» 3DPE » نکاتی درباره تفاوت رزولوشن پرینتر سه بعدی رزینی SLA و ترموپلاستیک FDM
یادگیری پرینتر سه بعدی

نکاتی درباره تفاوت رزولوشن پرینتر سه بعدی رزینی SLA و ترموپلاستیک FDM

کسانی که نیاز به خرید چاپگر سه بعدی برای پیشبرد اهداف کاری خود پیدا میکنند ممکن است با ویژگیها و اصطلاحات این حوزه آشنایی  نداشته و هنگام مقایسه کمیتهایی مثل ابعاد چاپ و دقت چاپ محورهای سه گانه، دچار سردرگمی شوند. این مقاله به بررسی یک عامل بسیار تاثیرگذار در کیفیت پرینتر سه بعدی می پردازد: رزولوشن پرینت سه بعدی. مسلما دقت چاپ نشاندهنده کیفیت سطح قطعه است. توجه کنید که در 3DPrint، مبحث رزولوشن هر سه بعد مختصاتی X Y Z را در بر میگیرد. پیشنهاد میکنیم مطالب تکمیلی «ارتفاع لایه‌گذاری یا رزولوشن پرینت سه بعدی چیست» و «آموزش چاپ سه بعدی رزینی» را نیز مطالعه کنید.

  • رزولوشن افقی پرینتر سه بعدی یا رزولوشن محور X Y:

ظریفترین حرکتهایی که یک اکسترودر پرینتر سه بعدی انجام میدهد، روی این دو محور میباشد. پس هر چه عدد ذکر شده برای این محورها کمتر باشد به معنی دقت بالاتر و توانایی جزییات چاپ بیشتر است.

  • رزولوشن عمودی پرینتر سه بعدی یا ضخامت لایه (layer thickness or layer height):

این کمیت به معنی حداقل ضخامت لایه ای که چاپگر سه بعدی در یک گام میسازد، است. هر چه ضخامت لایه (layer thickness) کوچکتر باشد،‌ سطح پرینت ظریفتری خواهید داشت. فراموش نکنید که سطح صیقلی تر پرینت به معنای زمان طولانی تر چاپ خواهد بود، چون پرینتر سه بعدی مجبور است لایه های ظریف بیشتری بسازد.

به طور معمول پلتفرم پرینتر سه بعدی با تکنولوژی Fused Deposition Modeling: FDM (متریال فیلامنت) دارای layer thickness یا ضخامت لایه ۰٫۲ یا ۰٫۳ میلیمتر میباشند. البته یکی از برندهای برتر پرینتر FDM در جهان یعنی کمپانی Ultimaker ادعا میکند که مدل Ultimaker 2 Extended توانایی دستیابی به رزولوشن عمودی ۰٫۰۲ میلیمتر را داراست.

پلتفرمهای دیگر چاپگر سه بعدی یعنی با تکنولوژی Stereolithography: SLA در حالت معمول، ظرافت لایه گذاری ۰٫۰۲۵ میلیمتر را محیا کرده اند.

 

  • کیفیت پرینت سه بعدی بستگی مستقیمی به متد چاپ دارد:

عکسهای زیر را مقایسه کنید، یک قطعه نسبتا سخت که سمت چپ با پرینتر سه بعدی SLA و عکس سمت راست  با پرینتر سه بعدی FDM زده شده است (با layer thickness در هر دو قطعه برابر ۰٫۱ میلیمتر). کیفیت هر دو قطعه در پلتفرم خود قابل قبول می باشد. توجه کنید بهترین حالت مقایسه، چاپ دو قطعه در تکنولوژی یکسان است نه دو فناوری متفاوت (ما صرفا برای توضیح بیشتر این دو فناوری، آنها را کنار هم مثال زدیم). عاقلانه نیست که پرینتر سه بعدی SLA با FDM مقایسه شود یا بالعکس، چون متریال و فرآیند چاپ این دو فناوری کاملا متفاوت است و روی کیفیت پرینت، تاثیر ذاتی خودش را میگذارد.

آموزش پرینتر سه بعدی

 

راهنمای پرینتر سه بعدی

  • رزولوشن در پرینترهای سه بعدی FDM:

دقت چاپ در این پلتفرم چاپ، بستگی به سایز نازل و ظرافت حرکتی اکسترودر در محورهای X و Y دارد. البته زیبایی و صافی مدلهای سه بعدی چاپ شده با فناوری FDM به عوامل دیگری هم مرتبط است: به جهت ذوب متریال پلاستیک (فیلامنت) و لایه گذاری میکرونی، اتصال رشته ها در این فناوری کمتر از SLA بوده و فشار لایه بالایی روی بخش پایینی گاهی اوقات باعث خطاهای متعددی میگردد (فقط در صورتی که تنظیمات چاپ را به درستی اعمال نکنید وگرنه در حالت عادی پرینت به خوبی انجام میشود).

بیشتر بخوانید : خطای پرینتر سه بعدی

نکته مهم: قطر متریال فیلامنت (۱٫۷۵ یا ۳ میلیمتر) تاثیری روی رزولوشنهای محور X و Y ندارد و مهم قطر نازل میباشد. فرضا پرینترهای سه بعدی ultimaker قطر نازل ۰٫۸ را هم پشتیبانی میکند.

  • رزولوشن در پرینترهای سه بعدی SLA:

این فناوری دقت چاپ بالاتری را ارائه میکند ولی محدودیت های خاص خود را دارد: ابعاد چاپ قطعات کوچک است و کاربرد اصلی در جواهرسازی یا قطعات صنعتی کوچک نیازمند دقت بسیار بالاست. در این فناوری، رزولوشن چاپ بستگی به قطر پرتوی نوری تابنده لیزر یا پرژکتور (optical spot size) دارد: مثلا پرینترهای سه بعدی نوری کمپانی FormLab (ساخت آمریکا) با سایزهای تابش ۱۴۰ میکرونی (۰٫۱۴mm)  یا ۱۵۵ میکرون عرضه میشوند.

در این پلتفرم ساخت از‌ متریال رزین (مایع فتوپلیمر حساس به نور) استفاده میشود، نور روی محلول رزین تابیده و سخت شده و به سرعت، مدل نهایی شکل میگیرد. در این فناوری فشار لایه ها را نداریم، بنابراین سطحی بسیار ظریف و صاف حاصل میشود (البته محدودیت ابعاد چاپ و قیمت بالای متریال را در نظر نمی گیریم).

نکته: با مقایسه فناوری SLA و FDM با یکدیگر، در می بابید که حتی اگر تنظیمات دقت چاپ عمودی در پرینتر سه بعدی SLA همانند FDM تنظیم شود باز هم نسبت به FDM، جزییات و ظرافت بیشتری را روی مدل ایجاد میکنند.

نتیجه گیری:

هنگام خرید پرینتر سه بعدی، اول به ابعاد چاپ و سپس به رزولوشن چاپ مورد نیاز خود فکر کنید. اگر قطعات صنعتی کوچک (نه خیلی ریز) تا بزرگ دارید، تنها گزینه مناسب، پرینترهای سه بعدی FDM میباشد. مزیتهای آن: ارزان بودن متریال (فیلامنت)، ابعاد متنوع چاپ و رزولوشن مناسب و استحکام و دوام قطعه چاپ شده است ولی اگر قطعات شما کوچک و بسیار ظریف هستند باید هزینه بیشتری کنید و یکی از انواع چاپگر سه بعدی با متریال رزین (SLA – DLP – LCD) را تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین