» 3DPE » چاپ تایرهای بدون باد و تجزیه پذیر کمپانی میشلن
تایر جدید میشلن

چاپ تایرهای بدون باد و تجزیه پذیر کمپانی میشلن

زیرمجموعه «Movin On» شرکت میشلن، بعنوان یک کارخانه تایرسازی فرانسوی در اجلاس بین المللی وسایل حمل و نقل از ایده تایر جدیدش که بدون هوا است و با پرینتر سه بعدی چاپ شده، پرده برداری کرد.

این تایر در مونترال و کانادا معرفی شد و میشلن طرحی برای آینده وسایل حمل و نقل پیشنهاد کرد. این تایر قابلیت شارژمجدد، سازگار با محیط زیست و سنسورهای نظارت لحظه ای را دارد و نکته جالبش این است که تماما پرینت سه بعدی شده است.

«میشلن» برای دستیابی به این تکنولوژی خاص چاپ سه بعدی صنعتی، تیمی از ۵ شرکت هموطن فرانسوی اش تشکیل داد و برای ساخت قالب فلزی این تایر همکاری خوبی کردند. به نظر میرسد، میشلن در حال حاضر قصد دارد با ایده جدید پرینتر سه بعدی خود، روش ساخت سنتی تایر مبتنی بر قالب را کنار بزند.

چاپگر سه بعدی
طراحی پیچیده ساختار تایر بوسیله پرینتر سه بعدی صنعتی

پرینت تایر خودروی قابل استفاده مجدد

میشلن یکی از دستاوردهای این طراحی جدید را قابل شارژ شدن مجدد آن توصیف میکند، بطوریکه فقط با مقداری لاستیک، میتوانید آج آن را دوباره چاپ سه بعدی کنید. میشلن بجای پر کردن مجدد تایر با باد، مراکز خدماتی کنار جاده برای پرینت مجدد این تایرها در آینده پیشبینی میکند. میشلن این ایده را بعنوان مراکزی به اسم «Print&Go» (پرینت سه بعدی بگیرید و بروید) معرفی کرد که کاربران برای اینکار با اپلیکیشن گوشی آن میتوانند وقت رزرو کنند.

باید اضافه کرد که هدف میشلن فقط افزایش طول عمر تایرها از این طریق نبود؛ بلکه تایرها قابلیت انطباق کاربرد نیز دارند. عوض کردن تایرها در تابستان و زمستان مسئله ای همیشگی بوده که الان با این تایر حل شده است و آج این تایرها را میتوان متناسب با فصل و کاربرد دوباره پرینت سه بعدی کرد.

میشلن توضیح میدهد که این تایر با تکیه  بر معماری داخلی قادر به پشتیبانی از وسایل حمل ونقل، نیاز به باد را از بین برده. جالب توجه است که میشلن معماری داخلی این تایر را با الهام از ساختار حفره ای و کیسه‌های کوچک ریه ها، انجام داده است. ساخت چنین ساختار هندسی پیچیده‌ای، بدون استفاده از پرینتر سه بعدی، ناممکن بود.

پرینت سه بعدی
تایرها از مواد زیستی تجزیه پذیر تشکیل میشود

تایر هوشمند تجزیه پذیر که آسیبی به محیط زیست وارد نمیکند

تا زمانیکه اجلاس کمپانی تاکید بر طول عمر داشته باشد، میشلن هم میتواند به ارائه این تایر که به لطف استفاده از مواد منابع زیستی، زیست پذیر است، افتخار کند.

همچنین این تایر بسته به سنسورهاییکه به راننده اجازه نظارت بر آنرا از طریق اپلیکیشنی میدهد، تنظیم میشود. همانطور که در ویدئو معرفی این تایر نشان میدهند، راننده میتواند از طریق یک دکمه، پرینت سه بعدی مجدد تایر را انتخاب کند.

آینده در دسترس تایرها به مدد چاپ سه بعدی

گرچه ایده این طراحی در حال حاضر اجرا  شده اما «مصطفی ال اولهانی» طراح و مدیر پروژه ویژن، توضیح میدهد که: این پروژه تاکیدی از تخصص ماست؛ همانطور که به آینده قول داده ایم و اجرایی شدن این پروژه، آنطور که بنظر میرسد دور از ذهن نیست. ما میخواستیم هدفمان واقع بینانه باشد، زیرا هر هدف و خدمتی برای  طراحی اشیاء بدون تعیین اهداف و جزییات به ثمر نمیرسد. این ایده در کشور تا زمانیکه بر اساس تحقیق و توسعه است، کمک به پیشبینی و دیدن آینده اپلیکیشن هاست و اینکه کدام گروه کاربردی خواهند بود.

میشلن در حال حاضر ۱۹ اختراع ثبت شده مربوط به این تایرها دارد که مربوط به شرکت هستند و تمامی جنبه های طراحی، روند و مواد آن محافظت میشوند. شرکت «گودیر» رقیب سرسخت این شرکت تایر سازی، سال گذشته ایده خودش را بشکل تایرهای کروی پرینت سه بعدی شده، برای آینده تایرها ارائه داد. بنظر میرسد این دو رقیب، فناوری پرینت سه بعدی را مرکز برنامه های خود قرار داده اند تا هر از چندگاهی قدرتشان را به رخ هم بکشند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین