» 3DPE » خطا یا خرابی نازل پرینتر سه بعدی چیست-بخش اول
گرفتگی نازل

خطا یا خرابی نازل پرینتر سه بعدی چیست-بخش اول

شرح خطای نازل: وقتی چاپ مدل طراحی شده در پرینتر سه بعدی را استارت میکنید، هر چه تلاش میکنید هیچ چیزی از نازل چاپگر سه بعدی خارج نمیشود. حتی خارج کردن فیلامنت و جای گذاری دوباره آن در اکسترودر نیز بی نتیجه است!

علت عمده خطای نازل: معمولا یک رول فیلامنت تمام میشود، تکه ای کوچک از رشته فیلامنت در انتهای نازل وقتی باقی میماند. هنگامی که رشته فیلامنت جدید در اکسترودر جایگذاری میشود، آن تکه نازل کوچک قبلی در مجرای نازل گیر می کند و اجازه خروج رشته ذوب شده فیلامنت جدید را نمیدهد؛ چون تکه فیلامنت در سر نازل ذوب و سریعا سخت میگردد و باید دستی خارج شود. فیلامنتهای قدیمی و ارزان قیمت همیشه با چنین مشکلی همراه هستند.

روشهای رفع گرفتگی نازل اکسترودر پرینتر سه بعدی

۱- باز کردن مجرای نازل با سوزن:

اگر خوش شانس باشید با استفاده از یک سوزن، خیلی سریع مجرای مسدود اکسترودر باز میگردد. ابتدا سوزن را با دقت در سر نازل داخل کرده و قطعات سفت شده فیلامنت را خارج کنید (خیلی فشار وارد نکنید)،‌ سپس در پنل تنظیمات پرینتر سه بعدی، گزینه Heat Up را انتخاب کنید تا دمای نقطه ذوب فیلامنت افزایش یابد.

برای فیلامنت PLA میانگین دمایی ۲۲۰ درجه سانتیگراد پیشنهاد میشود (به دستورالعمل سازنده فیلامنت و پرینتر سه بعدی رجوع کنید). وقتی دما بالا رفت، دوباره با سوزن مجرای نازل را باز کنید (مراقب باشید انگشتان نازنینتان را نسوزانید!).

اگر نازل چاپگر سه بعدی ۰٫۴ mm است، پس باید یک سوزن با قطر کمتر استفاده شود. اگر میخواهید حرفه ای عمل کنید از کیتهای قلم ایربراش (airbrush cleaning kit) با قطر مناسب را به کار ببرید. همچنین استفاده از یک برس براش (brass cleaning brush) برای زدودن ضایعات اطراف پایپ نازل نیز خیلی مفید خواهد بود.

قطعات چاپگر سه بعدی
قلم ایر براش و برس تمیزکاری نازل پرینتر سه بعدی

۲- هل دادن تکه فیلامنت قدیمی:

 اگر  روش اول قادر به بازگشایی مجرای نازل پرینتر سه بعدی نیست، باید تکه سخت شده فیلامنت را با استفاده از یک رشته فیلامنت جدید خارج کنید. ابتدا فیلامنت فعلی درون اسکترودر و مجرای تغذیه را خارج کنید، سپس دمای نازل را به ۲۲۰ درجه سانتیگراد برسانید (برای فیلامنت PLA).

حالا رشته فیلامنت جدید را دستی در اکسترودر وارد کرده و با فشار ملایمی از بالا سعی کنید تا تکه های سخت شده خارج شود (مراقب باشید فشار بیش از حد باعث خم شدن اتصالات محور افقی چاپگر سه بعدی نشود). وقتی کار با موفقیت انجام شد، بد نیست از برس تمیزکننده برای پاکسازی کامل نازل استفاده کنید.

۳- خارج سازی نازل هد قدیمی و جایگذاری نازل هد جدید:

معمولا وقتی مشکل حاد باشد، دو روش قبلی برای بازگشایی نازل پایپ مسدود شده جواب نمیدهد. اکنون چاره ای جز یک جراحی سبک روی پرینتر سه بعدی عزیزتان باقی نمانده است! باید سرنازل معیوب اکسترودر را باز کرده، بررسی کنید که قابل استفاده است یا نیاز دارید قطعه ای نو را جاسازی کنید.

اگر قبلا چنین کاری را انجام نداده اید، بهتر است از حالت فعلی و نحوه چینش قطعات اسکترودر عکس بگیرید و نکات مهم را یادداشت نمایید؛ بدین روش شما هنگام اسمبل دوباره نازل هد پرینتر سه بعدی دچار سردرگمی نخواهید شد. فراموش نکنید که ابتدا فیلامنت خارج گردد و به دستورالعمل سازنده پرینتر سه بعدی برای جایگزینی قطعات حتما مراجعه شود.

خلاصه روش برطرف کردن مشکل مسدود شدن نازل پرینتر سه بعدی:

  • بالا بردن دمای نازل و استفاده از برس تمیزکننده یا سوزن
  • باز کردن تغذیه کننده فیلامنت، افزایش دما و وارد کردن دستی رشته فیلامنت برای خارج تکه سخت شده
  • تعویض نازل هد معیوب و خارج کردن تکه مسدود شده فیلامنت و در غیر این صورت قطعه جدید جایگزین شود.

پیشنهاد میشود بخش دوم مقاله «نازل خراب چاپگر سه بعدی بخش دوم» را مطالعه کنید.

رفرنس مشکلات پرینت سه بعدی

مشتریان گرامی، شروع فعالیت در سال جدید ۱۴۰۳ از تاریخ ۱۴ فروردین میباشد. >>>> پشتیبانی >>> 25-98-196-0912

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین