» 3DPE » پولیش رنگ‌آمیزی هایدرودیپینگ (Hydro Dipping) و انواع حلالهای چاپ سه بعدی ترموپلاستیک (فیلامنتی)
رنگ آمیزی پرینت

پولیش رنگ‌آمیزی هایدرودیپینگ (Hydro Dipping) و انواع حلالهای چاپ سه بعدی ترموپلاستیک (فیلامنتی)

یاد بگیرید چطور عملیات هیدرو دیپینگ یا hydro dipping و ombre و فرآیندهای پولیشکاری مرسوم با حلالها را برای مدل پرینت سه بعدی شده خود به کار ببرید تا هر چه زیبا‌تر جلوه نماید.

حتماً با این وضعیت مواجه شده اید: مشاهده مدلهایی تک رنگ (یا دو رنگ) با لایه‌های ناخوشایند قابل رویت که پرینتر سه بعدی برایتان چاپ میکند، خسته‌کننده است. مطمئناً تمایل دارید که مدل شما حس زیبایی شناسی را در مخاطب بیدار کند. در این مقاله چندین روش را آموزش میدهیم تا مدل چاپ شده به زیبایی یک اثر هنری دست ساز به نظر برسد.

ابتدا بهتر است دو روش غوطه ورسازی را بررسی کنیم که با بگارگیری آن مدل سه بعدی دارای طیف رنگ یکتایی خواهد شد. بد نیست بدانید که از این روش در زیباسازی مو و ناخن زنان استفاده می‌شود و ما آنرا برای قطعات پرینت سه بعدی شده هم مناسب دیدیم!

  • هایدرو دیپینگ پرینت سه بعدی (Hydro Dipping):

پرینت سه بعدی
قطعه رینگ آمیزی شده با روش هایدرو

هیدرو دیپینگ فرآیندی در علم شیمی میباشد که کاربردهای گوناگونی را در صنعت به ارمغان آورده است. در یک تکنیک آن میتوان بافت رنگی آشفته گونه و پیچیده را روی سطح اجسام ایجاد کرد. از این روش در رنگ‌آمیزی قطعات خودرو تا هنر آرایش ناخن استفاده میشود. دیگر نامهایی که برای این فن به کار می‌رود شامل swirling (هم زدن، چرخش، دوران) و water marbling (مرمری کردن آب) میباشد.

در فنی که برای پرینت سه بعدی به کار می‌رود باید از رنگهای نامحلول در آب استفاده کنید (رنگهای بر پایه روغنی یا اسپری شونده). سپس بر روی سطح آب طوری مخلوط سازی انجام شود که بافت رنگی دلخواه شما ایجاد گردد. حالا باید قطعه پرینت شده را در آن وارد کنید و چون بافت رنگها در آب قابلیت حل ندارند بخوبی به مدل شما میچسبد. در زیر عکس مراحل این کار نشان داده شده است و در صورت نیاز فایل راهنمای هیدرو دیپینگ را مطالعه کنید و همچنین به ویدئوی زیر نیز نگاهی بیندازید.

 

  • روش رنگ دو طیفی درجه‌بندی شده (Ombré Two-Tone Graduated Coloring):

پرینتر سه بعدی
روش رنگ آمیزی پرینت سه بعدی

این تکنیک اسم عجیب و غریبی دارد. طبق تعریف ویکیپدیا Ombré به فن آمیختن تدریجی یک طیف رنگ به دیگری، معمولاً از ته رنگ و سایه به روشن و تاریک میگویند. این تکنیک برای آرایش سطوح در صنعت فشن و هنر کاربرد زیادی دارد. در ابتدای قرن ۲۱ روش Ombré یک جنبه عمومی در رنگ‌آمیزی مو، آرایش ناخن و حتی صنعت شیرینی و نان نیز پیدا کرده است. همچنین در دکوراسیون خانگی و گرافیک نیز محبوب میباشد.

در‌واقع با این تکنیک گرادیانت رنگ خوبی برای قطعه پرینت سه بعدی خواهید ساخت که البته نسبت به روش قبلی (هایدرو یا مرمرسازی) طولانی‌تر و پیچیده‌تر است. به طور معمول از ماده iDye Poly محلول در آب استفاده می‌شود (پودر رنگ). این ماده برای رنگ‌آمیزی الیاف مصنوعی مثل نایلون و پلی استر به کار میرود.

در این روش امکان استفاده رنگهای متفاوت با خواص یکسان فراهم میباشد. با غوطه ور کردن مداوم شی در عمق متفاوت و با زمانبندی متغیر، گرادیانت ایجاد میشود. نتیجه این فن کاملاً رضایت‌بخش است؛ طوری که در عکس بالا گردنبند پرینت سه بعدی شده به این روش آرایش زیبایی یافته است.

در ادامه، عکس گام به گام این روش را مشاهده کنید و همچنین فایل راهنمای آموزشی رنگ‌آمیزی پرینت سه بعدی به روش اومبر را دانلود کنید.

  • روشهای مرسوم پولیشکاری پرینت سه بعدی (Surface Polishing 3D Printed Objects):

برای صیقلی کردن سطح قطعه پرینت سه بعدی شده و رسیدن به یک بافت کاملاً هموار (شیشه ای) باید از روشهای پولیشکاری بوسیله محلول شیمیایی با توجه به نوع متریال فیلامنت بهره ببرید.

در اینجا لیستی از انواع فیلامنت و حلالهای آن‌ها را می آوریم:

  1. فیلامنت ABS: استون (Acetone)

  2. فیلامنت متریال اکریلیک (Acrylic): انواع حلالهای مرسوم اکریلیک

  3. فیلامنت PLA: متیل اتیل کتون یا بوتادین (MEK: Butanone or methyl ethyl ketone)

  4. فیلامنت PVA: آب

  5. فیلامنت HIPS – High Impact Polystyrene: لیمونل

  6. فیلامنت پلی کربنات Polycarbinate: Pretty solvent resistant
  7. فیلامنت نایلون: Pretty solvent resistant

  8. فیلامنت متریال پلی پروفین Polypropylene: Pretty solvent resistant

  9. فیلامنت متریال پلی اتیلن Polyethylene: Pretty solvent resistant

توجه:‌ لطفاً قبل از استفاده از این محلولها، دستور العمل بکارگیری آن‌ها را با دقت مطالعه کنید. این مواد خطرناک هستند: تبخیرپذیر، مشتعل شنونده یا سمی. هرگز این مواد را با یکدیگر مخلوط نکنید.

در ویدئوی زیر روش صحیح پولیشکاری فیلامنت ABS با استون نمایش داده می‌شود (میتوان بدون حرارت دهی پرداختکاری انجام شود ولی به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت):

 

 

اگر روش حرارت دهی داخل یک محفظه برای پولیشکاری را دوست ندارید، روشی دیگری وجود دارد که بستگی به مهارتتان در مهندسی الکترونیک است. میتوانید یک دستگاه DIY پولیشکاری تبخیرشونده فراصوتی بسازید. بیشتر قطعات این دستگاه از وسایل خانگی رطوبت ساز قابل انتخاب شدن است! این دستگاه یک مه محلول برای پولیشکاری سطح شی پرینتر سه بعدی فراهم میکند.

ایده دستگاه پولیشکاری تبخیری فراصوتی اولین بار بوسیله یک هکر پرینتر سه بعدی در سایت Instructables معرفی شد (Michael). او وسایل عجیبی را با چاپگرهای سه بعدی خلق کرده است. وی درباره دستگاه فراصوتی پولیش چنین میگوید:

پولیشکاری بخارشونده چیز جدیدی نیست، کسانی که عاشق فناوری پرینت سه بعدی هستند از انواع حلاهایی که شی باید در معرض تماس با آن‌ها قرار گیرد آگاه هستند. تفاوت در نحوه انجام فرآیند است که به خلاقیت فرد استفاده کننده مربوط میشود.

در ویدئوی زیر یک دستگاه پرداختکاری تبخیری فراصوت را مشاهده کنید. توجه کنید که این روش لایه بیرونی قطعه را تضعیف میکند (مخصوصاً در بخار محلول طولانی مدت). ساخت این دستگاه و استفاده از آن نیاز به رعایت موارد ایمنی دارد،‌ پس دقت کنید.

فایل راهنمای ساخت دستگاه پولیش تبخیری فراصوت پرینت سه بعدی را دانلود کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین