» 3DPE » پرینت سه بعدی موتورسیکلت هوندا 1972 در ابعاد واقعی
موتور سیکلت کلاسیک هوندا

پرینت سه بعدی موتورسیکلت هوندا 1972 در ابعاد واقعی

هنرمند آمریکایی «جاناتان براند» فقط با استفاده از دو پرینتر سه بعدی Ultimaker موفق شد‌ ماکت موتورسیکلت هوندا CB500 سال ۱۹۷۲ را در مقیاس کاملا یکسان با نمونه واقعی چاپ سه بعدی نماید.

عاشقان پرینتر سه بعدی حتما میدانند که چگونه فناوری چاپ سه بعدی انقلابی را در صنعت وسایل نقلیه ایجاد کرده است؛ از ساخت موتورسیکلتهای با طراحی سفارشی تا قطعات فیبر کربنی ابر خودروها. فناوری چاپ سه بعدی احتمالات گذشته را به واقعیتی مسلم بدل کرده است.

جاناتان براند، همیشه آرزوی داشتن یک موتورسیکلت کلاسیک را داشت اما شرایط زندگی برای هیچکس مطابق میل پیش نمیرود. بنابراین او تصمیم گرفت مهارت های طراحی خود را در ساخت ماکت موتورسیکلت محبوبش به کار گیرد تا یک نمونه در ابعاد یکسان را پرینت سه بعدی نماید.

چاپ سه بعدی
قطعات زیبای پرینت سه بعدی شده موتورسیکلت

چاپ سه بعدی ماکت موتورسیکلت هوندا ۱۹۷۲ در مقیاس دقیق

برای ساخت یک کپی یکسان از موتورسیکلت هوندا، جاناتان از دو پرینتر سه بعدی کمپانی Ultimaker استفاده کرد. وی حدود سه سال سابقه طراحی نرم افزاری و کار با پرینتر سه بعدی را داشت، پس تصمیم گرفت این چالش هیجان انگیز را نیز به کوله بار تجربه هایش اضافه کند!

  • طراحی سه بعدی موتورسیکلت هوندا تقریبا ۱۲ ماه زمان برده است.
  • پرینت سه بعدی هر قطعه بزرگ موتورسیکلت به طور میانگین ۱۲ ساعت طول کشیده است.
  • ۱۸ رول یک کیلوگرمی فیلامنت شفاف (transparent) را مصرف شده است. علت انتخاب این فیلامنت، تاثیر در زیبای ظاهری قطعات موتور و رادیاتور بود.
  • موتورسیکلت پرینت سه بعدی شده تنها ۲۰ کیلوگرم وزن دارد.
  • طرح سه بعدی نهایی قبل از چاپ، تقریبا به ۱۰۰ قطعه کوچکتر slice شد.
  • هر قطعه در بخش داخلی کاتالوگ وشماره گذاری شد تا جاناتان پس از چاپ سه بعدی نهایی مشکلی برای اسمبل کردن نداشته باشد.
  • هر قطعه چاپ سه بعدی شده موتورسیکلت، ضخامت ۱ میلیمتری دارد.

جاناتان علت انتخاب پرینترهای سه بعدی ultimaker را در اندازه چاپ بالا، سرعت مناسب و متن باز بودن کانفیگ دستگاه عنوان کرده است.

 

 

اگرچه موتورسیکلت ساخته شده قابلیت تحرک ندارد ولی ماکت نهایی، نمایش دهنده یک طراحی هنری باورنکردنی است. کاری طاقت فرسا با نهایت ظرافت و خلاقیت به ثمر نشسته است.

این موتورسیکلت برای ویراژ دادن در خیابان طراحی نشده ولی چرخها و اهرم فرمانش امکان حرکت جزیی برای جابجایی را به آسانی ممکن ساخته است.

چاپگر سه بعدی
هر قطعه جداگانه توسط پرینتر سه بعدی چاپ شد

اغلب پروژه های تحقیقاتی پرینت سه بعدی مرتبط با صنعت خودرو، حول نمونه سازی مفهومی یا ساخت قطعات سفارشی است. پروژه جاناتان براند، متفاوت است: وی مهندسی و هنر را ادغام کرده تا بدنه موتورسیکلتی کلاسیک در ابعاد دقیق صنعتی ساخته شود. شاهکار جاناتان نه تنها نشاندهنده امکانات بالقوه فناوری چاپ سه بعدی است بلکه پیشرفت خیره کننده پرینترهای سه بعدی رومیزی را نیز آشکار میسازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین