» 3DPE » اولین کفش طبی پیاده روی برای درمان درد زانو پرینت شد
پرینت سه بعدی کفش

اولین کفش طبی پیاده روی برای درمان درد زانو پرینت شد

یک پروژه استارت آپی موفق در سیاتل آمریکا، اولین کفش طبی خود را بوسیله پرینتر سه بعدی تجاری سازی کرده است. برند این کفش با نام Biorunners امکان طراحی کفش بر اساس آنالیز فرم پای مصرف کننده و استفاده از پرینتر سه بعدی را محقق ساخته و ویژگیهای ممتازی را در صنعت کفش به خود اختصاص داده است.

بنیانگذار برند فوق «الیور براسمن» انگیزه خود در اجرای پروژه چاپ سه بعدی کفش طبی را حل مشکل زانو درد مزمن خود اعلام کرده است. البته وی معتقد است که صنعت کفش روز به روز بیشتر به فناوری پرینتر سه بعدی علاقه نشان میدهد و کمپانی های بزرگ این حوزه، ابتکارات جالبی را عرضه کرده اند؛ اما کمتر شرکتی عمیقا با کارایی های بالقوه ساخت اختصاصی کفش با فناوری چاپگر سه بعدی و اسکنر سه بعدی درگیر شده است.

 

پاهای خود را پیدا کنید

براسمن خود سالها از صدمات مزمن زانو رنج میکشید؛ وقتی جوانتر بود، آرزو داشت بازیکن حرفه ای فوتبال شود اما بیماری زانو نگذاشت تا وی به هدفش برسد. وی از بیماری تاندون زانو رنج میبرد و در دوران دبیرستان به جراحی روی هر دو زانویش ملزم شد. با این حال روحیه وی بسیار قوی بود؛ پس از آن فکری به سرش زد: شروع کرد تا بیشتر اوقات پابرهنه راه برود! براسمن نکته عجیبی را دریافت: علائم بیماری شدیدا کاهش یافته بود. خودش میگوید: واقعا احساس متفاوتی نسبت به زانوی خود پیدا کرده بودم. حس میکردم میتوانم بدون هیچ دردی بدوم، در حالی که قبلا یک نرمش ساده برای من طاقت فرسا بود.

 

چاپگر سه بعدی
پرینت سه بعدی کفش ورزشی

مدتی به همین منوال گذشت تا زمانی که وی چشمش به یک مقاله جالب مجله اکونومیست با نام «اکونومیست نگاهی به پرینتر سه بعدی می اندازد» افتاد؛ مقاله درباره آینده فناوری چاپگرهای سه بعدی بود. در آن زمان وی دانشجوی تجارت بود و ایده وسوسه کننده ای به سرش افتاد؛ پرینت سه بعدی کفشی خاص هم برای زانودردش و هم یک ابتکار بکر برای پولسازی از آن.

براسمن معتقد است او توانست یک خلا در بازار کفش را در آن زمان پیدا کند؛ اگرچه صنعت کفش به پرینتر سه بعدی دلگرمی نشان داده است، ولی تعداد انگشت شماری توانایی های چاپ سه بعدی را در تولید اختصاصی کفش پیدا کرده اند.

مثلا کمپانی آمریکایی نایک کفش یکبار مصرفی برای ورزشکاران حرفه ای با کمک پرینتر سه بعدی توسعه داده است با این حال هنوز تولید انبوه برای طیف وسیع مصرف کنندگان را در برنامه خود ندارد و بیشتر کاری تبلیغاتی انجام داده است. براسمن دلایل بی میلی این کمپانی بزرگ نسبت به فناوری چاپ سه بعدی را چنین شرح میدهد:

شرکت نایک کفش را با قیمت پایینی تولید میکند و آنها را بین خرده فروشان آمریکا و سراسر جهان پخش میکند. برای آنها تولید کفش ارزان تمام میشود و مشتری دائمی خود را دارند؛ حتی اگر یک مدل کفش ۳۰ هزار بار دیگر بازتولید شود. آنها بودجه خود را صرف اهداف دیگری در بازار میکنند. تحقیقات این چنینی فعلا در برنامه های بازاریابی آنها قرار ندارد.

بر خلاف «نایک» کمپانی سرسخت رقیب یعنی «آدیداس» میل خود برای توسعه همه جانبه پرینتر سه بعدی در تولید انبوه کفش را نشان داده است. اخیرا آنها در کالیفرنیا پروژه پرینت سه بعدی کفش کربنی خود را رونمایی کرده اند. با این حال این شرکت آلمانی هیچ برنامه ای برای چاپ سه بعدی کفش با فرم اختصاصی خریداران در برنامه خود ندارد و به جایش تحقیقات فشرده ای را روی سرعت انجام میدهند.

پرینتر سه بعدی
بخشهای مختلف کفش پرینت سه بعدی شده

چاپ سه بعدی و سفارشی سازی  کفش

کفش جدید براسمن با نام «بیو رانر» با متریال «پلی استر ترموپلاستیک» پرینت سه بعدی شده است. این ماده در عین انعطاف پذیری دوام خوبی دارد و قادر به تحمل فشارهای ناشی از دویدن سریع نیز هست.

هر کفش در حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت برای پرینت سه بعدی زمان میبرد. ابتدا از پای فرد متقاضی اسکن سه بعدی دقیقی انجام شده و در نرم افزار طراحی برای فرآیند چاپ سه بعدی آماده میشود. هر جفت کفش طبی «براسمن» حدود ۱۹۵ دلار قیمت خورده است. این کفشهای پرینتر سه بعدی نه تنها کاملا مختص پای خریدار ساخته میشوند بلکه سه ویژگی نیز هنگام ساخت قابل انتخاب است: دوندگی – پیاده روی یا ترکیبی از هر دو (هیبرید).

کمپانی نوپای «براسمن» اکنون روی پروژه پرینت سه بعدی کفش حرفه ای فوتبال با آن گل میخهای جذابش کار میکند و گامهای بلندی را نیز برداشته است. براسمن میگوید:

من انتظار داشتم نایک این کفشهای جذاب فوتبالی را با کمک چاپگر سه بعدی تولید کند ولی آنها اصلا در این فکرها نیستند، حالا خودم دست به کار شده ام. واقعا به بازدهی آن در بازار اعتقاد دارم و تمام تلاشم را روی آن گذاشته ام. این کفش با برند تجاری Prevolve عرضه خواهد شد، مطمئن هستم که اینبار نیز موفق خواهم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین