» 3DPE » تمیز کردن نازل خراب پرینتر سه بعدی – بخش دوم
پرینتر3بعدی

تمیز کردن نازل خراب پرینتر سه بعدی – بخش دوم

نازل (سری نازل) آخرین بخش از پرینتر سه بعدی است که با قطعه در حال چاپ در ارتباط است (نازل بخشی از ساختار بزرگ اکسترودر میباشد)؛ با چنین نقش تاثیرگذاری، نگهداری از آن بسیار مهم است زیرا تضمین کننده کیفیت پرینت شما می باشد. ما اینجا چند روش را برای نگهداری و تمیز ماندن نازلها نشان می دهیم:

مقاله خرابی نازل بخش اول

1- پیشگیری از گرفتگی نازل:

اگر هوشمندانه عمل کنید می توانید با استفاده از یکی از روش های زیر از مسدود شدن نازل جلوگیری کنید:

پرینت3بعدی

  • بسیاری از تولید کننده ها توصیه می کنند که برای کار با مواد مختلف و به خصوص مواد غیرعادی از بلوک گرمایشی و نازل های متفاوت استفاده کنید. این ایده بسیار خوب است زیرا مواد مختلف دارای خصوصیات متفاوت هستند و در برابر تغییرات درجه حرارت واکنش های متفاوتی دارند.
  • این امر به خصوص در مورد موادی که شبه لاستیک هستند (مثل فیلامنت فلز یا چوب که باید از نازل فولادی به جای برنجی استفاده شود) صادق است.
  • زمانی که مواد را تعویض می کنید مطمئن شوید که Print Head داغ است. با این کار از سرد شدن مواد جلوگیری می کنید.
  • در زمان بارگذاری مواد جدید، از فشار دادن آنها به وسیله زور در Print Head خودداری کنید. این کار باعث انباشته شدن مواد در Print Head می شود.

2- شناسایی مشکل گرفتگی نازل:

چاپ 3 بعدیپیش از تمیز کردن نازل، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که ایراد واقعا از نازل است؛ بعضی مواقع مواد در مدخل ورودی Print Head به دلیل فشار چرخ دنده می شکند. یک مشکل احتمالی دیگر، معیوب بودن بلوک گرمایشی است که به همین سبب گرمایش به صورت درست انجام نمی شود.

مقاله مرتبط: خطای نازل پرینتر سه بعدی چیست و چگونه رفع میشود؟

نکته: هنگام بررسی نازل و تماس با این قسمتها، موارد ایمنی را رعایت کنید؛ زیرا این قسمت شدیدا داغ می باشد.

3- نگهداری صحیح نازل چاپگر سه بعدی:

چاپگر3بعدی

برای جلوگیری از سوء عملکرد و انسداد نازل، ابتدا باید مطمئن شوید که نوک نازل و فضای اطراف بلوک گرمایشی تمیز است. راحت ترین راه برای این کار این است که، همانطور که در تصویر نشان داده شده است نازل و فضای اطراف آن را به وسیله یک برس سیمی تمیز کنید.

مقاله مرتبط: راهنمای جامع انواع EXTRUDER، NOZZLE،PRINT HEAD

از حرکت خطی استفاده کنید و مطمئن شوید که این کار را در جهت های مختلف انجام دهید. بسیار مهم است که حتما از برس سیمی و نه از برس های معمولی استفاده کنید زیرا این برس ها اصطکاک و سایش بیشتری ایجاد می کنند و به همین دلیل راحت تر مواد سوخته را از روی فلز نازل و سطوح بلوک گرمایشی حذف می کنند.

نکته: حواستان باشد که از قبل چک کنید که آیا می توانید نازل دستگاهتان را با برس فلزی تمیز کنید یا خیر (دستوالعمل سازنده پرینتر سه بعدی)، زیرا برخی از نازل ها ممکن است آسیب ببینند.

4- رفع انسداد نازل به وسیله سوزن:

چاپ3بعدی

شایعترین مشکلی که رخ می دهد این است که مواد سرد شده به سطح داخلی نازل می چسبند و مانع اکسترود شدن مواد می شوند. در این مورد اولین کاری که باید انجام دهید این است که اکسترودر و نازل را داغ کنید تا مواد انباشته شده نرم شوند و سپس به وسیله یک سوزن آنها را بیرون بیاورید.

به علاوه این که شما می توانید نازل را به صورت دستی و با استفاده از یک دستگاه گرم کن، داغ کنید (در این حالت بهتر است نازل جدا شود و سپس فرآیند گرمادهی انجام شود تا بقیه قسمتهای پرینتر صدمه نبینند).

5- وقتی هیچ روشی جوابگو نیست:

استون

اگر روش های بالا را انجام دادید اما همچنان نازل دچار گرفتگی است، یک کار دیگر هست که باید انجام دهید؛ با فرض این که شما با فیلامنت ABS کار می کنید، ابتدا نازل را از Print Head جدا کنید و سپس آن را در داخل مایع استون قرار داده و برای چند ساعت به حال خود بگذارید.

استون مواد انباشته شده در نازل را ذوب می کند و به شما اجازه می دهد تا پاک سازی را به وسیله سوزن انجام دهید. این روش ها بسیار ساده و موثر است و اگر شما آنها را به درستی انجام دهید می توانید بدون مشکل پرینت کردن را ادامه دهید. 

نکته:‌ محلول استون، احتراق پذیر و حاوی بخارات سمی است، پس از تنفس یا تماس مستقیم و کار با  آن در محیطهای گرم  خودداری کنید.

نکته: اگر هیچ کدام از روشهای بالا جواب ندهد باید یک نازل جدید بخرید و در print head قرار گیرد! (چون ممکن است کلا مجرای نازل به طور دائم صدمه دیده باشد) . نازلها بر اساس قطر مجرا به فروش می رسند و قیمت چندانی ندارند. می توانید بخش سوم این مقاله با عنوان «آموزش تعویض نازل پرینتر سه بعدی» را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین