» 3DPE » خطای شکاف پرینت سه بعدی بین دیواره داخلی و خارجی
خطای شکاف پرینت

خطای شکاف پرینت سه بعدی بین دیواره داخلی و خارجی

پس از پایان کار پرینتر سه بعدی وقتی به سطح بالا و پایین قطعه چاپ شده نگاه میکنید، جداشدگی آشکار بین بافت داخلی و خارجی پرینت مشاهده میشود.

شکاف بین سطح بالایی و بافت فضای پیرامونی، مشکل عمده پرینت سه بعدی است. البته این مشکل در نسلهای قدیمیتر پرینتر سه بعدی عمومی بود و امروزه با توسعه تکنولوژی چاپگرهای سه بعدی کمتر پیش می آید. همچنین با بهبود کیفیت فیلامنت خطای ترک و شکاف پرینت سه بعدی بهبود یافته است. با این حال این مشکل هنوز وجود دارد و آزاردهنده است.

مهمترین عاملی که باعث شکاف بین لایه داخلی و خارجی پرینت سه بعدی میشود، عدم تعیین مقدار روی هم قرارگرفتن صحیح بافت داخلی (infill overlap) است. فرضا اگر بر اثر اشتباه این عدد روی صفر باشد، نرم افزار slice به پرینتر سه بعدی دستور میدهد که دو لایه چاپ با یکدیگر تماس نداشته باشند!

علت دیگر نیز ترتیب چاپ لایه هاست. اگر در نرم افزار پرینتر سه بعدی طوری تنظیم شود که ابتدا لایه پیرامونی با رزولوشن بالا چاپ شود؛ روی هم قرارگیری لایه داخلی مشکل پیدا کرده و شکاف ایجاد میگردد.

اکنون تمامی موارد ایجاد کننده خطای شکاف لایه داخلی و خارجی پرینت سه بعدی بررسی میشود:

  • ضریب روی هم قرارگیری لایه داخلی (infill overlap): 

مهمترین علت شکاف تنظیم نامناسب مقدار لایه گذاری داخلی است. اگر نرم افزار slicer قابلیت تنظیم آپشن infill overlap را فراهم کرده است حتما مقدار آنرا با توجه به مدل سه بعدی افزایش دهید:

در نرم افزار Cura به صورت پیش فرض عدد تراکم داخلی روی ۱۵ درصد تنظیم شده است که بهتر است به ۳۰ درصد افزایش یابد.

در نرم افزار Simpilify3D باید به بخشEdit Process Settings > Infill > Outline Overlap رفته و مقدار آنرا افزایش دهید. این گزینه مستقیما با عرض اکسترودر رابطه دارد، پس درصدی که انتخاب میکنید به عنوان درصد اندازه اکسترودر در نرم افزار خواهد بود. بهتر است مقدار آن کمتر از ۵۰% باشد در غیر این صورت شما اثرات مخرب شکاف در لایه پیرامونی پرینت سه بعدی را مشاهده خواهید کرد.

  • تقدم چاپ لایه ها پرینت سه بعدی:

بهتر است اول لایه های داخلی توسط پرینتر سه بعدی چاپ شود و سپس بخش پیرامونی مدل ساخته شود. اگر یک مدل با دیواره پیرامونی نازکی دارید ممکن است بافت داخلی با ظاهری نامطلوب قابل مشاهده باشد. اگر چنین اتفاقی افتاد بهتر است ترتیب چاپ بخش بیرونی و لایه متراکم داخلی را تعویض کنید؛ فرضا در نرم افزار Cura در قسمت تنظیمات بررسی کنید که چک باکس Infill prints after perimeters فعال نباشد.

  • افزایش دمای اکسترودر: با توجه به پیشرفتها و تنوعی که متریال های جدید فیلامنت پیدا کرده اند، هر کدام شرایط دمایی متفاوتی خواهند داشت. بهتر است با چند بار چاپ آزمایشی دمای نازل را ۵-۱۰ درجه سانتیگراد افزایش دهید تا دمای بهینه را بدست آورید.
  • کاهش سرعت پرینتر سه بعدی:

شما هم از آن دسته از افرادی هستید که عجله عجیبی برای اتمام کار چاپگر سه بعدی دارند؟! اما پرینت با سرعت بالا در صورتی که چاپگر سه بعدی صحیح کالیبره نشده باشد، انواع مشکلات را برایتان به ارمغان می آورد. بهتر است سرعت پرینتر سه بعدی کاهش یابد تا مشکل شکاف لایه داخلی و خارجی پیش نیاید.

رفرنس مشکلات پرینت سه بعدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین