» 3DPE » فراری برای تولید موتورهای مسابقات «فرمول یک» از چاپ سه بعدی بهره می‌برد
فراری

فراری برای تولید موتورهای مسابقات «فرمول یک» از چاپ سه بعدی بهره می‌برد

کمپانی خودروسازی فراری تصمیم گرفته‌ که در ساخت موتور ماشین مسابقه خود از مزایای پرینترهای سه بعدی بیشترین بهره را ببرد.

تیم مهندسی مسابقات «فرمول یک» کمپانی فراری خیز خود را برای شرکت در مسابقات F1 سال ۲۰۱۷ برداشته‌اند. 

پیستون‌هایی پیشرفته برای موتور قدرتمند جدیدشان! بدین منظور آنها همکار ایتالیایی‌ خود Magneti Marelli را به خدمت گرفته‌اند. Marelli رهبر کمپانی معروف طراحی و توسعه سیستم‌‌ها و اجزای Hi-Tech  بخش‌های مختلف خودروست. کمپانی فراری در مسابقات سال ۲۰۱۶ نیز تجربه استفاده از چاپ سه بعدی را داشته است و آنها می‌خواهند در سال ۲۰۱۷ آن را توسعه دهند.

تیم‌های دیگر نیز در حال استفاده از پرینت سه بعدی هستند؛ کمپانی مک لارن اخیرا قراردادی ۵ ساله‌ای با شرکت Stratasys منعقد کرده است. Stratasys به عنوان تامین‌کننده انحصاری محصولات سه بعدی کمپانی مک لارن انتخاب شده است.

موتور مسابقه‌ F1 فراری سال ۲۰۱۷

برای موتور جدید فراری از پیستونی استفاده شده است که متریال فلز آن با پرینتر سه بعدی بر روی هم قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود که این پیستون تا ماه فوریه آماده شده باشد. پیستون نامبرده باعث افزایش نیروی وارده به گشتاور موتور خواهد شد. برای حداکثر تطابق و ایمنی تمامی اجزا تحت فشار و حرارت آزمایش گردیده‌اند.

تیم مهندسی فراری معتقد است که در این فصل آنها فشار و دمای موتور بالاتری را مدیریت خواهند کرد، چون از تکنولوژی احتراق فشرده جت نیز استفاده می‌شود. به خاطر تمامی این تکنولوژی‌ها، فراری ملزم به تجدید تولید قطعات پیستون موتور خود گشته است و بهترین راه نیز پرینت سه بعدی فلزی است.

متریال انتخابی آنها فولادی با عیار بسیار بالاست. در حالت معمول آلیاژ آلمینیومی به علت وزن کمتر استفاده می‌شود؛ اگرچه در برابر حرارت بالا و فشار بیشتر، ریسک شکستگی قطعه افزایش می‌یابد؛ از پرینتر سه بعدی برای تولید فلز فولاد با تراکم دلخواه که با استاندارد ساخت قطعات صنعتی سازگاری داشته باشد، می‌توان بهره برد، تفاوت پرینت سه بعدی در حجم مواد کمتری است که در ساخت استفاده می‌شود و در عین حال مقاومت قطعه نیز بالاتر است؛ یعنی وزن قطعه تولیدی نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

پرینت سه بعدی پیستون موتور

تیم مهندسی F1 فراری مشخصا از ارائه جزییات پیچیده طراحی پیستون خود خودداری کرده‌اند اما امیدوارند که چاپ سه بعدی ‌آنها را طوری به جلو سوق دهد که در انتهای فصل مسابقات سال ۲۰۱۷، برنده خط پایان باشند. سال گذشته تیم فراری در رده سوم مسابقات قرار گرفت، راننده این فصل، Sebastian Vettel نگرانی‌های خود را چنین شرح می‌دهد:

من فکر می‌کنم اکنون در بهترین شرایط رقابتی خود نیستیم ولی یک نکته مشخص است، دقیقات می‌دانیم که چه می‌خواهیم و چطور به آن برسیم.

Vettel، یکی دیگر از همکارن فراری می‌گوید:

تولید سه بعدی پیستون یک پروژه متفاوت خواهد بود که تمایز تکنولوژی خودروهای شرکت‌کننده را افزایش می‌دهد. ما در مسابقات ۲۰۱۷ چیزهای بسیاری فرا خواهیم گرفت و حتما از این نکته‌های ناب در سال آینده نیز استفاده خواهیم کرد.

پرینتر سه بعدی پیستون موتور فرمول یک فراری را چاپ سه بعدی میکند

تکنولوژی چاپ سه بعدی چطور باعث توسعه می‌شود؟

با استفاده از پرینت سه بعدی، فراری می‌تواند پیستون‌های پیشرفته‌ای را به سرعت تولید کند؛ آن هم با قابلیت بازتولید و اصلاح ساختار بر اساس داده‌های حاصل از تست کارایی. پرینت سه بعدی امکان ایجاد ساختارهایی هندسی پیچیده با مقاومت بالا و وزن کم را فراهم می‌کند. روندی ساختی که به هیچ عنوان با ساختارهای سنتی تولید (همانند ریخته‌گری)، امکان‌پذیر نیست. باید منتظر شویم و شروع مسابقات F1 سال ۲۰۱۷ را در ملبورن زیر نظر بگیریم؛ زیرا فناوری چاپ سه بعدی در معرض آزمون قرار خواهد گرفت، نکته‌ای که Vettel نیز به آن واقف است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین