» 3DPE » برترین اپلیکیشنهای 3D Scan موبایل (برنامه‌های تری دی اسکنر اندروید و آیفون)
3d scan app

برترین اپلیکیشنهای 3D Scan موبایل (برنامه‌های تری دی اسکنر اندروید و آیفون)

فهرست مطلب

اپلیکیشنهای اسکن سه بعدی گوشیهای هوشمند بخاطر افزایش قدرت سخت‌افزاری آنها بطور فزاینده‌ای برای ضبط واقعیت سه بعدی محبوب شده‌اند. بعنوان مثال اسکن سه بعدی مقرون‌بصرفه با روش فتوگرامتری و یک برنامه گوشی هوشمند قوی به امری عادی تبدیل شده است. در گذشته، اسکن با تلفن همراه به سخت‌افزار اضافی مانند سنسور عمق نیاز داشت، اما این روزها به لطف موبایلهای مدرن مجهز به فناوری لیدار (تشخیص نور و محدوده) میتوانید مستقیماً از برنامه‌ها فقط با همان دستگاه، هر چیزی را اسکن سه بعدی کنید.

برای بررسی و مشاهده قیمت انواع اسکنر سه بعدی پرتابل، رومیزی یا صنعتی بر روی لینک خرید اسکنر سه بعدی کلیک کنید.

در این مطلب برنامه‌هایی برای گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر دسکتاپ ارائه می‌کنیم که به کاربران اجازه می‌دهند تصاویر دیجیتالی سه بعدی ایجاد کنند. ما گزینه‌های رایگان و غیررایگان را اضافه کرده‌ایم که اکثر آنها مستقلا کار می‌کنند، اگرچه برخی سخت‌افزار اضافی را هم توصیه می‌کنند.

بنظر می‌رسد توسعه برنامه اسکن3بعدی به نفع دستگاههای اپل است، ولی ما تصمیم گرفتیم که برنامه‌های با کیفیت دستگاههای Android و دو نرم‌افزار ویندوز دسکتاپ هم در لیست قرار دهیم تا کاربران ایرانی که با آیفون و آیپد دردسرهای زیادی دارند، هم خوشحال باشند. بر این اساس، ما انتخاب‌های خود را به مواردی که با اندروید سازگار هستند (که اکثر آنها نسخه‌های iOS نیز دارند) و مواردی که فقط برای iOS در دسترس هستند، تفکیک کرده‌ایم.

برنامه‌های اسکن سه بعدی چگونه کار می‌کنند؟

در این مطلب، ما بهترین اپلیکیشنهای رایگان یا پریمیوم اسکن3بعدی برای اندروید و iOS را با لینک نصب از منبع اصلی و همچنین لینک دانلود از مارکتهای جایگزین ایرانی فراهم آورده‌ و میتوانید اطلاعاتی درباره این برنامه‌ها و چگونگی کار با آنها را بخوانید.

اسکنرهای سه بعدی قیمت بالایی دارند و گاهی کار با آنها کمی پیچیده میشود (در مدلهای گرانقیمت صنعتی). افراد معدودی سخت افزار اسکن سه بعدی را در اختیار دارند اما گویا این روند در حال تغییر است.

در واقع، هر روز شرکتهای بیشتری با تولید اپلیکیشنهای موبایلی اسکن، دسترسی به این کار را ساده‌تر میکنند. این اتفاق تقریبا هر گوشی هوشمندی را به یک اسکنر جیبی تبدیل میکند. این اپلیکیشنها با روش فتوگرامتری (Photogrammetry) کار میکنند. تکنولوژی که با استفاده از عکسهای دو بعدی، مدل3بعدی میسازد.

در فتوگرامتری، یک دوربین تصاویر مختلفی را از زوایای متفاوت یک جسم برداشت کرده و سپس یک نرم افزار با دوختن این تصاویر بهم، یک مدل سه بعدی میسازد.

با توجه به مجهز شدن گوشیهای هوشمند به دوربینهای کیفیت بالا، شرکتهای بیشتری در حال توسعه اپلیکیشنهای اسکنر هستند تا امکان بهره‌برداری کامل از تکنولوژی فتوگرامتری برای تبدیل موبایل و تبلت به اسکنر3بعدی فراهم شود.

اجازه دهید کمی عمیق تر به فتوگرامتری نگاه کنیم:

من می‌چرخم یا تو دورم بچرخون!

تکنولوژی اسکن سه بعدی فتوگرامتری

تکنولوژی اسکن سه بعدی ارزان بر پایه فتوگرامتری است. روشی که یک شخص یا یک جسم را از روی عکسهای دو بعدی، بصورت سه بعدی بازسازی میکند. در تئوری، فتوگرامتری “علم اندازه گیری از عکسهاست”. پس در مبحث اسکن، مدل سه بعدی با تحلیل ریاضی صدها تصاویر به یک مدل نهایی محاسبه میشود. ابتدا یک یا دهها دوربین معمولی از جسم عکاسی کرده و بعد نرم‌افزار باقی کار را با دوختن عکسها بهم انجام میدهد. با استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی فتوگرامتری، فایل نهایی ویژگیهای رنگ و بافت را نیز دارد. برعکس تکنولوژیهای دیگر که تنها شکل جسم را ضبط می‌کنند.

در تکنیک Photogrammetry، سوژه از زوایای مختلف تصویربرداری کرده و نهایتا یک تصویر سه بعدی حاصل میکند. اساساً عکس‌ها در اطراف جسم گرفته می‌شوند و نرم‌افزار، عکس‌ها را بهم می‌چسباند تا یک ابر نقطه سه‌بعدی ایجاد شود. در این روش مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • زمان زیاد: فتوگرامتری به 50 تا 1000 تصویر نیاز دارد، بنابراین این فرآیند نیاز به صبر دارد.

  • تلاش مداوم: برای بازخورد مناسب، مطمئن شوید که هر تصویر از بهترین کیفیت ممکن برخوردار است. از بهترین تابش نور ممکن، ترجیحاً روشن و بطور یکنواخت استفاده کنید.

  • کیفیت غیرقابل پیش‌بینی: نتایج عکسبرداری و مدلینگ نهایی به توانایی دوربین موبایل بستگی دارد. اگر دوربین، تصاویر با کیفیت پایین بگیرد، اسکن سه بعدی، کیفیت ضعیفی خواهد داشت. اگر دوربین گوشی به اندازه کافی خوب نیست، می‌توانید سخت‌افزار اضافی برای بهبود توانایی‌های اسکن موبایل خود خریداری کنید.

    دوباره تکرار میکنیم که اکثر برنامه‌های اسکن موبایلی از تکنولوژی فتوگرامتری استفاده مینمایند. ابتدا کاربر بوسیله نرم‌افزار در زاوایای مختلف از جسم عکس می‌گیرد (معمولا ۳۶۰ درجه اطراف جسم).

    خوشبختانه اغلب اپلیکیشنهای اسکنر، نکات و راهنمایی‌هایی را روی صفحه نمایش نشان میدهند تا به کاربر کمک کنند که عکاسی را بدرستی انجام دهد و در نتیجه مدل بدقت ساخته شود. سپس این عکسها توسط برنامه، در فضای داخلی یا از طریق سرویس Cloud (که متاسفانه اینترنت بدون فیلتر و پرسرعت میخواهد)، بهم متصل میشوند و یک فایل‌سه‌بعدی را شکل میدهند.

حالا این فایل را میتوان ذخیره کرد تا بواسطه نرم‌افزارهای CAD معروف، تغییراتی را روی آن اعمال کنید. در بیشتر اوقات این مدلها پس از ویرایش و سازگارسازی، آماده پرینت سه بعدی هم هستند که برای کاربران خیلی هیجان‌انگیز است.

خب، حالا که می‌دانید چکاره هستید، بیایید به جدیدترین برنامه‌های اسکن سه بعدی موبایلی شیرجه بزنیم!

بهترین برنامه‌های اسکن سه بعدی برای اندروید و آیفون IOS

3D scanner apps overview (iOS and Android)

ما برنامه‌های اسکن سه بعدی را به دو گروه اصلی تقسیم کرده‌ایم:

  • اپلیکیشنهای اسکن سه بعدی که نیازی به اضافه کردن هیچ سخت افزاری به گوشی ندارند

برخی برنامه‌های اسکنر با توجه به سیستم‌عامل گوشی، بصورت رایگان یا پریمیوم از App Store iOS و Google Play Store یا مارکت سنترهای ایرانی دانلود میشوند. نیازی به خرید گجت جانبی ندارند و بعلت کاربرپسند بودن، میتوان براحتی برای گوشیهای اندروید و آیفون نصب کرد.

  • برنامه‌های اسکنر سه بعدی ترکیب با سخت‌افزار اضافی موبایل و تبلت

برخی اپهای دنیای اپل (آیفون و آیپد) فقط با ابزار جانبی (گجت) کار میکنند که هزینه بیشتری برایتان دارد. هم خرید پک سخت‌افزاری و شاید هم لایسنس نرم‌افزاری.

اپلیکیشن برگزیده لیست:

LIDAR 3DScanner Pro (برنامه لیدار اسکن آیفون و آیپد پرو)

برنامه اسکن سه بعدی آیفون لیدار پرو

  • قیمت: رایگان برای پلتفرم اصلی (برای قیمت تجاری پلنهای پیشرفته باید با آزمایشگاه Laan تماس بگیرید)
  • پلتفرم: iOS
  • امتیاز برنامه: 5 ستاره
  • هدف: طراحان سه بعدی و CAD، معماران، علاقمندان و حرفه ای های AR، VR و XR

(Lidar) 3D Scanner Pro

اپلیکیشن LiDAR Scanner 3D در سه پلن ارائه میشود تا نیازهای شخصی یا سازمانی به بهترین نحو برآورده گردد:

  • نسخه پایه (Basic)

نسخه رایگان برنامه برای دانلود در دسترس است:

نسخه حرفه ای (Professional / Whitelabel) و نسخه سازمانی (Enterprise) شرکتی، پروژه‌ای کلان

یک نسخه تجاری سفارشی از برنامه اسکن با خدمات اختیاری ابری – یک راه حل سفارشی کامل و سرتاسری که با گردش کار سازمانی و نرم افزارهای موجود آن ادغام شده است. برای جزئیات و قیمت با آزمایشگاه Laan تماس بگیرید:

https://3dscannerapp.com

هر چیزی را با آیفون خود بصورت سه بعدی اسکن و ضبط کنید.

برنامه LIDAR اسکنر iPad Pro و iPhone 12 Pro اکنون در دسترس است.

مدلهای سه بعدی را از دستگاه آیفون، آیپد و مک پرو خود اسکن، ویرایش، اندازه‌گیری و به اشتراک بگذارید.

اگر دستگاه اپل مجهز به تکنولوژی لیدار (iPad Pro، iPhone 12 Pro یا iPhone 13 Pro) دارید، این برنامه واقعا عالی است و قیمتش هم مناسب است: رایگان است! برنامه اسکنر لیدار پرو به شما امکان میدهد عکسها و فیلمها را در زمان واقعی پردازش کنید تا مدلهای سه بعدی با وضوح بالا و بافتهای واضح ایجاد نمایید.

می‌توانید اسکن‌های خود را در فرمت‌های مختلفی از جمله OBJ، USDZ، و STL و بسیاری دیگر ذخیره کنید. اسکنها حتی میتوانند از طریق iMessage به اشتراک گذاشته شوند! یک راهنمای مفید در مورد اسکن در صفحه پشتیبانی موجود است.

ویدیوی نمایشی زیر از نحوه عملکرد برنامه اسکنر سه بعدی آیفون و آیپد را تماشا کنید:

هر چیزی را با موبایل آیفون خود تری دی اسکن کنید (فقط از تلفن خود استفاده می کنید). از دستگاه اپلی خود برای تبدیل هر شی یا فضای معماری به یک مدل سه بعدی استفاده کنید که می توانید به راحتی ذخیره و به اشتراک بگذارید.

تصویربرداری سه بعدی قدرتمند

اپلیکیشن 3D Scanner Pro یک ابزار ساده و قوی برای ایجاد مدل سه بعدی از اشیا و فضاها در چند دقیقه است.

  • ضبط و پردازش در موبایل آیفون

دوربین را به سمت یک شی نشانه بگیرید تا فایل سه بعدی ایجاد شود.

  • بهینه سازی مدلها

از ویرایشگر سه بعدی قدرتمند روی دستگاه اپل خود برای تمیز کردن مدل ضبط شده استفاده کنید.

  • مدلها را به راحتی به اشتراک بگذارید

اکنون با ویژگی Quicklook iOS 12، میتوانید مدلهای سه بعدی را از طریق iMessage، ایمیل و وب در قالب USDZ pixar به اشتراک بگذارید.

هزاران برنامه مفید با اپلیکیشن اسکن سه بعدی LIDAR 3DScanner Pro

از طراحی دکوراسیون داخلی گرفته تا محصولات آنلاین، مدل هایی را برای انبوهی از کاربردها و مشاغل ایجاد کنید. چند نمونه:

  • بازاریابی و فروش آنلاین

یک ویترین محصول سه بعدی ایجاد کنید. آیا شما فروشنده محصولات اینترنتی هستید؟ ROI را با مدلهای واقع گرایانه بهبود دهید.

  • مشاور املاک

عکسبرداری و تور بازدید سه بعدی از فضای داخلی و خارجی املاک و راهپیمایی مجازی خانه، ویلا، آپارتمان و واحدهای پاساژ.

  • معماری

مدلهایی زنده و قابل لمس در مقیاس واقعی از فضاهای داخلی و خارجی ایجاد کنید (طراحی مجدد و اندازه گیری داخلی).

  • آواتارهای گیمینگ

آواتارهای واقعی برای بازی، VR و AR ایجاد کنید.

  • آشپزی

برای پذیرایی، برنامه ریزی رویداد یا تحویل کترینگ، منوهای غذایی خیره کننده ای تهیه کنید.

  • تبلیغات

از لنزهای اسنپ چت و فیلترهای فیس بوک و اینستاگرام برای ایجاد کمپینهای بازاریابی استفاده کنید.

اپ اسکن سه بعدی ابزاری برای آینده خرده فروشی آنلاین؟

تحلیلها نشان میدهد که محتوای سه بعدی آنلاین به زودی در همه جای دنیا فراگیر میشود، بخصوص برای محصولات منحصربفرد. با برنامه اسکنر سه بعدی آیفونی (Lidar) 3D Scanner Pro، می‌توانید به راحتی مدل‌های سه‌بعدی از اشیاء را ایجاد کنید تا مشتریان بالقوه شما دقیقاً ببینند که در کجا و چگونه می‌خواهند آنرا بکار ببرند.

اشتراک‌گذاری آسان ویدئوهای واقعیت مجازی

یکی از جالب ترین ویژگی های iOS 12، QuickLook با واقعیت افزوده است. اکنون می توانید اشیاء سه بعدی را در iMessage ارسال کنید و دوست یا عضو خانواده شما می توانند بلافاصله بدون نیاز به برنامه اضافی آن را در AR قرار دهند.

دانلود برنامه تری دی اسکنر

برنامه اسکن سه بعدی سازگار با گوشی اندروید

برای کاربران اندرویدی که به دنبال برنامه‌های اسکنر سه بعدی خوب هستند، یک چالش واقعی پیش روی آنهاست! البته که تعداد زیادی اپلیکیشن مُفت و همچنین انواع موبایلهای اندرویدی در بازار وجود دارد، اما ممکن است همه این گوشی‌ها از نظر صفحه نمایش – دوربین و سنسور، مشخصات یکسانی نداشته باشند. این ناسازگاری باعث ایجاد محیطی دشوار در هنگام توسعه برنامه‌های تری دی اسکن دستگاههای اندرویدی میشود.

در مقابل، آیفون و آیپد اپل، فناوری‌های پیشرفته‌ای را در دستگاه‌های خود ادغام کرده که به نقشه‌برداری و اسکن سه‌بعدی بسیار دقیق اختصاص دارد؛ مثل سیستم دوربین TrueDepth که با آیفون X در سال 2017 راه‌اندازی شد و فناوری لیدار (Lidar) که از سال 2020 در گوشی‌های خاص این برند در دسترس است. از این ویژگیها برای برنامه‌های اسکن سه بعدی استفاده میشود. متأسفانه، حتی گران‌ترین موبایلهای اندرویدی با بهترین دوربین‌، ممکن است نتوانند با اکوسیستم یکپارچه و حسگرهای پیشرفته دستگاه‌های iOS روبرو شوند؛ بیخود نیست که مردم با آیفون حسابی پز میدهند!

خب خیلی ناراحت نباشید؛ در لیست زیر، برخی از بهترین برنامه‌های اسکنر سه بعدی موبایل اندرویدی را معرفی میکنیم:

1- برنامه اسکن Kiri Engine

اسکن سه بعدی گوشی سامسونگ

  • هزینه: رایگان، ~ 7 دلار در ماه یا ~ 50 دلار در سال
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • امتیاز برنامه: 4.2 ستاره (متوسط)
  • هدف: علاقمندان آماتور و حرفه ای‌ها

 

«کایری انجین» یک برنامه اسکن سه بعدی مبتنی بر پردازش ابری که از فتوگرامتری استفاده می کند. این اپلیکیشن در بسیاری از کاربردها مانند طراحی داخلی، چاپ سه بعدی و بازی استفاده میشود. مدل‌های این برنامه دارای بافت‌های 4K هستند که برای حرفه‌ای‌ها مفید است.

این برنامه رایگان است، اما محدودیت هفتگی برای اکسپورت فایل رایگان (حداکثر سه خروجی) وجود دارد. اشتراک یک قدم بالاتر از سایر ویژگیهای اساسی است. اگر می‌خواهید مدل‌های اسکن‌شده خود را روی صفحه‌ای بزرگ‌تر مشاهده، آپلود و به اشتراک بگذارید، می‌توانید این کار را با استفاده از Kiri Engine Web انجام دهید.

kiriengine.app/web-version/?source=official_website_explore_icon_button

2- برنامه اسکن سه بعدی MagiScan

اسکن سه بعدی موبایل

  • هزینه: رایگان برای اسکن آزمایشی ، 8 دلار در ماه یا 50 دلار در سال
  • پلتفرم: Android و iOS
  • رتبه برنامه: 4.3 ستاره (متوسط)
  • هدف: هنرمندان ، طراحان سه بعدی و مهندسان

 

«مجیک اسکن» بعنوان یک برنامه تری دی اسکن رتبه‌بندی‌شده، به شهرت خوبی رسیده است. کاربر جدید، می تواند چند اسکن آزمایشی انجام دهد تا قدرت اپ را درک کند.

اسکن سریع است و برنامه می تواند اشیاء به هر شکل و اندازه را از مبلمان گرفته تا مجسمه ضبط کند. به خاطر داشته باشید که بسته به بار سرور آنلاین، پردازش رایگان میتواندطول بکشد. با این حال ، اکثر نظرات کاربران بیان میکنند که بطور کلی نتایج سریعا ارائه میشود.

یکی از اشکالات برنامه مجی اسکن، آنست که یک اتصال اینترنتی فعال برای اسکن لازم است (و البته یک vpn با فیلترنت ایران!). علاوه بر این، هیچ گزینه ای برای ذخیره اسکن‌های خود برای پردازش بعداً پس از اتصال به اینترنت وجود ندارد.

در کنار سازگاری آندروید، Magiscan همچنین از دستگاههای iOS با فناوری LIDAR (iPhone 12 Pro و بالاتر) پشتیبانی می کند و اسکن بسیار سریعتر نیز امکانپذیر است. نتایج را میتوان در قالبهای مختلف پرونده از جمله OBJ ، STL و GLB ذخیره و صادر کرد. همچنین می توانید مدلهای سه بعدی اسکن شده را به پلتفرم NVIDIA Omniverse، یک بستر باز برای مدل سازی مجازی و مجازی سازی در زمان واقعی صادر کنید.

اگر دوست دارید فایل اسکن رایگان را داشته باشید و پردازش سریعتر و با اولویت میخواهید، اشتراک بدون تبلیغ یک گزینه مناسب است: 10 اسکن اضافی در روز که ماهیانه هدر نرفته و روی هم جمع می شود تا بتوانید در صورت تمایل یکباره همه آنها را استفاده کنید.

3- نرم افزار تری دی اسکنر Widar

اپ اسکنر ویدار

  • هزینه: رایگان، ~ 10 دلار در ماه یا ~ 70 دلار در سال
  • پلتفرم: اندروید و iOS
  • امتیاز برنامه: 4 ستاره (متوسط)
  • هدف: طراحان سه بعدی و CAD، معماران، علاقمندان و حرفه ای های AR و VR

 

«ویدار» یک برنامه اسکن برای iOS و Android است. با این حال، فقط به اسکن محدود نمیشود. Widar به شما امکان میدهد مدلهای سه بعدی خود را در برنامه با طیف وسیعی از سفارشی سازیها، پیشرفتها و تغییرات ویرایش کنید. بعنوان مثال، میتوانید رنگها، پس زمینه، بافت و جهت را ویرایش کنید.

این برنامه از اسکن عکس و فناوری قدرتمند لیدار استفاده میکند. البته دومی فقط در دستگاه‌های iOS با حسگر لیدار در دسترس است و برای یک منطقه وسیع مانند اتاق یا ساختمان بهترین است. در دستگاه‌های iOS، برنامه حتی دارای قابلیت اندازه‌گیری و محاسبه مساحت است.

نسخه اصلی برنامه رایگان است و اکنون شامل پنج اسکن در روز و دسترسی به تمام ابزارهای ویرایش است. برای ارتقاء سطح، یک گزینه ممتاز با اشتراک ماهانه یا سالانه نیز وجود دارد که با بافت 4K با وضوح بالا برای اسکن عکس و امکان صادرات با فرمت‌های مختلف فایل ارائه می‌شود.

4- اپلیکیشن اسکن Polycam

برنامه اسکن سه بعدی

  • قیمت: رایگان، ~ 18 دلار در ماه یا ~ 100 دلار در سال برای نسخه حرفه ای با ویژگیهای فرمت فایل
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • امتیاز برنامه: 4.5 ستاره (متوسط)
  • هدف: علاقمندان و کاربران حرفه ای

 

«پلی کم» یک برنامه اسکن سه بعدی پیشرو است که بطور خاص برای iOS توسعه یافته ولی با دستگاههای اندرویدی نیز سازگار است. می توانید از Polycam برای تولید مدل های سه بعدی از مجموعه عکس ها استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر دستگاه تلفن همراه شما مجهز به لیدار باشد، میتوانید به سرعت فضاها را در زمان واقعی اسکن کنید. Polycam به شما امکان میدهد اسکنهای خود را در بیش از دوجین فرمت فایل – از جمله OBJ، GLB، FBX، DAE، و STL – صادر کنید و اسکنها را با دوستان و سایر کاربران Polycam در سراسر جهان به اشتراک بگذارید.

از آوریل 2022، Polycam در دستگاه‌های اندرویدی در دسترس است. کاربران می توانند عکس بگیرند و با استفاده از تکنیک فتوگرامتری آنها را به مدلهای سه بعدی تبدیل کنند. ویژگی‌های اکسپورت و اشتراک‌گذاری مشابه نسخه iOS برنامه است، اما در حال حاضر، قابلیت‌های اسکن لیدار Polycam به کاربران اپل محدود شده است.

طبق بررسی‌ها، حالت فتوگرامتری Polycam کندتر اما با کیفیت بالاتر است، در حالی که حالت لیدار سریع رعد و برق است اما کیفیت مش پایین‌تری دارد. به طور کلی، Polycam ابزار بسیار توانمندی است که به رشد خود ادامه می دهد و ویژگیهای مفیدی را اضافه میکند.

5- برنامه RealityScan

نرم افزار اسکن سه بعدی گوشی

  • قیمت: رایگان
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • امتیاز برنامه: 3.3 ستاره (متوسط)
  • هدف: علاقمندان مبتدی

 

«رییلیتی اسکن» بواسطه Epic Games، یک شرکت با تجربه در ابزارهای سه بعدی و فتوگرامتری می‌آید. اپلیکیشن به کاربران امکان میدهد تا با کمک فناوری AR به راحتی اشیا را به مدلهای سه بعدی تبدیل کنند.

یکی از زمینه‌هایی که برنامه در آن برجسته است، پیش نمایش زمان واقعی است. همه عکس‌های گرفته شده و ابر نقطه مستقیماً در محیط واقعی نمایش داده می‌شوند و به راحتی می‌توانید ببینید کدام مناطق به پوشش بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این، اگر متوجه شدید که تصاویری که از اسکن گرفته‌اید کافی نیستند، می‌توانید به مکان موجود در برنامه برگردید و عکس‌های بیشتری بگیرید.

RealityScan بدون محدودیت نیست. برای اولین بار، باید از SketchFab برای دانلود شی استفاده کنید (که اولین مانع استفاده توسط کاربران ایرانیست). علاوه بر این، برای اسکن اشیاء کوچک مناسب نیست و فاقد کنترلهای نوردهی است. با این حال، گویا این برنامه کاملا رایگان است و رابط کاربری بصری خوبش، استفاده از آنرا آسان میکند.

6- برنامه اسکن موبایلی Qlone:

آموزش اسکن

  • قیمت: رایگان با خرید 20 دلاری درون برنامه‌ای برای iOS و اندروید 
  • پلتفرم ها: آیفون و اندروید
  • امتیاز برنامه: 2.4 ستاره (متوسط)
  • هدف: علاقمندان آماتور

 

برنامه اسکن سه بعدی Qlone برای iOS و Android در دسترس است. برنامه همه کاره به کاربر اجازه می دهد یک تصویر را اسکن کند، آن را ویرایش کند و فایل دیجیتال را صادر کند. این یک فرآیند سریع است، اما کیفیت آن به خطر نمی افتد، زیرا برنامه حتی می تواند در 4K اسکن کند.

این برنامه از شما می خواهد که از یک تشک شطرنجی مخصوص استفاده کنید که می تواند از وب سایت روی کاغذ استاندارد چاپ شود. تنها اشکال این است که هر چه شی بزرگتر باشد، تشک بزرگتر است، بنابراین اندازه شی ممکن است با اندازه کاغذ چاپگر شما محدود شود. استفاده از این صفحه شطرنجی به دوربین منطقه ای برای عکاسی میدهد و یک گنبد ایجاد مینماید (نشان داده شده در ویدئوی بالا). فضای داخل گنبد تنها کانون اسکن است و سایر نویزها حذف میشوند.

پس از اتمام اسکن، تصاویر را می توان در برنامه تغییر داد. این تغییرات شامل اضافه کردن متن، ادغام دو اسکن مختلف و تغییر اندازه است. سپس کاربران می توانند تصویر سه بعدی را در یک وب سایت آپلود کنند یا آن را به عنوان فایل OBJ یا STL برای چاپ سه بعدی صادر کنند.

اپلیکیشن Qlone سیستم راهنمای مفیدی دارد، یک گنبد خاکستری رنگ اطراف جسم را میپوشاند و به کاربر می گوید که عکس بعدی را از کدام زاویه بگیرد. درنتیجه اسکن، زنده و بصورت داخلی در اپلیکیشن تولید شده (بدون استفاده از پلتفرم Cloud) و اغلب خیلی سریع انجام میگردد.

کاربر می تواند اسکن سه بعدی خود را از طریق شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک و واتزاپ به اشتراک بگذارد.

7- اپلیکیشن اسکن سه بعدی AR Plan 3D

اپلیکیشن اسکن3بعدی موبایلی

  • قیمت: رایگان با خرید درون برنامه‌ای، ~ 20 دلار در ماه یا ~ 90 دلار در سال
  • پلتفرم: iOS و اندروید
  • امتیاز برنامه: 4.4 ستاره (متوسط)
  • هدف: متخصصان طراحی، از جمله معماران، سازندگان و دکوراتورهای داخلی

 

یک برنامه اسکنر بعدی منحصر بفرد و یک ابزار واقعیت افزوده (AR) کاملا حرفه‌ای که به شما کمک می‌کند تا پلان‌های سه‌بعدی (و 2 بعدی) را ایجاد کنید، با اندازه‌گیری‌های دقیق – حتی درها و پنجره‌ها – که آن‌ها را در یک آرشیو عالی ذخیره میکند. همچنین پلانهای اسکن شده خود را از طریق برنامه، ایمیل، پیام رسانی، رسانه اجتماعی به اشتراک بگذارید.

با این حال، AR Plan 3D فقط برای ایجاد پلان های دقیق طبقه مفید نیست. این می تواند به شما در اندازه گیری مصالح ساختمانی یا برنامه ریزی چیدمان داخلی هر اتاق کمک کند.

8- اپ اسکن سه بعدی Scann3D:

اسکن سه بعدی

اپلیکیشن Scann3D با نرم افزار Skechfab سازگار است و لازم است که کاربر از جسمی که میخواهد اسکن کند، تقریبا ۲۰ تا ۳۰ عدد عکس بیاندازد. عکسها باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و بصورت دایرهوار و مداوم از شی گرفته شوند.

مزیت Scann3D زمان پردازش سریع آن به لطف ویژگی بازسازی سریع است. به این معنی که فرآیند مستقیما در داخل دستگاه انجام میشود و نیازی به ارسال فایل به یک منبع دیگر مانند سرویس Cloud نیست. با این وجود، این مزیت ممکن است باعث خالی شدن سریع باتری شود یا در موبایلهای ضعیف سبب هنگ دستگاه گردد.

برنامه‌های رایگان اسکن سه بعدی که نیاز به سخت افزار اضافه دارند

(سنسور اسکن سه بعدی)

 Smartphone 3D Scanner

آموزش اسکن سه بعدی با موبایل
شرکت Matter & Form گجت اسکنر مخصوص موبایل با نام تجاری Bevel با قیمت پایه 89 دلار بفروش میرساند.

اگرچه اکثر این اپلیکیشنها رایگان هستند ولی نیاز به خرید سخت‌افزار اضافه دارند. مثلا یکی از محبوبترین این گجتها بنام Structure Sensor و تولید شرکت Occipital و 3D Systems iSense هستند. کاربر باید به سادگی اپلیکیشن اسکن سه بعدی را روی گوشی یا تبلت نصب کرده و سخت افزار اضافه را به آن متصل کند. فراموش نکنید اغلب این برنامه‌ها کاربران حرفه‌ای‌تر را هدف قرار داده‌اند.

 این اپلیکیشن برای کار به Occipital Structure Sensor نیاز دارد که قیمت آن در سایت آمازون ۳۷۹ دلار است.

در اپلیکیشن itSeez3D امکان اسکن نامحدود وجود دارد اما برای خروج هر فایل باید مبلغ ۷ دلار بپردازید. دو نسخه غیر رایگان این برنامه اسکن محدود ولی خروج فایل رایگان دارند. itSeez3D اخیرا یک پکیج پیشنهادی به نام Scale Up ارائه کرده است که با پرداخت ماهی ۲۵۰ دلار می توانید هر سال ۱۲۰۰ فایل اسکن را خارج کنید.

گجت اسکن
گجت Occipital Structure Sensor

9- اپلیکیشن اسکن3بعدی Scandy:

معرفی اپلیکیشن

این اپلیکیشن نیز برای کار به Occipital Structure Sensor نیاز دارد که قیمت آن در سایت آمازون ۳۷۹ دلار است.

  • قیمت: رایگان با خرید برنامه ای، ~ 150 دلار دسترسی مادام العمر
  • پلتفرم: iOS نسخه Pro و نسخه پایه اندروید
  • امتیاز برنامه: 4.3 ستاره
  • هدف: کاربران تمام سطوح 

 

اپلیکیشن Scandy که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، اسکن سه بعدی از اجسام و چشم‌اندازها را ممکن میکند. این اپلیکیشن به کاربر اجازه میدهد تا اسکن خود را پرینت سه بعدی کند. در حالت پولی پریمیوم مثلا عکس پاناروما میتواند بر روی کره‌های کوچک پرینت شود البته برای یک کره کوچک ۳ اینچی باید ۳۵ دلار هزینه کنید. قبلا نسخه Scandy Pro برای گوشیهایی که سیستم Tango googlw project آنها فعال است ارائه شد ولی حالا فقط مختص اکوسیستم اپل است. Scandy Core نیز بعنوان ابزاری موجود است که با آن می توان اپلیکیشن سه بعدی دیگری ساخت.

اپلیکیشن Scandy Pro نسخه‌ای است که فقط برای گوشیهای اپل ارائه شده است. این اپلیکیشن به کاربر اجازه میدهد که یک مش سه بعدی از یک جسم را در رزولوشنهای مختف، بسته به نیاز کاربر، تولید کند.

نرم‌افزار اسکن برای آیفون

Scandy Pro یک برنامه اسکن سه بعدی کاربر پسند برای آیفون و آیپد است. درحالیکه یک شی در حال اسکن است، پیش نمایشهای زنده ارائه و به کاربران این امکان را می دهد که ببینند آیا اسکن همان چیزی است که می خواهند یا خیر، در غیر این صورت در زمان صرفه‌جویی می کنند!

برنامه برای استفاده با فناوری لیدار در آیفونها و آیپدهای جدیدتر بهینه شده است. Lidar از نور برای اندازه گیری فواصل متغیر استفاده می کند که به کاربران امکان میدهد مدلهای دقیقی از یک اتاق ایجاد کنند یا از تلفن خود بعنوان ابزار نقشه برداری استفاده نمایند.

برنامه Scandy Pro دارای یک رابط کاربری ساده است که خودکار شروع به گرفتن یک شی می‌کند. برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن اسکن، باید تلفن را ثابت نگه دارید و در عوض شی را بچرخانید (در حالت ایده آل به آرامی روی میز گردان). به این ترتیب، تصویر در تمام طول اسکن در دید دوربین باقی می ماند.

هنگامی که اسکن کامل شد، شی را می‌توان با استفاده از ابزارهای ویرایش داخلی در برنامه ویرایش کرد، یا می توان آن را بلافاصله صادر کرد. اشیاء اسکن شده را می توان به عنوان فایل های STL به نرم افزارهایی مانند Meshmixer برای ویرایش نهایی صادر کرد.

در ضمن این اپلیکیشن این امکان را فراهم میکند که کاربران اسکنهای سه بعدی خود را برای استفاده در نرم‌افزارهای CAD همانند AutoCAD، Uinty و Meshmixer خارج کنند.

10- برنامه اسکن موبایلی Bevel

اپ اسکنر

 

شروع قیمت: از 89 دلار

عرضه سخت‌افزار و نرم‌افزار اسکنر برای سیستم‌عامل ویندوز، مک، آیفون و اندروید

برند سازنده: Matter and Form

اپلیکیشن Bevel در ۲۸ جولای ۲۰۱۵ در Kickstarter عرضه شد و تنها دو هفته بعد در ۱۱ آگوست به موفقیت رسید. سخت افزار Bevel، (چیزی شبیه به فلش مموری)، به صورت رسمی در ۴ آوریل ۲۰۱۷، پس از ۲ سال تلاش عرضه شد.

Bevel یک اپلیکیشن اندروید برای ایجاد عکس سه بعدی شبکه اجتماعی نیز منتشر کرده که میتوانید از گوگل پلی دانلود نمایید:

play.google.com/store/apps/details?id=matterandform.net.bevel_android&hl=en_US&gl=US

بازخورد اولیه نسبت به آن چندان خوب نبود زیرا کاربران با مشکلاتی مثل باگ و بسته شدن خود به خود اپلیکیشن مواجه میشدند. این اپلیکیشن از ضبط ۳۶۰ درجه پشتیبانی نمیکند و این مسئله ای است که شرکت Matter and Form در حال حاضر با آن درگیر است. همچنین این شرکت چندین اسکنر سه بعدی مثل MFS1V1 نیز تولید کرده است.

Google Project Tango یک فناوری واقعیت افزوده وابسته به گوگل بوده و از سال ۲۰۱۴ برای سیستم‌عامل اندروید معرفی شد. این تکنولوژی در حال توسعه اوپن سورس به دلیل داشتن ویژگیهایی مانند ردیابی حرکت، یادگیری منطقه و درک عمق (تشخیص فاصله، اندازه و سطوح در محیط) برای اسکن سه بعدی بسیار مناسب است. از آنجا که Tango Project یک تکنولوژی تحقیقاتی غیر عمومی است، تعداد گوشیهایی که این تکنولوژی را دارند کم است و آخرین خبرها نیز احتمال متوقف شدن (Shutting Down) این پروژه به گوش میرسد؛ با وجود این دلایل حیف بود چند نمونه برنامه وابسته به این فناوری را در لیست خودمان معرفی نکنیم.

11- برنامه 3DScanner Voxxlr:

نرم افزار اسکن

برنامه voxxlr از گوگل پلی حذف شده است. بنابراین با جستجو، اپ مشابهی از برند Polycam را برایتان پیدا کردیم:

play.google.com/store/apps/details?id=ai.polycam&hl=en_US&gl=US

voxxlr.com

مزیت این اپلیکیشن توانایی بالای پردازش آن به دلیل انجام پردازش در سیستم آنلاین Voxxlr Cloud بود. 3D Scanner برای مدتی تولید Voxxlr بود که به کاربر اجازه میداد با استفاده از گوشی هوشمند خود که سیستم google tango را دارد، در فضای داخلی یا فضای آزاد، به راحتی گرفتن فیلم، اسکن سه بعدی انجام دهند. اسکنها را میشود برای انجام پردازشهای بعدی در پلتفرم Voxxlr Cloud بارگذاری کرد. این پردازش بسرعت انجام میگیرد و نیز می توان رزولوشن اسکن سه بعدی را انتخاب کرد.

12- برنامه اسکنر موبایلی Matterport Scenes:

اپ اسکنر

اپلیکیشن Matterport Scenes یک برنامه عالی برای طراحان داخلی و معماران است.

matterport.com/matterport-scenes

این اپلیکیشن جزو اولین نسل ضبط واقعیت برای گوشیهای هوشمند مجهز به حسگر tango project google بود و برای استفاده حرفه‌ای مناسب است. Matterport Scenes به کاربران اجازه می دهد که اشیاء بزرگ، فضاهای کوچک یا حتی تمام اتاق را اسکن کنند و به لطف نرم افزار AR خود، امکان اندازه گیری دقیق روی صفحه را فراهم کرده است.

همچنین این اپلیکیشن به کاربر اجازه می دهد که از طریق سیستم Scenes Cloud به راحتی اسکن سه بعدی خود را با بقیه کاربران به اشتراک بگذارد.

در ماه آگوست ۲۰۱۷ شرکت سونی از دو گوشی هوشمند جدید رونمایی کرد که برنامه اسکن سه بعدی 3DCreator بصورت پیش فرض روی آنها نصب بود. این اپلیکیشن که توانایی اسکن کردن یک دقیقه‌ای را دارد، بصورت کارخانه‌ای از ویژگیهای سری مدل گوشی ایکس پریا Xperia XZ1 و Xperia XZ1 Compact پشتیبانی مینماید. از گوشیهای سونی ایکس‌پریا میتوان در دنیای AR بهره برد و حتی فایل اسکن ساخته شده را پرینت سه بعدی کرد.

نرم‌افزار اسکن سه بعدی اختصاصی آیفون و IOS

همانطور که در بالا ذکر شد، به لطف سیستم دوربین TrueDepth پیشرفته اپل و فناوری شگفت‌انگیز لیدار (Lidar)، توسعه‌دهندگان قدرتمندی برای ایجاد برنامه‌های اسکنر سه بعدی دستگاههای iOS ایجاد شده‌اند. این ویژگی‌ها به برنامه‌های اسکن اجازه می‌دهند تا نقشه‌ای با جزئیات بسیار دقیق از هر شی، چه کوچک چه بزرگ، تهیه کنند. بنابراین، بیایید وارد شوید و برخی از بهترین برنامه های اسکنر موجود برای iOS را بررسی کنیم!

در ابتدای مطلب، برنامه اپلی Lidar Pro را بعنوان اپ برتر، معرفی کردیم؛ پس در اینجا دوباره به آن نمیپردازیم.

14- برنامه اسکنر سه بعدی ItSeez3D:

اسکن سه بعدی

  • قیمت: دانلود رایگان، سپس ~ 7 دلار در هر ذخیره فایل (اشتراک در دسترس است)
  • پلتفرم: iOS (فقط iPad)
  • امتیاز برنامه: 3.7 ستاره
  • هدف: آماتورها و حرفه‌ای‌ها

 

برنامه اندرویدی آواتار سه بعدی ItSeez3D SDK Avatar

یک اپلیکیشن اسکن و پردازش عکسها در پلتفرم Cloud که کیفیت بسیار بالایی دارد. itSeez3D در فرآیندی که 3DBody Scanning نام دارد، میتواند بدن انسان را اسکن کند. اگرچه، این فرآیند رزولوشن پایین‌تری نسبت به اسکن اجسام کوچک‌تر دارد.

یک برنامه اسکن طراحی شده برای iPad است. اگر دستگاه شما کمی قدیمی‌تر است، ممکن است به یک سنسور ساختار نیز نیاز داشته باشید. این برنامه به کاربران اجازه میدهد تا مدلهای سه بعدی از افراد یا اشیاء را با نتایج حرفه‌ای ایجاد کنند.

برای ایجاد یک مدل سه بعدی، کاربر در اطراف شی یا شخصی که قرار است اسکن شود، راه می‌رود و دستورالعمل‌های روی برنامه را دنبال می‌کند. این برنامه دستوراتی را ارائه میکند تاکاربر برای تولید بهترین اسکن ممکن راهنمایی گردد. پس از اتمام اسکن، مدلها را میتوان در برنامه ویرایش کرد یا برای ویرایش آفلاین دانلود نمود.

کاربران میتوانند مدلها را با سایر کاربران یا از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. همچنین میتوایند فایل‌ها را در قالب OBJ یا PLY برای پرینت سه بعدی آماده کنید.

15- برنامه تری دی اسکن Canvas:

اسکن موبایل

  • قیمت: رایگان (~0.15 دلار در هر فوت مربع برای فرمت CAD)
  • پلتفرم: iOS (مختلف برای آیفون و آیپد)
  • امتیاز برنامه: 4 ستاره (متوسط)
  • هدف: متخصصان طراحی

 

شبیه برنامه Lidar است که در اول مقاله معرفی کردیم، یعنی هر چیزی را میتوانید با موبایلتان اسکن کنید و محدودیت اندازه ندارید. این اپ در دو نسخه اصلی و لایت (خانگی) برای گوشیهای اپلی منتشر شده است.

این اپلیکیشن رایگان برای افراد حرفه‌ای در زمینه سرویسهای خانگی مانند طراحان، معماران و مشاورین املاک مناسب است.

کار با اپلیکیشن Canvas بسیار راحت است. بدین صورت که کاربر در داخل اتاق قدم می زند و در حالی که اپلیکیشن، اسکن سه بعدی را بلافاصله در مقیاسی می سازد، اندازه واقعی را نیز می سنجد. Canvas به کاربر اجازه میدهد که اسکن خود را در آیپد ذخیره کند و یا آن را برای دوستان و همکاران خود ایمیل کند. این اپلیکیشن نیز برای ارسال هر اسکن به سرویس ابری نرم افزار CAD، ۲۹٫۹۵ دلار هزینه طلب می کند.

برنامه اسکن سه بعدی معماری

برنامه اسکن سه بعدی به کاربر این امکان را میدهد که یک مدل سه بعدی از یک فضا ایجاد کند و سپس آنرا به طیف وسیعی از فرمتهای CAD تبدیل کند. این ویژگی برای هر کسی که میخواهد فضای داخلی را مدلینگ نماید، بخوبی کار میکند.

کاربران می توانند کل اتاق را در عرض چند دقیقه ثبت کنند. این کار را می توان با شروع فرآیند اسکن و قدم زدن در اتاق و اسکن از بالا به پایین انجام داد. سپس این اسکن‌ها را می‌توان به‌عنوان فایل‌های CAD کاملاً قابل ویرایش (با پرداخت هزینه) یا به عنوان طیف وسیعی از انواع فایل‌های دیگر (به صورت رایگان) صادر کرد. برای هرکسی که می خواهد مشخصات یک اتاق را بگیرد، این کار زمان مورد نیاز را تا حد زیادی کاهش می دهد.

با استفاده از نمایشگر وب Canvas، کاربران می توانند هر زمان که بخواهند به اسکنها برگردند. بوم ابزار خوبی برای طراحان است نه تنها به این دلیل که سریع است، بلکه به این دلیل که خطاها را نیز کاهش می دهد. در حین اسکن، برنامه تمام جزئیات یک فضا را ضبط می کند و به کاربر این امکان را می دهد که هیچ اندازه گیری را نادیده نگیرد.

16- اپلیکیشن اسکن سه بعدی Trino:

اسکن رایگان

trnio.com

apps.apple.com/us/app/trnio-plus-3d-scanner/id1546160586?itsct=apps_box_badge&itscg=30200

برنامه آیفون Trino inc که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، یکی از اولین برنامه‌های رایگان اسکن سه بعدی محسوب شد. این اپلیکیشن با دو حالت کار می کند: Object Mode که در آن کاربر باید بصورت دایره‌ای دور جسم بچرخد و حالت Scene Mode که اسکن سه بعدی بدون فرم است و برای اجسام بزرگ و اسکن در محیط باز مناسب میباشد. این اپلیکیشن، عکسها را برای انجام فرآیند به یک سیستم Cloud ارسال می کند. این عملیات، نسبت به رزولوشن انتخابی، بین ۱۰ تا ۴۵ دقیقه طول میکشد.

اگرچه صحبتهایی در رابطه با نسخه سازگار با اندروید Triono در سال ۲۰۱۶ بود اما هم اکنون در وبسایت سازده اعلام شده که این برنامه دیگر آپدیت نخواهد شد و بنوعی بازنشسته شده است.

17- برنامه اسکن آیفون: Metascan

برنامه اسکن آی او اس

  • هزینه: رایگان، ~ 7 دلار در ماه یا ~ 50 دلار در سال نسخه حرفه‌ای
  • پلتفرم: iOS
  • امتیاز برنامه: 4.6 ستاره
  • هدف: طراحان سه بعدی، سازندگان بازی، علاقمندان AR، و حرفه ای‌ها

 

«متا اسکن» یک برنامه اسکنر سه بعدی کارآمد و کاربرپسند با قابلیت‌های تولید بافت عالی و ویژگی‌های عکاسی با کاربری آسان است.

Metascan به کاربران اجازه میدهد اسکنها را ویرایش و از ویژگیهای اشتراک‌گذاری استفاده کنند. حتی قابلیتهای تجسم واقعیت مجازی و ابزار اندازه‌گیری بسیار خوبی را در خود دارد. علاوه بر این، برنامه با امتیاز عالی و نظرات مثبت متعددی است که سهولت استفاده، نتایج کیفیت بالا و پشتیبانی سریع از مشتری را برجسته می‌کند.

کاربران عملکرد عالی برنامه را، حتی در دستگاه‌های اپلی فاقد تکنولوژی لیدار، تحسین می‌کنند. با این حال، دستگاه‌های دارای حسگر لیدار، مانند iPhone 12 Pro و iPad Pro 2020 یا بالاتر، معمولاً اسکن‌های سریع‌تر و دقیق‌تری را بخصوص برای صحنه‌های بزرگتر ارائه می‌کنند.

کاربرانی که تمایل به ویژگی‌های پیشرفته دارند می‌توانند Metascan Pro را از طریق خرید درون‌برنامه انتخاب کنند. این ارتقا، پردازش و ذخیره ابری مش و نقطه را برای فرمت‌های فایل‌های سه بعدی محبوب اضافه کرده، 150 فتومد در ماه را فعال و قفل بالاترین جزئیات بازسازی‌های لیدار را نیز باز می‌کند.

18- اپ EM3D: Ethan Makes 3D Scanner

اپلیکیشن اسکن سه بعدی لیدار آیفون

  • قیمت: رایگان با خرید درون‌برنامه‌ای؛ از جمله 20 دلار برای باز کردن قفل همه ویژگی‌ها و 7 دلار برای باز کردن قفل صادرات نوع فایل (مانند STL یا OBJ)
  • پلتفرم: iOS
  • امتیاز برنامه: 3.7 ستاره
  • هدف: مبتدیان

 

اگر آیفون شما FaceID و دوربین TrueDepth دارد، بنابراین می‌تواند EM3D را اجرا کند. ماموریت این برنامه آنست که «سلفی سه بعدی را به یک چیز زنده تبدیل کند». پس از اسکن، میتوانید سلفی سه بعدی خود را بصورت STL، OBJ یا PLY صادر کنید. حتی میتوانید ابرهای نقطه یا کل صحنه‌ها را ذخیره کنید.

EM3D ویژگی‌های مختلفی را برای ایجاد ویدیو از اسکن، صادر کردن فایل‌ها، تغییر شبکه‌ها، تغییر جهت صحنه‌ها، حذف هندسه، برش مش‌ها و آینه‌کردن صحنه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قبل از اینکه به این برنامه متعهد شوید، توجه داشته باشید که فقط میتوانید از دوربین جلو استفاده کنید! که باعث می‌شود سلفی‌های سه‌بعدی سایر اشیا دشوار شوند. می‌توانید کار اسکن اشیاء جلوی خود را با آینه‌کردن صفحه‌نمایش دستگاه دیگری یا تهیه آداپتور آینه برای چرخش نمای دوربین به میزان ۹۰ درجه آسان‌تر کنید.

19- اپلیکیشن اسکن3بعدی Heges

برنامه اسکنر آی او اس

  • قیمت: رایگان با خرید درون برنامه
  • پلتفرم: iOS
  • امتیاز برنامه: 2.8 ستاره
  • هدف: علاقمندان مبتدی

 

تا زمانیکه از دستگاه اپل مجهز به فناوری FaceID یا lidar استفاده میکنید، می توانید هر چیزی را با برنامه Heges ثبت کنید. از اعضای بدن گرفته تا کل بدنه خودرو. اسکن‌ها بصورت فایل PLY صادر شده یا با سایر کاربران iOS به اشتراک گذاشته میشود.

Heges تنظیمات دقیقی دارد که بسته به اندازه جسم قابل تنظیم است. هر چه تعداد دفعات اسکن یک شی بیشتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت، بنابراین برای بدست آوردن بهترین نتایج، همیشه بهتر است چندین اسکن بگیرید.

یکی از ویژگیهای شاخص این برنامه، قابلیت اسکن بی‌نهایت است. این ویژگی برای اسکن فضاهای بزرگ مفید است زیرا اندازه اسکن شما را محدود نمیکند؛ پس تا زمانیکه حافظه دستگاه شما تمام شود به اسکن کردن ادامه دهید! این برنامه همچنین می تواند اطلاعات را بین دستگاه ها به اشتراک بگذارد تا زمانی که هر دو دوربین TrueDepth داشته باشند و به یک شبکه Wi-Fi متصل باشند.

گاهی حسگر Heges به لرزش در می‌آید تا به کاربر هشدار دهد اگر حرکت او خیلی سریع باشد و اجازه می دهد تا اسکن بدون وقفه ادامه یابد. پس از اسکن، اشیاء را میتوان بعنوان فایل های STL یا PLY ذخیره کرد و سپس بصورت آفلاین ویرایش نمود. این برنامه دارای ویژگیهای مفیدی بوده و در عین حال از قابلیت ویرایش سازگار با استفاده از نرم افزارهای اضافی بهره‌مند است.

20- اپلیکیشن تری دی اسکنر Scaniverse

اسکنیورز برنامه آیفون و آیپد تری دی اسکن

  • رایگان
  • پلتفرم: iOS
  • امتیاز برنامه: 4.8 ستاره
  • هدف: طراحان سه بعدی، سازندگان بازی، علاقمندان AR و حرفه‌ای‌ها

 

با رتبه بالای 4.8 ستاره در فروشگاه اپ استور، Scaniverse نظرات مثبت بسیاری را به خود اختصاص داده است و آنرا در رقابت تنگاتنگ با Polycam، یکی دیگر از برنامه‌های محبوب اسکن سه بعدی قرار داده است. اگرچه، توسعه‌دهنده Scaniverse اعلام کرده است که این برنامه اکنون کاملا رایگان است که پیشنهادی بی‌نظیر است!

«اسکنیورز» یک برنامه اسکنر سه بعدی است که برای اسکن آپارتمان ها، محیط های بیرونی و عناصر پس زمینه داخلی مانند پنجره ها ایده آل است. به خاطر داشته باشید که حداقل نرم افزار مورد نیاز iOS 14.0 با تراشه A12 باید برآورده شود.

این برنامه از جدیدترین فناوری اسکن، یعنی حسگرهای لیدار در مدل‌های اخیر آیفون و آی‌پد بهره می‌برد. فتوگرامتری برای بازسازی اشیاء استفاده می شود و اسکن ها را می توان به صورت سه بعدی یا واقعیت افزوده در هر دستگاه مجهز به مرورگر وب مشاهده کرد.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند مدل‌ها را در قالب‌های مختلف از جمله OBJ، FBX، USDZ، و LAS ذخیره تا به نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی مانند Blender یا Maya وارد شوند. Scaniverse همچنین امکان پردازش داخلی مدلها در برنامه فراهم میکند.

اپلیکیشنهای اسکن سه بعدی که در حال توسعه هستند:

21- نرم‌افزار اسکن3بعدی EORA 3D:

اسکن سه بعدی

eora3d.com

این یک پروژه KickStarter در حال انتظار است که در اکتبر ۲۰۱۵ راه اندازی شد. سخت افزار EORA 3D شامل یک دستگاه لیزر اسکن کوچک و یک صفحه گردان بدون سیم است.

22- PIXELIO و 123D Catch:

برنامه اسکن سه بعدی گوشی سامسونگ و دوربین گوپرو

با Pixelio و تلفن هوشمند اندروید یا دوربین GoPro ، ایجاد اسکن سه بعدی و تصویر 360 درجه و انیمیشن استاپ‌موشن مثل آب خوردن راحت است!

این یک صفحه گردان قابل حمل است که از اپلیکیشن 123DCatch، که در آوریل ۲۰۱۷ متوقف شد، استفاده میکند. آینده PIXELIO در بازار اسکن با گوشیهای هوشمند نامشخص شد. اگرچه این پروژه در شروع کار کمپین خود موفقیتهایی بدست آورد اما سازندگان آن به وعده‌های خود عمل نکردند.

23- برنامه 3Dignite Scanner:

پروژه اپلیکیشن اسکن سه بعدی 3Dignite Scanner هنوز بصورت عمومی راه‌اندازی نشده است. در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با این برنامه وجود ندارد اما میدانیم که قابلیت فرستادن اسکن در دنیای VR دارد. اپلیکیشن 3Dignite Scanner با Minecraft سازگار است و به کاربران اجازه میدهد که ببینند اشیاء اسکن شده آنها در بازی چگونه دیده میشوند. همچنین توانایی اسکن بدن انسان را تا حدودی دارد. زمان شروع سرمایه‌گذاری مشخص نیست اما کاربران میتوانند با دنبال کردن اخبار مربوط، از آن مطلع شوند.

نرم‌افزارهای اسکن سه بعدی دسکتاپ که از گوشی موبایل بعنوان دوربین استفاده می‌کنند

خوبی برنامه تری دی اسکنر دسکتاپ، کم خرج بودن و کارایی بالاست؛ اگرچه برای افراد ناآشنا و مبتدی در ابتدای کار، گیج‌کننده است. 

با توجه به اینکه، اپلیکیشنهای اسکن موبایلی نیاز به سخت‌افزار قوی، جدیدترین آپدیت سیستم‌عامل و اینترنت پرسرعت بدون فیلتر برای پردازش ابری دارند؛ چندان مناسب کاربران ایرانی نیستند. پس تصمیم گرفتیم دو نرم‌افزار دسکتاپ برای کامپیوترهای ویندوزی را معرفی کنیم که از روش فتوگرامتری برای اسکن و ساخت مدل سه بعدی بهره میبرند.

با اینکه 3DF Zephyr و Autodesk ReMake برنامه موبایل ندارند، ما ترجیح دادیم اسم آنها را بیاوریم چون هر دو آنها نرم‌افزارهای اسکن سه بعدی کارآمد مختص کامپیوتر هستند که از تکنولوژی فتوگرامتری استفاده میکنند؛ شما فقط به چند عکس با دوربین موبایلتان نیاز دارید و کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ بقیه کارها را انجام میدهد. عکسها در نرم‌افزار با سخت‌افزار قویتر ویندوزی، پردازش و ترکیب میشوند تا فایل اسکن نهایی را بسازند. نتیجه بسیار فوق العاده‌تر از هر اپلیکیشن موبایلی است، حتی زمانیکه از نسخه رایگان این نرم‌افزارهای دسکتاپی استفاده می‌کنید.

24- نرم افزار اسکن سه بعدی 3D Zephyr:

  • پلن: رایگان و تجاری (نسخه کرک فول آپشن، قابل دانلود از وبسایتهای فارسی)
  • پلتفرم: سیستم‌عامل ویندوز برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ
  • هدف: طراحی سه بعدی، طراحی گیمینگ، مدلینگ سینمایی و اسکن سه بعدی
  • مناسب کاربران حرفه‌ای

نسخه رایگان رسمی 3DF Zephyr Free چیست؟

«زفیر فری» جدیدترین افزودنی به خانواده 3DF Zephyr است: با به اشتراک‌گذاری فناوری مشابه خواهر و برادر خود، این نسخه برای استفاده شخصی کاملاً رایگان است؛ بله خوشبختانه 3DF Zephyr نرم افزار اسکن فتوگرامتری رایگان برای همه منتشر کرده است:

3dflow.net/3df-zephyr-free

برای چه کاری باید از 3DF Zephyr Free استفاده کنم؟

شما میتوانید از 3DF Zephyr Free برای هر کاربری شخصی استفاده کنید: شامل اشتراک‌گذاری این نسخه با مشتریانتان می‌شود که ممکن است بخواهند فایل‌های zep شما را که با 3DF Zephyr Lite Pro یا Aerial تولید شده‌اند، باز کنند. بنابراین اگرچه 3DF Zephyr Free نمیتواند بیش از 50 عکس را پردازش کند (درحالیکه 3DF Zephyr Lite میتواند تا 500 عکس را پردازش و Pro/Aerial هیچ محدودیتی در تعداد تصویر ندارد) همچنان یک برنامه پایه عالی بوده و برای همه کسانی که میخواهند شروع به یادگیری اسکن سه بعدی فتوگرامتری کنند واقعا پرکاربرد است (بدون نسخه زمان محدود میباشد).

همچنین میتوانید از 3DF Zephyr Free برای پردازش مجموعه داده‌های کوچک در زمانیکه مجوز اصلی شما کار میکند استفاده کنید. یا تا زمانیکه می خواهید قبل از رفتن به نسخه های کامل تر، اصول اولیه 3DF Zephyr را یاد بگیرید، می توانید از 3DF Zephyr Free استفاده کنید.

3DF Zephyr Free چه محدودیت هایی دارد؟

میتواند تنها تا 50 تصویر را پردازش کند که برای اسکن سوژه‌های ساده با گوشی موبایل – اکشن فیگور و مدلسازی بازی آموزش اول کافیست. شما همچنین میتوانید فقط از یک کارت NVIDIA برای سرعت بخشیدن به پردازش استفاده کنید و عملکردهای ذخیره/ویرایش محدود شده است (بعنوان مثال، فقط میتوانید بافتها را در فرمتهای JPG و غیره صادر کنید و فاقد ابزار مهم، سفارشی سازی میباشد (همانند ابزار نقشه برداری UV). با این حال، 3DF Zephyr Free محدود به زمان نیست (قابلیت استفاده دائمی) و می توان هر فایل zep ایجاد شده در هر نسخه دیگر 3DF Zephyr را باز کنید. مقایسه کامل ویژگیها را می توان در لینک زیر یافت:

3dflow.net/3df-zephyr-feature-comparison

«تری دی زفیر» یک نرم افزار اسکن سه بعدی با رابط کاربری آسان است که امکان پردازش اسکن سه بعدی بوسیله دوربینهای دیجیتال یا گوشیهای هوشمندی که دوربین کیفیت بالا دارند را فراهم مینماید. 3DZephyr با پردازش بسیار دقیق عکسها، اسکن سه بعدی را ترسیم و امکان ذخیره کردن فایل سه بعدی نهایی در فرمتهای معمول قابل ویرایش CAD را دارد.

همانطور که گفتیم، نسخه رایگان 3DZephyr به کاربر اجازه می دهد که در هر اسکن از 50 عکس استفاده کنند که برای عکاسی با موبایل کافیست. درحالیکه نسخه غیررایگان این برنامه محدودیتی برای تعداد عکس ندارد و خوشبختانه وبسایتهای فارسی دانلود نرم‌افزار، آنرا با کرک فعالسازی به رایگان منتشر کرده‌اند.

توجه داشته باشید که هر چه تعداد عکسها در پردازش اسکنینگ برنامه 3DZephyr بیشتر باشد، کیفیت نهایی مدل سه بعدی بهتر خواهد بود.

25- نرم افزار Autodesk ReMake (Autodesk Memento):

اسکنر سه بعدی

  • پلن: رایگان و تجاری (محدودیت در حالت آفلاین)
  • پلتفرم: سیستم‌عامل ویندوز برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ
  • هدف: طراحی سه بعدی، گیمینگ، مدلینگ صنعتی – معماری و اسکن سه بعدی
  • کاربران حرفه‌ای برای پروژه‌های حجم کم تا متوسط

با بهره‌گیری از نرم‌افزار اتودسک ریمیک پروفشنال “Autodesk ReMake” گروهی از عکسها یا داده‌های اسکن شده به تری دی مدلینگ با کیفیت بالا تبدیل میشوند: ویرایش، بازسازی و بهینه‌سازی توپولوژی مدل بمنظور اهداف صنعتی و مهندسی، آرشیوسازی دیجیتال معماری، فرآیندهای پرینت سه بعدی، فرآیندهای واقعیت مجازی و نهایتا ساخت مدل3بعدی از سری داده‌های واقعی در یک برنامه یکپارچه ممکن شده است.

«آتودسک ریمیک پروفشنال»، جایگزین برنامه قدیمیتر «اتودسک ممنتو» است. این نرم‌افزار نیز همانند 3DZephyr میتواند بوسیله دوربینهای HD تلفن همراه، اسکن سه بعدی و مش تری دی تولید کند و اگرچه امکانات رایگان محدودتری دارد؛ ولی حیف است اسمی از آن نبریم. برنامه Autodesk ReMake به کاربر اجازه میدهد که از یک سری عکس، مش سه بعدی بسازد. این برنامه سازگاری بسیار خوبی با سایر محصولات شرکت Autodesk دارد.

نسخه رایگان «آتودسک ریمیک» شامل ۵۰ عکس در هر اسکن با کیفیت مش محدود بوده و پردازش در داخل خود کامپیوتر صورت می‌گیرد. ولی متاسفانه نسخه غیررایگان آن نیز محدودیت پردازش آفلاین ۲۵۰ عکس داشته و برای پردازش نامحدود باید عضو پلن پریمیوم سیستم Cloud آن شوید که هیچ کاربردی برای کاربران ایرانی نخواهد داشت.

اپلیکیشنهای ساخت عکس تور مجازی (ورچوآل رییلیتی)

ساخت عکس واقعیت مجازی با موبایل

ساخت عکس سه بعدی 360 درجه

اپلیکیشنهای عکاسی سه بعدی یک مقوله جدید هستند. هرچند آنها در واقع اسکن سه بعدی تولید نمیکنند اما قطعا کار یا بازی با آنها جالب است.

عکس سه بعدی تور مجازی یا عکاسی فضایی (360 درجه) چیست؟

برنامه‌های ایجاد افکت در  عکاسی سه بعدی (3D Picture / 3D Spatial Photo  / 3D Camera) در اپ استورها عرضه شده‌اند و یک تکنولوژی نسبتا جدید هستند که ترکیب تصویربرداری – فیلمبرداری بوده و عمق چشم انداز یک عکس پاناروما، ویژگی سه بعدی یک ویدیو و استاتیک یک عکس معمولی را با هم ترکیب می کنند.

تفاوت بین عکس سه بعدی 360 درجه (واقعیت مجازی) و اسکن سه بعدی

عکسهای سه بعدی به اسکن سه بعدی شباهت دارند، حداقل اینطور بنظر میرسد، اما همچنان دو چیز متفاوت هستند. تفاوتهای بین عکاسی فضایی و اسکن سه بعدی عبارتند از:

  • تصاویر عکاسی فضایی را نمیتوان پرینت سه بعدی کرد.
  • عکسهای سه بعدی فضایی را تنها میتوان ذخیره کرد و بوسیله اپلیکیشنهای مخصوصی مشاهده کرد.
  • تصاویر اسکن سه بعدی قابل ویرایش در نرم‌افزارهای CAD و چاپ سه بعدی هستند.
  • عکسهای سه بعدی مجازی را نمیتوان به نرم‌افزارهایی مانند Skechfab صادر کرد.
  • عکسهای واقعیت مجازی بصورت آنلاین قابلیت فوکوس 360 درجه دارند.
  • عکس تور مجازی، یکی از خلاقانه‌ترین روشها برای معرفی چند بعدی کالاها – ویو اماکن گردشگری و بازدید مجازی املاک بر بستر اینترنت است.

برنام ساخت عکس تور مجازی با موبایل

26- برنامه ساخت عکس سه بعدی Fyuse

«فیوز» یک اپلیکیشن اندروید عکاسی 360 درجه است که تاکنون میلیونها بار دانلود شده است چون کاربران میتوانند عکسهای سه بعدی قشنگی با آن بسازند. کار با اپلیکیشن Fyuse بسیار راحت است: به این صورت که کاربر تنها باید دکمه را فشار داده و آنرا نگه دارد و دور جسم یا شخص مورد نظر بچرخد.

27- اپلیکیشن ساخت تور مجازی Phogy

یک اپلیکیشن اندروید عکاسی فضایی سه بعدی است که به کاربر امکان میدهد بصورت رایگان عکسهای 360 درجه بگیرد. اگرچه Phogy از سال 2019 بروزرسانی نشده اما این اپلیکیشن هنوز در App Store و Google Play موجود است.

اپلیکیشن های اسکن سه بعدی که متوقف شده‌اند:

ما تصمیم گرفتیم که از تعدادی از برنامه‌های متوقف شده اندروید و آیفون نیز نام ببریم که هنوز در بازار اسکن سه بعدی تاثیر دارند.

28- برنامه اسکنر 123Catch:

این اپلیکیشن که یکی از معروفترینها در زمینه اسکن سه بعدی بود، از آوریل ۲۰۱۷ متوقف شده است. اپلیکیشن ۱۲۳ Catch با سیستم عامل های iOS و اندروید و ویندوز سازگاری داشت.

29-اپلیکیشن Seene:

 اپلیکیشن Seene برای گوشی های هوشمند توسط Snapchat ساخته شده است. طبق بیانیه ای که در وبسایت شرکت آمده است، آنها مشغول کار بر روی یک “پروژه جدید هیجان انگیز” هستند که واقعیت مجازی را با تکنولوژی پرینت سه بعدی پیوند میدهد.

30- اپلیکیشن اسکن با آیفون Trimensional:

شاید Trimensional هنوز در App Store موجود باشد اما این اپلیکیشن از اواخر سال ۲۰۱۴ دیگر آپدیت نشده است. پس تقریبا می توان گفت که کار این اپلیکیشن نیز به پایان رسیده است.

در این مقاله، ما یک مرور کلی در مورد برنامه اسکن سه بعدی موبایلی که در حال حاضر موجود هستند و آنهایی که منسوخ شدند، انجام دادیم. بازار اپهای اسکنر هنوز کوچک است و برای این که رتبه‌بندی انجام دهیم یا یک اپلیکیشن خاصی را برترین بدانیم، زود است.

اپلیکیشنهایی که نام بردیم با توجه به میزان محبوبیت آنها در زمان نگارش این مطلب بوده است. مسلما شما هم با کمی جستجو در مارکتهای اندرویدی و اپلی میتوانید برنامه‌هایی بروزتر و سازگارتر را پیدا کنید. خوشحال میشویم این برنامه‌ها را بنام خودتان برای ما کامنت کنید.

5 دیدگاه دربارهٔ «برترین اپلیکیشنهای 3D Scan موبایل (برنامه‌های تری دی اسکنر اندروید و آیفون)»

  1. سیروان مهابادی

    از اپلیکیشن QLONE به شدت دوری کنید، جدا از دسترسی های غیر ضروری هر چند دقیقه یکبار یک مجموعه دیتا که قابل خواندن نیست رو به یک سرور ناشناس ارسال می‌کنه. صد در صد این برنامه یک اپ جاسوسی دولتیه و بشدت خطرناک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

فهرست مطلب

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین