» 3DPE » ابزارهای پرینتر سه بعدی
3d printer tools

ابزارهای پرینتر سه بعدی

وقتی برای خودتان یک پرینتر سه بعدی میخرید، تمایل شدیدی دارید تا هر چه سریعتر وارد دنیای بی انتهای چاپ سه بعدی شوید و مهارتهای لازم را کسب کنید. در این مقاله مهمترین لوازم جانبی مورد نیاز برای چاپگر سه بعدی معرفی میشوند:

  • چسب نواری مقاوم حرارتی (Masking Tape):

یکی از مهمترین لوازمی که باید در کنار پرینت سه بعدی استفاده شود، نوار چسب کاغذی مقاوم در برابر حرارت است. وقتی این نوارها را در کنار هم روی پلیت قرار دهید، نه تنها مدل با شدت بیشتری به صفحه چاپ میچسبد بلکه جداسازی قطعه تکمیل شده نیز راحتر خواهد بود.

برای اینکه مشکل روی هم افتادگی نوارها (با توجه به layer height قطعه) نداشته باشید تا آنجا که امکان دارد از نوار چسبهای پهنتر استفاده کنید. در بازار انواع ۵۰ میلیمتری جزء پهترین ها هستند.

هر ارزانی بی علت نیست!

نوار چسب حرارتی کاغذی موردی بسیار مهم است،‌ پس انواع ارزان و بی کیفیت را نخرید! نوع گرانتر با بیشترین قدرت چسبندگی و مقاومت و همچینین پهنای مناسب تنها گزینه عاقلانه خواهد بود.

انواع دیگری از نوار چسبها با نام کپتون و بلو تیپ (Blue tape) نیز وجود دارند که برای شما مفید خواهند بود.

  • چسب ماتیکی (Glue Stick):

یادگیری پرینتر سه بعدی

اگر پرینت سه بعدی شما با خطای wrapping مواجه میشود، اولین کار استفاده از چسب ماتیکی است. میتوانید به تنهایی یا روی نوار چسب وایت تیپ یک لایه از چسب ماتیکی را بمالید تا چسبندگی بهبود یابد. در اینجا هم دقت کنید،‌ انواع بنجل و ارزان را نخرید که مشکل شما را دو چندان میکند!

مطلب مرتبط: ده کار مهم برای نگهداری از پرینتر۳بعدی

  • موچین و گاز انبرها و کاردک:

وقتی از انواع چسبهای نواری و ماتیکی استفاده کنید،‌ پس از اتمام فرآیند چاپ نوبت به جداسازی قطعه از بستر میرسد،‌اگر تازه کار باشید این کار چالشی بزرگ برایتان خواهد بود. اشتباه ترین کار آن است که با دستانتان بدون ابزارهای مناسب به جان قطعه بیفتید و سعی کنید تا آنرا بکنید؛ مسلماً قطعه شکسته شده و دستتانتان هم زخم میشود! روش مناسب استفاده از کاردک است. در اغلب موارد با بردن کاردک به زیر قطعه و فشار مختصری چسبندگی بین پلیت و مدل قطع شده و قطعه خود بالا میپرد.

همچنین با چاپ مدلهایی با قسمتهای آویزان (overhang) نیاز به ساپورت گذاری دارید. پس از چاپ باید ساپورتها جدا شوند، پس حرفه‌ای عمل کنید و به جای استفاده از انگشتان خالی و زورآزمایی بیهوده، با انواع گازانبر در سایزهای مختلف و موچین (برای قسمتهای ظریفتر) ساپورتها را به راحتی بکنید.

از موچین و گاز انبر برای رفع گرفتگی یا کثیفی بخش بیرونی نازل به علت چسبیدن فیلامنت هم میتوانید استفاده کنید.

  • کولیس:

مقاله پرینتر سه بعدی

با ورود به دنیای بزرگ پرینترهای سه بعدی،‌ چه دوست داشته باشید و چه متنفر شوید به دنیای مهندسی قدم گذاشته اید. همیشه نیاز به یک کولیس برای اطمینان از سایز دقیق قطعه چاپ شده خواهید داشت، مخصوصاً وقتی خدمات پرینت سه بعدی ارائه میدهید و اندازه دقیق برای مشتریها امری حیاتی است. حتی وقتی مدلی را خودتان طراحی کرده و پرینت میکنید،‌ بد نیست که ابعاد آنرا به دقت بررسی کنید. برای راحتی و افزایش دقت،‌ پیشنهاد می‌شود انواع دیجیتالی کولیس را بخرید؛ اگرچه گرانتر است ولی اندازه ها را با دقت اعشاری بالا نمایش میدهد و فرضا زمانی که میخواهید قطر فیلامنت را بسنجید یا ضریب آبرفتگی (shrink) قطعه چاپ شده با فیلامنت PLA را بسنجید، واقعاً کمک کننده است.

  • سوزنهای تمیزکاری نازل:

مقاله پرینتر سه بعدی

در حالت معمول با تنظیمات پیش‌فرض قطر فیلامنت و نازل نصب شده روی پرینتر سه بعدی کمتر به رفع گرفتگی آن احتیاج پیدا میکنید. ولی وقتی فرضاً در نرم‌افزار slicing تنظیمات فیلامنت را روی ۱٫۸۰ میگذارید (در حالی که فیلامنت ۱٫۷۵ را استفاده میکنید) مشکلات گرفتگی اکسترودر و نازل هد شروع میشود. چندین مدل سوزن در اندازه های مختلف با توجه به قطر نازل آماده داشته باشید تا برای رفع گرفتگی نازل استفاده کنید. دقت کنید که فرو بردن سوزن در نازل به دقت انجام گیرد تا هم از سوختگی دست جلوگیری شود و هم اکسترودر صدمه نبیند.

  • سیلیکا ژل (Silica Gel) برای فیلامنت PLA:

نگهداری فیلامنت

اگر از فیلامنت PLA زیاد استفاده میکنید، بد نیست کمی سیلیکا ژل داشته باشید یا از دور ریختن بسته های ژل درون فیلامنت خریداری شده خودداری کنید. PLA نیز همانند همتایش ABS جاذب رطوبت است و وقتی در پرینتر سه بعدی فیلامنت نم دار را استفاده کنید، حباب و گاز ایجاد شده که روی لایه گذاری تأثیر بسیار مخربی خواهد داشت و چه بسا کل فرآیند چاپ مختل شود. همیشه فیلامنتهای باز شده را در کیسه های در بسته مخصوص به همراه بسته های سیلیکا ژل قرار دهید.

نتیجه گیری:

در این آموزش مهمترین ابزارهای مورد نیاز در پرینت سه بعدی معرفی شد،‌ مسلماً با کار کردن بیشتر با چاپگر سه بعدی،‌ وسایل دیگری نیز نیاز خواهید داشت؛ فرضاً ابزارهایی برای روشهای صیقل کاری قطعه پرینت سه بعدی نیز لازم میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین