» 3DPE » فناوری پرینت سه بعدی لیزر – پلیمر یا Laser Sintering : SLS چیست؟
پرینت سه بعدی sls همجوشی انتخابی لیزر پودر پلیمر چیست

فناوری پرینت سه بعدی لیزر – پلیمر یا Laser Sintering : SLS چیست؟

چاپ سه بعدی SLS (پخت انتخابی لیزر Selective Laser Sintering) به دلیل توانایی در ایجاد قطعات حوزه مهندسی پلیمر با خواص مکانیکی عالی و وضوح خوب ارزشمند بوده و آنقدر جذاب است که مهندسان و طراحان صنعتی برای تولید نمونه‌های اولیه کاربردی یا برخی قطعات نهایی خاص به آن روی آورده‌اند.

همجوشی لیزر انتخابی، فناوری پرینت پودر پلیمری پیشرو برای پروتوتایپ صنعتی، ساخت جیگ، وسایل بادوام، اجزای سبک وزن و قطعات یدکی است، اما این تکنولوژی جذاب چگونه کار می کند و کدام شرکتها، چاپگرهای سه بعدی SLS را به بازار عرضه کرده‌اند؟

با در نظر گرفتن اختلال در زنجیره تامین امروزی و افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل، تکنیک SLS جایگزینی است که به کسب و کارها امکان می دهد پروتوتایپ صنعتی، قطعات یدکی و حتی تولید محدود را درون سازمانی کنند.

یک وسیله جالبی که اخیرا با SLS ساخته و بسیار خبرساز شد، پروتوتایپ توپ بسکتبال Wilson Sporting Goods بود که در مسابقه اسلم دانک NBA در سال 2023 به نمایش درآمد. ماکت این توپ با نمایش توانایی جذاب فناوری SLS در چاپ قطعات بصورت یک تکه با هندسه مشبک توخالی و با ماده انعطاف پذیر، ممکن است در آینده به قفسه‌های فروشگاه های ورزشی راه پیدا کند.

 

صنایعی که اعتبار خاصی به SLS داده اند عبارتند از:

  • خودروسازی (قطعات لولا، جگ و وسایل ترکیبی، ماشین‌های نمونه اولیه، قطعات ماشین مسابقه)
  • سخت افزار هوافضا (نمونه های اولیه، ابزار، کانالهای هوا)
  • پزشکی و مراقبتهای بهداشتی (پروتز، بریس)
  • لوازم الکترونیکی مصرفی (اتصالات، بسته بندی، قطعات خانگی، پروتوتایپ)
  • نظامی (قطعات تعویضی، دستگیره، بست، پروتوتایپ)
  • صنایع سنگین (الگوهای ریخته گری شن و ماسه، ابزارآلات)

چاپ سه بعدی SLS امروزه بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر استحکام و دقت با محصولات قالب‌گیری تزریقی رقابت میکند چون تولید آن در مقادیر کم، بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر است. در مقایسه با قالب‌گیری تزریقی، پرینت لیزر پلیمری می‌تواند قطعاتی را ایجاد کند که تزریق پلاستیک قادر به انجام آن نیست، مانند لوازمی که دارای کانال‌های داخلی، ساختارهای شبکه‌ای و سایر ویژگی‌های هندسی پیچیده هستند.

سمپل پرینت3بعدی پلیمری sls
سمپلهای چاپ نایلون با فناوری SLS شرکت Sinterit – تمامی این قطعات در همین حالت آماده استفاده (یکپارچه) و بدون نیاز به مونتاژ پرینت شده‌اند که نشاندهنده قدرت فناوری SLS است.

کاربردهای پرینت سه بعدی بستر پودر پلیمر لیزری SLS:

  • مدلهای مفهومی اثبات عملکردی
  • مدل‌های ارزیابی طراحی (فرم و تناسب)
  • تایید طراحی مهندسی
  • عملکرد و تست محصول
  • مدلهای تست تونل باد
  • ابزار و الگوها
  • جیگ، وسایل و ابزار
  • اجزای استفاده نهایی کوتاه مدت
  • قطعات پلاستیکی پیچیده
  • تمرینات تثبیت بخش
راهنمای جامع پرینت سه بعدی sls
یک نمونه پرینت SLS ساخته شده با دستگاه Fuse 1 شرکت Formlabs متریال نایلون PA11

 SLS همچنین درجه بالایی از قابلیت پیش‌بینی در خواص مواد و مکانیک را ارائه می‌کند، بنابراین در صنایع هوافضا، پزشکی و صنایع تحت نظارت محبوبیت دارد. علاوه بر این، چاپ SLS عمدتاً بدون ساختار پشتیبانی است که توانایی شما را برای طراحی و تولید هندسه‌های بسیار پیچیده افزایش می‌دهد و زمان پس از پردازش را کاهش می‌دهد.

برای درک بهتر این فناوری، بخش «چاپگر SLS چگونه کار می‌کند» را مرور کنید و اگر می‌خواهید درباره هزینه چاپگر SLS، ویژگیهای محصولات هر سازنده و رنج قیمت جهانی بدانید، بخش بهترین چاپگرهای موجود در بازار دنیا را بررسی نمایید. ما در این لیست بیش از دوازده مورد از بهترین ماشین‌های SLS با قیمت‌های 6000 تا 650000 دلار را شرح داده‌ایم.

تاریخ اختراع فناوری پرینت سه بعدی SLS (لیزر پودر پلیمر):

تکنیک laser sintering از سال ۱۹۸۰ توسط دانشگاه ایالت تگزاس (شهر آستین) که تحت نظارت آژانس دفاعی DARPA توسعه یافت. مهندس مکانیک ارشد تحقیق،‌ پروفسور Joe Beaman با همکاری دانشجوی نخبه‌اش بنام Carl Deckard و پروفسور Dave Bourell که در زمینه تکنولوژی لیزر و مهندسی مواد پیشتاز بود، تکمیل گردید (با ساخت دو دستگاه آزمایشی Betsy و Bambi که اولین قطعه بلوک پودر پلیمری شامل یک مکعب کوچک پرینت شد). کمک مالی بنیاد ملی علوم تحقیقات دکارد را تسریع کرد. در نهایت دانشگاه آستین “UT-Austin” با اعطای مجوز به این فناوری در سال 1988 موافقت کرد که اولین‌بار در نوع خود برای این موسسه بود و امکان تجاری‌سازی سیستم SLS را فراهم کرد. Deckard و Beaman در سال ۱۹۸۹ اولین استارتاپ بزرگ حوزه پرینتر سه بعدی را با نام کمپانی Desk Top Manufacturing یاDTM معرفی کردند.  اولین مدل تجاری پرینتر لیزر زینتر بنام SinterStation 2000 توسط کمپانی DTM در سال ۱۹۹۲ تکمیل و سال ۱۹۹۳ با موفقیت تجاری چشمگیری به فروش رفت. فناوری شرکت DTM بعدها توسط کمپانی 3D Systems (تاسیس توسط چاک هال – مخترع تکنیک SLA : چاپ سه بعدی رزینی) خریداری شد.

اولین چاپگر SLS تحقیقاتی بنام Betsy که توسط کارل دکارد تکمیل شد.
اولین چاپگر SLS تحقیقاتی بنام Betsy که توسط کارل دکارد تکمیل شد.
کارل دکارد مخترع پرینت سه بعدی لیزر پلیمر
کارل دکارد (متولد 1961)، کسی که تاثیر زیادی روی توسعه این فناوری داشت (ملقب به پدر چاپ سه بعدی SLS)، سال 2019 در سن 58 سالگی فوت کرد.
مخترعان لیزر سینترینگ
از چپ به راست: Carl Deckard, Joe Beaman, Paul Forderh - مخترعان فناوری SLS پس از موفقیت در تجاری‌سازی - اواخر دهه 90 میلادی
استاد، جو بیمان و دانشجوی ارشد، کارل دکارد
اولین قطعه پرینتی sls دنیا
دکتر جو بیمان و دانشجوی نخبه‌اش، کارل دکارد - اواخر دهه 80 میلادی - اولین قطعه پرینت SLS دنیا را در دست گرفته‌اند؛ بعد از مدتها تلاش، بالاخره فناوری ابداعی آنها قابلیت ساخت قطعات باکیفیت را پیدا کرده بود.
پروفسور جو بیمان مخترع sls
پروفسور joe Beaman در حال توضیح یک دستگاه مدرن SLS دهه 2000 میلادی

صنایع بزرگ کشورهای صنعتی از سال ۱۹۹۹ تاکنون در حال استفاده از فناوری بسیار سودمند Laser sintering هستند. حالا در سده جدید، دهها برند تجاری، انواع مدلهای دسکتاپ تا صنعتی ماشین SLS را می‌سازند که بتدریج موجب عمومیت یافتن بیشتر و کاهش قیمت محصولات بازار خواهد شد.

نحوه کار پرینت سه بعدی sls

چاپگر سه بعدی SLS چگونه کار می کند؟

همجوشی لیزری انتخابی یک تکنیک پخت بستر پودری با استفاده از لیزر پرقدرت برای همجوشی (نه ذوب) ذرات پودر پلیمرست که آنها را بطور کامل با حرارت و فشار بصورت لایه به لایه با هم پیوند میدهد تا قطعه فیزیکی منسجمی ساخته شود.

چاپ سه بعدی SLS از لیزرهای پرقدرت برای ترکیب مواد پلاستیکی پودری، عمدتا نایلون استفاده می کند و می‌تواند قطعاتی با جزئیات دقیق، قوی، بادوام، مقاوم در برابر حرارت و انعطاف‌پذیر (در صورت نیاز) ایجاد کند. اخیراً ماده جدیدی به بازار آمده است که به شما امکان می دهد قطعات فلزی را روی دستگاههای SLS چاپ کنید. این فناوری Cold Metal Fusion نام دارد و هنوز بطور گسترده در دسترس نیست. همچنین برخی دیگر از برندها با شرکای تجاری، قراردادهایی منعقد کرده اند که به دستگاه آنها امکان استفاده از متریال پودر فلز را هم میدهد. در هر حال، قطعات خام فلزی پرینت شده در این دستگاهها نیاز به مراحل سنتی حرارت و ماشینکاری دارند تا استحکام و کاربرد فلز صنعتی را پیدا کنند.

زیرمجموعه جدید فناوری SLS بنام Cold Metal Fusion، از پودر خاص ثبت شده در ماشین‌های SLS برای ساخت قطعات فلزی استفاده می‌کند ( nexa3d.com/metal-3d-printing ). این ماده اولیه منحصربفرد توسط شرکت Headmade Materials در آلمان توسعه یافته و در سال 2021 راه اندازی شد، دارای یک پوشش پلیمری نازک بر روی هر ذره فلزی است. از منظر تئوریک، این پلیمر آلیاژی میتواند در طی فرآیند چاپ هر نوع دستگاه SLS به یکدیگر متصل شود ولی تا زمان نگارش این مطلب، تعداد انگشت شماری از برند سازندگان SLS برای این نوع پودر پیکربندی شده‌اند. 

sls 3d print

ویدئوی نحوه کار چاپگر سه بعدی SLS

بستر پودر پرینتر sls
داخل محفظه ساخت Formlabs Fuse 1 درحالیکه لیزر +30W، یک لایه پودر حاوی یک برش هندسی قطعه را متخلخل (همجوشی) می‌کند.
چاپ سه بعدی SLS در واقع یک فناوری با ضایعات تقریبا صفر است چون در آن پودر غیرسینتر شده را میتوان برای چاپهای بعدی بارها استفاده کرد.

مراحل چاپ سه بعدی sls

  • فرآیند SLS معمولاً با بارگیری چاپگر با متریال پودر پلیمر آغاز می شود. برخی از ماشین‌ها (عمدتا صنعتی) از کارتریج‌های اتوماتیک (بدون دخالت و ریخت و پاش دستی اپراتور) استفاده می‌کنند، در حالیکه برخی دیگر اپراتور دستگاه باید به سادگی پودر را درون آن بریزد.
  • در مرحله بعد، دستگاه سطل پودر و ناحیه ساخت‌وساز را تا زیر دمای ذوب پلیمر گرم می‌کند. (محفظه حرارتی زیر یا پیرامون) بلوک ساخت متریال که پرتو لیزر، انرژی نهایی برای تکمیل فرآیند همجوشی جهت ساخت شی جامد را فراهم میکند).
  • محفظه ساخت ممکن است دارای یک جو بی‌اثر کنترل شده باشد، یعنی زمانیکه هوا از فضای محصور خارج می شود و با یک گاز معمولاً نیتروژن، جایگزین می‌شود. پلیمرهای SLS وقتی در دماهای بالا برای مدت زمان طولانی نگهداری شوند ممکن است اکسید شوند، بنابراین حذف اکسیژن باعث کاهش اکسیداسیون و بهبود خواص مواد قطعات چاپ شده میگردد. همچنین این امکان را به شما می دهد که با نسبت بیشتری از پودر قابل بازیافت بجای پودر تازه گران چاپ کنید. البته بیشتر اوقات، قطعات برای دستیابی به کیفیت مورد نیاز به محیط گازی بی‌اثر نیاز ندارند، بنابراین بسیاری از پرینترهای SLS رومیزی قابلیت تولید نیتروژن داخلی ندارند، اگرچه می تواند یک آپشن اختیاری قابل سفارش هم باشد. چاپگرهای SLS صنعتی معمولاً دارای ویژگیهای داخلی برای ایجاد و کنترل محیط نیتروژن در داخل محفظه هستند. گازهای بی‌اثر مثل نیتروژن جزء مواد مصرفی خطرناک طبقه‌بندی میشوند (کمبود اکسیژن و خفگی اپراتور) که باید هنگام خرید این نوع چاپگرها بخاطر داشته باشید؛ پس مهارت اپراتور و رعایت نکات ایمنی در محل استقرار این نوع ماشینهای لیزر پلیمری الزامیست.
  • در مرحله بعد، یک تیغه پوشش مجدد، لایه نازکی از پودر را در سراسر سکوی ساخت پخش میکند. سپس یک لیزر (یا سری لیزرها) کانتور لایه بعدی را اسکن و ذرات پودر را متخلخل می کند (پخت یا همجوشی). هنگامی که یک لایه کامل شد، سکوی ساخت به سمت پایین حرکت می کند و تیغه سطح را با یک پخش تمیز از پودر (لایه جدید) پوشش می دهد. این فرآیند تا زمانی تکرار می شود که قطعه یا سری قطعات کامل شوند درحالیکه هنوز در یک “کیک” از پودر خام محصور شده‌اند.
پرینت سه بعدی sls چیست
پروتوتایپ فرمان خودرو در حال پاکسازی از بستر پودر نایلون خام پس از اتمام پرینت SLS
  • پس از پایان فرآیند print job، یک بلوک از پودر حرارت دیده با مدل ساخته شده درون آن خواهید داشت. توده‌های اضافه پودر خام اطراف مدل تکمیل شده، با ابزارهای مخصوص بسادگی قابل زدودن است (نیاز به هوادهی و پولیش سمباده نرم). اما سطل بلوک باید قبل از بیرون آوردن قطعه از کیک پودر خنک شود که در مخازن بزرگ زمانبر است. برخی از پرینترهای ماژولار به شما امکان می دهند بجای اینکه منتظر بمانید تا خنک شدن کامل شود، محفظه ساخت پر را بردارید و سطل پرینت خالی دیگری را وارد کنید.
  • در آخرین مرحله، پس از اینکه قطعه از محفظه ساخت خارج شد، آنرا با یک برس یا دمنده تمیز می کنند. پکیج‌های اتوماسیون پودرزدایی و فرآوری محفظه محصور با هودهای شفاف (شیشه ای) فرآیند را تسریع کرده و ایمنی کارگران را به میزان قابل‌توجهی بهبود می بخشد. پودر باقیمانده از فرآیند چاپ جمع آوری می‌شود تا مورد استفاده مجدد قرار گیرد (مخلوط با درصدی از پودر تازه و استفاده نشده: مثلا بسته به مارک دستگاه و متریال مصرفی، برای چاپ بعدی باید 10 تا 70 درصد پودر تازه اضافه کنید). باز هم، در اینجا یک ایستگاه اتوماسیون پودر، احیای پودر را تسهیل میکند و احتمال مخلوط شدن آلاینده های موجود در هوا با پودر را کاهش می دهد. مراحل ماشینکاری بعدی می تواند شامل پرداخت قویتر، رنگ آمیزی و … باشد.

یک فایل سه بعدی فرمت stl را در نظر بگیرید؛ این فایل توسط نرم افزار چاپگر۳بعدی به هزاران لایه متناوب با دقت میکرونی تبدیل میگردد (slice: برش). این لایه‌ها در روش laser sintering، لایه به لایه توسط لیزر خوانش شده و روی سطح پودر متریال بصورت یک خط نازک تابیده می‌گردد. با تابش لیزر، پودر پخته شده و شکل نهایی آن لایه همانند فرم نرم افزاری تشکیل میشود. پس از تکمیل این لایه، توسط غلتک یک ردیف تازه از پودر روی سطح ساخت، پاشش خواهد شد تا بدین ترتیب کل لایه‌ها تکمیل شوند.

مزیت فناوری sls

مزایای فناوری SLS

SLS زمانی که به پروتوتایپ قطعات پلاستیکی بادوام نیاز دارید واقعا می درخشد. یکی از مزایای عمده SLS آنست که یک فناوری تولید افزودنی خود پشتیبان محسوب میشود. از آنجاییکه محصول هنگام ساخت در بستری از پودر قرار دارد، اغلب هیچ ساختار پشتیبان (بافت نگهدارنده) مورد نیاز نیست. پس SLS قادر به تولید هندسه‌هایی است که فناوریهای دیگر قادر به تولید آن نیستند. ماهیت خود نگهدارنده SLS به این معنی است که بافت اضافی تولید و حذف نمی شود و اجزای داخلی پیچیده و مجموعه های یکپارچه در حالت مونتاژ کامل به آسانی پرینت میشوند. قطعات در این روش حتی با زوایای بیش از ۴۵ درجه قابل ساخت هستند.

مزایای فناوری sls
قطعه دوچرخه که بصورت یک تکه با استفاده از فناوری SLS، سمت چپ و فناوری FDM (ترموپلاستیک فیلامنت) چاپ شده است، به کیفیت سطح بسیار بهتر پارت ساخته شده با SLS دقت کنید. (منبع: Sinterit)

مقایسه FDM و SLS

دلیل اصلی انتخاب و برتری فناوری SLS نسبت به فناوری ارزان و عمومی رشته ترموپلاستیک فیلامنت (بنام فناوری FDM)، بدست آوردن چاپهایی با عملکرد مکانیکی عالی، ثابت و کیفیت سطح بهتر قابل ماشینکاری است. مطمئناً FDM همچنان برای قطعات صنعتی استفاده می شود و می تواند قطعات نسبتا قوی را بخصوص هنگام استفاده از مواد با درجه مهندسی مانند PEEK و نایلون پر شده با فیبر کربن تولید کند، اما SLS به دلیل کیفیت سطح بهتر، خطاپذیری کمتر، عدم نیاز به ساختار پردردسر نگهدارنده (ساپورتینگ)، قابلیت ساخت هندسه‌های بسیار پیچیده‌تر، سرعت و توانایی برای تولید دسته‌های کم تعداد قطعات در یک چرخه چاپ و رزولوشن بهتر برای قطعات ریز اغلب انتخاب بهتری نسبت به روش FDM است.

مطلب مرتبط: فناوری همجوشی سریع پلیمری HSS چیست؟

ویژگی های مکانیکی

لیزرهای مورد استفاده در SLS ذرات پلیمر را به یک بافت جامد تبدیل می‌کنند تا لایه‌ها عملاً نامحسوس باشند. استحکام و دوام مشابه قطعات تزریق قالب یا بهتر از آنست (پس از پولیش و پوشش دهی). چاپ SLS با مواد صنعتی مانند نایلون تقویتی فیبر کربن، قطعات به اندازه کافی قوی برای استفاده در شرایط سخت تولید می کند.

قطعات فناوری پرینتر سه بعدی sls

فرصتهای طراحی

دلیل دیگری که مهندسان به چاپ SLS بجای قالب گیری یا ماشین تزریق روی می آورند، آنست که می تواند قطعاتی با طرحهای پیچیده تولید کند که با روشهای تولید معمولی امکان پذیر نبوده یا اقتصادی نیست. طراحان می‌توانند مجموعه‌های پیچیده‌ای را که معمولاً به قطعات متعددی نیاز دارند، ادغام کنند. مزیتی که به کاهش مفاصل ضعیف و حذف زمان مونتاژ کمک میکند. قطعات را میتوان با ساختارهای شبکه داخلی برای کاهش وزن و حفظ استحکام ایجاد کرد.

سریع و سازنده

چاپ SLS بطور کلی یک فناوری تولید افزودنی سریع برای قطعات پروتوتایپ کاربردی بادوام و قطعات مصرفی نهایی است، اما سرعت آن به چاپگر بستگی دارد. بعنوان مثال، یک ماشین SLS 12 چند لیزری صنعتی سریعتر از یک دستگاه رومیزی تک لیزر چاپ را تکمیل میکند. همانطور که گفته شد، SLS سریعتر از روش رسوب لایه (اکستروژن یا ریزش مواد مذاب از نازل) مورد استفاده در FDM است. شما همچنین محدود به چاپ یک قسمت در یک زمان نیستید. در واقع، می توانید محفظه ساخت خود را با قطعاتی بسته بندی کنید که بویژه برای چاپ چندین تکرار بطور همزمان مفید است.

مقرون بصرفه

بخصوص برای قطعات یدکی کم حجم، ماکت و پروتوتایپ و ابزارهای سفارشی، چاپ سه بعدی SLS نسبت به روشهای تولید سنتی هزینه کمتری دارد زیرا ابزار یا قالب مورد نیاز نیست.

چاپ سه بعدی SLS معمولاً بعنوان راه حل مقرون بصرفه ظاهر می شود مخصوصا اگر کسب و کار شما به محصولات کوچک، نمونه‌های اولیه و قطعات منحصر بفرد مانند جیگ و وسایل مکانیکی ترکیبی که تولید انبوه نیستند، نیاز دارد. مقرون بصرفه تر بودن همیشه بمعنای خرید دستگاه نیست بلکه میتوانید قطعات SLS خود را به یک سرویس خدمات تولید مواد افزودنی واسط سفارش دهید (برون‌سپاری).

مرحله پودرزدایی sls

محدودیتهای فناوری SLS

هزینه: چاپ سه بعدی SLS امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما هنوز یک فناوری کاملا عمومیت یافته نیست. با وجود پیشرفتهای آن، چاپگرهای SLS صنعتی، گران هستند؛ چون عامل اصلی کیفیت پرینت پودر پلیمری مربوط به دقت و توان لیزر دستگاه است. هر چه وات، دقت نقطه زنی بیشتر و لیزرها حالت چندگانه (بجای تکی) باشند، سرعت و رزولوشن پرینتر SLS قویتر خواهد بود که متاسفانه با قیمت گران‌تری همراه میشود.

چالش هندسه اورهنگ: همانطور که می دانیم پرینت سه بعدی با افزودن لایه‌ها روی هم یک شی را تشکیل میدهد. در روش SLS، لایه‌ها از پخت مواد پودری تشکیل می‌گردند. پودر پخته نشده درون بلوک ساخت بعنوان ماده پشتیبانی (بافت نگهدارنده) برآمدگیها عمل می‌کند. برآمدگیهای بزرگتر پشتیبانی پودری بیشتری در زیر خود دارند. اگرچه پودر سینتر نشده مشکل پشتیبانی را در چاپ SLS حل نموده، اما گاهی باعث یک خطا میگردد: هر بار که لیزر بر روی پودر شلیک تا یک لایه تشکیل شود، گرما به زیر لایه منتقل میشود؛ بنابراین اگر دستگاه در حال چاپ بخش overhang بزرگ (هندسه معلق یا کج) باشد، پودر زیر لایه اول اورهنگ، گرما را از لیزر دریافت کرده و درنتیجه ذرات مواد سطح زیرین لایه آویزان درهم چسبیده و ناصاف می‌شوند. البته جلوگیری از این مشکل هنگام آنالیز نرم‌افزاری به آسانی قابل اجراست.

مراحل پولیش: چاپگرهای SLS می‌توانند دسته‌هایی از قطعات را برای سرعت بخشیدن به تکرارها و توسعه محصول ارائه دهند، اما پس از چاپ، مشتریان با کار پرزحمت و زمان‌بر پس‌پردازش مواجه می‌شوند (سطح قطعات پرینت SLS کمی حالت زبر و شنی دارند که باید پولیش شوند). استخراج قطعات از بستر پودر، جمع آوری پودر استفاده نشده، تمیزکردن این پودر از زوائد و پولیش قطعات با دست یا هوابلستر استاندارد میتواند چند ساعت معطلی به فرآیند تولید قطعه شما اضافه کند. اگر تعداد قطعات زیاد باشد، این وظایف بدون راه‌حل‌های خودکار ماشینکاری می‌توانند بسرعت تبدیل به یک بار سنگین شوند. بسیاری از سازندگان راه‌حل های اتوماسیون بسته‌بندی مواد ارائه می دهند مثل ماژول پودرزدایی شرکت Formlabs Fuse Sift که این آشفتگی را برطرف میکند، اما هزینه‌ آن برای همه قابل توجیح نیست.

تخلخل: محدودیت روش SLS کمی تخلخل داخلی در قطعات تولید شده است (با توجه به نوع متریال و هندسه مدلسازی). البته با روشهای پولیش و پوشش‌دهی پس از پرینت میتوان تخلخل سطحی را حذف کرد.

لایسنس نرم افزار: فناوری صنعتی SLS مانند روش عمومی FDM (پرینت رشته ترموپلاستیک) رایگان و اوپن سورس نیست. پس برنامه‌های آماده سازی چاپ مختص سازنده دستگاه و با هزینه خرید اولیه یا لایسنس سالیانه هستند. خوشبختانه اخیرا برخی سازندگان ماشین SLS، نرم افزار با پلتفرم باز (بدون قفل قابل ویرایش) ایجاد کرده‌اند که به کاربر امکان سفارشی‌سازی کمیتها برای پرینت قطعات با شرایط خاص را میدهد. در هر حال این نرم افزارها نیز تجاری بوده و باید خریداری شوند که برای کسب و کارهای کوچک هزینه سنگینی دارد.

ایمنی و مهارت اپراتور: ماشین لیزر پلیمر یک دستگاه رده صنعتی است (حتی انواع رومیزی آن). بنابراین آنرا با یک چاپگر دسکتاپ خانگی متریال رشته ترموپلاستیک یکسان ندانید. یک کارگر ماهر باید آنرا مدیریت کند. پودر پلیمر باید در محیط کنترل شده مصرف، هواگیری و بازیافت شود تا از مسمومیت محیطی جلوگیری گردد. همچنین نیاز به دستگاههای دمنده و پولیش صنعتی دارید. پس در هر جایی نمیتوان چاپگر SLS را مستقر و استفاده کرد.

در مجموع، چاپ سه بعدی SLS یک فناوری قدرتمند برای کاربردهای صنعتی است. اینکه آیا با اهداف شما مطابقت دارد یا خیر، کاملاً به طراحی و هندسه قطعات، مواد مورد نیاز، میزان بودجه شما، سخت افزار لیزر دستگاه سازنده و نوع ماده مصرفی بستگی دارد. این عوامل را همیشه در نظر داشته باشید و بدانید کدام چاپگر برای شما مناسب است.

مرکز خدمات پرینت شرکت پروتولبز
در سطح بین اللمللی شرکتهای زیادی شروع به ارائه خدمات پرینت SLS صنعتی در سطح وسیع کرده‌اند (برای آن دسته از مشتریانی که بودجه یا امکانات نگهداری یک ماشین sls اختصاصی را ندارند). تصویر فوق مرکز چاپ شرکت ProtoLabs را نشان میدهد.

محبوب‌ترین مواد پودر پلیمر فناوری پرینت SLS:

آیا همه چاپگرهای SLS می توانند با تمام متریال پودر پلیمرها چاپ انجام دهند؟ متاسفانه خیر. برخی از ماشینهای SLS می توانند فقط با دو ماده رایج (PA 12 و PA 11) کار کنند، درحالیکه برخی دیگر با متریالهای بیشتری سازگاری دارند. برخی از چاپگرها لیزرهایی دارند که برای مواد خاص به اندازه کافی قدرتمند نیستند، در عوض تولیدکنندگان رده صنعتی موادی را ارائه می دهند که برای بهترین عملکرد در چاپگرهایشان سفارشی شده اند.

همیشه بررسی کنید سازنده چاپگر چه موادی برای استفاده واقعا تأیید شده ارائه رکده، زیرا اگرچه طبق ادعای سازنده دستگاه با برخی از مواد معمولاً کار خواهد کرد ولی ممکن است قدرت یا انعطاف پذیری وعده داده شده را نشان ندهد.

یک چاپگر SLS با سیستم مواد باز (اوپن سورس) می‌تواند قطعات با کیفیت را از طیف گسترده‌ای از مواد عرضه‌شده توسط انبوه سازندگان تولید کند، بنابراین هنگام خرید، همیشه پلتفرم باز را الویت انتخاب قرار دهید. یک دستگاه SLS سیستم بسته فقط برای استفاده مواد توصیه شده یک سازنده (معمولاً همان سازنده چاپگر) تأیید شده است.

در زیر مروری بر محبوب‌ترین مواد پرینت سه بعدی SLS خواهیم داشت که امروزه استفاده می‌شوند (اگرچه متریالهای جدید دیگری نیز وجود دارد)، اما همیشه کاتالوگ راهنمای پودر SLS تولیدکنندگان را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید مناسب اهداف کاری شماست.

  • پودر PA12 : قطعات قوی با پایداری طولانی مدت و حداقل جذب آب که آنرا برای نمونه‌های اولیه کاربردی و قطعات مصرف نهایی ایده آل می کند. برخی از مواد PA 12 تحت شرایط خاص زیست سازگار و ایمن هستند.
  • پودر PA11 : اگرچه خواص مکانیکی با PA 12 قابل مقایسه است، PA 11 مقاومت حرارتی و شیمیایی بهبود یافته و خاصیت ارتجاعی بالاتری نسبت به PA 12، بعلاوه رفتار کاملا ایزوتروپیک ارائه می‌دهد. PA 11 همچنین هنگامی که در معرض نور، UV، آب یا هوا قرار می گیرد پایدار می ماند. PA 11 معمولاً تأثیر زیست محیطی کمتری دارد زیرا از مواد خام تجدید پذیر مشتق شده از روغن نباتی ساخته شده است (معمولاً بصورت پودر سیاه و ریز می آید).
  • پودر TPU : بعنوان یک ماده انعطاف پذیر و قوی، پودرهای TPU برای پروتوتایپ و قطعات نهایی که نیاز به کشسانی دارند ایده آل هستند. این الاستومر ترموپلاستیک انعطاف پذیری لاستیک مانند و درجه بالایی از عملکرد را ارائه می دهد. مواد TPU معمولاً در برابر سایش و پارگی مقاوم هستند و سطح و جزئیات با کیفیت بالایی دارند. کاربردهای متداول عبارتند از قطعات نیازمند مهر و موم (وکیوم)، واشر، شلنگ، دستگیره و اسباب بازی.
  • پودر PA12 CF (نایلون پر از فیبر کربن) : حتما میپرسید اگر پودر است، چگونه می توان آنرا پر کرد؟! در مورد این پودرها، پرکردن به گرانول نایلونی اطلاق می شود که با مواد افزودنی “مخلوط” شده است تا خواص مکانیکی کلی قطعه چاپ شده را افزایش دهد. نایلون پر شده با فیبر کربن نسبت وزن به استحکام و سفتی استثنایی ارائه می دهد. با این حال، بشدت ناهمسانگرد است به این معنی که خواص مواد بسته بجهت هندسه قطعه در طول چاپ متفاوت است.
  • پودر PA12 – GF (نایلون پر شده با شیشه) : برای قطعاتی با استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر سایش و دما، نایلون پر شده با شیشه بعنوان یک گزینه مناسب ظاهر میشود. این مواد معمولاً دارای 10٪ تا 40٪ پودر شیشه هستند که مقدار آن بر استحکام و شکنندگی قسمت نهایی تأثیر می گذارد.
  • پودر آلومید (نایلون پر شده با آلومینیوم) : پودر پلی آمید همچنین می تواند با پودر آلومینیوم مخلوط شود تا یک ماده چاپ SLS با ظاهر فلزی و درجه سختی بالا ایجاد شود. از این ماده می توان برای تولید اجزای غیر متخلخل استفاده کرد که در برابر دماهای بالا مقاوم بوده و به راحتی قابل ماشینکاری هستند. نایلون پر شده با آلومینیوم برای قطعات خودرو، آزمایش تونل باد، تولیدات کوچک و موارد دیگر مناسب است.
  • مواد SLS بیوپزشکی (زیست سازگار) : برای کاربردهای زیست پزشکی، از جمله ایمپلنت‌های موقت و جایگزینی کار جسد، از تولیدکنندگان مختلف مانند FibreTuff در دسترس هستند. این ماده استخوان مانند دارای رادیواسپسیتی، نگهداشتن پیچ عالی و قابلیت اره و برش است.
  • پلی استایرن ریخته گری (Castable Polystyrene) : ایده‌ال الگوهای نگهدارنده قالب ریخته گری فلز، قالبسازی تولید کم تا متوسط بدون ابزار.
  • مواد فلزی : جدیدا برای چاپگرهای سه بعدی SLS انتخاب شده برندهای خاص در دسترس هستند (هنوز عمومیت نیافته‌اند). این روش متمایز چاپ SLS فلزی، Cold Metal Fusion نامیده می شود که از سال 2022 تجاری شده‌ است.
مواد پودر فناوری sls
Sintratec از سازندگان دستگاه SLS، مواد و یک ایستگاه پودرزدایی و پرداخت اختصاصی هم ارائه میدهد.

مزایای پودر متریال پلی آمید SLS:

  • مناسب برای مدلسازی پیچیده، اشیاء مفهومی و کانسپت، سری کوچکی از اشیاء به تعداد محدود (ساخت سریع چندین کپی دقیق) یا مدل استفاده نهایی با کارکردپذیری خاص
  • مستحکم و تا حدی انعطاف پذیر طوریکه هنگام خمش کم، قابلیت تحمل فشار را داراست.
  • بافت تا حدی خلل فرج و منفذدار که میتواند پوشش دهی یا آبکاری شود.
  • ظاهر شنی و گرانولار دارند. ولی مدلها قابلیت پولیش و سمباده کاری، رنگ و مخمل کاری را داراست.
  • از نظر مدلسازی هیچ مانعی طراح را محدود نمیکند و انواع فرمها به آسانی چاپ میشود.

مزایای متریال پودر ترکیبی «آلومید» SLS:

  • ترکیبی از پودر گرانولار آلمینیوم و پلی‌آمید
  • ایده‌آل برای مدلسازی پیچیده، پروتوتایپ، کپی‌سازی دقیق به تعداد زیاد
  • مستحکم و تا حدی انعطاف پذیر هنگام خمش
  • قابلیت پولیشکاری، رنگ زدن،‌ سمباده کاری عالی
  • تا حدی دارای خلل و فرج
  • دست طراح در پیاده‌سازی هندسی از هر نظر باز است.

مزایای پودر متریال Rubber-like یا TPU:

  • قابلیت چاپ اشکال پیچیده نواری (Rubber-like)
  • انتخاب طراحان درجه اول برای پروتوتایپ مخصوصاً انواع پوشیدنی، گجتها، مدلهای تحت فشار و مدلهای چندکاره
  • ایده‌آل برای اشیای با استحکام بالا، انعطاف پذیر و بادوام که پوششی از رنگ سیاه نیاز دارند.
  • مقاوم به خراشیدگی و فرسایش
  • مناسب قطعات با سطح محدود، نازک، بلند یا رشته‌ای

نرم افزار چاپگر سه بعدی sls

نرم افزار Sinterit Studio، پردازش هندسه تودرتو، اسلایس و مدیریت پروفایل چاپگرهای سه بعدی SLS این برند را آسان کرده است.

نرم افزار و روند طراحی برای چاپگر SLS

شما می توانید از هر نرم افزار CAD (Fusion 360، SolidWorks، Onshape و غیره) برای طراحی قطعه یا محصول خود استفاده کنید. هنگامی که یک طرح سه بعدی را تکمیل کردید، آنرا به فرمت فایل قابل چاپ سه بعدی مانند STL، OBJ یا 3MF صادر می کنید و در نرم افزار چاپگر SLS خود آپلود می کنید. هر دستگاه SLS توسط نرم افزار اختصاصی اجرا می شود تا فایل قطعه دیجیتال شما را به کد سازگار تبدیل کرده که چاپگر برای تولید قطعه از آن پیروی کند.

بر خلاف انبوه نرم‌افزارهای رایگان جهانی برای ماشین‌های FDM، چاپگرهای SLS معمولاً با تک نرم‌افزار مخصوص به سازنده خود عرضه می‌شوند که لایسنس آن تاثیر قابل توجهی روی هزینه خرید چاپگر دارد زیرا برخی از آنها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

نرم افزار چاپگر SLS جایی است که شما طیف وسیعی از تنظیمات چاپ را مشخص می‌کنید، قسمت‌ها را در محفظه ساخت چینش و ترتیب می‌دهید و مدل دیجیتال را به لایه‌های جداگانه برای چاپ اسلایس میکنید. ماشین‌های پیشرفته‌ SLS معمولاً دارای ویژگی‌های نرم‌افزاری بسیار کاربردی هستند که شما را قادر می‌سازد تنظیمات را برای بدست آوردن نتایج درست هوشمندسازی کنید. بسیاری از آنها دارای نمایه‌های چاپ از پیش تنظیم شده‌ای هستند که کل فرآیند را خودکار میکند.

پس از تکمیل راه‌اندازی اولیه، نرم‌افزار دستورالعمل‌ها را از طریق اتصال بی‌سیم یا کابلی به چاپگر ارسال می‌کند. این نرم افزار زمان تخمینی چاپ را در اختیار شما قرار میدهد. اگر از بیش از یک چاپگر SLS استفاده می‌کنید، برخی برندها، راه‌حل‌های نرم‌افزاری اطلاعات شبکه‌ای در مورد تمام کارهای چاپ از یک داشبورد، از آماده‌سازی گرفته تا وضعیت کار و عملکرد چاپگر بلادرنگ ارائه می‌دهند.

پولیش قطعات sls
پودرزدایی قطعات SLS در مرکز خدمات چاپ Ogle Models & Prototypes انگلستان

پولیشینگ و رنگ‌پذیری قطعات SLS

در بیشتر موارد، قطعات تیره یا سفید پرینت سه بعدی SLS را می توان مانند هر نوع دیگر از قطعات، با توجه به نوع پلیمر، پولیش کرد. بعد از تمیز کردن اولیه (هوادهی و برس زنی) می توان مراحل بیشتری برای دستیابی به رنگ و بافت سطحی بهتر داشت. برخی ابزارها و محصولات برای تمیز کردن و تکمیل قطعات SLS مناسب نیستند در عوض روشهای مرسومی در صنعت وجود دارند که برای پولیش – سمباده و بازیابی مواد پرینت سه بعدی SLS کاربردی هستند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • پاکسازی و بازیابی پودر

اگرچه برداشتن پودر خام مازاد از قسمت چاپ شده را می توان با هر نوع ابزار استاندارد انجام داد، اما الک و استفاده مجدد از این پودر فرآیندی چالش‌انگیز است (این پودر حتما باید از زوائد اضافی پاک شود تا از خطای پرینت جلوگیری گردد). بسیاری از سازندگان چاپگرهای SLS پیکج ایستگاههای مدیریت مواد را ارائه می دهند که آشفتگی و خطرات احتمالی (مثلا مسمومیت) جمع آوری پودر اضافی را از بین می برد. برای اینکه این پودر قابل استفاده مجدد با کمترین میزان گرد و غبار، آلودگیهای محیطی باشد، بدنبال یک ایستگاه پودرزدایی یا ایستگاه جابجایی پودر سرپوشیده باشید.

دستگاه پودرزدایی sls

تصویر فوق یک ایستگاه مدیریت مواد از شرکت Sinterit را نشان میدهد. این دستگاه، چندین فرآیند مدیریت پودر را در یک واحد واحد ادغام می کند تا مراحل بدون دخالت دستی اپراتور در ایمنی بالا بحالت اتوماسیون تکمیل شود. ایستگاه دارای یک سوراخ مکش برای سرعت بخشیدن به پودرزدایی و یک شیلنگ مکش قابل جدا شدن به طول دو متر است که به محفظه خلاء متصل است. پودر پخته نشده بطور خودکار به یک ماژول الک در زیر میز کار منتقل می شود و در آنجا آماده مخلوط شدن با پودر تازه برای کار بعدی است.

  • ساب زنی

اگرچه هوا بلاست نرم (دمنده) برای جدا کردن پودر شل از قطعات SLS عالیست، پولیش ساب تحت فشار یک گام فراتر می رود. با این فرآیند، یک محیط ساینده مانند دانه‌های شنی یا شیشه‌ای، تحت فشار بالا روی قطعه ساییده می‌شود تا سطح مورد نظر را براق کند و  چون فرآیندی است که با انواع دیگر تولید صنعتی سنتی استفاده می شود، انتخاب تجهیزات شما گسترده است.

  • ویبراسیون (مدیا تامبلینگ : Media Tumbling)

تامبلینگ یک فرآیند هموارسازی است که فراتر از بلاستینگ یا سمباده زنی دستی استفاده شود. در طول فرآیند غلت دادن، موادی به سطل ویبراسیون اضافه می‌شوند که شامل چند مدیا مانند ساچمه پلیمرهای پلی استری، چسب رسی، ذرات سرامیک و … است. چسب برای نگه داشتن (پیوند) و شکل دادن به مخلوط سنگ ساینده مورد نیاز رسانه خاص استفاده میشود. کل این مدیا (مواد) در کنار هم جمع می شوند و وقتی مخزن سطل دستگاه ویبراسیون شروع به حرکت دوار کند، یک بافت ساینده ایجاد میشود. تداوم حرکت قطعات و سنگها بهمراه شامپو (چسب) موجب ایجاد اصطکاک و سایش، پلیسه گیری و یا پرداخت قطعات میگردد. دقت کنید این تکنیک به هیچ وجه برای قطعات پرینت SLS حاوی هندسه لبه‌ تیز (ظریف) یا با ویژگیهای شکننده توصیه نمی شود. خوشبختانه دستگاههای ویبراسیون با سایر فناوری‌های تولید صنعتی استفاده می‌شوند و دست شما برای انتخاب مدل مناسب باز است.

  • صاف کردن با بخار

در طول صاف کردن با اسپری بخار تحت فشار، لایه بالایی قطعه پرینت SLS توسط حلالهای شیمیایی در یک محفظه بخار حل میشود. نتیجه یک سطح صاف، براق و یکنواخت است که خواص مکانیکی قطعه را همچنان حفظ می کند. دقت کنید این اثر صاف‌کننده به بیرون محدود نشده و مثلا قطعات پیچیده با کانال های داخلی یا سایر ویژگیها می توانند از این تکنیک بهره مند شوند.

پولیش و رنگ پرینت سه بعدی sls

  • پولیش رنگی Color Dying

دنیای زینترینگ لیزر پودر پلیمر، انتخابی سیاه و سفید نیست. در واقع، قطعات SLS شما را میتوان به هر رنگ دلخواه پولیش کرد و طیف وسیعی از پوششهای سطحی را فعال کنید که باعث می شود آنها از قطعات قالب گیری تزریقی غیرقابل تمایز شوند. تکنیکهای دستی برای رنگ آمیزی و تکمیل وجود دارد، اما راه حلهای خودکار برای تسریع قطعات سری شده صنعتی ایده آل هستند.

پولیش رنگ هایدرو دیپینگ در چاپ سه بعدی

نام پیشتاز در عرضه دستگاههای رنگ آمیزی قطعات SLS برند SLS DyeMansion است. این شرکت محصول DM60 را برای رنگرزی عمیق قطعات بصورت دسته ای تقریباً در هر رنگی ارائه می دهد:

dyemansion.com/en/products/dm60/#1573725567072-b0375b87-db62

 اگر آماده سرمایه گذاری در DM60 خود نیستید، طیف گسترده ای از ارائه دهندگان خدمات رنگ DyeMansion هم بصورت آنلاین آنرا را ارائه می دهند.

  • پوشش‌ها (آبکاری)

مانند سایر انواع قطعات پلاستیکی، پوشش‌های مختلفی را می‌توان روی قطعات SLS اعمال کرد، از جمله آبکاری فلزی برای دادن ظاهری فلزی به قطعات یا پوشش‌های سرامیکی برای ایجاد مقاومت شیمیایی قطعات.

بهترین پرینترهای سه بعدی SLS بازار

پیشرفت‌های فناوری چاپگرهای SLS را اقتصادی‌تر، فشرده‌تر و قابل اعتمادتر کرده است. چند سال قبل، همه دستگاه های SLS حجیم و گران بودند اما در حال حاضر تعداد زیادی پرینتر سه بعدی رومیزی SLS مناسب اداره‌جات در بازار وجود دارد. در کشورهای پیشرفته، حتی ماشین‌های اندازه صنعتی SLS هم در مقایسه با تکنیک‌های ساخت سنتی قابل رقابت شده‌اند.

اگر می‌خواهید اولین چاپگر سه بعدی SLS خود را بخرید یا آنرا به نسخه‌ای قدرتمندتر ارتقا دهید، این لیست بروزرسانی شده به بررسی جدیدترین چاپگرهای رومیزی و صنعتی SLS برتر جهان (از سال 2023 به بعد) می‌پردازد.

  • Sintratec Kit 110 x 110 x 110 0.1 na Laser Diode PA12, TPE $6,000
  • Sinterit Lisa X 180 x 130 x 330 0.075 10-14 mm/h 30W Infrared PA12, PA11, CF-PA11, TPU, TPE, PP $24,000
  • Formlabs Fuse 1+ 30W 165 x 165 x 300 0.11 0.5 l/h 30W Ytterbium Fiber Laser PA12, PA11, GF-PA12, CF-PA11, TPU 90A $28,000
  • Sintratec S3 130 x 130 x 360 0.1 15 mm/h 30W Fiber Laser PA12, PA12 glass fiber, TPE $38,000
  • Sharebot SnowWhite 2 100 X 100 X 100 0.05 35 mm/h 14W CO₂ PA12, PA11, TPU, reinforced powders ~ $40,000
  • 3D Systems Wematter Gravity 300 x 300 x 300 0.1 12 mm/h 50W CO₂ PA12, PA11, PA11 Food Grade, TPU, PP ~$59,000
  • Sinterit Nils 480 200 x 200 x 330 0.075 14 mm/h 30W Infrared PA12, PA11, PA11 carbon fiber, Flexa TPU $80,000
  • Farsoon eForm 250 × 250 × 320 0.06 0.8 l/h 30W CO₂ PA12, PA11, CF-PA, PA 6, PP $86,000
  • Prodways Promaker P1000 S 300 x 300 x 360 0.06 1.4 l / h 30W CO₂ PA12, PA11, GF-PA11, TPU, PP ~ $120,000
  • Eplus3D EP-P420 420 x 420 x 465 0.1 25 mm/h 120W CO₂ PA11, CF-PA11, PA12, GF-PA12, + $150,000
  • EOS Formiga P 110 Velocis FDR 200 x 250 x 330 0.04 .5 l/h 55W CO₂ PA 1101, PA 1101 ClimateNeutral, Alumide, PA 2200, PA 2201, PA glass fiber, TPU $170,000
  • 3D Systems SLS 380 381 x 330 x 460 0.08 2.7 l/h 100W CO₂ DuraForm PAx Black, PAx Natural, ProX PA, ProX HST Composite > $200,000
  • Nexa3D QLS 820 350 x 350 x 400 0.05 8 l/h 4 x 100W CO₂ PA11, PA12, PA6, xPBT, Titanium (Ti6AL4v), Stainless Steel 316L & 17-4PH, Tool Steel M2 $500,000
  • Sindoh S100 510 x 510 x 500 0.06 4.7 l/h 2 x 100W CO₂ PA12, PA11, TPU, PP $650,000

بهترین پرینتر3بعدی sls دسکتاپ

لیست چاپگرهای SLS دسکتاپ برتر

در چند سال گذشته، بازار SLS با ظهور ماشین‌های رومیزی (پرتابل) و حتی کیت ساخت DIY متحول شده است؛ بر خلاف پلتفرم صنعتی، این پرینترها طراحی فشرده پرتابل دسترس‌پذیرتر و مقرون بصرفه‌تر دارند (پس تصور اینکه حتما روی میز کار شما جا شوند را از سر بیرون کنید! هدف، طراحی جمع و جور، قیمت ارزانتر بواسطه امکانات کمتر است). در اینجا تعدادی از بهترین پرینترهای سه بعدی SLS رومیزی موجود در بازار از جمله یک مدل کیت مونتاژی را بررسی میکنیم. 

  1. پرینتر رومیزی SLS کیت مونتاژی Sintratec Kit:

sintratec.com/sls-3d-printer/sintratec-kit

پرینتر sls شرکت سینتراتک
کیت Sintratec یک چاپگر سه بعدی SLS است که توسط کاربر مونتاژ شده و در بین موسسات تحقیقاتی محبوب شده است.
  • Max. Build Volume (mm) 110 x 110 x 110
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.1
  • Print Speed na
  • Laser Type Laser Diode
  • Market Price $6,000
  • Material Platform Proprietary

کیت ساخت Sintratec تنها کیت مونتاژ چاپگر SLS در جهانست که سال 2015 راه اندازی شد و ارزانترین گزینه در دسته SLS است. این سیستم با هزینه ای در حدود 6000 دلار، خود را بعنوان یک گزینه ایده آل برای مشاغل کوچک که می خواهند امکانات فناوری SLS را کشف کنند، مطرح کرده است. اگرچه قیمت آن در مقایسه با سایر ماشینهای SLS پایین‌تر است، بخاطر داشته باشید که یک کیت مونتاژی به تمام معناست و ساخت، نصب آن حدود چهار روز طول می کشد.

کیت Sintratec حجم ساخت 110-110-110 میلی‌متر و حداقل ارتفاع لایه 100 میکرون را ارائه می‌کند و آنرا قادر می‌سازد هندسه‌های پیچیده را با وضوح مناسب تولید کند. اگر به تجهیزات جانبی نیاز دارید؛ Sintratec یک ایستگاه مدیریت بازیافت 600 دلاری برای پودرزدایی قطعه و یک ایستگاه پولیش 2000 دلاری ارائه می دهد که قطعات را به سطح وضوح عالی میرساند.

  1. چاپگر Sinterit Lisa X

sinterit.com/3dprinters/lisa-x

ماشین پرینت پلیمری شرکت sinterit
Sinterit Lisa X با ایستگاه حمل پودر و سندبلستر (منبع: Sinterit)
  • Max. Build Volume (mm) 180 x 130 x 330
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.075
  • Print Speed 10-14 mm/h
  • Laser Type 30W Infrared
  • Market Price $24,000
  • Material Platform Open
  • Laser Spot Size 650 microns

«سینتریت لیزا ایکس» سومین محصول دسکتاپ شرکت Sinterit است که در اواخر سال 2021 پس از Lisa و Lisa Pro معرفی شد. لیزا ایکس آنچه را که لیزا پرو را خوب کرده، می گیرد و بهتر میکند. لیزا ایکس اکنون حداکثر اندازه چاپ بزرگتر 180-130- 300 میلیمتر، لیزر قویتر (30 وات در مقابل 5 وات)، انتخاب مواد گسترده‌تر، سرعت چاپ بالاتر و محفظه ساخت با گاز بی‌اثر را ارائه می دهد. به گفته سازنده، این چاپگر تا 12 برابر سریعتر از Lisa Pro است و میتواند اکثر کارهای چاپی را در 24 ساعت به پایان برساند.

دقت کنید این سرعت با فدا کردن کیفیت جزئیات تمام شده، زیرا Lisa X دارای حداقل ارتفاع لایه 75 میکرون مشابه مدل قبلی خود است. دستگاه از 9 پودر پلیمر برند Sinterit پشتیبانی کرده، اما پلتفرم باز آن امکان استفاده آسان از پودرهای شخص ثالث را نیز فراهم می کند. اگرچه Sinterit میگوید Lisa X بسرعت خنک می شود، اما محفظه ساخت قابل جابجایی ندارد، به این معنی که قبل از شروع چاپ بعدی باید منتظر بمانید تا سطل ساخت کاملا خنک شود.

اگر فردی هستید که دوست دارید تنظیمات چاپ خود را به دقت تنظیم کنید، نرم افزار Lisa X به شما امکان میدهد 32 پارامتر چاپ را تغییر دهید، پروفایلهای مواد خود را ایجاد کنید و با پودرهای شخص ثالث خارج از آنچه Sinterit ارائه میدهد پرینت کنید. بنابراین میتوانید متریال اقتصادی را خریداری کنید. علاوه بر پودر متریال، یکی دیگر از اقلام مصرفی گاز بی‌اثر محفظه است. میانگین مصرف گاز بی‌اثر این چاپگر 8 لیتر در دقیقه است.

Lisa X بعنوان یک چاپگر SLS جمع و جور به بازار عرضه می شود، اما واقعاً شکاف بین چاپگرهای فشرده و صنعتی را پر کرده است.

  1. فرم‌لبز فیوز 1 : Formlabs Fuse 1+30W

formlabs.com/3d-printers/fuse-1

شعار: پرینت در چند ساعت بجای روزها

پرینتر فرملبز فیوز 1 پودر پلیمری

  • Max. Build Volume (mm) 165 x 165 x 300
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.11
  • Print Speed 0.5 l/h
  • Laser Type 30W Ytterbium Fiber Laser
  • Market Price $28,000
  • Material Platform Proprietary
  • Laser Spot Size 247 microns

فرآیند یکپارچه بازیافت و بازیابی پودر ماشین sls فیوز 1 فرم‌لبز

به حداکثر رساندن حجم چاپ با امکانات بهینه نرم‌افزار PreForm و با حداقل مراحل راه‌اندازی 

Fuse 1+ با قیمت 28.000 دلار، یک محصول برتر SLS از سازنده‌ای با فناوری پیشرفته آمریکاست که به ساخت ماشینهای قابل اعتماد شهرت دارد. دارای رابط کاربری لمسی، با نظارت جریان مستقیم از بستر چاپ لایه به لایه است. Formlabs می‌گوید که فناوری Surface Armor یک پوسته نیمه متخلخل را تشکیل می‌دهد که در اطراف سطح قطعه چاپ می‌شود و خواص مکانیکی خوب و پوشش سطحی با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد (در ویدئوی تبلیغاتی ماشین فیوز 1، وزنه‌ای 45 کیلوگرمی به یک رشته زنجیر حاصل از پرینت SLS آویزان شده است).

Fuse 1+ 30W (تابنده لیزر 30 واتی) که دومین نسخه فیوز است، در جولای 2022 عرضه شد و دو برابر سریعتر از فیوز اصلی است که هنوز در دسترس مانده (19000 دلار). لیزر فیوز 1+ بمیزان 3 برابر قدرتمندتر از فیوز قدیمیست و آنرا قادر می سازد با پودر PA11 تزریق شده از فیبر کربن پرینت انجام دهد. از سال 2023، Formlabs پودر انعطاف پذیر TPU 90A را به منوی خود اضافه کرد.

هر دو نسخه فیوز دارای حجم ساخت یکسان 165×165×300 میلیمتر و ضخامت لایه 110 میکرون هستند. در ترکیب با دستگاه جانبی Fuse Sift، نرخ تازه‌سازی پودر 30 تا 50 درصد را فراهم میکند که هزینه‌های خرید موادتان را کاهش خواهد داد. همچنین گزینه‌ای برای کارکردن دستگاه با هوا یا گاز بی‌اثر وجود دارد که برخی خواص مواد را افزایش می دهد و قابلیت بازیافت پودر استفاده نشده را افزایش می دهد. یک گزینه عالی برای تولید کنندگانی باشد که بدنبال پرینت قطعات پلیمری کیفیت بالا هستند.

  1. چاپگر زینتراتک اس 3

sintratec.com/sls-3d-printer/amp/sintratec-s3

پرینتر سه بعدی زینتراتک اس 3
چاپگرهای Sintratec S3 SLS با یک محفظه ساخت مدولار در دو حجم و یک واحد حمل مواد موجود است.
  • Max. Build Volume (mm) 130 x 130 x 360
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.1
  • Print Speed 15 mm/h
  • Laser Type 30W Fiber Laser
  • Market Price $38,000
  • Material Platform Proprietary
  • Laser Spot Size 145 microns

Sintratec S3 یک چاپگر پودر پلیمر و فلز (چندکاره – چندماده‌ای) جمع و جورست که همراه با ایستگاه بازیابی و پردازش، راه حلی مناسب برای استودیو پرینت چندتایی با جزئیات بالا و پروتوتایپینگ ارائه می دهد. دستگاه S3 ماژولار است و با انتخاب شما از دو حجم محفظه ساخت متفاوت ارائه می شود.

نسخه جدید S3 راه حل SLS Sintratec در نوامبر 2022 عرضه شد. S3 دارای لیزر 30 واتی است، در مقایسه با لیزر 10 واتی در S2. مانند S2، محصول S3 شامل دو بخش است: یک ماژول فیوژن که لیزر و اپتیک را در خود جای داده و یک ماژول ساخت جداگانه که شامل پودر و پوشش مجدد است. میتوانید براحتی ماژول ساخت تمام شده را رول کنید و یک ماژول تازه را بدون نیاز به برداشتن قطعه و تمیز کردن پودر در آن بغلتانید. سپس ماژول ساخت تمام شده را به ایستگاه پودر زدایی (8500 دلار) ببرید که جابجایی مواد و احیای مواد را پوشش می دهد.

کنترل کیفیت چاپهای در حال انجام از طریق یک دوربین یکپارچه 4K انجام می شود که نظارت لایه به لایه را به شما می دهد. سازنده وعده سرعت چاپ سریع و دقت بالا را می دهد.

همانطور که می دانید، پودر پلیمر لیزری تفاوت چندانی با پودر فلز لیزری ندارد، فرآیندی به نام همجوشی بستر پودر لیزری (LBPF) یا گاهی اوقات ذوب لیزری انتخابی (SLM). اما شما نمی توانید قطعات پلیمری و قطعات فلزی را روی یک دستگاه بسازید. ولی گویا Sintratec، از آنجاییکه ماژولار است، در حال حاضر یک “پلتفرم تمام مواد” در نسخه آزمایش بتا دارد (هنوز عرضه رسمی نشده). این شرکت میگوید که میتوانید ابتدا یک واحد ساخت فلزی و سپس واحد ساخت پلیمری را در یک دستگاه چندکاره رول کنید! پس گوش به زنگ باشید.

  1. Sharebot SnowWhite

sharebot.it/en/printers/snowwhite-2

پرینتر سه بعدی اس ال اس
Sharebot SnowWhite 2 و ماژول اختیاری که امکان کنترل جو داخل محفظه چاپ را فراهم می کند (منبع: Sharebot)
  • Max. Build Volume (mm) 100 X 100 X 100
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.05
  • Print Speed 35 mm/h
  • Laser Type 14W CO₂
  • Market Price~ $40,000
  • Modified Atmosphere? Yes, Optional

Sharebot SnowWhite 2 ارتقاء واحد SnowWhite قبلی این شرکت است. لیزر CO2 آن توانایی چاپ با طیف وسیع‌تری از مواد، از جمله PA12، PA11، TPU، و پودرهای تقویت شده حاوی مواد افزودنی مانند فیبر کربن، شیشه و آلومینیوم است.

SnowWhite 2 برای مراکز تحقیقاتی و بخش‌های تحقیق و توسعه طراحی شده و دارای رابط کاربری مستقل با کلیک آسان است. برای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، توانایی این دستگاه در استفاده از تنها 100 گرم پودر جهت پخت یک قطعه جالب بنظر میرسد.

دستگاه اسنووایت 2، دارای سیستم کنترل دمای بهبود یافته بوده که تنها در 15 دقیقه گرم می شود و دوام و جزئیات سطح بالایی را ارائه میدهد. همچنین دارای یک ماژول کنترل جوی اختیاریست که هم با نیتروژن و هم با آرگون سازگار بوده و زردی ناخوشایند قطعات چاپی را از بین میبرد.

این سیستم با قیمتی کمتر از 40.000 دلار در مقایسه با سایر دستگاههای رومیزی گران بنظر میرسد. حجم ساخت آن 100-100-95 میلی‌متر بوده که آنرا به یکی از کوچک‌ترین چاپگرهای SLS بازار تبدیل می‌کند.

  1. محصول 3D Systems Wematter Gravity

3dsystems.com/3d-printers/sls-300

پرینتر سه بعدی sls

  • Max. Build Volume (mm) 300 x 300 x 300
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.1
  • Print Speed 12 mm/h
  • Laser Type 50W CO₂
  • Market Price ~$59,000
  • Material Platform Proprietary

نمیگوییم این دستگاه را در پلتفرم رومیزی رده بندی کنید ولی خاطرجمع باشید که در محیط اداری کوچک جا میشود. در ماه مه 2023، غول 3DPrint دنیا شرکت 3D Systems، سازنده چاپگر SLS سوئدی Wematter را خریداری کرد و Gravity اقتصادی را در مجموعه خود گنجاند. برند سوئدی فقط در اروپا بعنوان سرویس اجاره چاپگر مبتنی بر اشتراک قابل دسترس بود، اما 3D Systems اکنون آنرا در سه بسته ارائه شده از تجهیزات و نرم افزارهای مختلف بفروش میرساند. جای تعجب نیست که 3D Systems این شرکت جوان را تصاحب کرد؛ مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته‌ای که بطرز موثری پرینت سه بعدی SLS را به محیطهای کوچک اداری آورده، کاری که هیچ چاپگر قبلی 3D Systems قادر به انجامش نبود.

Gravity 2023 دارای حجم چاپ 300-300- 300 میلیمتر بوده و به لطف صفحه نمایش لمسی بصری، کار با آن آسان است. یک پلتفرم عملیاتی مبتنی بر کلود (آنلاین) وجود دارد که دردسرهای نصب نرم افزار را برطرف کرده است. این شرکت می‌گوید که از طریق «مولفه‌ها و الگوریتم‌های جدید»، سرعت اسکن در مقایسه با مدل قبلی دو برابر افزایش یافته و تا 15 ساعت در یک کار چاپ معمولی صرفه‌جویی می‌کند.

سیستم پرکردن پودر اختصاصی این شرکت ظرف چند ثانیه ظرف پودر را داخل دستگاه خالی می کند و هیچ تماسی با خود پودر وجود ندارد. Wematter همچنین یک واحد به نام اتمسفر ارائه می دهد که “کنترل بهبود یافته شرایط اتاق ساختمان” را فراهم می کند. شرکت می‌گوید اتمسفر با نرم‌افزار Gravity ارتباط برقرار می‌کند و محیط حرارتی پایدارتری را در طول فرآیند چاپ ایجاد می‌کند. Wematter ادعا می کند که این واحد اختیاری عملکرد Gravity را برای افزایش تراکم قطعه، پرداخت سطح و عملکرد مکانیکی افزایش می دهد. اگرچه این چاپگر حدود 50 هزار دلار به فروش می رسد، اما اکوسیستم کامل آن نزدیک به 70 تا 90 هزار دلارست.

برترین پرینترهای سه بعدی SLS صنعتی

اگرچه اخیراً مجموعه‌ای از ماشین‌های SLS با اندازه رومیزی وارد بازار شده‌اند، اکثر سیستم‌های SLS در حوزه‌های صنعتی قرار دارند. در اینجا بهترین چاپگرهای SLS در سطح پایه که برای مصارف صنعتی ساخته شده اند، آورده شده است. توجه داشته باشید که بسیاری از برندها ماشین‌های بسیار بزرگ‌تری را برای چاپ سریع‌تر، تنوع مواد بیشتر و تولید حجم بالاتر ارائه می‌کنند. ما در این لیست، محصولاتی با پلتفرم نرم افزاری باز هم معرفی کرده ایم.

  1. پرینتر Sinterit Nils 480

sinterit.com/3dprinters/nils-480

چاپگر sls صنعتی شرکت نیلز480

  • Max. Build Volume (mm) 200 x 200 x 330
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.075
  • Print Speed 14 mm/h
  • Laser Type 30W Infrared
  • Market Price $80,000
  • Material Platform Open
  • Laser Spot Size650 Microns
  • Modified Atmosphere? Yes

زینتریت 480 نیلز، برادر بزرگ سری Lisa، سرعت صنعتی (چاپ کامل در بستر 30 ساعت) و اندازه (200-200-330) را ارائه میدهد؛ مثلاً میتوانید یک جفت کفش کامل یا پروتوتایپ باکس دستگاههای الکترونیکی یا اروتز کامل بازو را با آن پرینت کنید.

Nils 480 شامل بسیاری از ویژگیهایی است که باعث محبوبیت خط تولید Lisa شده؛ از جمله طیف گسترده ای از گزینه‌های مواد از PA12 تا PP تا TPU، بعلاوه پودرهای شخص ثالث. یک محیط پارامتر باز با بیش از 50 تنظیم برای کنترل و نرم افزار بصری. در اصل، اگر Lisa X را دوست دارید اما آرزو می‌کنید که بزرگ‌تر و سریع‌تر باشد، این محصول انتخاب بعدی شماست.

Nils همچنین دارای آپشنی است که شرکت آنرا سیستم چاپ مداوم می نامد؛ یعنی یک بار پودر را پر کرده و دو تخت کامل یا چند تخت چاپ با حجم کمتر را بدون تکرار فرآیند آماده سازی چاپ و پر کردن پودر، پرینت میکنید. برای انجام این کار، تخت قبلی بطور خودکار خارج می شود و کیک کامل را به جعبه خنک کننده می برد. تخت چاپ برمی گردد و چاپ دیگری بطور خودکار شروع میگردد. یک مزیت عالی که سبب اتوماسیون و تسریع روند پرینت با کمترین میزان دخالت اپراتور میشود.

  1. پرینتر Farsoon eForm

farsoon-gl.com/products/eform

ماشین صنعتی sls فارسون

  • Max. Build Volume (mm) 250 × 250 × 320
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.06
  • Print Speed 0.8 l/h
  • Laser Type 30W CO₂
  • Market Price $86,000
  • Material Platform Proprietary
  • Modified Atmosphere? Yes, Nitrogen

فناوری SLS پلیمری Farsoon Technologies در شش پیکربندی ارائه می شود. این شرکت می‌گوید که دستگاه eForm SLS بعنوان سیستم سطح ابتدایی با تمام عملکردها و قدرت یک سیستم سطح صنعتی ارائه می‌شود.

eForm با یک پیکربندی UI مبتنی بر صفحه لمسی با کاربری آسان برای یک محیط تولید صنعتی ارائه می شود. مانند بسیاری از چاپگرهای SLS دیگر لیست ما، eForm نیز دارای واحدهای مدیریت پودر قابل خرید است.

ماشین‌های بزرگ‌تر 403P (HS403P، SS403P و HT403P) همگی دارای هیتر هشت منطقه‌ای و کنترل‌های حرارتی هستند تا از دمای یکنواخت اطمینان حاصل کنند و خطر عدم دقت را به حداقل برسانند. مدل HT برای پردازش مواد با کارایی بالا، مانند PA 6، در حرارت بالا ساخته شده و دارای محافظ دما و کنترلهای حرارتی پیشرفته است. مدل HS – بطور نسبی – گزینه بودجه سه گانه است.

Farsoon همچنین بزرگترین چاپگر SLS صنعتی، HT1001P-2 را ارائه می دهد که دارای حجم ساخت 1000500– 450 میلیمتر و دارای دو لیزر CO2 100W میباشد. دو چاپگر SLS دیگر در سری 252P شرکت وجود دارد که دارای همان حجم ساخت فشرده با eForm هستند، اما دارای ویژگی‌های مختلف دما و لیزر خاص هستند.

  1. Prodways Promaker P1000 S

prodways.com/en/industrial-3d-printers/promaker-p1000-s

چاپگر سه بعدی صنعتی sls برند پرومیکر پرو ویز

  • Max. Build Volume (mm) 300 x 300 x 360
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.06
  • Print Speed 1.4 l / h
  • Laser Type 30W CO₂
  • Market Price ~ $120,000
  • Material Platform Proprietary
  • Laser Spot Size 450 μm
  • Modified Atmosphere? Yes, Nitrogen

ProMaker P1000 S Prodways دنباله‌ای اقتصادی‌تر برای ProMaker P1000 X است. نسخه S دارای نیمی از قدرت لیزر X است، درحالیکه هنوز یک ماشین صنعتی است که ویژگی‌های زیادی را در جدول مشخصات محصول به ارمغان می‌آورد.

با بیش از 50 پارامتر تنظیم رایگان (برخی چاپگرها برای “باز کردن قفل” ویرایش محیطی، هزینه دریافت می کنند)، میتوانید کارایی بهتر و مطمئناً انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید. این شرکت می‌گوید با تنظیم محیط‌ها، مانند توان لیزر، گرما و زمان خنک‌شدن، می‌توانید استحکام، الاستیسیته یا بافت یک قطعه زینتر شده را بهینه کنید.

اگر سرعت بیشتری می خواهید، می توانید ProMaker P1000 S خود را به ProMaker P1000 X ارتقا دهید.

Prodways ایستگاه پودرزدایی یا تجهیزات مدیریت پودر ایجاد نمی کند، اما آنها شما را به یک سازنده تجهیزات شریک، وصل می‌کنند.

  1. چاپگر SLS شرکت Eplus3D

eplus3d.com/products/ep-p420-sls-3d-printer

چاپگر لیزری پودر پلیمر ایپلاس

  • Max. Build Volume (mm) 420 x 420 x 465
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.1
  • Print Speed 25 mm/h
  • Laser Type 120W CO₂
  • Market Price $150,000
  • Material Platform Proprietary
  • Laser Spot Size
  • Modified Atmosphere? Yes, Compressed Air, Nitrogen

Eplus3D چاپگرهای SLS زیادی را در طول سال‌ها ارائه کرده، اما در حال حاضر تنها دارای EP-P420 است که در سال 2021 عرضه شد. با حجم ساخت عظیم و لیزری که چهار برابر دستگاه های SLS در اندازه رومیزی قدرت دارد، به وضوح برای تولید با حجم بالا کانفیگ شده است. لیزر CO₂ 120W مدلهای دقیق با کیفیت سطح بالا و دقت ابعادی خوب را ایجاد می کند.

سیلندر فرم‌دهی دستگاه قابل جدا شدن است که زمان آماده‌سازی بین کارهای چاپی را تسریع کرده و راندمان ساخت و پخت پودر هم بهبود می‌یابد. پارامترهای چاپ اوپن سورس این محصول، امکان تنظیم دقیق آپشن‌ها برای برنامه‌های خاص را فراهم می‌کند.

EP-P420 از مواد متنوعی پشتیبانی کرده و چاپگر را برای چندین کاربرد با نیازهای متفاوت مناسب نموده است. با یک سیستم کنترل حرارت یکنواخت، چاپگر می تواند خواص مکانیکی بهینه سازی شده‌ای ارائه دهد. همچنین نرخ بازیافت پودر بالایی فراهم می کند که به بازگشت سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

نرم افزار کنترل انحصاری Eplus3D بمنظور مدیریت فرآیند چاپ آنلاین برون‌مرزی، از آماده سازی ساخت و مکان یابی قطعات گرفته تا نظارت بر چاپ و عملکرد تولید گزارش کارایی بالایی دارد.

  1. EOS Formiga P 110 Velocis FDR

eos.info/en/industrial-3d-printer/plastic/formiga-p-110-fdr

پرینتر سه بعدی اس ال اس

  • Max. Build Volume (mm) 200 x 250 x 330
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.04
  • Print Speed .5 l/h
  • Laser Type 55W CO₂
  • Market Price $170,000
  • Material Platform Proprietary
  • Laser Spot Size 220 microns
پرینترهای سه بعدی eos
EOS در مجموع پنج پرینتر سه بعدی SLS صنعتی ارائه می دهد: P450، P500 و P770

محصول «فورمیگا پی وِلوسیس اف دی آر» توسط EOS پیشگام در چاپ صنعتی تولید و در سال 2021 معرفی شد که انعطاف پذیری و تولید اقتصادی را ارائه می دهد. نسخه FDR از سری خانواده Velocis که سال 2013 معرفی شد، کمی کندتر است و محدوده مواد مشابهی را ارائه نمی دهد، اما لیزر قوی‌تر و دقیق‌تری دارد که منجر به پرینت‌های بسیار دقیق می شود.

این شرکت می‌گوید P 110 FDR دارای مدیریت دما و کنترل نرم‌افزاری است که فرآیند گرمایش و پوشش مجدد را سرعت می‌بخشد. همچنین دارای نقطه لیزری دقیقی است که امکان تولید ضخامت دیواره تنها 220 میکرون را فراهم می کند.

مجموعه کامل ماشین‌های SLS شامل ایستگاه اختلاط مواد EOS، ایستگاه باز کردن بسته‌بندی، الک و کابینت بلاست است.

نسخه‌های Velocis و Velocis FDR، چاپگرهای SLS سطح پایه EOS هستند، اما این شرکت چهار پرینتر دیگر را با حجم‌های بزرگ‌تر و لیزرهای قدرتمندتر ارائه می‌دهد: P 396، P 500، P 770، و P450 که فعلا فقط برای یک کشور قابل فروش است: آمریکا. P 770 دارای دو لیزر 70 واتی و یکی از بزرگترین چاپگرهای SLS موجود در بازار با حجم ساخت 700-380- 580 میلیمتر است. P 500 همچنین دارای دو لیزر 70 واتی است.

  1. محصول 3D Systems SLS 380

https://www.3dsystems.com/3d-printers/sls-380

پرینترهای سه بعدی 3d systems

  • Max. Build Volume (mm) 381 x 330 x 460
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.08
  • Print Speed 2.7 l/h
  • Laser Type 100W CO₂
  • Market Price > $200,000
  • Material Platform Proprietary

3D Systems طی سال‌ها چاپگرهای SLS بسیاری را در اندازه‌های بزرگ ارائه کرده است، اما اخیراً عرضه خود را به SLS 380، محبوب‌ترین، کاهش داده است. یکی از عناصر کلیدی این محصول، تکرارپذیری، توان عملیاتی بالا و مدیریت گرما است. دستگاه دارای هشت هیتر کالیبره شده جداگانه برای کنترل دمای محفظه ساخت است.

این سیستم از یک الگوریتم سفارشی توسعه یافته برای مدیریت، نظارت و کنترل در زمان واقعی، یکنواختی حرارتی در محفظه ساخت استفاده می کند. همچنین یک دوربین استنباط شده با وضوح بالای یکپارچه وجود دارد که بیش از 100.000 نمونه داده حرارتی را از داخل محفظه ساختمان در هر ثانیه می گیرد. خلاصه همه اینها : اطمینان کامل که هر لایه پودر پلیمر طبق برنامه پخته می شود و اگر خطایی وجود داشته باشد، می دانید در کدام قسمت قرار دارد. این سطح از قابلیت ردیابی تولید در محیطهای صنعتی با سایز پرینت بزرگ ضروری است.

پرینت سه بعدی sls
گنجایش بالای پلتفرم ساخت ماشینهای SLS شرکت 3DSystems : مجموعه قطعات صنعتی با 198 قسمت، بطور خودکار توسط نرم افزار پیشرفته Sprint 3D در حالت تودرتو جاگیری شده است.

چاپگرهای SLS صنعتی شرکت 3DSystems از نرم افزار 3D Sprint استفاده می کنند؛ یک نرم افزار هوشمند همه کاره برای چاپ پلاستیک-پلیمری که بدون نیاز به برنامه شخص ثالث اضافی، بهره‌وری و کیفیت را برای تولید SLS افزایش میدهد. 3D Sprint ابزارهایی را برای آماده سازی و بهینه سازی داده‌های CAD و مدیریت فرآیند چاپ تودرتوی سه بعدی با چگالی بالا، بررسی کیفیت برای تأیید پیش از ساخت، گزینه‌های تعمیر، ابزارهای صف چاپ برای برنامه ریزی ساخت کارآمد و مولدسازی ساختار قفسی برای قطعات کوچک ارائه میدهد. چاپگرهای SLS این سازنده پیشکسوت، از فریم متوسط تا بزرگ، با حجم های مختلف ساخت، سطوح اتوماسیون و مواد بسیار متنوع هستند.

یک مزیت خاص: محصول SLS 380 دارای یک لیزر آب خنک است.

380 یک محفظه چاپ بزرگ با نرخ ساخت خوب و سطح مناسبی از جزئیات فراهم می کند. دارای غلتک ضد چرخش برای پخش روان‌تر پودر در سراسر بستر چاپ است.

SLS 380 را میتوان با مرکز کیفیت مواد سیستمهای سه بعدی (MQC) ترکیب کرد تا ترکیب و تحویل مواد را کنترل کند. شرکت دستگاه جانبی MQC Single را برای جفت شدن با یک چاپگر و MQC Flex که با حداکثر چهار چاپگر بطور همزمان کار میکند، ارائه میدهد. محال است تجربه تلخ و زحمت جمع آوری دستی پودر، ترکیب دستی پودر استفاده شده با پودر تازه در نسبت های مناسب را داشته باشید و قدر ماشینی که اینکار را بصورت خودکار انجام می دهد، ندانید. در محیط تولید صنعتی، اتوماسیون فرآیند ضروریست. MQC Flex شامل یک سطل پودر بازیافت میباشد که ذخیره سازی راحت و فوری را برای پودر استفاده نشده پس از چاپ فراهم میکند.

اگر مشتاق راه حل انتقال پودر 3D Systems نیستید، این شرکت با AMT نیز همکاری کرده تا یک گردش کار پس‌پردازش کاملاً خودکار، از پودرزدایی گرفته تا بخارسازی که به گفته این شرکت قطعات مصرفی نهایی را سریعتر تحویل می دهد، ارائه دهد.

  1. چاپگر پودر پلیمری Nexa3D

nexa3d.com/3d-printers/qls820

چاپگر سه بعدی sls برند next3d

  • Max. Build Volume (mm) 350 x 350 x 400
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.05
  • Print Speed 8 l/h
  • Laser Type 4 x 100W CO₂
  • Market Price $500,000
  • Material Platform Open
  • Modified Atmosphere? Yes

QLS جدیدترین سری پرینترهای SLS Nexa3D با ترکیبی چشمگیر از سرعت، اندازه و دقت است که تا حدی به دلیل چهار لیزر CO2 100 واتی آنست. QLS 820 به گونه‌ای طراحی شده که برای تولید با آنچه شرکت می‌گوید «معماری آماده برای اتوماسیون» و نرم‌افزار مدیریت ناوگان، مقیاس‌بندی شود.

با یک واحد ساخت قابل جابجایی با اندازه قابل احترام 350-350-400 میلیمتر، سازنده ادعا می کند که ظرفیت بالایی دارد. همچنین پلتفرم اوپن آن قادر به پردازش طیف وسیعی از پودر مواد متفرقه و تقریباً از هر برندی میباشد.

این سیستم ماژولار است (با ایستگاههای جابجایی پودر و تجدید مواد بعنوان آپشن پریمیوم). می تواند بر اساس نیازهای برنامه وسیعتر شود. QLS 820 قادر به اتصال ابری (آنلاین) بوده و دارای داشبورد تحت وب میباشد که قابلیت ردیابی سرتاسر تولید قطعات را با مدیریت متمرکز چاپگر و نظارت بر داده‌ها در زمان واقعی امکان پذیر مینماید. همچنین می تواند تجزیه و تحلیل داده‌های آرشیوی را ارائه دهد تا به شما کمک کند به راحتی عملکرد چاپگر را پیگیری کنید.

Nexa3D همچنین دو چاپگر سه بعدی SLS کوچکتر QLS 230 و QLS 236 را ارائه می دهد.

در سپتامبر 2023، Nexa3D همکاری خود را با سازنده مواد Headmade Materials اعلام کرد که به شما امکان می‌دهد قطعات فلزی را در دستگاه‌های سری QLS چاپ کنید. مشتریان می توانند یک روز پلیمرها و روز دیگر فلزات را چاپ کنند. البته پس از پرینت فلزی باید در چند مرحله حرارت‌دهی و ماشین‌کاری قرار بگیرند تا استاندارد و کاربرد واقعا صنعتی پیدا کنند.

  1. پرینتر Sindoh S100

sindoh.com/en

پرینتر سه بعدی لیزر پلیمر شیندو100

  • Max. Build Volume (mm) 510 x 510 x 500
  • Min. Layer Thickness (mm) 0.06
  • Print Speed 4.7 l/h
  • Laser Type 2 x 100W CO₂
  • Market Price $650,000

برند کره جنوبی، «شیندو یا “سیندوح”» سال 2021 با محصول S100 وارد بازار SLS شد و خط تولید پرینترهای FDM و رزین خود را تکمیل کرد. این چاپگر با Materialise، شرکت تولید کننده نرم افزار و خدمات افزودنی بلژیکی همکاری می کند.

ویژگی منحصربفرد S100 توانایی آن در چاپ با Bluesint PA12 است که نه تنها یک پودر پلیمر خوب است، بلکه فرآیندی ابداعی شرکت Materialize برای فعال کردن پرینت با 100٪ پودر پلیمری بازیافتی میباشد.

Sindoh S100 حجم ساخت مناسب، سیستم تغذیه دوگانه و سیستم ساخت قابل جابجایی و سرعت پرینت سریع را ارائه می دهد که آنرا کاملاً در دسته ماشینهای تولید صنعتی قرار می دهد. این دستگاه مجهز به دو لیزر است که هر کدام زمینه چاپ کامل را پوشش میدهند. فناوری اسکن محورهای سه بعدی امکان تغییر اندازه نقطه پرتو را حین پرواز بطور مستقل برای هر لیزر امکان پذیر می کند.

با دمای بستر ساخت تا 200 درجه سانتیگراد، S100 میتواند با مواد مختلفی از جمله Evonik PA12، BASF Ultrasint PA11، TPU و PP چاپ کند. یک انتخاب هوشمندانه برای تولیدکنندگان صنعتی مقیاس بزرگ که به قدرت و سرعت نیاز دارند.

نمونه پرینت sls
قطعات پروتوتایپ صنعتی ساخته شده با دستگاه برند DuraForm
مرحله پولیش و باد زنی پرینت sls پودر پلیمر
گاهی اوقات در ماشینهای بدون سیستم مدیریت پودر و پولیش، فرآیند پودرزدایی دستی یک قطعه پرینت سه بعدی SLS می تواند کثیف و وقت گیر باشد
چاپ سه بعدی لیزری پودر پلیمر
یک پای مصنوعی حاصل پرینت سه بعدی با SLS
پرینت سه بعدی sls
تولید سری قطعات هواپیماهای بدون سرنشین از کاربردهای sls3d print است.
سمپل چاپ سه بعدی sls متریال نایلون
قطعه صنعتی با بخشهای متحرک لولا که در همین حالت بدون نیاز به مونتاژ توسط دستگاه Fuse1 شرکت Formlabs با متریال نایلون PA12 پرینت SLS شده است.
نمونه کار چاپگر سه بعدی sls
قطعات سمپلینگ پرینت سه بعدی SLS از برند Sinterit

جمع بندی فناوری پرینت سه بعدی لیزر پودر پلیمری SLS

SLS ترکیب کاملی از عملکرد، قدرت و پیچیدگی است. با توجه به استحکام و توانایی خوب برای تولید قطعات بسیار تودرتو، میتواند صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه تولید فراهم میکند. شما میتوانید یک قطعه چندبخشی حاوی جگ، لولا یا با ساختار داخلی را در حالت مونتاژ کامل نرم افزار مدلسازی، یکباره پرینت کنید؛ بدون نیاز به ساخت جداگانه هر پارت و سپس مونتاژ زمانبر آنها.

کسب و کارهایی که تمایل به استفاده از پرینترهای SLS دارند باید اهداف کاری خود را با دقت مشخص کرده و سپس محصول مناسب را خرید کنند. با خواندن این مطلب متوجه شدید که دو نوع اصلی چاپگر SLS وجود دارد: چاپگرهای SLS درجه صنعتی و چاپگرهای رومیزی (دسکتاپ یا فشرده یا پرتابل). انواع صنعتی بهترین کارایی، بیشترین سایز پرینت، سرعت ساخت بالا بجهت اتوماتیک کردن فرآیند بازیابی مواد و قویترین وات لیزر را دارند. محصولات پرتابل (رومیزی) ارزانتر بوده ولی حجم ساخت کوچکتر و مراحل دستی غیراتوماتیک بیشتری نیاز دارند. پس صاحبان کارگاههای بزرگ که تولید قطعات هفتگی زیادی دارند بهتر است فقط به محصولات پلتفرم صنعتی SLS فکر کنند (ترجیحا با معماری باز که امکان استفاده از مواد، سفارشی‌سازی کمیتها و محصولات جانبی متنوع را فراهم میکند). در عوض مشتریان خُرد و شرکت‌های کوچک که پروتوتایپ سنگینی ندارند میتوانند در بودجه خرید صرفه‌جویی کرده و محصولات جمع و جور رومیزی SLS را تهیه کنند.

لطفا نظرات خود را از فرم پایین این صفحه برای ما منتشر کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین