» 3DPE » روشهای پرداخت و پولیشکاری فیلامنت PLA
pla پولیشکاری

روشهای پرداخت و پولیشکاری فیلامنت PLA

حتی بهترین پرینترهای سه بعدی FDM جهان نیز ممکن است اشیا را با ردی از خطوط لایه ها تولید کنند (مخصوصا وقتی هندسه قطعه مملو از سطوح شیب دار باشد). در این مطلب در مورد روشهای مختلف پرداخت و صیقل کاری پرینت سه بعدی PLA اعم از حلال یا سمباده کاری و غیره صحبت میکنیم.

نکته: روشهای زیر برای قطعات پرینتی با کارکرد دکوراسیون، معماری و غیره است که دقت ابعاد صنعتی در آنها ملاک نیست. پس روشهای زیر را برای قطعات قالبسازی یا ابزار دقیق که پرینت نامناسبی شده اند بکار نبرید.

پرینت سه بعدی PLA خود را سنباده بزنید

تقریبا هر بار که برای صاف و هموار کردن PLA تلاش کنیم، نیاز به استفاده از تعداد قابل توجه ای کاغذ سنباده داریم. بهترین راه، استفاده از چند سنباده با درجه های متفاوت است. برای مثال با سنباده شماره ۲۰۰ شروع کنید و با ۴۰۰۰ به صاف کردن ادامه دهید. باید سنباده را به حالت دایره ای بر روی خطوط لایه های پرینت حرکت داد.

پرداخت فیلامنت
استفاده از نمره های متفاوت کاغذ سمباده در پرداخت فیلامنت pla

از ابزار قدرتمند و سنگین برای این کار استفاده نکنید زیرا تولید لرزش بالا توسط وسایل الکتریکی، باعث ذوب شدن پلاستیک و به هم ریختگی فرم مدل ها خواهد شد. حتی زمانی که به صورت دستی سنباده می زنید حواستان باشد به دمایی که امکان تخریب و ذوب اثر را دارد نزدیک نشوید. وسیله برقی برای سمباده فیلامنت PLA می تواند انواع فرزهای مینیاتوری باشد.

فرز مینیاتورینکته: سمباده زنی در فیلامنت مشکی یا سفید مات گاهی باعث کدر شدن یا لکه زرد در قطعه می شود.

مقاله مرتبط: صیقل‌کاری (پرداخت) قطعه پرینت سه بعدی شده با روشی آسان

یکی دیگر از مزیت های این کار این است که آب از تبدیل شدن ذرات پلاستیک به هوا و تنفس کردن آنها جلوگیری می شود. سنباده ضدآب را می توانید از آنجا تشخیص دهید که دانه های آن به جای آنکه قهوه ای یا بژ باشند به رنگ سیاه هستند.

نکته: برای پر کردن فرورفتگیهای سطح قطعه یا رفع زبری برخی سطوح میتوانید از بتونه و کاردک مسطح کردن آن استفاده کنید.

با حلال پولیش pla روی قطعه را بپوشانید

pla حلال

در زمان پرداخت PLA، سنباده زدن به تنهایی باعث از بین رفتن خطوط لایه ها نمی شود. یکی از روش های کارآمد، استفاده از مواد ترکیبی پولیش است تا از طریق آن بتوانیم خطوط به جا مانده بین لایه ها را پر کنیم. در بازار حلال pla به آسانی یافت می شود.

البته مواد حلال متفرقه پولیش نیز همانند سنباده دارای درجه های مختلف هستند؛ این مواد عموما برای استفاده بر روی فلزات ساخته شده اند اما بر روی پلاستیک نیز به خوبی جوابگو هستند.

ابتدا مواد پولیش را بر روی چرخ بافر (فرز مینیاتوری) یا یک وسیله ی چرخشی دیگر بمالید و سپس آن را بر روی مدل پرینت سه بعدی خود استفاده کنید تا صاف و براق شود. به یاد داشته باشید که این کار نیز همانند سنباده زدن ایجاد اصطکاک و گرما می کند، پس استفاده از  دوران بافر در سرعت پایین توصیه می شود.

نکته: حلالهای pla خورنده و سمی هستند، پس از حرارت دیدن یا تماس مستقیم با یا تنفس آن خودداری کنید. از حلال pla برای چسباندن قطعات پرینت شده هم استفاده می شود.

پولیشکاری پرینت سه بعدی با رنگ و افکتهای فانتاکروم:

پولیشکاری پرینت

رنگ فانتاکرومی، یکی از بهترین روشها برای پولیشکاری قطعات PLA یا ABS یا هر نوع متریال دیگر میباشد. در این روش حتی اگر کیفیت سطح هم چندان خوب نباشد میتوان آنرا ترمیم کرد. مزیت این شیوه عدم محدویت در طیف و نوع رنگ کاریست زیرا میتوان قطعه را کاملا رنگی یا رنگین کمانی یا تک رنگ صیقل و لعاب داد. در ایران نیز این خدمات ارائه میشود و کافیست در اینترنت “رنگ فانتاکروم” را جستجو کنید تا شماره خدمات دهنده های این حوزه یا فروشندگان مواد آنرا را پیدا کنید.

اسپری آستر
اسپری پرایمر پلاستیک برای پولیش پرینت سه بعدی

یکی دیگر از روش های پرداخت PLA استفاده از  اسپری های پرایمر و رنگ (در ایران اسپری اپوکسی)  است که نمونه های آن در ابزار فروشیها موجود است. این اسپری روکشی نازک را می افشاند که به سرعت نیز خشک می شود. شما می توانید روی قسمت های خالی را بزنید تا تنها خطوط خالی مانده توسط اسپری رنگ پر شوند. این کار را تا زمانی که خطوط به صورت کامل پر شوند باید تکرار کنید.

اسپری اپوکسی برای نمونه سازی و صیقل کاری برخی قطعات خاص صنعتی بکار شما خواهد آمد و تقریبا سطح صافی برای رنگ آمیزی یکدستی را فراهم خواهد کرد. پس قبل از شروع رنگ قطعه، اسپری اپوکسی را یکدست روی قطعه بپاشید و پس از خشک شدن، قطعه را رنگ کنید.

نکته: هنگامی که از این دو روش استفاده می کنید، همیشه تلاش کنید اسپری پرایمر پلاستیک (اسپری آستر یا اپوکسی) و رنگ مکمل تولید یک شرکت باشند و  یا فرضا رنگهای اکریلیک را با لعاب مینا یک جا استفاده نکنید؛ این کار احتمال ترک خوردن را در مدل پرینت سه بعدی شما بالا می برد و می تواند تمام زحمات شما را بر باد دهد. کلا اسپری اپوکسی بر خلاف روش فانتاکروم محدودیت دارد.

اسپری پولیش

در بازار ایران، اسپری دو کاره را می توانید از بازار بخرید. این محصول از دو مایع استفاده می کند که یکی از آنها کاتالیزور دیگری است و ماده ای رزین مانند می سازد که می تواند به وسیله ی قلم مو بر روی پرینت سه بعدی کشیده شود. این پوشش خود به خود هیچ اثری از قلم مو بر روی جسم به جا نمی گذارد. 

اسپری plaحرارت دادن PLA هم بد نیست

پولیشکاری

یکی از روش های پرداخت PLA که چندان محبوب نیست، استفاده از ابزار گرمایشی موسوم به سشوار صنعتی یا هیت گان (heat gun) بر روی سطح جسم است. این روش نیاز به تمرین بسیار زیاد دارد؛ زیرا قطعا با درجه بالایی از حرارت سر و کار داریم که می تواند به نابودی جسم پرینت شده بیانجامد. سمباده کشی اولیه می تواند باعث بی حفاظ ماندن پلاستیک شود و کارهای بعدی را موثرتر می کند. کلید این کار این است که سشوار صنعتی را دور تا دور سطح جسم می چرخانیم و به یاد داشته باشید که هیت گان نباید بر روی یک نقطه متمرکز شود زیرا به آسانی باعث ذوب شدن آن می شود.

با اینکه PLA در حالت عادی بوهای سمی از خود منتشر نمی کند، استفاده از ابزار گرمایشی هیت گان باعث تولید گازهایی از پلاستیک نرم شده می شود. صرف نظر از اینکه شما از کدام روش برای پرداخت و صاف کردن پرینت سه بعدی استفاده می کنید، سعی کنید همیشه در مکان هایی با تهویه مناسب و با ماسک این کار را انجام دهید زیرا پلاستیک داغ شده، ذرات سمباده خورده، رزین، حلال و اسپری رنگ گازهایی مضر برای ریه ها و چشم و حتی پوست تولید می کنند.

صیقل نهایی چاپ سه بعدی PLA

پرداخت pla
قطعه از جنس فیلامنت pla که با حلال، پولیشکاری کاملی شده است

همانطور که می دانیم یکی از راه های شناخته شده برای پرداخت و صاف کردن پرینت سه بعدی ABS، قرار دادن آنها در محفظه ای پر از غبار “استون” گرم شده است. “استون” به فیلامنت ABS واکنش نشان می دهد و باعث ذوب شدن پلاستیک در حالتی بسیار آرام و کنترل شده می شود. نتیجه  این کار ساخت یک مدل فوق العاده صاف و صیقلی است.

مقاله مرتبط: تکنیکهای پولیشکاری فیلامنت ABS پرینتر سه بعدی

جمع بندی پرداخت و پولیشکاری فیلامنت PLA

چاپ سه بعدی تر و تمیز، همیشه نیاز به کار بیشتری دارد. معمولا سنباده، قطعه را به تنهایی پرداخت و پولیش نهایی کرده یا آن را برای مراحل بعدی آماده تر خواهد کرد. مهم نیست کدام روش را انتخاب می کنید، همیشه باید مراقب مراحل مختلف پرداخت و صیقل خوردن جسم باشید.

به هر حال در تمامی روش ها، بخش هایی از پرینت سه بعدی شما حذف میشود. لبه های تیز، کند می شود و کار کردن در اطراف جزییات بسیار سخت است. اگر طراحی خود را به صورت قطعه های جدا از هم انجام دهید؛ می توانید هر بخش را به روش مناسب خودش صیقل زده و در نهایت با سر هم کردن تمام قطعات، جسم پرینت شده بسیار صاف و تمیز و حرفه ای به دست بیاورید. مهم نیست که کدام روش را انتخاب می کنید، تنها با کمی کار، شما به نتیجه ای می رسید که اصلا مشخص نمیکند که مدل تولیدی شما با یک پرینتر سه بعدی ارزان قیمت ساخته شده است.

لطفا نظرات و مطالب تکمیلی خود درباره پولیشکاری قطعات پرینت سه بعدی را در بخش کامنتینگ پایین صفحه بنام خودتان مطرح کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «روشهای پرداخت و پولیشکاری فیلامنت PLA»

  1. سیدمحمد طاهایی

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتان،لطفا در مورد چسباندن و صیقلی کردن فیلامنت petg نیز توضیح دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین