» پرینتر3بعدی » راهنمای کامل اسکنر سه بعدی آرتک Artec
3d scanner artec

راهنمای کامل اسکنر سه بعدی آرتک Artec

اسکنر سه بعدی دستی با نام تجاری «آرتک» یکی از برندهای پرطرفدار در بازار ایران و جهان محسوب میشود. این مدل محصول کمپانی Digitized Designs است. پلتفرم تمامی مدلهای این اسکنر از انواع صنعتی می باشد؛ بنابراین با خیال راحت می توانید اسکن سه بعدی حرفه ای با جزییات بالا و تقریبا از هر قطعه ای را داشته باشید.

تاکنون چهار مدل از این برند به بازار عرضه شده است:

artec Eva – Artec Eva lite – Artec Leo – Artec Space Spider . با توجه به کمبود منبع آموزشی کار با نرم افزار اختصاصی این مدل اسکنرهای سه بعدی صنعتی بر آن شدیم تا روش کار و ترفندهای اسکن با این مدلها را شرح دهیم.

اسکن سه بعدی با استفاده از مدلهای برند Artec

  • شی مورد نظر خود را اسکن کنید:

برای شروع، مواردی را که برای اسکن شیء مورد نظر لازم است، بررسی کنید. برای اجسام بزرگ مانند انسان که نمی توان آنها را بر روی صفحه چرخشی و میز کامپیوتر قرار داد، شما باید هم از اسکنر سه بعدی Artec و هم از باتری قابل حمل استفاده کنید.

برای اجسام متوسط که قابلیت قرار گرفتن روی صفحه چرخشی را دارند و حداقل ارتفاع آنها 30 سانتیمتر است، استفاده از اسکنر سه بعدی Artec کفایت می کند. بعد از این:

1. با استفاده از مدارک و اطلاعات موجود بر روی مانیتور، به کامپیوتر اسکن سه بعدی وارد شوید.
2. روی آیکون Artec Studio دوبار بزنید تا نرم افزار Artec Studio 12 Professional باز شود.
3. در پنجره خوشامدگویی می توانید Scan را انتخاب کنید یا اگر آن را بستید، دکمه Scan در بالای نوار ابزاری قرار دارد که در سمت چپ برنامه موجود است.
4. در این نقطه، اگر اسکنر سه بعدی آرتک به کامپیوتر وصل نباشد، هشدار قرمز رنگی به مضمون Scanner not Detected (اسکنر شناسایی نشده است) نشان داده خواهد شد.

مقاله مرتبط: 14 اسکنر سه بعدی پرفروش بازار ایران و جهان

مطمئن شوید که هر دو کابل به اسکنر وصل باشند. یکی از آنها باید به سمت درگاه USB رفته باشد و دیگری یا به باتری وصل است و یا به آداپتوری که پشت مانیتور قرار دارد. زمانی که ارتباط به درستی برقرار شود، هشدار قرمز محو شده و به جای آن پیغام سبز رنگ Preview (پیش نمایش) نشان داده می شود.

برای شروع اسکن:

1. در مورد اجسام بزرگ، آن را در وسط اتاق قرار دهید و مطمئن شوید که فضای کافی برای حرکت در اطراف آن را دارید. برای اجسام متوسط، آنها را بر روی صفحه چرخشی که بر روی میز کامپیوتر است قرار دهید. صفحه چرخشی را در نزدیک لبه میز و دور از دیوار بگذارید. این کار کمک می کند تا دیوار ها در اسکن شما مشکلی ایجاد نکنند.
2. مطمئن شوید که حالت Real Time Fusion فعال است.
3. روی Preview و یا دکمه Play بر روی خود اسکنر آرتک کلیک کنید تا حالت پیش نمایش شروع شود. با این کار پیش نمایش کوچکی از آنچه اسکنر میبیند نشان داده می شود. در این زمان شما باید از جسم فاصله بگیرید تا بهترین اندازه را پیدا کنید. در ضمن با این کار مربع شناسایی که اسکنر آرتک بر روی جسم می اندازد، می تواند بهترین حالت را شناسایی کند.

4. حالا برای اسکن کردن آماده هستید. اگر از صفحه چرخشی استفاده می کنید آن را روشن کنید و دکمه Scan بر روی تصویر یا آیکون Play بر روی اسکنر را فشار دهید.
5. با سرعتی ثابت، به سمت بالا و پایین و اطراف جسم حرکت کنید تا بیشترین اطلاعات را از آن به دست آورید. حواستان باشد که فاصله مناسب را حفظ کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه اسکن، آن را در وسط بخش سبز نگه دارید. احتمالا متوجه خواهید شد که فاصله 2 تا 3 قدم از جسم، بهترین حالت برای این کار است.
6. در حین اسکن، چشمتان به صفحه نمایش باشد. بهترین حالت این است که در یک دور اسکن را انجام دهید.
7. وقتی کار ضبط اطلاعات تمام شد، دکمه Stop را بر روی صفحه نمایش یا در پایین اسکنر آرتک فشار دهید.
8. حالا شما در پنجره سمت راست دو مدل دارید. در این قسمت شما می توانید “Eva Scan…- Fusion” و “Eva Scan X” را ببینید. “Eva Scan…- Fusion” یک مدل سریع بدون پردازش دستی از داده های اسکن است. در صورت تمایل شما می توانید از آن استفاده کنید و یا از طریق “Eva Scan X” اصلاحاتی را در داده های خام به وجود آورید تا اسکن دقیق تری داشته باشید.

artec 3d scan

  • پاک کردن (Erase):

پس از این که اسکن کردید، می توانید پاک کردن داده های اضافی که در حین اسکن ضبط شده اند را شروع کنید.
– برای شروع:
1. روی آیکون Tools در نوار ابزار سمت چپ کلیک کرده و از بین ابزار ها Eraser را انتخاب کنید.
2. از پنجره سمت راست برای فضای کار استفاده کنید. اگر بیش از یک اسکن دارید باید اسکن مورد نظر را انتخاب کنید.
3. جهت دید خود را تغییر دهید تا بتوانید مدل خود را از چند زاویه ببینید و به راحتی قسمت های اضافی را پاک کنید.
4. دستورالعمل هایی برای چگونگی استفاده از ویژگی پاک کن در سمت چپ قسمت Eraser وجود دارد. CTRL نشان دهنده دکمه کنترل روی صفحه کیبورد است، در حالی که LMB نشان دهنده دکمه سمت چپ ماوس می باشد.
5. معمول ترین تنظیم هایی که برای ابزار پاک کن استفاده می شوند “2D” و “cut-off plane” هستند.
6. اگر بخشی از مدل را به صورت اشتباهی انتخاب کرده اید، کافی است که دکمه deselect را بزنید تا تمام بخش های انتخاب شده، لغو انتخاب شوند و شما باید دوباره از نو انتخاب کنید.
7. وقتی کارتان تمام شد روی Close کلیک کنید.
تطبیق اسکن ها (Align Scans)
هر اسکن با جهت گیری های متفاوت در فضای سه بعدی ضبط می شود. ابزار Align به شما اجازه می دهد تا نقاط مشترک هر اسکن را انتخاب کنید تا قطعات اسکن شده به هم متصل شوند.
نکات قابل توجه:
• شما باید این کار را قبل از ثبت سراسری انجام دهید
• اگر تنها یک اسکن دارید، این مرحله را رد کنید
• سه نقطه مشترک انتخاب کنید
– برای شروع:
1. از فضای کار سمت راست استفاده کنید و اسکن های مورد نظر را انتخاب کنید.
2. سپس در نوار سمت چپ روی Align کلیک کنید.
3. ابتدا سعی کنید از Auto-align استفاده کنید زیرا ممکن است خود برنامه بتواند اسکن های انتخاب شده را منطبق کند.
4. اگر نتیجه دلخواه شما نبود، تکرار عملیات Align را انجام دهید اما نقاط را به صورت دستی مشخص کنید. برای ایجاد نقطه ها بین اسکن های سبز رنگ و اسکن اولیه بنفش رنگ، “New Pair” را انتخاب کنید. سه نقطه را در بین سطوح انتخاب کنید که برای ایجاد هماهنگی به برنامه کمک کند.
5. وقتی که از تطبیق راضی بودید روی Apply کلیک کنید.
برای جزئیات بیشتر در مورد تطبیق، Aligning Multiple Scans را در پنل سمت چپ ببینید.

  • ثبت کلی (Global Registration)

این کار شبیه به ثبت شماره سریال است اما برای کل مدل در همه اسکن ها است.
نکات قابل توجه:
• تنها Geometry را انتخاب کنید. از انتخاب Geometry and Texture خودداری کنید.
• پس از ثبت، نمره کیفیت خود را ببینید. نمره هر چه پایینتر باشد بهتر است.
• Spider باید بین 0.1 تا 0.3 باشد.
• Eva (مدل دستگاه ما) باید بین 0.3 تا 0.7 باشد.
• برای آدم ها کیفیت بین 0.1 تا 1.3 رایج است.
ادغام (Fusion)
ابزار Fusion یا همان ادغام تمام اسکن ها را جمع کرده و آنها را تبدیل به یک مدل می کند.
نکات قابل توجه:
• از Fast Fusion (ادغام سریع) می توان برای پیش نمایش استفاده کرد.
• Smooth Fusion به خوبی کار می کند.
• همیشه حواستان باشد که رزولوشن شما بالاتر از کمترین کیفیت اسکن باشد.
• هر چه عدد رزولوشن کمتر باشد، جزئیات بیشتری در نتیجه ادغام وجود خواهند داشت.
برای شروع:
1. از فضای کار سمت راست استفاده کرده و اسکن های مورد نظر را انتخاب کنید.
2. در نوار سمت چپ روی Tools کلیک کنید.
3. در بخش Fusion، با کلیک کردن روی نقطه پایینی و کشیدن آن به سمت چپ Sharp Fusion را انتخاب کنید.
4. رزولوشن را روی 1 تنظیم کنید.
5. برای Fill_holes (پر کردن حفره ها): اگر می خواهید تمام حفره هایی که در مدل شما وجود دارد را ببینید و به صورت دستی آنها را پر کنید Manually را انتخاب کنید. در غیر این صورت با انتخاب Watertight برنامه به صورت خودکار تمام حفره های مدل را پر می کند.
6. Remove_targets باید روی Off قرار بگیرد.
7. روی Apply کلیک کنید. این مرحله نسبت به سطح جزئیات مدل، چند دقیقه ای طول می کشد.

  • فیلتر کردن بخش های کوچک (Small Objects Filter)
    نکات قابل توجه:
    • گزینه Leave biggest object در اکثر مواقع موثر است.
    روی Apply کلیک کنید.
    ویرایش مدل (Edit Model)
    شما می توانید از بخش Editor برای انجام عملکرد هایی مانند پولیش، هموارسازی و پاک کردن بر روی مدل ادغام شده استفاده کنید.
    نکات قابل توجه:
    • شما می توانید با استفاده از ابزار de-feature در حین پر کردن حفره های مدل به صورت خودکار بخش های اضافی را نیز پاک کنید.
    برای امکانت بیشتر هماهنگ سازی در سمت چپ پنل به Smoothing and Defeature Brush نگاهی بیاندازید.
    ساده سازی مش (Mesh Simplification)
    بسیاری از برنامه ها قادر به کار با میلیون ها چندضلعی شبیه مدلی که Artec Studio تولید می کند، نیستند.
    نکات قابل توجه:
    • کاهش با استفاده از Accuracy برای اجسام مکانیکی در زمانی که دقت کلید قضیه است.
    • کار با Fast Mesh Simplification ساده و سریع است و برای اجسام اورگانیک مانند انسان خوب کار می کند.
    100k triangles برای کار بر روی اسکن نیم تنه مناسب است.
    500k triangles برای کار بر روی بدن کامل مناسب است.
    – برای شروع:
    1. مقدار مورد نظر tri_num یا همان تعداد مثلث های خود را تعیین کنید. از مرجع بالا برای انجام تنظیمات مناسب کمک بگیرید.
    2. Force_constaints باید روی Off قرار بگیرد.
    3. روی Apply کلیک کنید.
    مدل نهایی خود را خارج کنید (Export your Finished Model)
    اکنون مدل اسکن شده شما آماده است تا برای استفاده در دیگر برنامه های سه بعدی صادر (Export) شود.
    – برای شروع:
    1. از پنجره سمت راست استفاده کنید و اسکن مورد نظر را برای ذخیره کردن انتخاب کنید.
    2. به قسمت File رفته و Export Meshes را انتخاب کنید.
    3. درایو USB خود را تعیین کرده و در صورت نیاز در آن یک فولدر بسازید.
    4. فایل خود را نامگذاری کنید.
    5. اگر می خواهید برای پرینت کردن به مشکل برخورد نکنید، بهتر است فایل را با فرمت .stl ذخیره کنید.
    6. در صورت نیاز برای استفاده های دیگر، با فرمت های دیگر نیز ذخیره کنید.

artec 3d scan با مدلهای اسکنر سه بعدی دستی آرتک حتی امکان دستیابی به مدل سه بعدی دقیقی از سطوح پوششی نیز فراهم است.

  • مبانی استفاده از ابزار Align:

استفاده از ویژگی Alignment (تطبیق دادن) برای ترکیب چند جنبه از یک مدل و ساخت یک مدل کامل تر به کار می رود.
با روش تطبیق اسکن چندگانه از یک جسم واحد آشنا شوید:
1. اگر شما در پنجره کاری خود اسکن چندگانه دارید، آن ها را با کلیک کردن به سمت چپ مربع رنگی که آن مدل را نشان می دهد انتخاب کنید تا آیکون چشم را تغییر دهید که اسکن ها را مرئی/ نامرئی می کند. زمانی که مرئی (visible) هستند، آنها اسکن هایی هستند که شما برای کار انتخاب کرده اید.
2. این اسکن ها می توانند اسکن هایی کامل از مدل یا قسمتی از مدل باشند. اسکن ها جهت های X, Y, Z متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. تا زمانی که این اسکن ها از یک جسم واحد باشند، ابزار Align بهترین تلاش خود را برای ترکیب آنها با یکدیگر و تبدیل به یک اسکن کامل انجام می دهد.
3. روی ابزار Align در نوار ابزار سمت چپ کلیک کنید.
4. در این نوار ابزار شما می توانید با انتخاب Auto-alignment به برنامه اجازه دهید تا به صورت خودکار اسکن ها را با هم تطبیق دهد.
5. اگر از نتیجه کار راضی بودید روی Apply کلیک کنید و در غیر این صورت با کلیک بر روی Cancel تغییرات را لغو کنید.
6. اگر تغییرات را لغو کردید اما هنوز می خواهید کار تطبیق را انجام دهید و نیز بیشتر از دو اسکن دارید، می توانید تعداد کمتری از اسکن ها را با سرعتی پایین تر و کنترل شده تر با هم تطبیق دهید.
7. اگر تغییرات را لغو کردید و می خواهید تطبیق را به صورت دستی انجام دهید، دوباره Align را انتخاب کنید.
8. اگر می خواهید تطبیق را به صورت دستی انجام دهید، برای این کار دو راه متفاوت دارید:
– مدل ها در سمت چپ پایین پنجره به عنوان یک اسکن آبی کمرنگ و یک یا چند اسکن سبز رنگ نشان داده می شوند. به غیر از اسکن آبی کمرنگ، بقیه اسکن ها را می توان به صورت جداگانه انتخاب کرد و حرکت داد. اسکن آبی کمرنگ مدل پایه است و بی حرکت باقی می ماند.

مقاله مرتبط: راهنمای راه اندازی اسکنر سه بعدی MAKERBOT DIGITIZER

جهت اسکن های سبز را می توان با نگه داشتن دکمه شیفت و فشار دادن دکمه ماوس تغییر داد. بازی کردن با دکمه ماوس به شما اجازه می دهد تا با چرخیدن و بزرگنمایی و کوچکنمایی بتوانید لایه های اسکن سبز را بهتر ببینید و آن را با اسکن آبی تطبیق دهید.
– یک روش دیگر برای ایجاد نقاط مشترک نیز وجود دارد. در این روش نباید بیشتر از دو اسکن برای تطبیق انتخاب شده باشد. برای شروع شما باید روی New Pair کلیک کنید و سپس می توانید 3 نقطه را انتخاب کنید که بین دو سطح انتخاب شده مشترک هستند. نیازی نیست که قبل از مشخص کردن هر نقطه New Pair را بزنید.

برای مثال در ویدیو آموزشی میبینید که نقاطی در گوشه کف دست، روی گونه و روی ابرو مشخص شده اند تا به وسیله این نقاط مشترک به برنامه کمک کند تا تطبیق را انجام دهد.
– یک بار دیگر تکرار می کنیم، زمانی که جهت دهی و تطبیق اسکن ها راضی کننده بود، روی Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.
روش دیگر برای تطبیق اسکن هایی است که از یک اسکن واحد مشتق شده اند:
1. فرض کنیم که شما دارای یک اسکن واحد هستید و با استفاده از روش های تقسیم اسکن آن را به قطعات مشخص کوچک تر تبدیل کرده و می خواهید اسکن جدیدی بسازید. برای مثال، تقسیم اسکن صورت انسان به قسمت های چپ و راست و مرکز.

با انجام این کار شما یک اسکن چند تکه ساخته اید که در نقاط کمی همپوشانی دارند که در صورت نیاز به تطبیق کمک خواهند کرد. تقسیم کردن یک اسکن به این حالت می تواند فرآیند هایی مانند ویرایش و پاک کردن را آسان تر کند.
2. برای شروع اسکن های خود را در پنجره کاری انتخاب کنید. آن ها را با کلیک کردن به سمت چپ مربع رنگی که آن مدل را نشان می دهد انتخاب کنید تا آیکون چشم را تغییر دهید که اسکن ها را مرئی/ نامرئی می کند. زمانی که مرئی (visible) هستند، آنها اسکن هایی هستند که شما برای کار انتخاب کرده اید.
3. در پنل سمت چپ روی Align کلیک کنید.
4. در این نوار ابزار شما می توانید با انتخاب Auto-alignment به برنامه اجازه دهید تا به صورت خودکار اسکن ها را با هم تطبیق دهد.اگر از نتیجه کار راضی بودید روی Apply کلیک کنید.
5. با توجه به این که این اسکن ها سطح اشتراک محدود تری دارند، استفاده از تطبیق دستی واجب تر به نظر می رسد.
6. اگر تطبیق دستی انجام می دهید، استفاده از New Pair و ایجاد نقاط اشتراکی بهترین روش برای تطبیق همه اسکن ها است.
7. اگر بیشتر از دو اسکن را انتخاب کرده اید و حالا می خواهید به صورت دستی نقاط مشترک را مشخص کنید روی Cancel در سمت چپ پایین تصویر کلیک کرده و فقط دو اسکن را انتخاب کنید. سپس به نوار ابزار سمت چپ رفته و دوباره Align را برگزینید.
8. روی New Pair کلیک کنید و سپس 3 نقطه را که مطمئن هستید بین اسکن ها مشترک است انتخاب کنید.
9. سپس روی Align کلیک کنید.
10. اگر از نتیجه کار راضی بودید روی Apply کلیک کنید و اگر نه روی Cancel کلیک کرده و سعی کنید نقاط مشترک دیگری را مشخص کنید.
11. اگر شما بیش از 2 اسکن برای تطبیق دارید، در پنجره کاری برنامه، اول یکی از اسکن هایی که قبلا تطبیق داده شده را انتخاب کنید و سپس اسکن بعدی را برگزینید. با این کار زمانی که شما از ابزار Align استفاده می کنید، اسکن اول به عنوان به عنوان اسکن آبی کمرنگ و غیر متحرک شناخته می شود. سپس مرحله 8 تا 10 را دوباره تکرار کنید.

ترفندهای نرم افزاری اسکن سه بعدی دستی

Artec Studio برای فرآیند خودکار اسکن، Autopilot را پیشنهاد می کند. در حالی که این گزینه به خوبی کار می کند ممکن است در برخی مواقع فرآیند دستی ترجیح داده شده یا لازم باشد. این قسمت راهنما، مراحل تنظیم و فرآیند اسکن دستی را توضیح می دهد:

Scan:

• برای اکثر اجسام از ویژگی Geometry + Texture استفاده کنید.
• با فعال کردن حذف خودکار می توانید در مراحل بعد، در زمان ویرایش صرفه جویی کنید.
• پیش از اسکن کردن از روشنایی بافت اطمینان حاصل کنید.
• در زمان اسکن کردن چشمتان به صفحه باشد.
• حواستان به فاصله باشد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه سعی کنید در داخل سه بخش سبز رنگ میانی بمانید.
• حساسیت اسکن را افزایش داده تا به اسکن اجسام دشوار مانند مو، خز و سطوح خیلی تیره کمک کنید.
• جسم را از زوایای مختلف اسکن کنید.

مقاله مرتبط: معرفی اسکنر سه بعدی سنس و ترفندها

• استفاده از Fusion Real-time برای تولید یک مدل سریع با رزولوشن پایین و بدون ویرایش مناسب است و همچنین این حالت برای پیش نمایش سریع اسکن نهایی نیز کارآمد است.

Erase:

ابزار Erase به شما اجازه می دهد که اطلاعات ناخواسته را از اسکن خود پاک کنید.
• اگر سطح صاف یا پایه ای زیر جسم وجود داشته که به طور اتفاقی در طول اسکن کردن ضبط شده، با ویرایش می توانید آن را حذف کنید.
• اگر گزینه حذف پایه ای شما فعال بوده باشد، وقتی که از فضای اسکن کردن خارج می شوید این زمینه ها باید به صورت خودکار حذف شده باشند.
• همچنین شما می توانید با استفاده از ابزار Eraser تمامی بخش های هندسی اضافی که در طول اسکن ضبط شده را حذف کنید.

Align:

اگر تنها یک اسکن دارید این مرحله را نادیده بگیرید.
• حالت Auto-align (تطبیق خودکار) به خوبی کار می کند و در زمان نیز صرفه جویی می شود.
• اگر چند اسکن دارید باید آنها را پیش از ثبت با هم تطبیق دهید.
• زمانی که از فرآیند دستی برای تطبیق استفاده می کنید باید 3 نقطه مشترک را مشخص کنید.
• اگر اسکن های شما هندسه زیادی ندارند و برای تطبیق دادن سخت هستند می توانید Enable texture align را انتخاب کنید.

Global Registration:

بهترین اسکن را در بین تمامی آنها ثبت جهانی کنید.
• اگر در انجام ثبت مشکلی ندارید گزینه Geometry را انتخاب کنید. در غیر اینصورت Geometry + Texture را انتخاب کنید.
• بعد از انجام ثبت نمره Max Error خود را ببینید. هر چه کمتر باشد بهتر است.
• اسکن های Space Spider باید بین 0.1 تا 0.3 باشد.
• اسکن های Eva باید بین 0.3 تا 0.7 باشد.
• برای آدم ها به دلیل حرکت بدن، کیفیت معمولا 1.0 تا 1.3 است.

Outliers Removal

در اسکن های Space Spider ابزارOutliers Removal خطوط و حجم های اضافه لبه ها را که باعث خرابی جزئیات می شوند را تمیز می کند.
• از شماره 2 برای اسکن های خیلی شلوغ استفاده کنید و از شماره 3 برای اسکن های معمولی تر. پیش فرض شماره 2 است.
• رزولوشنی که اینجا تعیین می کنید باید با رزولوشنی که بعدا در مرحله Fusion استفاده می کنید یکسان باشد.
• از این ابزار برای اسکن هایی با حساسیت بالا مانند مو و خز که برای بازسازی نیاز به این خطوط دارند استفاده نکنید.

Fusion

ابزار Fusion تمامی اسکن ها را برداشته و با ادغام آنها یک مدل واحد می سازد.
• حالت Fast Fusion برای پیش نمایش استفاده می شود.
• حالت Smooth Fusion با اسکن های Eva خوب کار می کند.
• حالت Sharp Fusion همیشه برای اسکن های Space Spider به کار می رود اما از آن برای اسکن Eva نیز می توان بهره برد.
• حواستان باشد که رزولوشن انتخابی شما همیشه یکسان یا بالاتر از Max Error اسکن تان باشد.
• هر چه عدد رزولوشن پایین تر باشد، جزئیات بیشتری را در نتیجه ادغام شده خواهید دید.
Small Object Filter
ابزار Small Object Filter اجزای غیر متصل و در هم ریختگی های اطراف مدل ادغام شده را حذف می کند.
• این کار باید بعد از هر ادغام انجام شود حتی اگر هیج بخش اضافی و درهم ریختگی به چشم نیاید.
• حالت Leave biggest object در اکثر موارد کارایی دارد.
• اگر در اسکن خود اجزای غیر متصلی دارید که نمی خواهید حذف شوند از filter by threshold استفاده کنید. مقدار را تا زمانی که تنها قسمت های لازم باقی بمانند، تغییر دهید.

Mesh Simplification

بسیاری از برنامه ها توانایی کار با میلیون ها چند ضلعی مانند مدلی که Artec Studio ساخت را ندارند.
• برای وسایل مکانیکی که دقت کلیدی است، کاهش را به وسیله Accuracy انجام دهید.
• حالت Fast Mesh Simplification سریع است و برای اجسام ارگانیک مانند انسان کارایی دارد. اما برای اجسامی با جزئیات دقیق مناسب نیست.
100k triangles برای اسکن نیم تنه مناسب است.
500k triangles برای اسکن تمام بدن مناسب است.

Edges

ابزار Edges به شما اجازه می دهد حفره ها را پر و لبه ها را پولیش کنید.
• اگر در بخش Fusion شما گزینه Watertight را انتخاب کرده اید، احتمالا به این مرحله نیازی ندارید مگر این که پس از آن ویرایش کرده باشید.
• Edge Smoothing برای تمیزکاری لبه های دشوار در اسکن هایی که به صورت قطعه ای ضبط شده اند به خوبی موثر است.

Texture

اگر اسکنر در طول فرآیند اسکن بافت رنگی را ضبط کرده است، حالا می توانید آن را بر روی مدل خود اعمال کنید.
• Triangles map برای پیش نمایش سریع خوب است.
• Texture atlas برای بافت نهایی استفاده می شود.
• رزولوشن پیش فرض 4096 است و برای اکثر پرینت های سه بعدی به خوبی جوابگو است.
• Texture Normalization نوری را که در اسکن همراه بافت ضبط شده است حذف می کند.
• تنظیمات Texture را می توان فورا پس از اعمال کردن بافت انجام داد. 

راهنمای عمومی:

روشنایی یا Brightness 

1.6 تا 1.8

رنگ (Hue) : اگر اجسام دارای پس زمینه سبز رنگ باشند باید روی .01 تا .03 تنظیم شود.
Contrast: در صورت نیاز تنظیم کنید.
 Gama: .85 – .9

Export
حالا مدل اسکن شده شما آماده است تا برای استفاده در دیگر برنامه های سه بعدی صادر شود.
• از طریق File -> Export Mesh می توانید مدل های انتخاب شده (با نماد چشم) در فضای کار را صادر کنید.
• فرمت STL با اکثر برنامه ها سازگار است اما اطلاعات رنگی را منتقل نمی کند.
• فرمت OBJ اطلاعات رنگی را در یک فایل تصویری جداگانه حمل می کند و با بسیاری از برنامه ها سازگار است.
VRML 2.0 در بسیاری از سیستم های پرینت سه بعدی تمام رنگی به خوبی کار می کند.

نویسنده: مهرداد سینایی

Rating: 4.7/5. From 3 votes. Show votes.
Please wait...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Enter Captcha Here : *

Reload Image