» 3DPE » نجات پرنده توکان از مرگ با چاپ منقار مصنوعی
منقار مصنوعی توکان

نجات پرنده توکان از مرگ با چاپ منقار مصنوعی

مسئولان باغ وحش ملی آمریکا با استفاده از یک پرینتر سه بعدی موفق به ساخت یک منقار مصنوعی برای پرنده توکان (hornbill) شدند. پرینترهای سه بعدی کاربردهای زیادی دارند، یکی از آنها استفاده در فعالیتهای محیط زیستی همچون ساخت اعضای مصنوعی برای حیوانات صدمه دیده است.

به تازگی مسئولان باغ وحش بین المللی Smithsonian واشنگتن متوجه شدند یکی از پرندهای کمیاب آنها در خوردن غذا مشکل پیدا کرده است. این پرنده با نام «کارل»، از گونه های رو به انقراض توکای زمینی و بومی حبشه بود. به علت نامعلومی منقار، قدرت جوندگی خود را از دست داده بود؛ گونه های توکا،‌ روش خاصی برای تغذیه دارند که در نوع خود منحصر به فرد است:‌ آنها ابتدا غذا را گرفته و در هوا تکان میدهند، سپس با منقار خود به بالا پرتاپ کرده و کل آن را وارد دهان کرده، میبلعند.

عمر توکای این باغ وحش قریب به ۲۷ سال می باشد، بنابراین فرسوده شدن منقار پرنده چندان غیرطبیعی به نظر نمیرسد. جای خوشحالیست که چاپگر سه بعدی بار دیگر باعث نجات یک حیوان شد (قبلا درباره پرینت سه بعدی ایمپلنت استخوان سگ و پای مصنوعی غاز در کشور آمریکا خبرهای زیادی نقل شده بود).

 

 

چاپ سه بعدی یک منقار تازه برای توکا

مسئولان باغ وحش واشنگتن قبل از چاره جویی با پرینتر سه بعدی،‌ تمام روشهای مرسوم ساخت اندام مصنوعی برای این پرنده را بررسی کردند؛ هیچکدام آنقدر طبیعی نبودند تا حیوان را به تغذیه عادی ترغیب کند. همه آنها بعد از حداکثر سه هفته دچار خرابی شده یا کلا کنده می شدند.

بنابراین مسئولان به متخصص آسیب شناسی پرندگان در موزه تاریخ طبیعی این باغ وحش مراجعه کرده و خواستار چاره جویی شدند. آنجا بود که تصمیم گرفتند با روشی اختصاصی، منقاری بسازند که هم مقاوم بوده و در عین حال کارکردی طبیعی داشته باشد.

آنها یک جمجمه توکا (hornbill) مربوط به سال ۱۹۳۰ را با اسکنر سه بعدی،‌ تصویر برداری کردند تا فایل سه بعدی دقیقی فراهم شود. حالا قادر بودند فایل CAD کاملا سازگار با آناتومی کارل (توکای آسیب دیده) را داشته باشند.

گیلبرت مایر، دستیار مراقبت از حیوانات باغ وحش در مصاحبه با خبرگزاری Digital Trends چنین می گوید:‌

قبل از جای گذاری منقار،‌ مجبور بودیم با آموزش کاری کنیم تا حیوان با عضو جدید سازگار شود و بتواند غذای خود را از از دست مسئول تامین غذا بگیرد. حالا «کارل» با منقار جدیدش، نه تنها به خوبی غذای مسئول باغ وحش را قبول میکند بلکه خود نیز در شکار کرمهای زمینی، قورباغه ها،‌ وزغ ها، مارها و حتی پستانداران کوچک با منقار جدید کاملا خو گرفته است.

تیم فنی باغ وحش، از پرینتر سه بعدی SLA برای قالب گیری منقار جدید استفاده کردند، حسن این کار ساختن کپی بسیار دقیقی از منقار توکا بود. سپس با مواد مرسوم در جراحی حیوانات،‌ منقار جدید ساخته شده (کمی بزرگتر از منقار فرسوده پرنده) و روی منقار فعلی پرنده جای گرفت، انگار روکشی برای منقار ساخته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین