» 3DPE » از مجسمه آزادی کوروش، نماد ایرانیان لس آنجلس رونمایی شد
مجسمه آزادی کوروش لس آنجلس

از مجسمه آزادی کوروش، نماد ایرانیان لس آنجلس رونمایی شد

به همت ایرانیان مقیم لس آنجلس آمریکا و «بنیاد فرهنگ» همزمان با سالروز استقلال آمریکا (۴ جولای) از تندیس آزادی (Statue of Liberty) که برگرفته از منشور حقوق بشر کوروش کبیر است، رونمایی میشود. در این مراسم باشکوه دو خواننده مطرح ایرانی یعنی «ابی» اسطوره موسیقی ایران و «آرش» ستاره نسل جوان نیز حضور خواهند داشت و در انتها آتش بازی بسیار دیدنی نیز انجام خواهد شد.

در ساخت مجسمه آزادی بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان مشارکت داشته اند و قرار است در بلوار سانتامونیکا (Santa Monica Blvd) که یکی از بلوارهای بسیار مجلل و پرترافیک جهان بوده و در قلب لس آنجلس واقع است، نصب گردد.

خوانندگان لس آنجلسی
مراسم رونمایی با خوانندگی ستارگان موسیقی ایران: ابی و آرش انجام میشود

در بخشی از روند ساخت قطعات «مجسمه آزادی» از چاپگرهای سه بعدی پیشرفته ای استفاده شده است.

طرح معماری مجسمه آزادی لس آنجلس، بیانگر آزادی مدنی، بشردوستی و احترام به تنوع فرهنگی است و ذاتا از استوانه حقوق بشر کوروش الهام گرفته شده است. این تندیس زیبا با ابتکار «بنیاد فرهنگ» (Farhang Foundation) که سازمانی فرهنگی مدنی غیر دولتی میباشد، انجام گرفته است.

تندیس آزادی کورش
فیروز نادری مهندس ارشد ناسا از شخصیتهای برجسته تحسین کننده مجسمه آزادی کوروش

بنیاد فرهنگ مدیریت مجوزهای دولتی و سرمایه لازم برای ساخت را به خوبی انجام داده، به طوری که بیش از یک میلیون نفر و سیصد هنرمند در ساخت مشارکت داشته اند. بنابراین این میزان مشارکت مردمی در خلق نمادی فرهنگی در تاریخ کشور آمریکا بی سابقه است.

مجسمه آزادی کوروش
سِسیل بالموند طراح معمار مجسمه آزادی کوروش

طراحی مجسمه آزادی کوروش در ساحل غرب آمریکا

طراحی مجسمه آزادی توسط معمار و هنرمند مشهور «Cecil Balmond» انجام گردیده است. این معمار در طراحی مجسمه آزادی شهر لس آنجلس، مضمون استوانه حقوق بشر کوروش (۲۵۰۰ سال پیش) را به زیبایی به تصویر کشیده است. استوانه کوروش کبیر اولین سند حقوق بشر در جهان است.

مجسمه آزادی در مقیاس بزرگ و در «مفهوم مدرن حقوق بشر کوروش» از مجموعه استوانه های فولادی ضد زنگ ۱۰۰ درصد خالص (به صورت نامتقارن) در نمای خارجی به کار رفته است، استوانه های داخلی از طلای بسیار گرانقیمتی ساخته شده است؛ بنابراین نمای بیرونی استوانه نقره و درونش طلاایست.

پرینتر سه بعدی
بخشی از قطعات تندیس که با پرینتر سه بعدی و برش دهنده فلز انجام گرفته است

هدف از این کار علاوه بر ارزشمند کردن عیار تندیس، واکنش متقابل دو فلز با یکدیگر برای تبادل استحکام میباشد. دو حلقه بزرگ زیرین نیز از درون به یکدیگر متصل هستند تا ساختاری مقاوم و عظیم را تشکیل دهند. فرم دو حلقه کاملا جامد نبوده و گویی حرکت خطوط نوشتاری را نمایش میدهند.

برای ساخت بخشی از قطعات «تندیس آزادی ساحل غربی آمریکا» از پرینترهای سه بعدی فلز و سرامیک پیشرفته ای برای فرآیند قالبگیری و ذوب فلز استفاده شده است.

به علت قرارگیری این تندیس در یکی از شلوغترین چهارراه های جهان، معمار این طرح قصد داشت کل اثر در سرعت ترافیک دیده شود و تصوری از جنبش در تمام جهات مجسمه نمایان باشد؛ کاملا بیکران و وابسته به نیروی محرک طبیعت و استعاره ای معاصر از پیام جهانی استوانه حقوق بشر کوروش که زمان و فضا را درنوردیده است!

در طول روز این مجسمه بزرگ با نور خورشید به طرز زیبایی میدرخشد و در شب استوانه های طلایی داخلی بوسیله دیودهای نورانی، تلالوی اشراق گونه خواهد داشت. مسلما تجربه هر بازدیدکننده از این اعجاب معماری، یگانه خواهد بود و نظر هر بیننده، چه پیاده و چه با وسیله نقلیه را به خود جلب می کند.

مجسمه آزادی کوروش
محل نصب مجسمه آزادی در بلوار سانتامونیکا لس آنجلس

 

حقایقی جالب درباره «مجسمه آزادی» ایرانیان مقیم لس آنجلس آمریکا:

  • متریال فولاد ضد زنگ و طلا عیار بالا
  • تکنولوژی پرینتر سه بعدی فلز، برش فلز (Water Jet Cut)، پوشش پیشرفته صنعتی (Powder Coated)
  • وزن ۹۲۵۳ کیلوگرم
  • ابعاد ۴٫۶ – ۶٫۱ – ۲٫۷۵ متر
  • الهام گرفته شده از مفهوم جهانی حقوق بشر کوروش کبیر از ۲۵۰۰ سال قبل (۵۳۸ سال قبل از میلاد مسیح) و سمبلهای خط میخی اکدی و نمادهای باستانی ریاضی
  • مجموعه لوله های نامتقارن نقره ای بیرونی و طلایی داخلی. استوانه فولادی خارجی برای محافظت از استوانه های طلایی درونی میباشد.
  • مشارکت مردمی در ساخت مجسمه آزادی لس آنجلس در تاریخ آمریکا بی سابقه است: یک میلیون نفر از ۵۰ کشور جهان و سیصد نفر هنرمند و معمار نیز در فراخوان مسابقه طراحی شرکت داشته اند که در آخر «سِسیل بالموند» برنده طراحی تندیس گردید. بدین ترتیب این میزان حمایت فرهنگی ۱۰ برابر بیشتر از مشارکت فرانسویان در سال ۱۸۸۶ برای مجسمه آزادی (Statue of Liberty) نیویورک آمریکاست.
  • تندیس آزادی ایرانیان در قلب لس آنجلس و در یکی از مجللترین و شلوغترین بلوارهای جهان نصب میشود: بلوار سانتامونیکا؛ با گذر روزانه بیش از ۱۰۰۰۰۰ خودرو و مسیر عبوری به شهر گرانقیمت بورلی هیلز (Beverly Hills) در حومه غربی لس آنجلس کالیفرنیا.
  • زمان ساخت از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به طول انجامیده است و با حمایت موسسه مردمی بنیاد فرهنگ (Farhang Foundation) صورت گرفته است.
  • بر طبق قوانین ایالتی آمریکا برگزاری چنین مراسم پرجمعیتی در جوار بلوار سانتامونیکا ممکن نبود ولی به خاطر عظمت این کار فرهنگی و مشارکت بالای افراد، استثنا مجوزهای قانونی صادر شد تا اجرای مراسم باشکوه گردهمایی،‌ خوانندگی و آتش بازی در این بلوار بسیار شلوغ محیا گردد.

منبع: freedomsculpture.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین