» 3DPE » پرینت سه بعدی با اکسترودرهای دوگانه (دو نازله) در سیمپلیفای تری دی
آموزش نرم افزار سیمپلیفای

پرینت سه بعدی با اکسترودرهای دوگانه (دو نازله) در سیمپلیفای تری دی

در این آموزش، به شیوه­ های متفاوتی میپردازیم که میتوانید از اکسترودرهای چندگانه در نرم افزار Simplify3D برای پرینتر سه بعدی استفاده کنید. به کمک اکسترودر چندگانه قادر خواهید بود یک مدل سه بعدی را با رنگهای متفاوت فیلامنت در یک فرآیند چاپ، پرینت سه بعدی کنید.

اولین بخش مقاله روی Dual Extrusion Wizard تمرکز میکند، و قسمت دوم، تنظیمات پیشرفته در مورد چگونگی سفارشی سازی انتخابهای اکسترودر به منظور استفاده از نازل دیگری برای چاپ ساختارهای ساپورت، سطح زیر مدل سه بعدی (raft-Brim-skirt)، میزان infill و …. تمرکز میکند.

مطلب مرتبط: آموزش چاپ سه بعدی دو نازل با اسلایسر Cura

چاپ سه بعدی قطعه با Dual Extrusion Wizard

Dual Extrusion Wizard در نرم افزار سیمپلیفای، تنظیم چاپ اکستروژن دوگانه را ساده می کند. برای شروع،  به  مسیر Help > Configuration Assistant  بروید و مطمئن شوید که پروفایل چاپگر سه بعدی بارگذاری شده باشد.

نکته: فراموش نکنید در اکسترودر چندگانه، فرمت مدل سه بعدی هنگام ساخت با نرم افزار طراحی، باید از قسمتهای جداگانه ای تشکیل شده باشد. فرضا یک مدل مجسمه دو رنگ باید دارای دو بخش مجزای رنگ بندی بوده تا آن قسمتها برای پیکربندی نازلهای متفاوت پرینتر سه بعدی، قابل خوانش گردد.

اگر قبلا، برای اولین بار نرم افزار را راه اندازی کردید، پروفایل چاپگر را انتخاب کرده باشید؛ میتوانید از این مرحله رد شوید. سپس، مدل مورد نظرتان را درون Simplify3D وارد نمایید. برای این مثال، ما از قطعه دو رنگ مخروط ترافیک استفاده خواهیم کرد، این مدل سه بعدی را دانلود و ایمپورت کرده و سپس به مسیر Tools > Dual Extrusion Wizard بروید و تنظیمات خود را پیکربندی کنید:

  • Process Group Name: این نام فرایندهای گروه بندی شده شما خواهد بود.
  • Base Profile Template: چاپگر سه بعدی را که میخواهید با آن اکسترود دوگانه انجام دهید را از لیست انتخاب کنید. اگر چاپگر خود را نمیبینید به مسیر Help > Configuration Assistant بروید و پروفایل پرینتر خود را درون نرم افزار بارگذاری کنید.
  • Material Configuration: ماده­ ای که برای چاپ کردن استفاده میکنید را انتخاب کنید که برای برای هر دو اکسترودر به کار خواهد رفت. گزینه­ های پیش فرض فیلامنتPLA-ABS و غیره می باشند. همچنین شما را تشویق میکنیم تا پیکربندیهای سفارشی برای فیلامنت ایجاد کنید. به سادگی روی علامت «بعلاوه» کنار Auto-Configure for Material درپنجره  تنظیمات FFF کلیک کنید تا تنظیمات متریال مربوط به خودتان را ایجاد کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای چاپ سه بعدی دو رنگ با نرم افزار RepetierHost

پس از اینکه در Dual Extrusion Wizard روی OK کلیک کردید، نرم افزار به صورت خودکار دو فرآیند گروه بندی شده را ایجاد میکند. وقتی که دو یا چند فرآیند با هم گروه بندی میشوند، تنظیمات با همان مقدار در امتداد همه فرآیندها به هم متصل خواهد شد؛ به گونه­ ای که هر گونه تغییر بعدی در این تنظیمات روی یک فرایند به صورت اتوماتیک بر روی بقیه اعمال خواهد شد.

simplify3d

فراموش نکنید که تنظیماتی که قبل از گروه بندی فرایندها متفاوت بوده اند، متفاوت باقی خواهند ماند. برای مثال، پس از اجرای Dual Extrusion Wizard، «فرایندهای گروه بندی شده متناظر»، درصد پرکنندگی یا infill یکسانی خواهند داشت؛ از اینرو تغییر درصد پر کنندگی در یک فرایند، برای هر دو فرآیند این درصد را تغییر می دهد.

بیشتر بخوانید: تکنیکهای پولیشکاری فیلامنت ABS پرینتر سه بعدی

اگر بخواهید یک تنظیمات را فقط برای یکی از فرآیندها ویرایش کنید، باید گروه بندی فرآیندها را بردارید (Edit > Ungroup Selection). اگر بخواهید در مورد این موضوع بیشتر یاد بگیرید، میتوانید برای اطلاعات بیشتر ویدئوی زیر درباره Grouped Process نرم افزار سیمپلیفای را ببینید. 

 

سیمپلیفای
نحوه فعالسازی ooze shield اسلایسر simplify3d برای فیلامنتهای ABS یا PETG

حالا Prepare to Print را انتخاب کنید. پیش نمایش GCode بارگذاری می شود. وقتیکه این شبیه ساز چاپ را مشاهده کردید، توصیه میشود تا گزینه رنگ بندی را روی “Active Toolhead” تنظیم کنید تا بتوانید نمایش چاپ را به صورت صحیحتر و رنگی ببینید.

به صورت پیشفرض، برای پروفایلهای آماده شده اکستروژن دوگانه، ویژگی Ooze Shield فعال است. اگر بخواهید تنظیمات Ooze Shield را تغییر دهید یا دیگر ویژگیها مانند Prime Pillar را تغییر یابد، از پیش نمایش خارج شوید و گزینه Edit Process Settings را روی گروه تان انتخاب کنید و سپس روی تب Additions کلیلک کنید.

حتی اگر پرینتر شما تک نازل است، گزینه ooze shield بسیار کاربردی است؛ مخصوصا برای فیلامنتهایی مثل ABS یا PETG – هدف از گزینه shield همانطور که از نامش پیداست، ساخت یک لایه احاطه شونده دور قطعه در حال ساخت است که باعث میشود شرایط دما و کیفیت چاپ بهبود یابد و خطاهایی مثل ترک خوردگی یا wraping شدیدا کاهش می یابد. استفاده از ooze shield یکی از بهترین کارها برای کاهش خطای پرینت است. حتما این گزینه را در سیمپلیفای نسخه ۴ فعال کنید. در نرم افزار Cura گزینه Draft sheild برای این مورد ایجاد شده است.

چاپ کردن support، پرکننده یا infill و لایه زیر مدل سه بعدی با اکسترودر دیگر چاپگر

با نرم افزار Simplify3D، همچنین میتوانید یک چاپ را طوری تنظیم کنید که اکسترودر متفاوتی برای ساپورت، لایه های Raft-Brim-Skirt ایجاد شود. این قسمت با روند Dual Extrusion Wizard متفاوت است، چون فقط به یک فرایند نیاز دارد. برای راه اندازی کردن، روی Edit Process Settings کلیک کنید تا پنجره تنظیمات FFF را باز کنید.

سیمپلیفای

مطمئن شوید تا گزینه Auto-Configure Extruders به “Both Extruders” تغییر یابد، چون میخواهید مطمئن شوید که هر دو اکسترودر شما آماده هستند. همچنین میتوانید تایید کنید که ترکیب صحیحی از مواد را در لیست کشویی Auto-Configure for Material  انتخاب شده اند.

بیشتر بخوانید: راهنمای تعریف پروسس های چندگانه در نرم افزار Simplify3D

حالا که گزینه­ های Auto-Configure تنظیم شدند، میتوانیم تعریف کنیم که کدام اکسترودر برای هر بخش از چاپ استفاده خواهد شد؛ رویShow Advanced  کلیک کنید تا تنظیمات دقیق فرایند را ببینید. میتوانید روی تب های Layer, Additions, Infill و Support کلیک کنید تا اکسترودری که برای بخشهای مختلف چاپ استفاده میشود را تغییر دهید. این روند به شما اجازه خواهد داد تا اکسترودری که برای همه ویژگیهای لیست شده در زیر استفاده میشود را سفارشی سازی کنید:

  • اکسترودر اصلی ( برای محیط­ ها و لایه ­های صلب بیرونی استفاده میشود)
  • حاشیه
  • ستون اصلی
  • سطح زیر مدل
  • آهسته جریان یافتن
  • پرکننده
  • ساختارهای ساپورت منظم
  • ساختارهای ساپورت متراکم

اسلایسر

برای هر آیتم، روی تب مناسب کلیک کنید تا تنظیمات را ببینید و سپس اکسترودری که میخواهید از لیست کشویی استفاده کنید را انتخاب کنید.

رفع خطاهای معمول هنگام کار با اکسترودر چندگانه:

دریافت پیغام خطا هنگام برش زدن :

فرایند انتخاب شده برای تعدادی از اکسترودرهایی که برای استفاده انتخاب کرده­اید، پیکربندی نشده است. آیا مطمئن هستید که میخواهید ادامه دهید؟

این اخطار معمولا وقتی ایجاد میشود که Auto-Configure برای انتخاب Extruder به جای “Both Extruders” روی single extruder قرار دارد. تغییر به پیکربندی اتوماتیک “Both Extruders” ، سپس پیکربندی انتخابهای اکسترودر، این خطا را برطرف میکند.

چاپگر را در Dual Extrusion Wizard/Configuration Assistant نمی بینید:

جهت ایجاد یک پروفایل برای چاپگر سه بعدی، لطفا گزینه “Other” را در Configuration Assistant انتخاب کرده و سپس پروفایل دستگاه را وارد کنید. با استفاده از این پروفایل سفارشی، میتوانید چاپ را با استفاده از قسمت دوم این آموزش (در مورد چگونگی چاپ یک ویژگی با اکسترودر متفاوت) آماده کنید.

تنظیمات اضافی اکستروژن دوگانه نرم افزار Simplify3d:

ابزار تغییر انقباض فیلامنت:

طی یک تغییر ابزار، Tool Change Retract  فیلامنت را عقب میکشد تا وقتی که در حال چاپ کردن نمی باشد، جلوی جریان آهسته را بگیرد. برای تغییر این تنظیمات، به تب Adavnced از پنجره تنظیمات FFF بروید.

  • Tool Change Retraction Distance: یعنی چه مقدار فیلامنت را در اکسترودری که تازه چاپ کردن را تمام کرده، به عقب بکشد و به یک تغییر ابزار دست یابد.
  • Tool Change Extra Restart Distance: یعنی چه مقدار به طول فیلامنتی که دوباره خارج میشود، اضافه گردد. برای نمونه، اگر ابزار Retraction Distance روی ۱۲mm تنظیم باشد، و Extra Restart Distance روی -۰٫۵ تنظیم گردد، پس فاصله استر برای فعالسازی مجدد اکسترودر ۵mm فیلامنت خواهد بود.
  • Tool Change Retraction Speed: این سرعت را برای انقباض و انبساط دو ابزار فوق را تنظیم میکند.

simplify3d

ابزار Ooze Shield یا Wipe Wall نرم افزار سیمپلیفای:

 

هنگام چاپ با اکسترودرهای چندگانه، استفاده از گزینه Ooze Shield شدیدا توصیه میشود؛ در واقع، به صورت پیشفرض برای پروفایلهای اکستروژن دوگانه، این ابزار  فعال است. برای استفاده از Ooze Shield ، در پنجره تنظیمات FFF زیر تب Additions آن را فعال کنید. توصیه میشود تا از همان تنظیمات برای هر دو فرایند استفاده کنید.

  • Ooze Shield Extruder: کدام اکسترودر برای Ooze Shield استفاده خواهد شد. انتخاب All Extruders توصیه میگردد.
  • Offset from Part: یعنی Ooze Shield در چه فاصله ای از قطعه ای خواهد بود؛ ۲mm توصیه میشود.
  • Ooze Shield Outlines: یعنی Ooze Shield چه تعداد طرح کلی خواهد داشت. پس اگر دو اکسترودر داشته باشید و دو طرح کلی برای این تنظیمات داشته باشید، دو طرح کلی چاپ خواهد شد.
  • Sidewall Shape: یعنی در بعد Vertical . مستقیما به صورت عمودی از مبنای Ooze Shield جریان ایجاد شود. در واقع جریان فیلامنت مانند یک آبشار، چگونه روی مدل جاری خواهد شد به گونه­ ای که انگار آب مستقیما روی مدل میریزد و به سمت بیرون انشعاب پیدا خواهد نمود اما به سمت داخل برنمیگردد. هرچند، جداره های کانتور­دار، شکل چاپ شما را دنبال خواهد نمود، حتی اگر به این معنی باشد که در قسمت انتهایی کوچکتر ازقسمت بالایی باشند.
  • Sidewall Angle Change: این حداکثر زاویه آویزانی است که در آن Ooze Shield در حالت Contoured یا Waterfall چاپ خواهد شد. توصیه میگردد که از یک زاویه آویزان محافظه کارانه­تر از زاویه آویزان برای چاپ ماده تکیه گاهی استاندارد استفاده کنید.

ابزار Prime Pillar نرم افزار سیمپلیفای:

Prime Pillar برای اکسترودرهایی که از طریق یک نازل از فیلامنتهای چندگانه استفاده میکنند میتواند خیلی مفید باشد. Prime Pillar اولین  چیزی خواهد بود که هنگام تغییر نازلها چاپ میشود. این گزینه تضمین خواهد کرد که نازل قبل از اینکه به چاپ ادامه دهد استر زده و آماده است.

نکته: مدتی زمان می برد تا روی این تنظیمات مسلط شوید، ولی بعد از آن قادر خواهید بود مدلهای با کیفیت رنگی را با استفاده از اسکتروژن دوگانه چاپ کنید.

مدل3بعدی مولتی کالر

۳dpe.ir/shop/product/best-multi-material-and-colors-3d-models

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین