» 3DPE » ادغام دو کمپانی Makerbot و Ultimaker: مقایسه پرینتر سه بعدی مِیکِربات و آلتیمیکر
makerbot or ultimaker

ادغام دو کمپانی Makerbot و Ultimaker: مقایسه پرینتر سه بعدی مِیکِربات و آلتیمیکر

دانستن تاریخ پیدایش دو برند چاپگر سه بعدی رومیزی بسیار مشهور که بصورت تجاری برای همگان عرضه شدند، جالب است. اگر ترجیح میدهید یک چاپگر سه بعدی با کیفیت خارجی را انتخاب و خرید کنید، خواندن این مقاله راهنمای خوبیست.

در ایران افراد آماتوری که تصمیم به خرید پرینتر سه بعدی برند خارجی میگیرند، دچار سردرگمی میشوند. آیا چینی های ارزان قیمت ولی بی کیفیت را بخرم یا یک مارک خوشنام ولی گران؟ کدام چاپگر سه بعدی در رنج قیمت قابل پرداختی من، بیشترین امکانات را دارد؟

در این مطلب، ما مارکهای ارزان و حال بهم زن چینی را کنار میگذاریم و بسراغ سرمنشاء سازندگان میرویم! بطور کلی دو برند در فناوری پرینت سه بعدی متریال پلاستیک در دنیا معروفتر و قدیمیتر از بقیه هستند: MakerBot و Ultimaker که البته هر دو در سال ۲۰۲۲ بعد یک دهه رقابت سنگین، در هم ادغام شدند! با توجه به اینکه محصولات محبوب این دو شرکت، همچنان قابل خریداری هستند و هدف از این ادغام، یکپارچه سازی فناوری و سرعت بخشیدن به نوآوری می باشد. میدانیم که در کشورهای صنعتی سازندگان خوشنام زیادی در حوزه ۳DPrinter وجود دارد، اما در بین اکثر خریداران این دو برند از همه مشهورتر هستند. در اینجا قصد داریم تاریخچه مختصری از این دو سازنده را مطرح کرده و سپس دو مدل دستگاه این شرکتها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

پس از یک دهه رقابت، دو کمپانی Ultimaker و MakerBot بر طبق لینکهای خبری زیر ادغام شدن را اعلام کردند:

هدف از ایجاد این شرکت خصوصی جدید، سرعت بخشیدن به نوآوری چاپ سه بعدی و تمرکز روی راه حل های چاپ رومیزی است (نوعی توافق برای یکپارچه سازی تجاری با هدف ارائه یک اکوسیستم جامع پرینت سه بعدی دسکتاپ).

 

BROOKLYN، نیویورک / UTRECHT، هلند، [۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲] — MakerBot و Ultimaker: دو برند پیشرو در چاپ۳بعدی دسکتاپ، تکمیل ادغام خود را تحت نام تجاری UltiMaker (نام قدیمی Ultimaker بوده است) اعلام کردند. این شرکت قصد دارد سخت‌افزار، نرم‌افزار و مواد پرینت۳بعدی با کاربری آسان و در دسترس را برای هر برنامه‌ای ارائه کند و صنعت را بسوی وضعیت تولید مسئولانه و پایدار در آینده سوق دهد.

UltiMaker با ترکیب پلتفرم محصولات هر دو شرکت زیر یک سقف، به ارائه طیف گسترده ای از راه حلها به مشتریان ادامه خواهد داد، با مارک های تثبیت شده ای مانند MakerBot METHOD®، MakerBot SKETCH®، و MakerBot Replicator® و MakerBot CloudPrint™. همچنین Ultimaker 2+ Connect، Ultimaker S3، Ultimaker S5 و Ultimaker S5 Pro Bundle بهبود یافته اند. علاوه بر این، جوامع اوپن سورس، Ultimaker Cura و MakerBot Thingiverse® بدون محدودیت همچنان توسط شرکت جدید مدیریت خواهند شد.

ادغام میکربات و آلتی میکر
عکسی از مدیرهای عامل MakerBot و Ultimaker که در پایان ادغام دست می دهند.

این نهاد تازه تأسیس برای تسریع رشد، هدایت نوآوری محصول جدید، تحقیق و توسعه بیشتر، و تقویت حضور خود در سراسر قاره آمریکا، EMEA و آسیا-اقیانوسیه از طریق گسترش بازار، سرمایه سرمایه گذاری خواهد کرد. Nadav Goshen بعنوان مدیر عامل شرکت جدید را بر عهده دارد، درحالیکه مدیر عامل سابق Ultimaker، یورگن فون هولن، تصمیم گرفته است پس از کمک به برنامه های یکپارچه سازی و انتقال برای شرکت جدید در ماه های آینده، کسب و کار را ترک کند.

Nadav Goshen، مدیرعامل UltiMaker : “در حالی که فصل بعدی را با هم به عنوان UltiMaker آغاز می کنیم، به توسعه نوآوری های چاپ سه بعدی برای پیشبرد در دسترس بودن راه حل های چاپ سه بعدی در دسترس و با استفاده آسان ادامه خواهیم داد.” با ترکیب تیم‌ها و تخصص فنی خود، می‌توانیم در جهت توسعه و ارائه مجموعه‌ای جامع از محصولات برای پشتیبانی از برنامه‌های حرفه‌ای، آموزشی و صنعتی سبک کار کنیم.»

*
Juergen von Hollen مدیر عامل سابق: «با تکمیل ادغام، اکنون می‌توانیم بر این دو کسب‌ و کار بیشتر تمرکز کنیم و با راه‌حل‌های پیشرو، ارزش قابل توجهی برای مشتریان ایجاد کنیم.» در چند ماه آینده، من مشتاقانه منتظرم کمک به تیم ها برای شروع و استفاده حداکثری از فرصت های جدید هستم.

محصول جدید UltiMaker
محصول مشترک makerbot و ultimaker بنام MakerBot Sketch Large

ادغام به UltiMaker اجازه می دهد تا در جهت یکپارچه سازی سازمانی و خطوط تولید کار کند. ترکیب سبد محصولات هر دو شرکت به UltiMaker این امکان را می دهد که طیف گسترده ای از محصولات را برای کاربردهای مختلف به مشتریان در سراسر جهان ارائه دهد. علاوه بر این، شرکت جدید قصد دارد تلاش های تحقیق و توسعه را برای توسعه محصولات جدید برای آموزش و مشتریان حرفه ای، با نوآوری های سخت افزاری و نرم افزاری جدید در افق نزدیک، تقویت کند. این شرکت جدید در دو شهر نیویورک و آمستردام هلند به فعالیت دفاتر مرکزی خود ادامه خواهد داد.

بنیانگذاران چاپگرهای سه بعدی Ultimaker و Makerbot

Ultimaker 3D Printer

با شرکت Ultimaker شروع میکنیم. این چاپگر سه بعدی از یک کمپانی هلندی نشات گرفته است. آنها از سال ۲۰۱۱ پرچمدار ابتکار و گسترش محصول در این حوزه بوده اند.

ultimaker

این شرکت گام های اولیه را با اسمبل پرینترهای سه بعدی RepRap برداشت. اما خیلی زود با یک جهش، محصول ابداعی خودشان «دستگاه برش لیزری پنل های چوب» (laser cut wood panel printer) را توسعه دادند. هدفشان جمع آوری سرمایه اولیه برای اهداف آینده شان بود. چون دستگاه برش لیزری چوب مهندسی آسانتر و هزینه تولید کمتری داشت.

کیت مونتاژ پرینتر سه بعدی آلتیمیکر

دانلود کیت قطعات و مستندات مونتاژ چاپگرهای سه بعدی Ultimaker

پرینتر سه بعدی ultimaker 2 یک دستگاه حرفه ای محسوب میشود؛ امکانات آن در نوع خود بی‌رقیب است؛ مثلاً دو فن هوشمند اکسترودر که موجب می‌شود لایه‌های فیلامنت در قسمتهای overhang یا bridging بدون مشکل روی هم قرار گیرند یا بستر گرم شونده دوبل که لایه ریزی بسیار باکیفیتی را فراهم میکند و از خطای wraping جلوگیری شده، همچنین امکان چاپ با قسمتهای بسیار آویزان نیز ممکن میشود.

نرم افزار پرینت سه بعدی Cura که در ایران و جهان محبوبترین اسلایسر اوپن سورس محسوب میشود، توسط کمپانی Ultimaker معرفی و بروزرسانی میشود.

آلتی میکر
بنیانگذاران کمپانی ultimaker

بنیانگذاران شرکت آلتی میکر Erik de Bruijn – jos burger – Martijn Elserman و Siert Wijnia هستند (از سال ۲۰۱۱).

****

MakerBot 3D Printer

بری پتیس

حالا به کمپانی قدرتمند MakerBot میرسیم، این شرکت نماد فناوری چاپگر سه بعدی رومیزی است و قدمت بیشتری نیز از رقیبش دارد.

بنیانگذاران کمپانی میکربات Bre Pettis – Adam Mayer – Zach Smith هستند (از سال ۲۰۰۹).

تیم MakerBot نیز مثل شرکت رقیبشان از پروژه RepRap الهام گرفتند.

نکته: طبق قوانین حق مالکیت کشور آمریکا، سال ۲۰۰۹ زمانی بود که انحصار اختراع فناوری پرینت سه بعدی ترموپلاستیک (FDM) که توسط “استیون اسکات کرامپ” در ۱۹۸۹ ثبت شده بود، منقضی میشد.

آن‌ها این چاپگر را با خلاقیت خود توسعه دادند و با تبلیغات جذاب و آگهی های هوشمندانه مخصوصاً در کانال یوتیوب و ایجاد سایت مدل سه بعدی رایگان Thingiverse، بخوبی در بین کاربران مطرح و محبوب شدند (از ابتکارات «بری پتیس» که به بازاریابی حرفه ای تسلط داشت).

 

میکربات
بنیانگذاران کمپانی MakerBot از چپ به راست: مایر – اسمیت – پتیس

اغلب استراتژی تبلیغات و بازاریابی این شرکت به خاطر نبوغ pettis است (او استعداد عجیبی در فروش و بازاریابی دارد؛ فردی دارای صراحت کلام و جسور در ایده پردازی تجاری). مسلما کمپانی میکربات در بازاریابی و تبلیغات، بسیار حرفه‌ای تر از شرکت ultimaker عمل کرده است. زمانی تمرکز اصلی pettis، آوردن ماشینهایش به کلاسهای درس و پدیدار کردن این تکنولوژی برای جوانان به عنوان راهی برای تولید نسل جدیدی از دانشمندان و سازندگان مبتکر بود. تبلیغ محصولات میکربات که توسط پتیس در یوتیوب منتشر شده است شما را یاد استیو جابز شرکت اپل می اندازد!

در سال ۲۰۱۳ این کمپانی به شرکت Stratasys با قیمت حدودی ۴۰۳ میلیون دلار پیوست. جالب است بدانید که بنیانگذار شرکت strata بنام “استیون اسکات کرامپ” مخترع رسمی فناوری پرینت سه بعدی ترموپلاستیک محسوب میشود. مدتی بعد از ادغام، ماجرای اکسترودرهای هوشمند جدید میکربات که باگهای عجیبی داشت درگیریهای حقوقی زیادی ایجاد کرد. هم اکنون پرینترهای سه بعدی Makerbot توسط زیرساختهای بزرگ کمپانی چینی-آمریکایی Jabil ساخته میشود. این امر میتواند مزیت باشد و از کیفیت بالای قطعات و اسمبل صنعتی میکربات مطمئن باشید. اتفاق مشابه برای کمپانی اپل نیز رقم خورد و یک زیر مجموعه بزرگ آمریکایی مستقر در چین تامین کننده قطعات و اسمبل آن گشت.

یکی از مزیتهای پرینتر سه بعدی makerBot Replicator 2X، نازل اکسترودر دوتایی هوشمند است که امکان پرینت همزمان دو فیلامنت را فراهم میکند. بنابراین به راحتی امکان مدلسازی هیبرید با دو رنگ فراهم است.

نکته:‌ چون میکربات فیلامنت اختصاصی خود را نیز عرضه میکند، برخی کاربران در ایران اعتقاد دارند استفاده از فیلامنتهای متفرقه کم کیفیت تر، چاپ دچار خطاهای بیشتری شده و در نهایت سبب آسیب تدریجی به اکسترودر دستگاه میگردد و مجبور به تعویض نازل makerBot خواهید شد. اگرچه خرید فیلامنت این کمپانی در ایران هزینه زیادی دارد ولی کیفیت آن بسیار بالاست.

نکته ۱: موردی مهم را فراموش نکنید، هر دو پرینتر میکربات و آلتی میکر، پلفترم خاص خود را دارند: استاندارد فیلامنت آلتی میکر قطر ۲٫۸۵ میلیمتر است و میکربات ۱٫۷۵ میلیمتر. طبق نظر اکثر افراد حرفه ای، استاندارد ۱٫۷۵ سازگاری، راحتی و تنوع متریال بهتری فراهم میکند. هر دو برند با فیلامنتهای برند خود سازگاری بهتری دارند و با استفاده از فیلامنتهای متفرقه، پس از مدتی ممکن است دستگاه دچار دردسر گرفتگی نازل شود.

نکته ۲:‌ فراموش نکنید که هر دو این برندها در ایران هیچگونه گارانتی نداشته و هزینه تعمیر بالا و زمانبر خواهد بود (گاهی باید به کشور سازنده رفته و دوباره ترخیص شود)؛ پرینترهای میکربات نیز به جهت آمریکایی بودن، امکان وارد کردن از گمرک را نداشته و اغلب دست دوم به مشتری داده میشود.

مقایسه پرینترهای سه بعدی MakerBot و UltiMaker

از بین محصولات دو شرکت دو مدل با توجه به محبوبیت انتخاب شدند: میکربات رپلیکیتور دو نازل و آلتی میکر ورژن ۲ تک نازل

نکته: اسامی مدلهای میکربات را با یکدیگر اشتباه نگیرید: Replicator – Replicator 2 – Replicator2X هر کدام سه مدل متفاوت از MakerBot هستند.

دقت کنید که بر اساس سلیقه و بودجه خودتان و نوع کارایی، انتخابهای متفاوت زیادی خواهید داشت. در جدول زیر امکانات دستگاههای این دو مدل مقایسه شده اند. باید یادآور شویم که هر دو شرکت، از نمایشگر LED برای ناوبری فایل سه بعدی با SD CARD پشتیبانی میکنند.

بررسی چاپگرهای سه بعدی Makerbot Replicator 2x و Ultimaker 2

 

3d print

نکته: سیستم درایور اکسترودر آلتی میکر بصورت Drive Bowden (دو تکه ای) بوده در حالیکه برای میکربات به حالت  Direct Drive  (یک تکه) میباشد. | اطلاعات بیشتر درباره تفاوت درایور اکسترودر |

مزایا و معایب پرینتر سه بعدی ultmaker 2

  • دقت بالا،‌ سطح صیقلی در اغلب چاپها

  • امکان چاپ با متریالهای گوناگون فیلامنت

  • صفحه چاپ مکعبی برای پرینتهای بزرگ

  • به خوبی از عهده overhang و bridging بیش از حد مدلها بر می آید.

  • فقط با کارت حافظه SD پرینت انجام میشود.

  • تک نازل

مزایا و معایب چاپگر سه بعدی MakerBor Replicator 2X

  • دو اکسترودر برای پرینت دو رنگ مدل

  • نمایشگر باکیفیت تر و کنترل آسانتر چاپ

  • دوربین
  • اتصال از راه دور
  • مدیریت پرینتر از موبایل
  • قابلیت خواندن فایل از کارت حافظه SD یا USB

  • صفحه چاپ مستطیلی بزرگ برای پرینت اشیای طویل

  • با فیلامنت ABS امکان چاپ دارد.

  • دقت لایه ۱۰۰ میکرون

  • در مقایسه با Ultimaker، گاهی نشانه‌های پرینت بیشتری روی مدل باقی میماند.

  •  محفظه محصور چاپ

با توجه به موارد بالا متوجه می‌شوید که صفحه پرینت و رزولوشن بالای آلتی میکر آنرا برای ساخت اشیای کوچک با دقت بالا در پلتفرم FDM ایده‌آل میکند. در نقطه مقابل، رزولوشن میکربات برای نمونه سازی قطعات بزرگ‌تر و صنعتی که توسط افراد آماتور یا حرفه‌ای طراحی می‌شود، با سرعت مناسب فراهم شده است (توجه کنید که دقت چاپ میکربات برای اغلب موارد قابل قبول است).

تفاوت دیگر در فضای مورد استفاده این ماشینهاست. میکربات رپلیکیتور بزرگ‌تر، حس بهتری در مکانهای صنعتی و کلاس درس برای کارکرد و استفاده عمومی را فراهم میکند. در مقابل آلتی میکر با تنوع متریال و فرم ساخت کوچکش ابزاری کاملاً شخصی است؛ بنابراین برای میزهای سایز متوسط و فضای اداری کوچک مناسبتر به نظر میرسد.

متریالهای مورد استفاده این دو چاپگر هم خود تمایز بزرگ دیگری را رقم میزند. برای میکربات رپلیکیتور همه چیز به سادگی تمام میشود: فقط یک نوع فیلامنت استفاده میکند، پس تنها فایل را عوض کنید و به کارهای دیگرتان بپردازید (البته یک سرک کشیدن برای اطمینان از عدم خطا بد نیست!). اما قضیه برای «آلتی میکر» فرق میکند: تنظیمات دمای نازل و بستر ساخت برای هر مدل و متریال فیلامنت … باید دقیق تنظیم شود.

makerbot
اکسترودر هوشمند پرینتر سه بعدی makerbot

 

نازل پرینتر
فن دوتایی چاپگر سه بعدی ultimaker

بهترین پرینتر سه بعدی  خارجی را با توجه به احتیاجات خود پیدا کنید

برخی از عاشقان چاپگر سه بعدی علاقه دارند تا ایده‌های خود را با انواع متفاوتی از فیلامنت امتحان کنند. افراد دیگری نیز با توجه به شغل و یا ابتکار خود نیاز به یک پرینتر با سرعت، دقت،‌ سهولت مناسب دارند تا کارشان راه بیفتد. پس مطرح کردن یک گزینه برای تمامی سلیقه ها غیرممکن است. اگر هدف و الویتهای خود را تعیین نکرده باشید و هر کدام از این دو مدل پرینتر را بخرید، احتمال دارد بعداً به مشکل بر بخورید. پیشنهاد میکنیم که با توجه به متریال و ابعاد کارتان، پلتفرم مناسب را انتخاب کنید.

پکیج امکانات چاپگر سه بعدی Ultimaker 2

  • Power supply: EU, UK, US, AU Adapter

  • آپدیت نرم افزاری از طریق USB

  • دفترچه راهنمای تمام رنگی چاپی و راهنمای آنلاین در سایت

  • کارت حافظه SD برای پرینت فایل (ظرفیت ذکر نشده است).

  • بسته چسب ماتیکی برای افزایش چسبندگی بستر چاپ

  • بسته روغنکاری محورها

  • آچار شش ضلعی اختصاصی برای تغییرات قطعات

  • انواع متفاوت متریال فیلامنت

  • نرم افزار پیشرفته و اوپن سورس Cura

پکیج امکانات پرینتر سه بعدی MakerBot Replicator2X

  • بستر ساخت آلمینیومی

  • دفترچه راهنما

  • تنظیمات ساده و چاپ سریع

  • شاسی آلمینیوم

  • نگهدارنده رول فیلامنت در قسمت پشتی که حرکت روان رشته فیلامنت را تضمین میکند.

  • محافظ پلاستیکی رشته فیلامنت برای عدم گره خوردن

  • Power supply

  • کارت حافظه SD با ظرفیت ۲ گیگابایت

  • USB برای اجرای فایل پرینت و همچنین آپدیتهای نرم افزاری

  • فیلامنت ABS

  • پوشش شفاف گنبدی بخش بالایی برای ایجاد محیط محصور و عدم برخورد قطعات متحرک نازل با اشیای محیط پیرامون

  • نرم افزار اختصاصی میکربات که تنها با دستگاههای میکربات سازگار بوده و پلتفرم بسته تجاری دارد
  • پشتیبانی از وبسایت محبوب Thingiverse با هزاران مدل سه بعدی رایگان آماده دانلود

نتیجه گیری:

هر دو شرکت، محصولات قابل قبولی ارائه کرده اند و نمیتوان یکی را بر دیگری ارجح دانست. تنها سلیقه و تمایل شماست که انتخاب را نهایی می کند. مدلهای هر دو شرکت هر ساله در نسل جدید و بهبود یافته تری عرضه میشود (Generation). با توجه به یکپارچه سازی فناوری این دو کمپانی از سال ۲۰۲۲ و عرضه محصول مشترک تجاری، آینده هیجان انگیزی برای کاربران خانگی پرینتر سه بعدی پیش بینی می شود؛ حیف که کاربر ایرانی از این لذت محروم است زیرا توان خرید یک محصول ۳۰۰۰ دلاری را ندارد! 

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. لطفا مطالب تکمیلی و نظرات خود را در بخش کامنتیگ مطرح کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «ادغام دو کمپانی Makerbot و Ultimaker: مقایسه پرینتر سه بعدی مِیکِربات و آلتیمیکر»

  1. chibekhoonam

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین