. بسیار عالی بود.
    ممنون از اینکه مطالب را رایگان در اختیار عموم قرار دادید.

  2. کریم خادمی

    بسیار سپاسگذارم بابت مطالب جامعی که جهت اموزش به نگارش در اوردید وبه صورت رایگان ارائه فرمودید.
    بنده به شخصه بابت اموزش دقیق و نکته به نکته و همچنین سلیس و روان بودن موارد ذکر شده بسیار لذت بردم و اموختم.
    امیدوارم پاینده باشید و سپاس از پروروگار که هستید.
    با تشکر خادمی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین