» 3DPE » لایه raft چیست و چه تاثیری در لایه اول چاپ دارد؟
لایه رفت

لایه raft چیست و چه تاثیری در لایه اول چاپ دارد؟

لایه موسوم به raft در پرینترهای سه بعدی، ساختاری مشابه support دارد، از آن جهت که پس از تکمیل فرآیند چاپ، حذف میگردد. تفاوت لایه «رفت» در اختیاری بودن آن میباشد در حالی که اغلب اوقات، استفاده از ساختار ساپورت الزامی است. برای ایجاد لایه raft، باید این ویژگی را در نرم افزار slicing برای قطعه مورد نظر خود، فعال کنید.

هدف بکارگیری لایه raft، ایجاد یک لایه متریال اضافه در بستر چاپ برای چسبندگی بهتر کف قطعه میباشد. اکنون این پرسش پیش می آید که به چه علت نیاز به لایه Raft در بستر چاپ داریم:

  • کاهش خطای wapping: 

خطای کج شدگی یا بلند شدن لایه اول مخصوصا برای فیلامنتهای سخت چاپی مثل ABS بیشتر اتفاق می افتد. با استفاده از چسب ماتیکی و ترکیب آن با لایه raft این خطای مرسوم چاپگر سه بعدی کمتر رخ خواهد داد. در عکس زیر یک شی در دو حالت وجود لایه «رفت» و عدم آن را مشاهده کنید. در قطعه پایینی به علت خطای فوق، عملیات پرینت متوقف شده است.

آموزش پرینتر سه بعدی

  • توازن دهی پرینت سه بعدی قطعات بلند:

معمولا در قطعات بلند با خمیدگی به اطراف، وجود لایه raft به ثبات قطعه در حال چاپ کمک میکند.

  • بهبود چسبندگی کف قطعه به بستر چاپ:

این ویژگی در واقع بازتعریف دو مورد فوق است. وقتی لایه اول چاپ میشود، عدم چسبندگی فرآیند چاپ را با مشکلی جدی مواجه میکند. طوری که گوشه های لایه های ابتدایی به بالا خم شده و گاهی نازل نیز حین حرکت به این قسمتها برخورد خواهد کرد. وجود لایه raft این مشکل را تا حد زیادی برطرف می نماید.

| آموزش لایه اول چاپ Skirt و Brim |

چگونگی فعال کردن لایه Raft:

لایه Raft در نرم افزار اسلایسر در بخش setting فعال میشود. در عکسهای زیر ما دو نرم افزار slicing محبوب Cura و Simplyfy3D را برای راهنمایی فعال کردن این لایه می آوریم:

سیمپلیفای

کیورا

چه زمانی استفاده از لایه raft نامناسب می باشد؟

فراموش نکنید، با وجود توضیحاتی که درباره مفید بودن وجود لایه «رَفت:Raft» دادیم، همیشه نباید این ویژگی در تنظیمات نرم افزار slicing برای هر قطعه ای فعال شود:

  • اشیای بسیار باریک و ظریف: لایه Raft چسبیده به اشیای پهن به راحتی کنده میشود ولی برای اشیای ظریفتر یا باریک، کندن آن کمی سختر بوده و ممکن است اثرات نامطلوبی روی سطح قطعه ایجاد کند. در اشیای خیلی باریک حتی ممکن است باعث شکستن قطعه شود.
  • حفظ بافت صیقلی سطح پرینت: اگر مدل سه بعدی شما از جهت کارکرد نیاز به سطح کاملا صافی دارد، دقت کنید که وجود لایه raft، این دقت را کمی کاهش میدهد و نیاز دارید تا عملیات پولیش و سمباده کاری را انجام دهید.

نکته: با توجه به ساختار مدل، میتوان قطعه را از قسمتی که صافی سطح کمتری نیاز دارد، در نرم افزار اسلایسر دوران دهید تا در کف قرار گیرد؛ این قسمت را برای لایه raft تنظیم کنید. توجه کنید حجم هندسی برخی مدلهای پیچیده، دوران و تغییر قسمت بستر را محدود میکند، زیرا شرایط چاپ یا ساپورت گذاری آن شدیدا افزایش پیدا خواهد کرد.

عیب یابی پرینت3بعدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین