» 3DPE » چاپ و پیوند موفق استخوان ساق پای انسان

چاپ و پیوند موفق استخوان ساق پای انسان

برای اولین بار در جهان، استخوان درشت نی ساق پا بوسیله پرینتر سه بعدی تولید و در یک جراحی موفقیت آمیز به بدن بیمار پیوند شد.

حدود ۸ ماه قبل اولین فرزند «کیتی بل» به دنیا آمد. او نام فرزندش را «ویلیام» گذاشت. همه چیز به خوبی پیش میرفت که اتفاق ناگواری رخ داد. «Reuben Lichter» پدر ویلیام، دچار آسیب شدیدی در استخوان ران شد و کارش به بیمارستان کشید. آنجا متوجه شد که مبتلا به بیماری نادر عفونت استخوان موسوم به tibial osteomyelitis شده است. این عفونت اکثریت بافت استخوان «درشت نی» را تخریب کرده بود.

دکترها دو گزینه به او پیشنهاد کردند: قطع استخوان تا بالای زانو یا قبول یک متد درمانی آزمایشی که ممکن است برایش موفقیت آمیز باشد. Lichter با شجاعت و امید، گزینه دوم را انتخاب کرد و تن به شیوه جدید درمانی داد.

آن موقع هر شانسی که به من در نجات استخوان پایم کمک می‌کرد تا بتوانم با فرزندم مثل همه پدرها بازی کنم را بدون معطلی قبول میکردم. نمی خواستم بدون هیچ تلاش و مبارزه جانانه، تسلیم شوم و پایم قطع شود.

شیوه ای که پزشکان به او پیشنهاد کردند شامل پیوند یک رابط پرینت سه بعدی شده بود که باعث میشد بافت استخوانی به تدریج در بدن وی رشد کرده و کامل شود. این رابط استخوانی در دانشگاه تکنولوژی کوئیزلند ابداع گردیده و در کشور سنگاپور با متریال خاصی پرینت سه بعدی شده بود. با داوطلب شدن Lichter، آنرا به بیمارستان الکساندر در شهر بریسبان استرالیا منتقل کردند، جایی که Lichter تحت درمان بود.

پرینت سه بعدی
چاپ سه بعدی استخوان درشت نی و پیوند به پا

این رابط استخوانی باید درون بافت خونی پیچیده شود تا منجر به تحریک رشد بافت استخوانی گردد؛ بنابراین تیم پزشکی باید مناسبترین بافت برای تحریک رشد استخوان اطراف این بست پرینت سه بعدی شده را بررسی و انتخاب میکردند. با آنالیز دقیق پزشکی، سرانجام از هر دو ران Lichter، بافت و رگهای خونی برداشته شد.

او طی شش ماه‌، تقریباً ۵ بار زیر جراحی طولانی مدت رفت. پزشکان نمونه‌های اولیه از مدل استخوانی پرینت سه بعدی شده را روی بدن وی آزمایش کردند تا سازگارترین طرح قابل پیوند ساخته شود.

سرانجام بهترین ساختار در بدن وی پیوند شد و دکترها با بررسی متناوب مطمئن شدند که اکنون جریان کافی خون برای رشد بافت استخوانی اطراف رابط پیوندی، فراهم شده است. همچنان که بافت جدید رشد میکرد، رابط پرینت سه بعدی شده نیز به تدریج تجزیه میشد تا سلولهای استخوانی جایگزین آن شوند. در انتهای سال قبل، آزمایش‌های اولیه بیومکانیک برای ارزیابی مقاومت و نرخ رشد استخوان از زانو تا قوزک پای Lichter انجام شد.

دکتر واگلس، جراح ارشد میگوید:‌ بدون اطمینان از نتایج آزمایشهای دقیق زیست مکانیکی، هیچ شانسی درباره استخوان پای وی محتمل نیست. باید کمی بیشتر صبر کنیم.

Lichter هنوز زمان زیادی برای تکمیل دوره درمانی پیش رو دارد. پزشکان پیش‌بینی میکنند که او حداقل ۱۸ ماه برای اینکه قادر شود مسافتهایی کوتاه را طی کند، زمان نیاز دارد. با این ترتیب فرزند نوزاد وی،‌ زودتر از پدرش راه رفتن را آغاز خواهد کرد!

با این حال،‌Lichter کاملاً خوشبین است. او امیدوار است روزی بتواند شانه به شانه همسرش پیاده روی کند و با فرزندش به اسکی برود.

جامعه درمانی از اولین جراحی موفق پرینت سه بعدی استخوان درشت نی، بسیار خوشحال هستند و پزشکان آنرا گامی بزرگ برای پیشرفتهای بیشتر این حوزه نادر از جراحی میدانند.

| بیشتر بخوانید: چاپ سه بعدی استخوان جمجمه دختر آمریکایی |

فناوری بیوپرینت، تکنیک جدیدی است و در حال پیشرفت میباشد. برخی کشورها پیشرفت بیشتری در این زمینه داشته اند، آنچنان که رابط استخوانی Lichter در سنگاپور تولید شده و به کوئیزلند استرالیا منتقل شد.

پرینت سه بعدی
یک استخوان پرینت سه بعدی شده در کنار نمونه انسانی استخوان

دانش پرینتر سه بعدی در حوزه پزشکی، تحولات شگرفی را ایجاد کرده است، علاوه بر بیوپرینت، تکنیک چاپ سه بعدی اندامهای مصنوعی نیز پیشرفت خوبی داشته است. برای توسعه بیشتر این فناوریها، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و تعامل جامعه پزشکی برای تجاری سازی آن میباشد، طوری افراد آسیب دیده تنها گزینه قطع عضو پیش رویشان نباشد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین