» 3DPE » چاپ سبکترین ماهواره جهان توسط جوان هندی
پرینتر سه بعدی

چاپ سبکترین ماهواره جهان توسط جوان هندی

چاپ سه بعدی کوچکترین ماهواره جهان برای نصب روی موشک های حامل ناسا. ریفاس شاروک، جوان هندی که سبکترین ماهواره جهان از جنس فیبر کربن با پلیمر تقویت شده را از طریق پرینتر سه بعدی تولید کرد.

انتظار میرود این ماهواره که تنها ۶۴ گرم وزن دارد، روی موشک فراصوتی در مرکز ناسا واقع در جزیره والوپ ویرجینیا، نصب و راه اندازی گردد. شاروک نام این ماهواره را (کالام ست) گذاشته که اشاره به نام رئیس جمهور سابق هند (عبدل کالام) دارد.

ریفاس شاروک ۱۸ ساله اهل روستای کوچک پالاپتی در جنوب هند این ماهواره را برای رقابت در یک مسابقه نوآوری، طراحی کرد.

پرینتر سه بعدی
شاروک هندی که با پرینتر سه بعدی کوچکترین ماهواره جهان را چاپ کرده است

اثبات کارایی پرینتر سه بعدی

در مصاحبه با روزنامه تایمز هند، شاروک توضیح میدهد: مهم ترین هدف این ماهواره نشان دادن کارایی پرینتر سه بعدی فیبر کربن است.

این ماهواره در مدار پرواز آزمایشی نصب شده و شاروک در ادامه توضیحاتش درباره طراحی و هدفش می‌گوید:

ما این ماهواره را از ابتدا و با آزمون و خطا طراحی کردیم. یک نوع مدار جدید کامپیوتری، ۸ سنسور بومی برای اندازه گیری شتاب، چرخش و مگنتوسفر زمین و خیلی چیزهای دیگر. اما چالش اصلی طراحی مکعبی با ابعاد ۴ سانتی متر و وزن ۶۴ گرم بود که بتواند در فضا پرواز کند.

طراحی بدنه ماهواره توسط شاروک هندی انجام شد و بوسیله پرینتر سه بعدی با «الیاف پلیمری فیبر کربن تقویت شده» چاپ گردیده است. یک گروه از دانش‌آموزان مخترع آمریکایی در پروژه‌ای مشابه کارایی آن را از طریق نمایش پرینت سه بعدی موتور موشک با فیبر کربن تقویتی با پلیمر نایلون نشان داده‌ بودند.

پرینتر سه بعدی
شاروک هندی برنده جایزه مکعب فضایی

پرینتر سه بعدی در مسابقه طراحی فضایی

این طراحی در مسابقه «مکعب در فضا» که توسط ناسا و بامشارکت «آموزش پرورش جهانی»‌ (idoodle learning) برگزار شده بود، انتخاب شد. طراحی شاروک بطور دقیق بررسی شد و او اقرار میکند که تیم دانش آموزان همکارش تحقیقات بسیار زیادی بروی ماهواره های مکعبی سراسر جهان انجام دادند و متوجه شدند که ماهواره آنها سبکترین است.

کمپانی‌های متعددی روی توسعه ماهواره با تکنولوژی پرینتر سه بعدی کار می‌کنند و شرکت لهستانی (ست روولشن) برنامه دارد که مرکز تولید بخصوصی در هلند برای پرینت سه بعدی ماهواره‌های مکعبی بسازد.

این در حالی است که ناسا پروژه استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت رباتهای الهام گرفته از اوریگامی را جهت ماموریت‌های اکتشافی آینده توسعه میدهد.

پروژه شاروک توسط موسسه علمی کودکان هند تامین مالی شده است. همچنین شاروک در مسابقه‌ای دیگر طرحش را ارائه کرده است؛ جایزه پرینت سه بعدی صنعتی، این ماه در لندن برگزار خواهد شد و خیلی‌ها هنوز فرصبت رای دادن به برنده را دارند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین