» 3DPE » چاپ تخته موج سواری
تفریحات آبی

چاپ تخته موج سواری

محققان چاپ سه بعدی با مدیریت «مارک هت پانهیوس» در دانشگاه ولونگونگ استرالیا، به عشاق تفریحات آبی کمک شایانی برای یک موج سواری عالی کرده‌اند. آقای پانهیوس و تیمش با استفاده از مواد کامپوزیت جدید قابل استفاده برای موج سواری، باله ای برای هدایت تخته موج سواری طراحی کردند که با تکنولوژی پرینتر سه بعدی چاپ شده و این مسئله افقی جدید برای محصولات موج سواری باز کرد.

تخته موج سواری
تخته موج سواری و تکامل آن

سیر تکامل تخته های موج سواری

در روند دستیابی به بهترین ترکیب، تخته های موج سواری به شکلهای متنوعی متناسب با مدلهای مختلف موج سواری و ترجیح موج سوار، تکامل یافته اند.

معمولا باله بصورت کاملا سفارشی و تجربی، برای هدایت کردن در آب به بدنه تخته موج سواری اضافه میشود.

«پانهیوس» در مقاله ای برای سایت خبری علمی می نویسد : این باله ها حداقل برای موج سواران تفریحی هیچگاه قابل عرضه نبودند. تخته های موج سواری بدون باله فروخته میشوند گرچه این روزها تقریبا هر موج سواری یکی از آنها را یا میسازد یا میخرد. باله معمولا بصورت یک کالای جداگانه برای تخته موج سواری، فروخته میشود.

در حال حاضر مدل های گوناگونی از باله ها برای موج سواری، با ضخامت های مختلف (ضخامت زیاد برای موج های بزرگ و ضخامت کم برای موج های کوچک) در دسترس هستند. بصورت تجاری، این باله ها در قالب های قالب ریز تزریقی ساخته میشوند. با اینکه ضخامت باله ها تغییر کردند اما مواد گوناگون بخصوص کامپوزیت ها هنوز هم نسبتا در این زمینه محدودیت دارند و با طراحی های سفارشی قیمت بالایی دارند.

پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی باله موج سواری

دانشگاه ولونگونگ تخته موج سواری سورف آپ را چاپ کرد.

کار با پرینترهای سه بعدی، پانهیوس و تیمش را قادر به کشف مواد جایگزینی مانند، فیلامنت ABS تقویت شده، رزینهای ترموپلاستیک، پشم شیشه و فیبر کربن تقویت شده پلاستیک، برای ساخت باله های سفارشی ارزان قیمت کرد.

پانهیوس در فیلمی از دانشگاه ولونگونگ در یوتیوب، توضیح میدهد که چگونه انعطاف پذیری و سازگاری نرم افزار  CAD و پرینترهای سه بعدی به ساخت تجاری زوایا و لبه های این باله ها، کمک کرد:

اینکه بگوییم ما میتوانیم خیلی سریع باله ها را پرینت کنیم و در یک روز طراحی آنرا تغییر دهیم، دروغ است! ما فقط میتوانیم ۳ یا ۴ مدل مختلف از باله ها را طراحی کنیم؛ سپس  بعد از چند ساعت آنرا از پرینتر سه بعدی تحویل بگیریم.

پرینت سه بعدی
مارک در حال توضیح باله چاپ سه بعدی شده

یک پروژه برای آینده

تیم ولونگونگ در ادامه پژوهش ها، در حال سنجش کارکرد این محصول در مقایسه با عملکرد رقبای تجاری در دسترس هستند. با وجود شرکت هایی چون «ردبول» که دنبال فرصتهای استفاده از این فن آوری هستد؛ برای عمومیت آن در بازار به مقداری زمان نیاز است.

باله ها و تخته موج سواری های آینده ممکن است با متریالهای جدید و اختصاصی که مکمل تولید هستند و حاصل پژوهشهای مقطع دکترای دانشگاه است، ساخته شوند. پژوهش های بخش مکمل های تولید، مدل سازی و ارزیابی عملکرد باله ها برای تخته موج سواری از دانشگاه ولنگونگ، در مجله MRS برای مطالعه آنلاین در دسترس است.

این پروژه با همکاری ریث د گیتلی، استفان برین، گوف لاتیمر، متیو شیرلاو، بویانگ کوساسی، اندرو وارن، جولی آر استیل و هت پانهیوس، انجام شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین