» 3DPE » ربات دونده چهار پا
چاپ سه بعدی

ربات دونده چهار پا

ربات چهار پا که ۳۸ قطعه‌اش، پرینت سه بعدی شده و با جوی استیک پلی استیشن ۲ کنترل می‌شود!

«Scott Hatfield» سازنده نوآور، رباتی چهار بازو در اندازه یک سگ خانگی را با پرینتر سه بعدی ساخته است.

این ربات از ابزار کاربردی Autodesk Fusion 360استفاده می‌کند. این ربات به خاطر نوآوری‌های ساخت، برنده جایزه طراحی سال در مسابقه پرینترهای سه بعدی «Shapeways و ۳Dconnexion» شده است.

وقتی توضیحات معرفی صفحه اول وبسایت «Scott Hatfield» را نگاه می‌کنیم، همه چیز برایتان واضح می‌شود:

“سلام، من اسکات هتفیلد هستم. من یک سازنده‌ام.”

این متن مختصر و مفید باعث نمی‌شود که بازدید یک میلیونی و بیش از ۳۲ پروژه مطرح وی در پروفایل شخص‌اش نادیده گرفته شود.

با اینکه بسیار در کارش باهوش و خبره است، هیچگاه خودستایی نکرده است. وی قبلا نیز وسایل کاربردی خلاقانه‌ای ساخته و در پروفایل‌اش قابل مشاهده است، اما آخرین شاهکار او همین ربات چهار پای خاص اوست.

در پروفایلش، صفحه معرفی این ربات بیش از ۲۵۰۰۰ بار بازدید شده است. هتفیلد به خاطر برنده شدن در مسابقه پرینترهای سه بعدی،‌ مبلغ ۳۰۰ دلار نیز اعتبار برای پیشبرد اختراعاتش دریافت کرده است.

ربات چهارپا با پلی استیشن 2 کنترل میشود

چاپ سه بعدی ربات چهار بازو حرکتی

چشم الکترونیک ربات چهار بازو پرینتر سه بعدی

هتفیلد به خاطر بزرگمنشی، دستورالعمل ساخت این ربات را برای خود انحصاری نکرده است و فایل‌های طراحی و مونتاژ را به رایگان در پروفایل خود قرار داده است؛ راهنمایی کاربردی و گام به گام. با نگاه به این دستور العمل، متوجه می‌شویم که هر یک از چهار بازوی این ربات، توسط سه مدار حرکتی (SERVOS) کنترل می‌شود. یکی برای حرکات جلو و عقب، یکی برای بالا و پایین رفتن و سومی در برای خم کردن بازوها به بخش میانی ربات. این نوع کنترل، سه زاویه آزاد حرکتی را برای ربات محیا کرده است؛ بنابراین در هر جهتی که دلش بخواهد، جولان می‌دهد! چشم‌های این ربات نیز جالب به نظر می‌رسد: یک کیت مدار RGB LED دیجیتالی (NeoPixel LED ring function).

قطعات ربات چهارپا پرینتر سه بعدی

کاهش وزن ربات با پرینت سه بعدی قطعات

کل فریم بدنه ربات چهارپای هتفیلد با پرینتر سه بعدی چاپ شده است. حدودا ۳۲ قطعه جداگانه پرینت سه بعدی گشته و به هم اتصال یافته‌اند. (دانلود فایل راهنمایی در فرمت گیت‌هاب). بر طبق گفته هتفیلد، چاپ سه بعدی جداگانه قطعات، کاهش وزن چشمگیری را برای ربات به ارمغان آورده است. با این حال او یک نکته را نیز گوشزد می‌کند: پرینت سه بعدی برخی از قطعات، چالش‌برانگیز است؛ قطعاتی بسیار بزرگ وجود دارند که پرینتر ارزان قیمت و کوچک من قادر به چاپش نبود و من مجبور شدم از یک پرینتر سه بعدی ابری استفاده کنم که البته تجربه بسیار لذت‌بخشی بود.

دسته بازی پلی استیشن 2 ربات چهار پا را کنترل میکند پرینتر سه بعدی

نکته سرگرم‌کننده دیگر از ربات چهارپای هتفیلد: اگر از اسمبل مدار گران قیمت و چالش‌برانگیز «San Andreas Kit» که برای کنترل حرکات ربات استفاده می‌شود فراری هستید یا تنبلی‌تان می‌آید آنرا از فروشگاه ebay سفارش دهید، خود مشکلی نیست؛ هتفیلد شما را شگفت‌زده می‌کند: پلتفرم ربات به شما امکان استفاده از کنترلر پلی استیشن ۲ را می‌دهد،‌ حتما یکی از آنها را در گوشه کمد در حال خاک خوردن دارید! دسته بازی (جوی استیک) وایرلس پلی استیشن ۲، امکان کنترل ربات را به شما می‌دهد: ربات را راه ببرید، دور بزنید و سرعتش را کم و زیاد کنید. البته برای سازگار شدن کنترلر باید از کیت‌های الکترونیک زیر استفاده کنید:

  • ۱۲ Hitec HS-645MG Servos
  • ۱۶-LED NeoPixel Ring
  • برخی هماهنگ‌کننده‌های جزیی دیگر

 کاربرانی که از دستورالعمل هتفیلد را برای ساخت ربات استفاده کرده‌اند، خرسندی خود را در لایک‌های پروفایلش و نظرات انعکاس داده‌اند: “معرکه و شیک و چرب و نرم!”.

فایل3بعدی ربات

دانلود کالکشن کیت رباتیک مسیریاب و ربات دونده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین