» 3DPE » علت عدم چاپ صحیح بخشهای ظریف مدل پرینت سه بعدی
پرینت سه بعدی

علت عدم چاپ صحیح بخشهای ظریف مدل پرینت سه بعدی

پرینتر سه بعدی شما با قدرت تمام به خوبی یکی پس از دیگری مدلهای ساده ای را پرینت میکند، اما وقتی یک مدل سه بعدی پیچیده را برایش مهیا میکنید؛ نتیجه آن چیزی که انتظارش را دارید، نیست و اصلا چنگی به دل نمیزند!

گوشه ها و لبه هایی که با ظرافت خم شده اند یا قسمتهای مجعد با منحنیهای عالی و نرم که به تدریج پیچیده‌تر میشوند، در نرم افزار بدون نقص هستند ولی وقتی با فرآیند چاپ پرینتر سه بعدی مواجه میشوند کیفیت به شدت در بخشهای مذکور کاهش پیدا میکند یا حتی بدون شکل میشود.

موارد زیادی در کیفیت چاپ سه بعدی وقتی جزییات کار بالاست، تاثیرگذار هستند:

  • یکی از دلایل مهم پرینت سه بعدی ضعیف مدلهای پرجزییات، ارتفاع لایه گذاری است. البته که وقتی پرینتر سه بعدی با رزولوشن پایین تنظیم میگردد قادر به چاپ اشکال پیچیده و تودرتو با دقت مناسب نخواهد بود (هر چقدر هم که چاپگر سه بعدی شما دقیق و گرانقیمت باشد).
  • سایز نازل چاپگر سه بعدی نیز علت تاثیرگذار دیگریست. همیشه یک توازن حساس بین سایز نازل و کیفیت چاپ وجود دارد: در یک محیط ساخت لایه افزایشی، نازل ۵ mm مرسوم است. برای کارهای معمول نازل ۰٫۴ mm و جهت چاپ مدلهایی با جزییات، فقط نازل ۰٫۴ mm یا حتی کوچکتر مناسب خواهد بود.

نکته: نازل کوچکتر یعنی تزریق نازکتر فیلامنت و به این معنی است که پک اکسترودر پرینتر سه بعدی شما نیز باید به درستی تنظیم شده باشد وگرنه مشکلات زیادی را موجب خواهد شد.

  • دمای نازل و باز بودن مجرای آن نیز یکی دیگر از موارد اثرگذار در دقت چاپ است. به خاطر اینکه پرینتر سه بعدی باید قادر به خارج کردن متوازن ترموپلاستیک از اکسترودر باشد، پس قبل از چاپ سه بعدی یک مدل پرجزییات بررسی که دما مناسب تنظیم شده و حتما از تمیز بودن نازل اطمینان یابید؛ حتی یک ذره کوچک سخت شده در نازل میتواند چاپ مدل پیچیده شما را با مشکل مواجه کند.
  • سرعت چاپ پرینتر سه بعدی اثری شدید در دقت چاپ دارد. پیشنهاد میشود برای قطعات پیچیده و با جزییات بالا سرعت چاپگر سه بعدی خود را به کمترین حد ممکن برسانید. در طول چاپ لازم است که سرعت فن ها با توجه به افزایش زمان اکستروژن فیلامنت به درستی تنظیم شوند (معمولا سرعت کاهش میابد). در بعضی از پرینترهای سه بعدی باکیفیت به صورت هوشمند با توجه به زمان و نوع چاپ، سرعت فن اکسترودر به کمترین دور میرسد (یا حتی خاموش میشود).
  • فیلامنت هم خود عامل دیگری میباشد. برندهای مطرح سازنده متریال پرینتر سه بعدی سرمایه و زمان زیادی را صرف فرمولاسیون بهینه فیلامنت خود میکنند تا جریان ذوب شوندگی متوازنی را برای پرینتر سه بعدی به ارمغان آورند، که مسلما هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت ولی واقعا ارزشش را دارد.

ممکن است یک فیلامنت ارزان قیمت نیز در ظاهر هیچ فرقی با برند گرانترش نداشته باشد ولی وقتی پای ضریب تحمل دمایی و قطر نازل در میان باشد، محتوای چاپ شده متنوع خواهد شد و این تناقض دوباره اهمیت فیلامنت در کیفیت چاپ را گوشزد میکند.

  • بررسی کنید که پلتفرم چاپ متناسب با مدل سه بعدی تنظیم شده است. حتی یک مشکل جزیی ناشی از تنظیم نامناسب چاپگر سه بعدی در طول پرینت با دقت بالا مشکلات زیادی ایجاد میکند. یک کالیبراسیون مناسب برای پرینت راه مناسب کیفیت صحیح پرینت است.
  • در نرم افزار اسلایسر Simplify گزینه های خوبی برای بهبود چاپ قطعات ظریف وجود دارد: آموزش پرینت سه بعدی دیواره های نازک با Simplify3D

خلاصه عیب یابی چاپ ضعیف قطعات پیچیده و پرجزییات پرینت سه بعدی:

  1. افزایش رزولوشن پرینت با عدد کمتر کمیت layer height اسلایسر
  2. بررسی کمیت Thin Wall Behavior و حالت Allow single extrusion walls در اسلایسر
  3. قطر نازل کوچکتر (معمولا ۰٫۴ تا ۰٫۲ میلیمتر) استفاده شود
  4. اطمینان از تنظیمات صحیح پرینتر سه بعدی (محورها، موتورها …)
  5. نازل تمیز و کاهش دمای آن
  6. کاهش سرعت پرینت چاپگر سه بعدی
  7. استفاده از فیلامنت با کیفیت
  8. پلتفرم مناسب چاپ (کالیبراسیون پرینت): در نرم افزار پرینتر سه بعدی روند کالیبراسیون چاپ را اجرا کنید که آیا پلتفرم چاپ فعلی تایید میشود یا خیر.

رفرنس مشکلات پرینت سه بعدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین