» 3DPE » رزین استاندارد و شفاف پرینتر سه بعدی چیست؟
رزین

رزین استاندارد و شفاف پرینتر سه بعدی چیست؟

  • متریال رزین استاندارد:

این ماده برای مدلهایی بصری اصطلاحاً A-Side مناسب است. این نوع رزین سطح بسیار صافی را برای مدل فراهم میکند. رزین استاندارد، نیمه شفاف با ته رنگی زردفام میباشد. فرم مدلسازی با این نوع رزین کاملاً آزاد نیست چون با توجه به نوع طراحی، برای قسمتهای آویزان (Overhang) نیاز به ساپورت گذاری دقیق حین پرینت دارید.

رزین

قیمت رزین استاندارد

هزینه این نوع رزین مثل دیگر انواع، بستگی به اندازه مدل دارد و بر حسب میلیمتر مکعب (mm3) قابل محاسبه است.

کاربردهای معمول رزین استاندارد

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، این متریال برای نمایش مدلهایی با کیفیت بالا کاربرد خوبی دارد. طراحان، مهندسان و قالبسازان همیشه نیاز به یک نمونه اولیه (پروتوتایپ) از قطعه جهت معرفی و سنجش بصری دارند؛ یکی از بهترین متریالها،‌ رزین استاندارد است. این ماده برای مدلسازی اسباب‌بازی و کارکترسازی بسیار مناسب میباشد. ترکیب سطح کاملاً صاف و جزییات بالا امکان مقیاس سازی مدلهای رومیزی اسباب بازی، تندیس و قالبسازی را فراهم می نماید.

| معرفی ۸ نرم افزار اسلایسر چاپگرهای سه بعدی رزینی |

اطلاعات تکمیلی Standard Resin

رزین استاندارد برای مدلهای فرم B-Side چندان مناسب نیست؛ زیرا در محل اتصال ساپورت به سطح،‌نقاط ریزی باقی خواهد ماند. پس احتیاج به پولیشکاری ظریفی با کاغذ سمباده خواهید داشت که البته ریسک خراش دهی را نیز افزایش میدهد.

دقت کنید که مدلهای ساخته شده با رزین استاندارد نسبت به نور خورشید حساس هستند و به مرور تغییر رنگ یا لک ایجاد میشود.

| معرفی انواع متریالهای فتوپلیمری رزین |

  • رزین شفاف (Transparent Resin):

مدلهای ساخته شده با رزین شفاف از ماده سختی شکل میگیرند. این متریال نسبت به دیگر انواع رزین‌ مستحکمتر، مقاومتر، سخت، مقاومت نسبی به رطوبت و آب دارد و البته در کنار این مزایا کاملاً شفاف نیز میباشد.

رزین شفاف برای مدلسازی قطعات خوش فرم با سطح صاف و کیفیت بالا که باید حتماً داخل آن‌ها قابل دیدن باشد به کار میرود. پس بهترین ماده برای دموی مدلها، پروتوتایپهای دقیق و مدلهایی با عمل‌کرد محدود است. در رزین شفاف هم مثل نوع استاندارد نیاز به ساپورت گذاری دقیق دارید.

resin

قیمت رزین شفاف

هزینه در این متریال بستگی به سه عامل دارد:

اندازه مدل: که بر حسب متر مکعب محاسبه میشود.

سطح مدل: بر اساس کیفیت جزییات میباشد.

جهت گیری مدل: موقعیت مدل در پرینتر سه بعدی حین چاپ تأثیر بسیار مهمی در هزینه و میزان مصرف رزین شفاف دارد (مباحث ساپورت گذاری).

کاربردهای مرسوم رزین transparent

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم این متریال برای قالبسازی یا قطعات دمو که اجزای داخلی بخش مهمی را تشکیل میدهند، بسیار ایده‌آل است. همچنین به خاطر کیفیت بالای سطح نیز اقبال خوبی دارند.

| راهنمای پولیشکاری رزین شفاف |

اطلاعات تکمیلی Transparent Resin

به طور معمول در این متریال، شفافیت ۱۰۰ درصدی همانند آب شفاف ندارید! اما وضوح خوبی بین نیمه شفافی و شیشه ایجاد میکند. البته افراد حرفه‌ای قادر هستند با ایجاد شرایط خاص پرینت، وضوحی ۱۰۰ درصدی همانند آب شفاف ایجاد کنند.

رزین شفاف برای سطوح کاملاً صیقلی با کیفیت بالا مناسب است. در صنعت از این متریال برای پروتوتایپ مدلها بدون نیاز به فرآیند پولیشکاری استفاده میگردد.

رزین ترنسپرنت، با یک روغن جلادهنده ترکیب شده است تا از کدر شدن بوسیله پرتوهای ماوراء بنفش (UV light) جلوگیری شود.

پرینتر سه بعدی
نحوه عملکرد پرینتر سه بعدی DLP

نکته: مسلماً این دو نوع رزین با فناوری پرینت سه بعدی «استریولیتوگرافی» که در پرینترهای سه بعدی DLP یا لیزری به کار میرود، کاربرد دارند.

نتیجه گیری معرفی متریال رزین: 

  • اگر در ایران یک پرینتر سه بعدی SLA یا DLP یا LCD خریداری کرده اید، متریال آن رزین میباشد که هزینه بالایی را به شما تحمیل میکند؛ زیرا این محصول وارداتی بوده و با نوسات شدید ارزهای خارجی، قیمت آن شدیدا بالا میرود. حتی گاهی نمیتوانید رزین مناسبی در بازار ایران پیدا کنید و نایاب میشود.
  • توجه داشته باشید که با توجه به ساختار تابنده دستگاه پرینتر سه بعدی خود باید رزینی را تهیه کنید که با طیف تابش آن هماهنگ باشد؛ پس هر متریال رزینی با هر دستگاهی سازگار نیست و باید با شرکت سازنده پرینتر رزینی خود درباره آن مشورت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین