» 3DPE » چطور در قوری پرینت سه بعدی شده، قهوه درست کنیم؟
قوری قهوه

چطور در قوری پرینت سه بعدی شده، قهوه درست کنیم؟

«استفان» یک فرد خلاق، چگونگی کار با یک فیلامنت خاص PLA و تکنیکهای حرارت دهی قوری قهوه چاپ سه بعدی شده را نشان میدهد.

امروزه کاربردهای بیشماری برای اشیای ساخته شده توسط پرینترهای سه بعدی وجود دارد، اما درباره نوشیدنی های گرم یا آب جوش چطور؟ اغلب مردم جواب منفی خواهند داد و اظهار بی اطلاعی میکنند. چون به هر حال متریال چاپگرهای سه بعدی از پلاستیک است. طبیعتا انتظار دارید آن قطعه نفرین شده، روی اجاق آشپزخانه به مانند حبابهای کفرآمیزی ذوب گردد!

خوب این مسئله در تئوری صحیح است. حقیقتا امکان پرینت سه بعدی یک قطعه فیلامنتی با مقاومت بالا به حرارت وجود ندارد. اگرچه انواعی از متریالهای پرینت سه بعدی برای صنعت غذا امن هستند، با این حال ایده خیلی خوبی برای استفاده دائمی به نظر نمیرسند و بیشتر برای کاربردهای مهندسی مناسب هستند.

برای پرینت سه بعدی قوری از مارک و طرح معروف «Moka Pot» استفاده شد. استفان در ویدئوی کانال یوتیوب CNC Kitchen ( ویدئوی زیر) نحوه طراحی و چاپ سه بعدی آنرا نمایش داده است.

 

 

در یک قوری پرینت سه بعدی شده، قهوه ننوشیم؟!

قوری مدل Moka ابتدا در نرم افزار Autodesk Fusion 360 طراحی سه بعدی گردید. سپس هر ۱۰ جزء طراحی بوسیله پرینتر سه بعدی FDM و متریال فیلامنت اختصاصی Volcano PLA Filament چاپ گردید.

چیزی که این فیلامنت را خاص ساخته است مربوط به قابلیت سخت شدن بهینه در مقابل تکنیکهای حرارت دهی است. (فیلامنت PLA مقاومت بسیار کمی به حرارت دارد و با مواد شیمیایی یا غذایی سازگاری ندارد) بنابراین وقتی یک شی با فیلامنت خاص Volcano که سازگار با مواد غذایی است، چاپ میشود قادر به مقاوم شدن بیشتر بوسیله پختن در فر آشپزخانه است.

 

فیلامنت
قرار دادن شی پرینت سه بعدی شده با فیلامنت مقاوم به حرارت برای سخت شدن بیشتر

این فیلامنت چقدر مقاومت دارد؟ بر طبق مشخصات تکنیکی برند سازنده (FormFutura)، با حرارت دهی، مقاومت ۹۵ درجه سانتیگراد و ضریب کوچک شدن ۰٫۳ درصدی ایجاد میشود. پس این ویژگی یک امتیاز بزرگ محسوب میشود و پرینت سه بعدی معرکه ای را ممکن خواهد کرد. با این وجود، استفان چند نکته مهم را گوشزد میکند:

«من در این قوری چاپ سه بعدی شده تا زمانی که به طور قطع امنیت غذایی فیلامنت اثبات نشود، چیزی نمی نوشم. پیشنهاد میکنم دیگران هم از پرینت سه بعدی وسایل تحت فشار با کاربرد مصرفی، مخصوصا آنهایی که برای جوشاندن مایعات به کار میروند، خودداری کنند. (حتی با فیلامنتهای مخصوص صنایع غذایی). هدف از ویدئوی من، نمایش قدرت و کاربردهای پرینترهای سه بعدی فراتر از کارهای ساده ای مثل ساخت اسپینرهای چرخان بود. بدین معنی که هر ایده خاصی که در ذهنتان دارید را میتوانید عملی کنید؛ کافی است از متریال مناسب استفاده کنید و آنوقت یک چیز معرکه خواهید ساخت».

بهتر است ویدئوی بالا را به طور کامل مشاهده کنید، مثل یک دلمشغولی baristas (باریستاس ریشه ایتالیایی داشته و به معنی شخصی است که در پیشخوان، نوشیدنی گرم آماده میکند) جالب خواهد بود، از طرف دیگر یک سرگرمی معرکه عشاق پرینترهای سه بعدی نیز هست. اگر می خواهید این چالش را امتحان کنید، فایل دانلود مدل سه بعدی قوری Moka را دریافت کنید و طبق ویدئو پیش بروید. فقط مراقب باشید خودتان را نسوزانید! 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین