» 3DPE » آموزش پرینت سه بعدی قالب شمع
یادگیری پرینت سه بعدی

آموزش پرینت سه بعدی قالب شمع

در این مقاله کوتاه یاد میگیرید چطور مدل دلخواه خود را برای قالبگیری شمع با پرینتر سه بعدی تولید کنید. در نرم افزار مدل انتخابی به یک حجم توخالی تبدیل و پرینت سه بعدی میگردد. در پایان متریالی که میخواهیم نمونه سازی شود، در این قالب ریخته میشود.

  • مرحله اول: انتخاب مدل سه بعدی:

مدل سه بعدی

برای اینکار نیاز دارید که مدلی سه بعدی در فرمت stl را طراحی کرده یا از سایتهای رایگان دانلود نمایید. پیشنهاد میشود مدل دلخواه خود را از سایت thingiverse.com دانلود کنید. ما در این مقاله از تندیس معروف «Moai» استفاده کرده ایم. میتوانید فایل سه بعدی فرمت stl این تندیس را دانلود کنید.

علاوه بر فایل فوق به یک حجم مکعبی برای وارد کردن مدل در آن و ساخت قالب (OriginalMold) نیاز دارید. پس فایل سه بعدی قالبگیری را دانلود کنید.

  • مرحله دوم:‌ آماده سازی مدل در tinkercad:

نرم افزار تینکرکد

نرم افزار تینکرکد (tinkercad.com)، پلتفرم رایگانی روی بستر اینترنت محسوب میشود. این سایت طراحی سه بعدی را برای افراد تازه کار ساده سازی کرده است. در سایت ثبت نام کرده و بخش create new design را بزنید.

  • مرحله سوم:‌ انتخاب فایل و ایمپورت:

آموزش مدل سه بعدی

فایل مدل سه بعدی تندیس  را یکبار وارد کرده ولی حجم مکعبی قالبگیری را دوبار در نرم افزار import نمایید.

  • مرحله چهارم: فرم دهی حجم معکب:

آموزش قالبسازی

مدل Moai را به کنار و وسط حجم مکعبی انتقال دهید. در منوی بالای نرم افزار، گزینه hole را انتخاب کنید. فراموش نکنید پس از delete این بخش گزینه Group را نیز بزنید. حالا یک مدل قالبگیری از Moai دارید.

  • مرحله چهارم: اکسپورت فایل سه بعدی قالب:

مدلسازی سه بعدی

پس از اطمینان از شرایط مناسب مدل نهایی شده، باید برای پرینتر سه بعدی، خروجی بگیرید. پس طبق عکس زیر در منوی نرم افزار thinkercad، گزینه for 3d print  download را انتخاب کنید تا فرمت stl فایل ساخته شود.

  • آماده سازی نهایی در نرم افزار slicing:

یادگیری پرینتر سه بعدی

فایل قالب را در نرم افزار اسلایسینگ دلخواه خود باز کنید. فراموش نکنید که باید هر دو قطعه فایل پرینت سه بعدی شود. آنها را در کنار هم قرار دهید و تنظیمات را طبق شرایط پرینتر سه بعدی خود تنظیم نمایید. جهت استحکام ضخامت دیواره داخلی و رزولوشن را کمی بالا در نظر بگیرید.

  • مرحله پنجم: پرینت سه بعدی قالب:

 

خروجی فایل G-Code را در روی SDCard ذخیره کرده و به چاپگر سه بعدی انتقال دهید. فرآیند پرینت را شروع نمایید. پیشنهاد میشود از فیلامنت ABS یا PETG برای چاپ استفاده گردد (زیرا پارافین مذاب دارای حرارت بالایی است و این فیلامنتها مقاومت بالاتری دارند). البته میشود از فیلامنت مخصوص قالبگیری (موم یا wax) نیز استفاده کرد ولی خرید این نوع فیلامنت آسان نیست.

  • مرحله ششم:‌ اسمبل و آماده سازی قالب:

فیلامنت موم چیست

پس از پرینت نیاز دارید که دو قطعه با دقت در روی هم قرار گیرند و توسط پیچ یا چسب مستحکم گردد. از منفذ بالای این قالب برای جاری کردن متریال دلخواه (پارافین، موم، گچ، رس و غیره) استفاده کنید. با توجه به شرایط متریال، پس از اطمینان از خشک شدن و فرم گرفتن آن، میتوانید این قالب را از هم جدا کرده و حجم نهایی را خارج کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین