» 3DPE » ساخت قطعات عینک طبی هوشمند با فناوری 3D Print
فناوری ساخت عینک

ساخت قطعات عینک طبی هوشمند با فناوری 3D Print

محققان دانشگاه یوتا برای ساخت نمونه اولیه «عینک هوشمند» با لنز مایع که امکان تغییر فوکوس دارد،‌ از پرینتر سه بعدی بهره بردند.

اگر شما هم عینکی هستید، خبر خوبی برایتان داریم: به زودی دیگر لازم نیست برای معاینه چشم و تعویض عینک هر بار به متخصص بینایی مراجعه کنید تا نسخه ساخت لنز جدید نوشته شود، دانشمندان دانشگاه یوتا چیزی هیجان‌انگیز را توسعه داده‌اند: آنها نامش را «عینک هوشمند» نهاده‌اند.

عینک طبی که نمره لنزهایش هماهنگ با میزان بینایی فرد تنظیم می‌شود

ویژگی‌ای که باعث هوشمند شدن این عینک شده است در لنزهای سیال‌اش است. این لنزهای مایع به صورت اتوماتیک، بسته به میزان دید فرد تنظیم ‌می‌شود. Nazmul Hasan، دانشجوی دکترا و Carlos Mastrangelo، مهندس کامپیوتر و الکترونیک،‌ این پروژه هیجان‌انگیز را رهبری می‌کنند. Mastrangelo اینطور شرح می‌دهد:

مزیت عمده این نوع از عینکهای هوشمند در یکبار خرید و استفاده دائمی آن خواهد بود. وقتی آنرا روی صورتتان گذاشتید، خیالتان راحت است که همیشه تصویری شفاف و واضح از اشیای پیرامون خواهید داشت، بدون توجه به فاصله اشیا یا تغییرات اپتیک بینایی‌تان.

نسخه‌های معمول نمره عینک فقط محیط اطراف مرکز کانونی خود را پوشش می‌دهند، بنابراین فوکوس ثابت دارند. به همین خاطر افراد نزدیک‌بین وقتی عینک به چشم دارند، بر اشیای دور فوکوس خوبی دارند ولی با نگاه به چیزی در نزدیکی‌ خودشان دچار تاری دید می‌شوند.

محققان برای ساخت این لنزهای پیشرفته از فناوری پرینتر سه بعدی بهره برده‌اند. اگرچه نمونه تولید شده یک طرح اولیه است و به علت وزن بسیار زیاد آن قابلیت استفاده مستمر را نخواهد داشت. اما محققان قول داده‌اند که به زودی نمونه تجاری و استاندارد شده برای صنعت عینک‌سازی را توسعه خواهند داد. به اعتقاد آنها معرفی عینک هوشمند انقلابی را در صنعت ابزارهای پوشیدنی بصری رقم خواهد زد.

هنوز زمان مناسب استفاده از عینک هوشمند فرا نرسیده است.

پژوهشگران برای ساخت لنزهای عینک هوشمند از ماده گلیسرین استفاده کرده‌اند. آنها به کمک فناوری پرینت سه بعدی این مایع شفاف را در غشایی قابل انعطاف محصور کرده‌اند. این غشا همانند عملکرد چشم یک انسان امکان حرکت دارند تا انحنای لنزها تغییر کند.

بنابراین از نور مادون قرمز برای تعیین فاصله صورت شخص و اشیای نزدیک استفاده شده است. کل این فرآیند در کمتر از ۱۴ میلی‌ثانیه اتفاق می‌افتد که عدم تاری دید را قطعی کرده است. اضافه بر این، یک اپلیکیشن تلفن همراه اختصاصی نیز برای عینک هوشمند تولید شده است.

وظیفه این اپلیکیشن ذخیره و بروزرسانی نسخه بینایی فرد استفاده کننده است. بنابراین اگر فردی به اپتومتریست مراجعه کند و نمره جدید چشم تشخیص داده شود، لنزها سریعا بوسیله بلوتوس به صورت اتوماتیک بر اساس تغییرات جدید کالیبره خواهند شد. تنها کاری که شما نیاز دارید، زدن گزینه آپدیت است و عینک هوشمند شما آماده استفاده خواهد بود. Mastrangelo می‌گوید:

لنز هوشمند بدین معنی است که اگر نسخه چشم پزشکی شخصی تغییر کند، لنزها نیز با تغییر هماهنگ می‌شوند و نیاز به خرید لنز جدید و انتظار طولانی برای ساخت آن نخواهیم داشت.

عینک هوشمند پرینتر سه بعدی

قبل از اینکه عینک‌ هوشمند محققان دانشگاه یوتا به بازار راه یابد، نیاز به بازطراحی دارد. اصلاحاتی مثل کوچکتر کردن سیستم الکترونیک و البته استایل طراحی‌اش، بله باید با صنعت مد هماهنگ‌تر شود! Mastrangelo امیدوارست که عینک هوشمند اختراعی تیم آنها حداکثر دو تا سه سال آینده بر روی قفسه‌های فروش مشاهده خواهد شد.

دانلود فایل3بعدی عینک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین