» 3DPE » چاپ رشته‌های فیبر به کمک بازوی رباتیک
بازوی رباتیک

چاپ رشته‌های فیبر به کمک بازوی رباتیک

اگر از مشتاقان فناوری بازوهای هوشمند رباتیک هستید، خبر خوبی برایتان داریم؛ مهندسان دانشگاه Politecnico di Milano، ربات Atropos را توسعه داده‌اند. Atropos  یک بازوی رباتیک ۶ محوره است که قادر است اشیای کامپوزیتی (چندلایه) را پرینت سه بعدی کند. نام این بازوی رباتیک از عملکرد کرم ابریشم و عنکبوت در طبیعت الهام گرفته شده است. آزمایشگاه فناوری ساخت افزایشی (پرینت سه بعدی) دانشگاه میلانو، طراحی آتروپوس را انجام داده‌ است.

این بازوی رباتیک برنده جایزه JEC Innovation Awards سال ۲۰۱۷ شده است. جایزه jec توسط بزرگترین کمپانی صنایع کامپوزیتی اروپا (Jec Group) به ۱۳ کمپانی یا اختراع خلاقانه فناوری اعطا می‌شود. به همین دلیل آزمایشگاه فناوری پرینتر سه بعدی دانشگاه میلان که پروژه ساخت افزودنی پیوسته الیاف کربن (ربات آتروپوس بخشی از این پروژه است)  را توسعه داده، مشمول دریافت جایزه گردید.

به علت اینکه ربات آتروپوس قادر به پرینت سه بعدی «کامپوزیت فاز پیوسته» است، بنابراین قادر است اشیایی با ساختارهای پیچیده را بدون نیاز به ساپورت (که در پرینترهای سه بعدی معمول است) تکمیل نماید، چون متریال کامپوزیت با فاز لایه بهم پیوسته پس از خروج از اکستردودر پرینتر سه بعدی سریعا سرد و جامد می‌شوند.

بازوی رباتیک پرینتر سه بعدی الیاف کامپوزیت2 اخبار فناوری

ساختن یک شی با استفاده از پرینتر سه بعدی آتروپوس آسان است

نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی Rhinoceros برای چاپ اشیا به کمک بازوی رباتیک سازگاری یافته است؛ الگورتیم‌های محاسبه‌گر Grasshopper این نرم‌افزار قادر به تحلیل مسیر و حرکت‌های ربات آتروپوس هستند. بازوی رباتیک آتروپوس ترکیبی از پلیمر پلاستیک حساس به دما و الیاف کامپوزیت را برای پرینت سه بعدی به کار می‌برد. مهندسان در حال توسعه استفاده از کامپوزیتهای فیبر کربن برای چاپ سه بعدی بوسیله این ربات نیز هستند.

در طول فرآیند پرینت، پرتو ماوراءبنفش، ترکیب کامپوزیت و پلیمر را که بر اثر حرارت به صورت رزین درآمده، سریعا جامد می‌کند. بنابراین زوایای اضافه شی که به حالت آویزان (hang out) هستند، بدون نیاز به ساپورت تکمیل خواهند شد. اگرچه اولین نمونه بازوی چاپگر سه بعدی آتروپوس برای ساخت اشیای مقیاس کوچک کاربرد دارد، ولی تیم تحقیقاتی دانشگاه Politecnico di Milano مصصم به تغییر این روند شده‌اند. آنها در حال کشف فنونی هستند تا بتوانند پرینت سه بعدی را برای ساخت اشیای کوچک و بسیار دقیق تا ساختارهای پیچیده بزرگ، به کار گیرند.

بازوی رباتیک پرینتر سه بعدی الیاف کامپوزیت3 اخبار فناوری

آزمایشگاه فناوری پرینتر سه بعدی دانشگاه میلانو به تکنولوژی ابداعی چاپ افزایشی کامپوزیت دلگرم‌اند، آنها مطمئند که انقلابی را در صنعت ساخت رقم خواهند زد. تیم تحقیقاتی در مصاحبه مطبوعاتی چنین گفته‌اند: «تمایز، ترکیب‌پذیری و مقیاس متنوع، تکنولوژی ابداعی ما را یگانه ساخته است و زمینه‌های تولید غیرقابل تصور و جدیدی را گشوده است؛ پیاده‌سازی طیف وسیع بافت‌های کامپوزیتی برای جهان ساخت و ساز صنعتی».

فایل3بعدی ربات

کالکشن پروژه‌های رایگان ساخت ربات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین