» 3DPE » مقایسه فیلامنت PLA با فیلامنت ABS + لینک خرید

مقایسه فیلامنت PLA با فیلامنت ABS + لینک خرید

petg yousu

 | قیمت روز فیلامنت |

آشنایی با ویژگی‌ها و کاربردهای متریال فیلامنت‌ ABS و PLA پرینتر سه بعدی

فیلامنت PLA (اسید پلی لاکتیک) یک ترموپلاستیک تجزیه شونده (در شرایط خاص) است که از منابع تجدیدپذیر مانند نشاسته ذرت یا نیشکر به دست می آید. این متریال یکی از محبوب ترین ترموپلاستیک هاست که برای بسیاری از کاربردها از لیوان های پلاستیکی گرفته تا ایمپلنت های پزشکی استفاده می شود.

فیلامنت ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) یک متریال منسوخ شده چاپگر سه بعدی است (در کشورهای صنعتی PETG جایگزین این فیلامنت شده است)  که ماده اصلی در صنعت قالب گیری تزریقی شناخته شده است. برای کاربردهایی مانند لگو، محفظه های الکترونیکی و قطعات سپر خودرو سالهاست که از این ماده استفاده می شود و ترکیبی از آن برای چاپگرهای سه بعدی رومیزی نیز عرضه شده است.

جدول فیلامنت
جدول ویژگیهای فیلامنت اِی بی اِس و پی اِل اِی (مقادیر تقریبی هستند)

فیلامنت پی اِل اِی : ترکیب پلی لاکتیک اسیدی و یک بیوپلیمر (مثل ذرت یا نیشکر) است. فیلامنت PLA محبوبیت فراوانی بین عشاق پرینتر سه بعدی دارد. این فیلامنت یک ترموپلاستیک تجزیه‌پذیر است؛ چون از ترکیبات تجدیدشونده‌ای مثل نشاسته ذرت یا نیشکر مشتق می‌شود. بنابراین فیلامنت PLA پرینت سه بعدی در مقایسه با سایر متریال‌های پلاستیکی، کاملا با محیط زیست سازگار هستند. مزیت مهم فیلامنت PLA در عدم انتشار آن گازهای شیطانی حین پرینت است، پس امکان چاپ در خانه، کلاس آموزشی و کارخانه‌ها بدون تهویه خاصی وجود دارد. مزیت فیلامنت PLA به همین مورد ختم نمی‌شود، این فیلامنت قناعت‌پذیر به بستر گرم‌شونده هم خیلی احتیاج ندارد پس با مشکلاتی مثل تاب خوردگی، ترک و فشردگی حین سرد شدن کمتر مواجه میشود.

ساختار فیلامنت PLA نسبت به ABS سختی کمتری دارد بدین معنی که اشیای چاپ شده شکنندگی بیشتری خواهند داشت. دمای ذوب متریال PLA بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد است.

ویژگی‌های عمومی فیلامنت PLA:

  • برای ساخت اکثر قطعات، چاپ آسان، دوستدار محیط زیست، دوام نسبتا مناسب
  • ایده‌آل برای لوازم مصرفی، اسباب‌بازی‌، مجسمه‌سازی، ماکت‌سازی و …
  • قیمت ارزان هر رول فیلامنت
  • فراوانی توزیع کنندگان و مارکهای موجود در بازار
  • پولیش پذیری و سمباده خور خوب 
  • فرآیند پرینت سریع و سطح لایه صافتر
  • چاپ آسان: عدم ترک خوردگی، تاب برداشتن …
  • دوام و استحکام معمولی دارد ( کمتر نسبت به فیلامنت ABS).
  • انعطاف‌پذیری کمی دارد (ساختار نسبتا خشک).
  • میانگین دمایی پرینت سه بعدی برای فیلامنت PLA بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد است.
  • بدون بستر گرم شونده هم میشود با PLA پرینت گرفت؛ گرچه پیشنهاد نمیشود.
  • با هر نوع چاپگری (بدنه محصور یا باز) میتوان فیلامنت PLA را استفاده کرد چون مانند abs ترک نمیخورد و پردردسر نیست و با یکبار  تنظیم دما، ارتفاع بستر و سرعت … پرینت انجام میشود.

فیلامنت اِی بی اِس : با ترکیب شیمیایی Acrylonitrile Butadiene Styrene از سه ترکیب «اکریلونیتریل» که پلیمری مصنوعی (از اکریلیک‌های معروف) با فرمول CH2CHCN، «بوتادی‌ان» که ترکیبی آلی با فرمول C4H6، «استایرن (پلی استایرن)» آروماتیکی مایع و بی‌رنگ و بو با فرمول C6H5CH=CH2می‌باشد. فیلامنت ABS یکی از مرسوم‌ترین انواع فیلامنت برای پرینترهای سه بعدی بوده است؛ این ترموپلاستیک نسبتا ارزان، بادوام، کمی قابل انعطاف، سبک‌وزن بوده و به همین خاطر برای استفاده در پرینتر سه بعدی بسیار محبوب شد. با این حال این فیلامنت چندین عیب نیز دارد که باعث شده از رقیبش PLA عقبتر باشد:

  • به دمای بالایی برای رسیدن به نقطه ذوب نیازمند است: میانگین ۲۱۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد.
  • نیازی حتمی به بستر گرم شونده ساخت دارد تا از خنک‌شدن سریع لایه اول پرینت که منجر به پیچ‌خوردگی و فشردگی غیرمعمول می‌گردد، جلوگیری شود.
  • سومین عیب فیلامنت ABS در گازهایی است که حین ذوب شدن منتشر می‌کند. گازی سمی که مشکلاتی برای افراد و حیوانات پیرامون محیط دارد و نفس کشیدن را سخت می‌کند. بنابراین به یک تهویه بسیار مناسب هنگام پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS احتیاج مبرمی دارید. از نفس کشیدن در نزدیکی فیلامنت ABS در حال ذوب جدا خودداری کنید.

| راهنمای جامع فیلامنت ABS

مزایا معایب راهنمای فیلامنت پلیمری ABS پرینتر سه بعدی

ویژ‌گیهای عمومی فیلامنت ABS:

  • مزیت اصلی در دوام، مقاومت و استحکام طولانی است.
  • مناسب برای قطعات تحت فشار و حرکت، پوشش قطعات الکترونیک و ساخت اسباب‌بازی
  • دوام طولانی مدت
  • محلول در استون
  • خطاهای پیچ‌خوردگی، تاب برداشتن و ترک با فیلامنت ABS عادی است که گاهی واقعا روی اعصابتان  می‌رود! توصیه می‌شود از محفظه ایزوله برای کنترل دمای خنک‌شدن استفاده شود یا در نرم افزار Cura گزینه PrimeTower و نرم افزار Simplify3D گزینه OozeSheild فعال گردد.
  • شرایط پولیشکاری و سمباده سخت تر (در رنگ مشکی، سمباده زدن زردی نامحسوسی روی قطعه ایجاد میکند).
  • میانگین دمایی ۲۲۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد است.
  • دمای بستر ساخت بین ۷۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد پیشنهاد می‌شود.
  • پرینتر سه بعدی مورد استفاده باید تجهیزات کاملی مثل بستر گرم‌کننده مناسب و نازل دقیق، محفظه بسته ساخت … بهره‌مند باشد.

خرید و راهنمای آموزش فیلامنت PLA پرینتر سه بعدی

خب، آیا هنوز هم نیاز دارید تا برای قطعات مکانیکی تحت فشار خود از متریال محکمی مثل فیلامنت ABS بهره ببرید؟ پیشنهاد میکنیم به جای ABS از فیلامنت PETG استفاده کنید که خواص بهتر و چاپ آسانتری نسبت به ABS دارد.

خرید فیلامنت

7 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه فیلامنت PLA با فیلامنت ABS + لینک خرید»

  1. سلام
    در مقایسه مقاومت حرارتی و دفرمه نشدن قطعه که تحت حرارت قرار میگیره ABS و PETG چقدر تفاوت دارن؟
    و آیا دمای خاصی برای مقایسه و انتخاب وجود داره؟

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      با سلام. معمولا دمای شیشه ای شدن (دمای شل شدن پلاستیک) معیار مقاومت فیلامنت در برابر حرارت هست. حالت پیش فرض PETG حدود ۸۰ درجه سانتیگراد و ABS 105 درجه سانتیگراد هست. ولی در هر حال هر دوی این فیلامنتها در برابر حرارت مقاومت کمی دارند اونقدر که قطعه ای رو با این متریال ها پرینت کنید و در داخل خودرو بگذارید، با تابش آفتاب و افزایش گرمای محبوس داخل ماشین، پس از چند ساعت قطعه شدیدا دفورمه میشود! بهترین راهکار پوشش دهی قطعه با مواد و رنگهای مقاوم هست. روی دمای مقاومت متریال فیلامنتهای اِی بی اِس یا پِت جی حساب نکنید در حالت معمول. البته متریال فیلامنتهای جدیدی مثل نایلون یا ASA و … هستند که بسیار مقاوم هستند در برابر فشار یا شرایط سخت محیط بیرون از اتاق ولی با شرایط نابسامان بازار ایران، قیمت هر رول هزینه بر خواهد بود و خیلی هم سخت میتونید اونها رو وارد کشور کنید.
      برای اطلاعات کاملتر میتونید به انگلیسی کلمات زیر رو در گوگل جستجو کنید: petg vs abs temperature resistance

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      تشکر از کامنت شما – خیر دوست عزیز در کشورهای پیشرفته متریالهای جایگزین abs مثل petg یا asa و غیره بین مصرف کنندگان جا افتاده است. متاسفانه شرایط بد اقتصادی ایران باعث شده که این متریال همچنان بعنوان فیلامنت مقاوم مصرف بشود. اگر اصرار دارید با این متریال، مدام پرینت بگیرید برای سلامتی خودتان هم که شده حین پرینت ماسک بزنید.

  2. دمای دوب abs در بهترین حالت ۲۳۰ و در pla در بهترین حالت ۲۱۰ درجه سانتی گراد می باشد.

  3. ابراهیم رفیعی

    باعرض سلام دمای ذوب گرانول ABS داخل سلندر چنده براما توضیح بدید

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      لطفا دقیقتر درخواست خود را مطرح فرمایید منظورتان را متوجه نشدیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین