» 3DPE » معرفی و بررسی قیمت دستگاههای ساخت فیلامنت و کیتهای بازیافت فیلامنت
دستگاه فیلامنت ساز

معرفی و بررسی قیمت دستگاههای ساخت فیلامنت و کیتهای بازیافت فیلامنت

اگر از خرید متریال گران فیلامنت چاپگر سه بعدی در بازار خسته شده اید، چرا خودتان آنرا درست نکنید؟! مثل شما اکثر کاربران دیگر هم از قیمت زیاد رولهای فیلامنت دلسرد شده اند و تمایل دارند متریال را نیز خودشان تولید کنند. در این مطلب درباره نکات مهمی که باید هنگام خرید این دستگاهها در نظر بگیرید، جدیدترین مدل دستگاههای تولید فیلامنت پلاستیک برای چاپگرها و همچنین چند کیت قابل مونتاژ یا DIY فیلامنت ساز صحبت میکنیم، پس به خواندن  ادامه دهید.

تا به حال به این فکر کرده اید که متریال پرینت سه بعدی از کجا می آید و چطور ساخته میشود؟ خب، رشته  ترموپلاستیک که توسط چاپگر سه بعدی شما ذوب می شود، معمولاً در تاسیسات بزرگ با ماشین هایی به نام filament extruders یا filament maker machine ساخته می شود.

رشته فیلامنت پرینت سه بعدی در پنج مرحله کلی ساخته میشود:

گرانول : Plastic> آماده سازی : Preparation > شکل دهی : Shaping > رول کردن : Spooling >  بسته بندی : Packaging

دستگاه فیلامنت ساز صنعتی (که برندهای مطرح فیلامنت از آن استفاده میکنند)، گلوله های مواد دانه بندی شده ترموپلاستیکی مانند PLA ،ABS ،PETG و …  را با حرارت ذوب کرده و سپس آنها را از طریق یک نازل خروجی به رشته فیلامنت قابل چاپ سه بعدی تبدیل می کنند (در قطرهای رشته 1.75 تا 3 میلیمتر). در دستگاه، چندین مرحله گرمایش و سرمایش و خشک سازی توسط سنسورهای هوشمند انجام میشود و بسیاری ابزارهای دیگر وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که فیلامنت به درستی خارج می شود (یعنی کیفیت شیمیایی، چگالی و تلورانس قطر مناسب باشد).

دستگاههای filament extruder machine حرفه ای که سازندگان بزرگ در تولید انبوه رول فیلامنت از آن استفاده میکنند، دهها هزار دلار قیمت دارند و فضای زیادی را اشغال مینمایند. با این حال، جدیدا دستگاههای فیلامنت ساز رومیزی بیشتری تولید میشوند که هدف آنها مشتریانی است که به دنبال بازیافت مواد ضایعاتی هستند یا میخواهند با ساختن فیلامنت توسط خودشان، در هزینه هایشان صرفه‌جویی کنند. این اکسترودرها به صورت کیت های قابل خرید، ماشین های رومیزی از پیش مونتاژ شده و پروژه های DIY منبع باز وجود دارند.

کیت مونتاژ فیلامنت سازی

در این مقاله، ما برخی از بهترین و جدیدترین دستگاههای تولید فیلامنت غیرصنعتی که می توانید تهیه کنید و دستگاههایی که میتوانید با آن قطعات پرینتی بی مصرف خود را بازیافت کنید، معرفی خواهیم کرد. با این حال، قبل از اینکه تصمیم به خرید این دستگاهها بگیرید، ویژگی های مهم زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در اینجا برخی از مهمترین آنها آورده شده است:

  • نوع مونتاژ دستگاه فیلامنت ساز:

اگر تجربه زیادی در مورد پیکربندی مکانیکی و الکتریکی دستگاهها ندارید، بهترین کار این است که به مدلهای قابل خرید و از پیش مونتاژ شده پایبند باشید. ولی اگر مشتاق پروژه های DIY هستید یا به دنبال صرفه جویی در هزینه هستید، ممکن است بخواهید خودتان دستگاه را بسازید که باید مهارت فنی لازمه را داشته باشید. ما گزینه‌هایی را برای هر دو نوع در این لیست قرار داده‌ایم، و گزینه‌های DIY همگی دارای مشخصات کاملاً تعریف شده و دستورالعمل‌های مونتاژ برای دنبال کردن هستند.

  • سرعت تولید دستگاههای فیلامنت ساز:

تفاوت های زیادی بین دستگاه تولید فیلامنت در مراکز حرفه ای (صنعتی) و گزینه های موجود در این لیست وجود دارد. شاید بیشترین توجه (به غیر از اندازه و کیفیت متریال) سرعتی باشد که ماشینها می توانند رشته ها را اکسترود (خارج) کنند. مهم است که بدانید یک دستگاه فیلامنت ساز چند کیلوگرم رشته می تواند در یک بازه زمانی مشخص تولید کند زیرا ممکن است هزینه زیادی برای برق خرج کنید.

  • مواد خام پشتیبانی شده برای دستگاه تولید فیلامنت

تفاوت دیگر بین فیلامنت سازهای حرفه ای و ماشین های رومیزی موجود در لیست ما، مواد قابل پشتیبانی است؛ حداکثر دمایی که یک اکسترودر تولید فیلامنت می تواند به آن برسد، تعیین کننده موادی است که دستگاه شما می تواند در خود جای دهد. هر چه دما بالاتر باشد، تنوع موادی که اکسترودر از نظر تئوری باید قادر به پرداخت آنها باشد بیشتر می شود و البته زمان پرداخت نیز طولانی تر خواهد بود.

  • هزینه مواد خام دستگاه فیلامنت ساز

شاید مهمترین فاکتوری که باید در نظر بگیرید، قیمت تمام شده خرید مواد خام گرانولی برای ترزیق در دستگاه فیلامنت ساز است. مثلا در بازار محدود و پرتنش ایران ممکن است تهیه مواد خام PLA و عمل آوری آن بسیار گرانتر از خرید فیلامنت PLA آماده یک برند خوب برایتان تمام شود! تازه اگر خیالتان از موجود بودن این مواد خام در بازار کشور آسوده باشد؛ بنظرتان ارزش این همه دردسر دارد؟!

  • کیفیت فیلامنت تولیدی دستگاههای سازنده فیلامنت:

مسلما یک دستگاه غیر صنعتی و کوچک فیلامنت ساز که شما آنرا خریده اید، نمیتواند رول Filament در حد استاندارد برندهای مطرح جهانی که دارای ماشین آلات پیشرفته هستند، تولید کند و قطعا کیفیت فیلامنت دست ساز شما ضعیفتر خواهد بود (مواردی مثل تالرنس قطر رشته، کیفیت شیمیایی ترموپلاستیک، چگالی، عدم ترک خوردگی یا شکستگی رشته، پیچ نخوردن رشته فیلامنت، خشک ماندن و بسته بندی وکیوم و  …)

  • هزینه وارد کردن و تعمیرات دستگاه تولید فیلامنت

با توجه به نوسان قیمت دلار و تحریمها، وارد کردن دستگاه تولید فیلامنت به کشور، پر دردسر و هزینه بر خواهد بود. پس از خلاصی از آن نیز تازه ریسک دیگری برای شما آغاز میشود: اگر پس از مدتی، قطعه ای از دستگاهتان خراب شود، چکار میکنید؟!

اکنون که ملاحظات مهم را در ذهن دارید، بیایید به بررسی لیست فیلامنت سازهای جدید (قابل خرید یا کیت ساخت/مونتاژی)  بپردازیم:

نکته: جهت مشاهده وبسایتهای این سازندگان خارجی باید از V-P-N استفاده کنید.

خریدن دستگاههای آماده فیلامنت ساز:

در ابتدا، ما بهترین فیلامنت سازهایی آماده ای را که می توانید برای استفاده در خانه یا کارگاه خود خریداری کنید، فهرست کرده ایم. این ماشین ها به کمترین مونتاژ یا پیکربندی نیاز دارند:

1- Filabot EX2 (filament extruders):

filabot.com/products/filabot-original-ex2

دستگاه تولید فیلامنت

فیلابوت، توسعه دهنده ماشین آلات تولید متریال رشته ای برای اکسترودر چاپگر سه بعدی و دیگر دستگاههای ماشینکاری است. اکسترودر Filabot EX2 ارزان‌ترین دستگاه تولید فیلامنت این شرکت است که حدود 2750 دلار قیمت دارد و کمتر از دستگاه پیشرفته‌تر EX6 است که حدود 11000 دلار قیمت دارد.

Filabot EX2 یک دستگاه خوش ساخت و از پیش مونتاژ شده است که سطح خوبی از کنترل تولید فیلامنت را به شما می دهد. دارای مجموعه ای از سوئیچ ها، دستگیره ها و دکمه ها است که به شما امکان می دهد سرعت، دما و قدرت اکسترودر را تنظیم کنید.

فروش فیلامنت

این دستگاه دارای حداکثر دمای چشمگیر 450 درجه سانتیگراد است، به این معنی که می توانید انواع مواد، از جمله گزینه های با دمای بالا مانند پلی کربنات و حتی PEEK را اکسترود کنید. و اگر به دنبال چاپ با پلاستیک‌های سنتی‌تر مانند PLA یا ABS هستید، حداکثر دمای بالا به این معنی است که می‌توانید این مواد با دمای پایین‌تر را حتی سریع‌تر اکسترود کنید.

به گفته فیلابوت، این دستگاه فیلامنت ساز می تواند رشته هایی با دقت تالرنس 0.05± میلی متر تولید کند. نازل خروجی این دستگاه نیز قابل تعویض است و می توانید از سایزهای مختلف نازل برای تولید رشته های فیلامنت با قطرهای مختلف استفاده کنید.

EX2 علاوه بر دقیق بودن، سریع است و قادر است یک کیلوگرم رشته را در حدود یک ساعت تولید کند. متأسفانه، قیف پلت در این دستگاه بزرگ نیست، بنابراین بعید است که بتوانید چندین کیلوگرم رشته بدون نیاز به پر کردن قیف در حین اکستروژن تولید کنید.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در ساعت

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS، PC، PEEK و موارد دیگر

درجه اپراتوری: آسان

قیمت: 2750 دلار

2- Wellzoom Pellet Extruder (filament extruders):

http://wellzoomextruder.com

دستگاه فیلامنت سازی

Wellzoom یک توسعه دهنده چینی اکسترودر رشته ای چاپگر سه بعدی و لوازم جانبی آن است. فیلامنت ساز رومیزی B2 یک دستگاه فیلامنت ساز از پیش مونتاژ شده است که فقط حدود 600 دلار قیمت دارد.

طبق گفته Wellzoom، دستگاه B2 می تواند به 300 درجه سانتی گراد برسد؛ به این معنی که برای تولید طیف نسبتاً گسترده ای از مواد بکارتان می آید. با این حال، علی‌رغم قابلیت‌های دستگاه بر روی کاغذ، توجه به این نکته مهم است که بررسی‌کنندگان در انجمنهای اینترنتی، مشکلاتی را با سیستم گرمایش آن تجربه کرده‌اند که منجر به تغییرات قطر و رشته‌ فیلامنتی با کیفیت پایین می‌شود.

بیانیه دیگری از Wellzoom این است که B2 دارای نرخ اکستروژن حدود 250-650 میلی متر در دقیقه است، اما باز هم، بررسی ها داستان متفاوتی را بیان می کنند، که نشان می دهد سرعت دستگاه نزدیک به 415 میلی متر در دقیقه است. صرف نظر از این، حتی 650 میلی‌متر در دقیقه برای یک اکسترودر بسیار آهسته خواهد بود، که معادل حدود یک کیلوگرم رشته در هر 10 ساعت است!

علیرغم کمبود قدرت تولید، B2 دارای ویژگی های بصری خوبی است. اکسترودر با بدنه نارنجی رنگ خوب طراحی شده و ظاهر تمیزی دارد و یک قیف یکپارچه دارد. این قیف خیلی بزرگ نیست، بنابراین ممکن است نتوانید رشته طویلی را بدون نیاز به پر کردن مجدد دستگاه تولید کنید.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در 10 ساعت (کند)

مواد پشتیبانی شده: PLA، PLA نما چوب، ABS و غیره

سطح اپراتوری: آسان

قیمت: 600-700 دلار

3- 3devo Precision (filament extruders):

https://www.3devo.com/shop

کیت فیلامنت ساز

3devo یک تولید کننده حرفه ای دستگاههای ساخت فیلامنت است. این برند، چهار مدل فیلامنت ساز مختلف را در سری اکسترودرهای Precision و Compose بفروش می رساند که به ترتیب برای تولید رشته فیلامنت و آزمایش مواد در نظر گرفته شده اند. هر سری دارای نسخه های “350” و “450” ​​هستند که حداکثر دمای اکسترودر را نشان می دهد.

در اینجا، ما روی Precision 350 تمرکز می کنیم زیرا مقرون به صرفه ترین گزینه است. با این حال، “مقرون به صرفه” یک اصطلاح نسبی است (آنهم با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی ایران). قیمت Precision 350 کمتر از 7500 دلار است، بنابراین اگر به دنبال تولید و فروش گسترده فیلامنت هستید، ممکن است ایده آل باشد.

یکی از مواردی که اکسترودرهای 3devo را از رقبا متمایز می کند، ظاهر بیرونی آن است. Precision 350 بدون شک یکی از زیباترین دستگاههای تولید فیلامنت بازار است و با طراحی منظمی که مکانیسم های پیچیده ساخت فیلامنت را پنهان می کند، کیفیت خود را به رخ میکشد.

 

مجددا میگوییم Precision 350 به این دلیل نامگذاری شده است که حداکثر دمای اکسترودینگ آن 350 درجه سانتیگراد است. این بدان معناست که می تواند طیف گسترده ای از مواد، از فیلامنت PLA تا PETG تا نایلون را تولید کند. اکسترودر از چهار ناحیه گرمایش برای تولید فیلامنت و همچنین سنسور قطر رشته با دقت 43 میکرون استفاده می کند. استفاده از آن آسان است، با یک نگهدارنده رول فیلامنت روی دستگاه که رشته شما را پس از ساخته شدن درون آن می پیچد.

این دستگاه اگرچه گران است، ولی به یاد داشته باشید که Precision 350 از قبل مونتاژ شده است، بنابراین لازم نیست خودتان آنرا بسازید و برای ساخت سری رول فیلامنت در حد متوسط ایده آل است. در صورت بروز مشکل، به پشتیبانی رسمی شرکت نیز دسترسی خواهید داشت (غیر از ایران).

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در ساعت

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS، PC، نایلون و موارد دیگر

مهارت اپراتوری: آسان

قیمت: 7500 دلار

4- ReDeTec ProtoCycler+ (filament extruders):

https://redetec.com

آموزش ساخت فیلامنت

ReDeTec شرکتی است که بر روی توسعه منابع با کیفیت برای ایجاد رشته فیلامنت 3D Print تمرکز دارد.  ProtoCycler+ اولین و در حال حاضر تنها مدل فیلامنت ساز این شرکت است و گفته می شود که یکی از پیشرفته ترین اکسترودرهای موجود در بازار است.

با وجود قیمت کمتر از 3500 دلار، این دستگاه به طور کامل مونتاژ شده و دارای ویژگیهایی عالیست. اول از همه، می تواند فیلامنتی با تالرنس 0.05 ± میلی متر تولید کند، مانند اکثر فیلامنتهای مصرفی. همچنین دارای آسیاب مواد بازیافتی است: این ویژگی به شما امکان می دهد قطعات پرینت قدیمی از همان مواد را در دستگاه قرار دهید تا آنها را به گلوله های کوچک تبدیل شوند که می توان از آنها برای ساخت دوباره رشته فیلامنت استفاده کرد. البته در بالای سیستم خرد کن، یک سیستم اسپولینگ نیز وجود دارد.

ReDeTec بیان می کند که ProtoCycler+  می تواند PLA، ABS، PETG، HIPS، نایلون و بیش از 10 ماده دیگر را با استفاده از فناوری MixFlow ثبت شده این شرکت بسازد. فقط توجه داشته باشید که این اکسترودر فقط می تواند به 250 درجه سانتیگراد برسد، که ممکن است به این معنی باشد که فقط مواد با دمای بالاتر مانند نایلون را با سرعت بسیار پایین تولید کنید.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در 2 ساعت

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS، نایلون 12 و موارد دیگر

مهارت اپراتوری: آسان

قیمت: 3500 دلار

5- Noztek Pro Desktop Extruder (filament extruders):

https://noztek.com/shop

Noztek شرکت دیگری است که حول محور دستگاههای تولید فیلامنت پرینتر سه بعدی و دستگاههای برش دهنده متمرکز شده است. اکسترودر رومیزی Pro یک دستگاه خوب است که قیمت کمتری نسبت به سایر گزینه های از پیش مونتاژ شده لیست ما دارد. این دستگاه فیلامنت ساز یک اکسترودر plug-and-play در نظر گرفته می‌شود و با قاب ورق فلزی قرمز نرم و صاف خود که پیچیدگی زیربنایی را پنهان می‌کند، جذاب به نظر می‌رسد. این شرکت به خود می بالد که مشتری میتواند دستگاه را تنها در 15 دقیقه راه اندازی  و اکسترود کردن فیلامنت را شروع کند.

Noztek Pro می تواند حداکثر دمای 300 درجه سانتیگراد را به دست آورد که مطمئناً بالاترین درجه در این لیست نیست اما همچنان باید برای ساخت اکثر مواد با سرعت معقول مناسب باشد. اگر می‌خواهید چندین رول فیلامنت تولید کنید، می‌توانید اکسترودر رومیزی Pro خود را با قیف عمودی و سیم پیچ رشته‌ای توسعه‌یافته Noztek ارتقا دهید تا گرانول بیشتری را ذخیره کنید و رشته را در حین تولید ماسوره کنید.

با این حال، یکی از بهترین بخش های این دستگاه، دقت آن است. Noztek Pro می تواند تحمل خطای قطر 0.04 ± میلی متر را حفظ کند که بهتر از بسیاری از رشته های ساخته شده از ماشین های گران قیمت تر است. همچنین می‌توانید با استفاده از نازل‌های خروجی قابل تعویض Noztek، رشته‌هایی در هر دو قطر 1.75 و 2.85 میلی‌متر بسازید.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در 2 ساعت

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS، PP و موارد دیگر

مهارت اپراتوری: آسان

قیمت: 1600 دلار

کیت های ساخت دستگاه تولید فیلامنت

در بخش بعدی، ما دستگاههای تولید فیلامنت را که باید خودتان مونتاژ کنید، فهرست کرده ایم. این ماشین‌ها معمولاً در یک کیت عرضه می‌شوند یا یک دستورالعمل قطعات منبع باز دارند که می‌توانید برای ساخت آنها استفاده کنید.

6- کیت فیلامنت ساز :Lyman Extruder V5

https://www.thingiverse.com/thing:380987

https://www.thingiverse.com/thing:1199870

کیت ساخت فیلامنت

اکسترودر Lyman یکی از اولین ها (اگر نگوییم مبتکر)، دستگاههای تولید فیلامنت خانگی بود که توسط کاربران علاقمند به چاپگر سه بعدی و پیگیری سازنده خلاقی بنام هیو لیمن اختراع شد. البته، مانند هر دستگاه نسل اول، اکسترودر اصلی Lyman دارای مشکلاتی بود، اما طراح همچنان بازخورد جامعه کاربری را ادغام کرد، که منجر به تولید Lyman Extruder V5 شده است. یک V6 نیز وجود دارد، اما از محبوبیت کمتری برخوردار است، و ما فکر می کنیم که V5 توانایی بیشتری دارد و مستندسازی بهتری دارد.

به گفته طراح، ساخت این فیلامنت ساز باید حدود 600 دلار هزینه داشته باشد که در مقایسه با بسیاری از اکسترودرهای دیگر در این لیست بد نیست. البته این قیمت تا حدی به این دلیل است که اکسترودر Lyman V5 کاملاً DIY است. خوشبختانه، طراح یک راهنمای آموزشی 65 صفحه ای برای ساخت اکسترودر آپلود کرده است، و بسیاری از حمایت های جامعه دیگر برای این پروژه وجود دارد.

V5 می تواند در حدود چهار ساعت، کمتر از یک کیلوگرم فیلامنت تولید کند که باز هم نسبت به قیمتش بد نیست. اکسترودر V5 Lyman علاوه بر جذابیت بصری بیشتر نسبت به نسخه قبلی، دارای بسیاری از ویژگی های جدید دیگر مانند صفحه نمایش LCD برای نمایش دما و سایر داده های اکسترودر است.

این فیلامنت ساز، همچنین دارای قیف عریض تری نسبت به برخی از نسخه های قبلی است که به شما امکان می دهد مواد خام بیشتری را در بیت مته بارگذاری کنید. برای اطمینان بیشتر از اینکه فقط رشته ای با کیفیت بالا تولید می شود، طراح یک سنسور قطر رشته را روی دستگاه قرار داده است. علاوه بر این، دستگاه دارای یک رول پیچش فیلامنت است که در انتهای دستگاه تعبیه شده است.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در 4 ساعت

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS

سطح اپراتوری: متوسط

قیمت: ~600 دلار

7- کیت مونتاژی دستگاه فیلامنت ساز Felfil Evo (Kit):

felfil.com

Evo یک کیت آماده ساخت رشته فیلامنت است که توسط Felfil ساخته شده است و حاصل پروژه استارت آپی چند دانشجوی ایتالیایی بود که حالا به شرکتی متخصص در تجهیزات تولید رشته مواد و گرانول (بعنوان مثال خردکن، اکسترودر و …) تبدیل گشته. این دستگاه به صورت کیت (پایه یا کامل) یا به طور کاملا مونتاژ شده قابل خرید است. این برند، همچنین لوازم جانبی سازگار با این دستگاه مانند اسپولر فیلامنت و خردکن را می فروشد (یعنی میتوانید قطعات پرینت شده بی مصرف خود را دوباره بازیافت کرده و به متریال تبدیل کنید که در هزینه هایتان صرفه جویی خوبی خواهد شد).

فیلامنت ساز evo، دارای سه ناحیه گرمایشی و حداکثر دمای 250 درجه سانتیگراد دارد، به این معنی که باید بتوانید مواد استاندارد چاپ سه بعدی از جمله PLA، ABS و PETG را تولید کنید. همچنین دارای دو نازل اکسترودر خروجی مختلف است که به شما امکان می دهد رشته ای با قطر 1.75 یا 2.85 میلی متر تولید کنید.

طبق گفته سازنده، سرعت اکستروژن Evo حدود 1.15 متر در دقیقه است. این معادل حدود یک کیلوگرم رشته در هر پنج ساعت است که خیلی بد نیست.

Felfill Shredder سیستم بازیافت و خرد کردن قطعات پرینت شده بی مصرف است که آنرا برای دستگاه فیلامنت ساز گرانول میکند و در هزینه های متریال شما واقعا صرفه جویی میشود.

Felfil Evo یک ماشین کوچک است که در طراحی آن از اکسترودرهای صنعتی الهام گرفته شده است. کنترل درجه حرارت از طریق سیستم PID و قابل تنظیم توسط کاربرمی باشد.

Felfil Evo با استفاده از یک نازل برنجی خاص، قادر است که به تدریج فیلامنت را در مسیری معین خنک کند. بنابراین فیلامنت از نازل با قطر صحیح و درجه حرارت نسبتا سرد خارج می شود تا تغییر شکل بیشتری صورت نگیرد.

اسمبلی کردن: سختی مونتاژ بستگی به این دارد که آیا نسخه از پیش مونتاژ شده یا کیت دستگاه را دریافت کنید. Felfil یک راهنمای گام به گام دقیق برای ساخت اکسترودر دارد، بنابراین اگر مسیر کیت را انتخاب کنید، نباید خیلی نگران باشید. همچنین، طراحی Fefil Evo منبع باز است، بنابراین ممکن است حتی بتوانید برخی از تغییرات قطعات و ارتقاءهای سخت افزاری اکسترودر را با فیلامنت اکسترود شده خودتان بعدا پرینت سه بعدی کنید.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در هر 5 ساعت

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS و PETG (قابلیت تولید از پرینتهای بازیافتی)

مهارت اپراتوری: آسان تا متوسط

قیمت: 350-700 دلار برای کیت ها، 850-880 دلار از پیش مونتاژ شده

8- کیت فیلامنت ساز Filastruder Kit:

https://www.filastruder.com

کیت ساخت فیلامنت

شرکت Filastruder که سازنده تخصصی قطعات پرینتر سه بعدی مثل پک اکسترودر، سر نازل، مادربرد، ریل واگن – بال اسکرو  و …  است پس از موفقیت کیت Filastruder خود به یکی از برترین نام ها در بازار اکسترودر فیلامنت تبدیل شده است و برای سازندگانی که دنبال تولید فیلامنت دست ساز هستند به بازار عرضه شده است. این شرکت همچنین لوازم جانبی مرتبط با اکستروژن فیلامنت مانند Filawinder را تولید می کند که می تواند فیلامنت تولید شده را رول کند.

Filastruder در یک کیت عرضه می شود اما شامل بسیاری از قطعات از پیش ساخته شده است، مانند بدنه سفارشی، که باعث میشود Filastruder کمتر نامرتب به نظر برسد. این دستگاه می‌تواند فیلامنت را با سرعت یک کیلوگرم در هر پنج تا هشت ساعت اکسترود کند، که بد نیست با توجه به اینکه کیت فقط حدود 300 دلار قیمت دارد.

اکسترودر این دستگاه فیلامنت ساز تنها می تواند به 260 درجه سانتیگراد برسد که سازگاری مواد آنرا محدود می کند. البته دقت تالرنس قطر رشته تولید شده چشمگیر است؛ Filastruder گزارش می دهد که کاربران می توانند تلورانس 0.03 ± برای PLA و حتی به 0.01 ± میلی متر برای ABS دست یابند. (رشته‌های با تلورانس کمتر از 0.05 میلی‌متر متوسط ​​در نظر گرفته می‌شوند و 0.03 میلی‌متر یا کمتر از آن برای دستگاه‌های تولید فیلامنت رومیزی شگفت‌انگیز است.)

مونتاژ برای Filastruder به برخی از مهارت های الکترونیکی و مکانیکی متوسط ​​نیاز دارد، اما نباید خیلی سخت باشد. Filastruder یک انجمن اینترنتی انگلیسی زبان در SoliForum دارد که می توانید از آن برای کمک به شما در فرآیند ساخت استفاده کنید.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در 5-8 ساعت

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS، PP، PC و موارد دیگر

مهارت اپراتوری: متوسط

قیمت: ~ 300 دلار

9- کیت مونتاژی فیلامنت ساز Precious Plastic Extruder:

https://preciousplastic.com/starterkits/showcase/extrusion.html

آموزش تولید فیلامنت

Precious Plastic بنیادی استارت آپی و اوپن سورس است که قطعات دستگاه های مختلف تولید پلاستیک از جمله انژکتورها، خردکن ها و اکسترودرها و دیگر راهکارهای بازیافت مواد را ارائه می دهد. سیستم اکستروژن Precious Plastic، که در حال حاضر در نسخه 2.0 است، یک کیت آماده فیلامنت ساز است که به شما کمک می کند تا پلاستیکهای مازاد یا قدیمی را برای ساخت  پلاستیک رشته ای بازیافت کنید. توجه به این نکته مهم است که این سیستم از نظر فنی برای تولید فیلامنت چاپگر سه بعدی ساخته نشده، اما اتصال نازل خروجی با قطر مناسب به دستگاه باید این امکان را فراهم کند.

قیمت این دستگاه تولید رشته پلاستیک باصرفه ترین در لیست ماست یعنی در صورت خرید تمام قطعات آن باید حدود 500 دلار هزینه کنید. به گفته سازنده، اگر برخی از اجزای اصلی را در کارگاه خود داشته باشید، این قیمت حتی به 200 دلار هم کاهش می یابد.

در حالیکه قیمت این دستگاه فیلامنت ساز ارزان است، Precious Plastic ادعا می کند که ساخت سیستم اکستروژن آن بسیار پیچیده است. همانطور که در صفحه ویکی پروژه گفته شده، باید نحوه پیکربندی الکترونیک و همچنین جوش و مونتاژ سازه های مکانیکی آنرا را بخوبی بدانید. برای ساخت برخی از قطعات سفارشی برای این اکسترودر DIY، باید به دستگاه مته پرس، آسیاب زاویه ای و جوشکار فلز دسترسی داشته باشید.

البته بخش سرگرم کننده این کیت تولید فیلامنت آنست که شما فقط به یکسری قطعات مونتاژی محدود نمیشود و اگر خلاقیت داشته باشید با هر قطعه مکانیکی مازادی میتوانید آنرا اسمبل کنید؛ همانطور که اگر در تصویر بالا دقت کنید، کاربران سیستم اکستروژن Plastic Precious را بر روی یک سبد خرید فلزی فروشگاه ساخته اند!

این دستگاه تولید رشته پلاستیک، از زشت ترین، جاگیرترین و در عین حال مقاومترین مدلهای لیست ماست؛ پس مناسب کارگاههای تولید پلاستیک است و اصلا روی میز اتاق شما جا نمیشود!

این سیستم اکستروژن به منظور تولید چند پلاستیک بازیافتی گسترده از جمله HIPS، LDPE، PP و PS است. با این حال، هیچ دلیلی وجود ندارد که مواد پرینت سه بعدی با دمای پایین تر مانند PLA، کار نکند.

همچنین، Precious Plastic بیان می‌کند که سیستم اکستروژن آنها باید حدود پنج کیلوگرم پلاستیک رشته‌ای در ساعت تولید کند. با این حال، اگر تلورانس قطری را می خواهید که برای چاپ به اندازه کافی خوب باشد، باید از سرعت بسیار پایین تری استفاده کنید.

سرعت تقریبی: ~ 5 کیلوگرم در ساعت (اگر فیلامنت با کیفیت می خواهید کمتر می شود)

مواد پشتیبانی شده: HIPS، LDPE، PP و موارد دیگر

مهارت اپراتوری: سخت

قیمت: 200-500 دلار

10- دستگاه تولید فیلامنت DIY Filament Factory:

https://www.instructables.com/Build-your-own-3d-printing-filament-factory-Filame

دستگاه بازیافت فیلامنت

آخرین گزینه لیست ما: این اکسترودر ساخت فیلامنت DIY توسط کاربری بنام ianmcmill در وبسایتInstructable.com  ساخته شده است، که اظهار داشته در این کیت ساخت از دیگر پروژه های اوپن سورس مثل اکسترودرهای Lyman و Xabbax استفاده کرده است. شاید منحصر بفرد ترین ویژگی این اکسترودر DIY هزینه آن باشد: طبق گفته سازنده، شما باید بتوانید این اکسترودر را با قیمت کمتر از 200 دلار بسازید با قطعات ساده قابل دسترس بسازید.

گفته می شود این اکسترودر بسیار سریع است و یک کیلوگرم رشته را در کمتر از یک ساعت تولید می کند. برای عملکرد از سخت افزارهای ساده ولی کاربردی استفاده می کند، از جمله یک مارپیچ، تخته های چوبی، فن ها و موتورها. همچنین کاملاً DIY یا کیت مونتاژی است و در حالی که سازنده دستورالعمل‌های مفید، نمودارهای سیم‌کشی و فهرستی از قطعات را ارسال کرده است، ساخت این پروژه همچنان به تجربه‌ای بالا نیاز دارد و کار افراد مبتدی نیست.

سرعت تقریبی: ~1 کیلوگرم در ساعت (اگر فیلامنت با کیفیت می خواهید کمتر می شود)

مواد پشتیبانی شده: PLA، ABS، ترکیبات PC و موارد دیگر

مهارت اپراتوری: سخت

قیمت: 200 دلار

خب به پایان این مقاله رسیدیم. امیدواریم با خواندن این مطلب به درک بهتری از دستگاههای تولید فیلامنت رسیده باشید و اکنون بتوانید عاقلانه تر تصمیم گیری کنید. خوشحال میشویم حرفهای تکمیلی یا مدلهای دیگری از دستگاههای فیلامنت سازی را که میشناسید در بخش کامنتینگ پایین صفحه معرفی کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «معرفی و بررسی قیمت دستگاههای ساخت فیلامنت و کیتهای بازیافت فیلامنت»

  1. با مواد اولیه هایمپک هم میشه فیلامنت ساخت یا فقط abs وpetg و pal میشه تولید کرد؟!!!

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      چاپگرهای سه بعدی رومیزی فقط با رشته فیلامنت کار میکنند و با مواد دیگه نمیشه پرینت کنید

  2. من دستگاه welcome رو دارم ولی توی ایران فقط گرانول ABS خوب پیدا میشه و گرانول pla و petg گرونه

    1. آموزش پرینتر سه بعدی

      بله متاسفانه اینطور شده؛ سفارش فیلامنت بسته بندی شده و آماده مصرف به تولیدکنندگان چینی و وارد کردن آنها به کشور، بصرفه تر از خرید ماده اولیه و تولید در داخل ایران هست. کیتهای مونتاژی هست که قطعات مازاد پرینت شده مثل بخشهای ساپورت یا قطعات خراب را خرد کرده و برای بازیافت و سپس برای تبدیل به رشته فیلامنت آماده میکند. این دستگاهها با شرایط ایران سازگارتر هستند و در هزینه خرید متریال شما صرفه جویی میکند اگرچه کیفیت چاپ مشابه فیلامنت برندها را ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین