» 3DPE » بهترین دما برای پرینت با فیلامنت PLA
آموزش پرینت سه بعدی

بهترین دما برای پرینت با فیلامنت PLA

درجه حرارت برای یک پرینت سه بعدی خوب، امری حیاتی است. اگر خیلی بالا باشد، پرینت شما دچار به هم ریختگی خواهد شد. اگر خیلی پایین باشد، احتمالا باید بیشتر از یک ساعت وقت برای تمیز کاری صرف کنید. این مقاله به شما کمک می کند تا بهترین درجه حرارت برای چاپ با فیلامنت PLA را پیدا کنید.

  • مناسب ترین دما برای چاپ با PLA

در یک دنیای رویایی، درجه حرارت مناسب و بی نقصی وجود دارد که شما پرینتر را روی آن تنظیم می کنید و دکمه پرینت را فشار می دهید. ولی در واقعیت، درجه حرارت یگانه و بدون نقص برای چاپ PLA: Polylactic acid وجود ندارد (با توجه به کیفیت و نوع برند فیلامنتهای موجود در بازار). در عوض، برای رسیدن به این دمای “مقدس” باید از روش آزمون و خطا استفاده کرد!

در زمینه درجه حرارت، PLA ماده ای بسیار سخاوتمند است و تا زمانی که شما بیش از اندازه از دمای اصلی دور نشده اید، پرینت به خوبی انجام می گیرد. علاوه بر این، استفاده از PLA بهترین راه برای شروع تجربه است زیرا کار با آن بسیار ساده تر از کار با ABS: acrylonitrile butadiene styrene و PETG: polyethylene terephthalate است.

یک نکته مهم که در زمان امتحان کردن درجه حرارت های مختلف باید به آن توجه کنیم این است که رنگ ها و مارک های تجاری مختلف PLA، به درجه حرارت های متفاوتی نیاز دارند.

PLA Filament کمیت دمای نرم افزار چاپگر:

Nozzle temperature: 210-220°C

Bed temperature: 60 °C حداقل

ABS Filament کمیت دمای نرم افزار چاپگر:

Nozzle temperature: 210-250°C

Bed temperature: 80-110 °C

PETG Filament کمیت دمای نرم افزار چاپگر:

Nozzle temperature: 220-250 °C

Bed temperature: 80 °C حداقل

  • محدوده دمایی ایده آل برای Hot End

به همان اندازه که داشتن یک دمای مناسب برای پرینت با PLA می تواند عالی باشد، قطعیت درباره این دما نیز وجود ندارد. در عوض، بسته به نیاز شما محدوده ای از دماهای مختلف برای این کار موجود است. محدوده کلی برای PLA بین ۱۹۰ درجه سانتیگراد تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد است (حتما بروشور سازنده فیلامنت درباره تنظیمات چاپ را مطالعه کنید تا دمای دقیق را متوجه شوید).

اگر لایه ها به یکدیگر متصل نشده اند، معمولا بالا بردن دمای Hot End می تواند این مشکل را حل کند. از طرف دیگر، کمی پایین آوردن دمای Hot End می تواند باعث بهتر شدن کیفیت چاپ شود. اگر اکسترودر بیش از اندازه داغ شود، فیلامنت PLA بیش از حد نرم و سست می شود. این کار می تواند سبب از ریخت افتادن و خرابی پرینت شما شود.

  • نشانه های درجه حرارت نامناسب برای Hot End

یکی دیگر از نشانه های بالا بودن دما در Hot End این است که پرینتر شما در ساخت اتصالات (bridge) ناتوان می شود. این احتمالا به این معنی است که پلاستیک خیلی داغ شده و به درستی خنک نشده است. همانطور که در تصویر میبینید، این اتفاق باعث به هم ریختگی و خرابی پرینت می شود. پایین آوردن دما در این مورد کمک می کند.

آموزش فیلامنت

در عین حال، نچسبیدن پرینت به بستر چاپ می تواند نشانه خنک بودن بیش از حد Hot End باشد. همچنین پایین بودن دما می تواند مانع این شود که گوشه های پرینت به خوبی بسته و محکم شوند.

یکی از بهترین راه های به دست آوردن دمای مناسب برای پرینت، روش آزمایشی است. به آرامی درجه حرارت را به بالا یا به پایین، تغییر دهید. از این راه می توانید مناسب ترین دمای پرینت برای خود را پیدا کنید.

رنگ ها و برند های تجاری مختلف فیلامنت، می توانند بهترین دمای چاپ متفاوتی داشته باشند. برای نمونه، یک رول فیلامنت PLA سیاه که در دمای ۲۱۵ درجه سانتیگراد پرینت می شود با یک رول فیلامنت PLA آبی که در دمای ۲۱۰ درجه سانتیگراد پرینت می شود، متفاوت هستند. حتی یک تفاوت کوچک بین اعداد می تواند روی نتیجه نهایی چاپ تاثیر بگذارد.

  • بهترین محدوده دمایی بستر گرم شونده (Heated Bed)

یادگیری پرینتر

بستر گرم شونده در پرینت سه بعدی نقشی حیاتی دارد. هرچند تمام پرینترهای سه بعدی از آن برخوردار نیستند، آنهایی که این ویژگی را دارند باید روی دمای معینی تنظیم شوند. برخی منابع اعلام کرده اند که پی ال ای نیاز به بستر گرم ندارد که اشتباه است و بهتر است ترکیب بستر گرم و چسب ماتیکی را بکار ببرید. با اینکه برای چاپ با PLA دمای پیشنهادی ۷۰ درجه سانتیگراد است، این درجه حرارت همیشه کارآمد نیست.مثلا با توجه به هندسه قطعه محدوده بین ۵۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد، بهترین رنج دمایی بستر ساخت است.

  • نشانه های درجه حرارت نامناسب بستر و نازل

خرابی پرینت
کیفیت بد چاپ فیلامنت pla به خاطر دمای نامناسب نازل

عکس فوق یک قطعه را که بخاطر دمای نامناسب (بیش از حد) نازل ذوب و دفورمه شده است را نشان میدهد. همچنین مشهودترین نشانه این که دمای بستر بیش از حد پایین است، نچسبیدن قطعه به بستر چاپ است. اگر این اتفاق افتاد، احتمالا باید کمی دما را افزایش دهید. بستر گرم تر باعث می شود که پلاستیک نرم تر شده و به راحتی بچسبد. فقط مراقب باشید که دما را بیش از اندازه بالا نبرید زیرا در این صورت، همانطور که در تصویر مشخص است، دچار مشکل “پای فیل” (elephant’s foot) می شوید.

پرینت سه بعدی
خطای پافیلی شدن لایه پرینت سه بعدی در فیلامنت abs

پافیلی (محدب شدگی)” (Elephant’s foot) زمانی رخ می دهد که بستر چاپ بیش از حد گرم باشد. به این صورت که چند لایه ابتدایی ذوب شده و وزن لایه های بعدی باعث له شدن آنها می شود.

مشکل “پای فیل” به خصوص زمانی پیش می آید که وزن پرینت زیاد باشد زیرا در این صورت فشار بیشتری به سمت لایه های زیرین وجود دارد. این مشکل را می توان به سادگی با کم کردن دمای بستر چاپ حل کرد اما مراقب باشید که بستر بیش از اندازه خنک نشود.

نکته:‌ مشکل “پای فیل” نیز می تواند نشانه ای کلیدی از بالا بودن دمای بستر چاپ باشد. تا زمانی که شما در محدوده دمایی بمانید، آزمایش و تجربه می تواند بهترین راه به دست آوردن دمای مناسب پرینت PLA باشد.

تاثیرات خارجی

عوامل خارجی نیز می توانند روی پرینت PLA شما تاثیر بگذارند. برای مثال اگر در محل چاپ شما پنجره ای وجود دارد که از آن باد خنک می وزد، احتمالا باید هم دمای Hot End و هم دمای بستر گرم شونده را چند درجه بالا ببرید. وجود کولر نیز می تواند باعث افت دمای پرینت شود.

مقالات مرتبط: خطای پرینتر سه بعدی

یکی از بهترین کارها در پرینت سه بعدی با فیلامنت abs، ساخت محفظه بسته برای پرینتر است. ساخت محفظه دو هدف دارد: باعث می شود هوای بیرون روی پرینت تاثیر نگذارد و گرما را داخل نگه می دارد. با خرید مقداری تخته پلکسی گلس (Plexiglass) یا هر ابتکار دیگری مثل ورق نایلونی شفاف و ضخیم مقاوم به حرارت و محکم کردن آن بدور چاپگر یک محیط محصور برای ۳DPrinter ایجاد کرده اید.

  • بهترین راه پیدا کردن دمای مناسب پرینت PLA            

پیش از این گفتیم و باز هم تکرار می کنیم: انجام چند تست چاپ کم حجم، بهترین روش برای پیدا کردن دمای مناسب هم برای Hot End و هم برای بستر چاپ است. اگر متوجه شدید پرینت شما به هم ریخته است، دمای Hot End را کمی کاهش دهید. اگر پرینت شما خراب شده یا به بستر نمی چسبد، شاید بهتر باشد دمای Hot End را کاهش داده و دمای بستر چاپ را افزایش دهید.

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین