» 3DPE » پرینت سه بعدی در سه لایه رنگ متناوب
پرینت3بعدی رنگی

پرینت سه بعدی در سه لایه رنگ متناوب

در این آموزش هنر و مهارت پرینت سه بعدی در هم ادغام شده اند تا حجمی سه رنگ از یک ببر و محیط اطرافش نمایش یابد. لایه ها شامل فیلامنت مشکی، سفید و نارنجی هستند. روش کار در شروع پرینت سه بعدی فایل STL و تعویض هر فیلامنت بر اساس رنگ و لایه مربوطه، حین چاپ است. در واقع باید برای هر لایه میزان فیلامنت مصرفی دقیقا محاسبه شود تا هر لایه با فیلامنت متفاوتی پیش رود، در آخر کار حالتی رنگی خواهد داشت. در ادامه، روش انجام آنرا که برای کاربران متوسط تا حرفه ای چاپگر سه بعدی مناسب است، توضیح میدهیم.

وسایل مورد نیاز:

  • یک پرینتر سه بعدی مناسب
  • سه رول فیلامنت در رنگهای مشکی، سفید و نارنجی
  • کاتر، خط کش، متر اندازه گیری
  • نرم افزار اسلایسینگ

نکته: پرینتر سه بعدی که برای این آموزش استفاده میشود باید از قابلیت تعویض آسان فیلامنت هنگام pause کردن یا توقف چاپ برخوردار باشد. با این ترتیب پس از اتمام هر لایه، سریعتر و با درصد خطای کمتری، رنگ فیلامنت را تغییر میدهید.

| مطلب مرتبط: آموزش پرینت سه بعدی دو نازل با نرم افزار Cura |

 

  • تخمین میزان مصرف فیلامنت (Filament Length):

آموزش پرینتر سه بعدی

برای این کار به مهارت ریاضی نیاز دارید. باید میزان طول رشته ای که فیلامنت برای هر لایه مصرف میکند را محاسبه کنید. دیاگرام زیر این مفهوم را نشان میدهد.

آموزش پرینتر سه بعدی

در زیر یک فایل فرمت Cad از سه لایه مدلی که میخواهیم پرینت کنیم برای دانلود قرار داده ایم (حالت flat در سه لایه فیلامنت). در ادامه آموزش به اطلاعات این فایل برای استفاده در فرمول نیاز داریم.

دانلود فایل CAD سه لایه مدل پرینت سه بعدی

 

  • آماده سازی فایل جی کد از فرمت STL مدل سه بعدی:

ابتدا فایل فرمت stl مدل آموزش را برای پرینتر سه بعدی دانلود کنید:

دانلود فایل پرینت سه بعدی پروژه

از نرم افزار اسلایسینگ دلخواه خود استفاده کنید (باید تسلط کامل به آن داشته باشید). موارد زیر را حتما به درستی تنظیم کنید و گرنه خطای پرینت سه بعدی بوجود می آید:

  • میزان infill برابر ۱۰۰ درصد باشد تا شرایط محاسبه راحتتر و خطا کمتر شود.
  • حذف لایه raft یا brim . این موارد اضافه حذف شوند تا محاسبه پیچیده تر نگردد.
  • Pattern لایه بیرونی در نرم افزار به صورت rectilinear تعریف شود تا ثبات محاسباتی بهتری داشته باشید. برای درک مفهوم الگوهای دیواره پرینت سه بعدی، عکس زیر را ببینید.
آموزش پرینتر سه بعدی
الگوهای بافت چاپ در پرینتر سه بعدی

 

  • پرینت اولین لایه:

آموزش پرینتر سه بعدی

 

آموزش پرینتر سه بعدی

برای اولین لایه از فیلامنت مشکی یا قهوه ای استفاده کنید تا تداعی کننده زمین سنگی زیر پای ببر باشد. بعدا روی این لایه، فیلامنت سفید را به کار میبریم تا نمادی از برف به نظر برسد. برای اینکه بفهمیم چه مقدار فیلامنت باید از رول جدا کرده تا در پرینتر سه بعدی برای این لایه به کار رود از فرمول ریاضی استفاده خواهیم کرد. فرمولهای کلی که برای محاسبه به کار میرود به شرح زیر است:

  • Volume of layer= length * area of filament

Volume از فایل cad که در بالا آوردیم، به دست می آید و area of filament را هم از سازنده فیلامنت استخراج کنید).

  • .۲۶۶۰۶ in^3 = length * (pi (1.75mm/2)^2)

واحد بر حسب اینچ است، اگر لازم میدانید باید به واحد دلخواه تبدیل کنید.

  • length =71.36~ 73 in

برای جلوگیری از کمبود فیلامنت، مقدار اضافه ۱٫۵ اینچی را در نظر میگیریم.

 

  • پرینت لایه دوم:

حالا که میزان فیلامنت مصرفی لایه اول را محاسبه و یکبار چاپ را انجام داده اید، در پیدا کردن طول فیلامنت مصرفی لایه دوم راحتتر خواهید بود! در این لایه فیلامنت سفید برای ایجاد نمای برفی سطح کار استفاده میشود.آموزش پرینتر سه بعدی

 

آموزش پرینتر سه بعدی

برای سنجش volume لایه دوم، باید مجموع این آیتم برای لایه اول و دوم بدست آمده و سپس از لایه اول کسر گردد. بعد از آن باید از فرمولهای فوق برای تعیین میزان طول فیلامنت مصرفی استفاده کنید. با اندازه گیری که خودمان انجام دادیم، میزان ۷۸٫۹۹  بدست می آید ولی بهتر است مقدار ۸۲ اینچ نهایی شود تا از عدم کمبود فیلامنت خاطرجمع باشید.

نکته: در دفعه اول برای کاربران حرفه ای هم امکان اشتباه وجود دارد. پس یکبار چاپ با خطا برای درک و سنجش دقیق برای چاپ صحیح دوم غیرعادی نیست؛ زیبایی نهایی کار پرینت شده، ارزش این سعی و تلاش را دارد.

 

  • پرینت آخرین لایه:

لایه سوم، بخش نهایی کار را تشکیل میدهد و از فیلامنت نارنجی برای پوشش دادن بدن ببر استفاده میکنیم. در اینجا کار خاص محاسباتی نیاز ندارید، فیلامنت را تعویض و بگذارید هر چقدر لازم است مصرف شود!

آموزش پرینتر سه بعدی

 

آموزش پرینتر سه بعدی

در پایان چاپ، قطعه زیبای سه رنگی در حالت نقاشی برجسته خواهید داشت. دقت کنید هدفمان درگیرشدن در یک چالش لذت بخش پرینتر سه بعدی (کار با اکسترودر پرینتر سه بعدی، تنظیمات پیشرفته نرم افزار اسلایسر، مهارت در تخمین میزان مصرف فیلامنت) بود، روشهای دیگری مثل چاپ جداگانه هر لایه و چسباندن قطعات چاپ شده به یکدیگر هم امکان پذیر است ولی احتمالا قطعه نهایی به زیبایی روش کنونی نخواهد بود.

مدل3بعدی مولتی کالر

۳dpe.ir/shop/product/best-multi-material-and-colors-3d-models

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین