» 3DPE » فناوری جدید Filament: حساس به گرما و فرم پذیر

فناوری جدید Filament: حساس به گرما و فرم پذیر

کمپانی ژاپنی Unitika متریال جدیدی را برای پرینترهای سه بعدی عرضه کرده است. فیلامنتی که به دما حساس است (thermo-sensitive filament) و میتوان پس از چاپ سه بعدی، دوباره فرم دلخواه را به آن داد. یعنی با توجه به دمای بدن، آب گرم یا جریان هوای داغ، پلیمرهای این فیلامنت موقتا نرم میشوند و تا حدی شکل پذیر خواهند شد.

مسلما وقتی پس از ساعتها زحمت پرینت سه بعدی یک شی، هنگام پرداختکاری، سهوا آسیبی به قطعه وارد میشود، خیلی ناراحت کننده خواهد بود. در این حالت قطعه بدشکل میشود و دیگر برگشتی وجود ندارد.

اما اخیرا یک کمپانی ژاپنی ایده جذابی را تجاری سازی کرده است: فیلامنتهایی که در گرمای محیطی، خاصیت کشسانی پیدا میکنند: مثلا فیلامنتهایی برای مصارف پزشکی تا روی بدن بیمار فرم بپذیرند یا چاپ سه بعدی تندیسهایی که براحتی با انگشتان هنرمند، بافت پیدا کنند.

 

 

Unitika یک کمپانی ژاپنی تولید کننده محصولات شیمیایی این فیلامنت را به مشتریان خود معرفی و روی تطبیق پذیری و همه کاره بودن آن تاکید زیادی کرده است: اصلاح پذیر، دقیق و ظرافت پذیر با دست. پس برای مدلسازی و چاپ اشکال هنری و نه قطعات مکانیکی، استفاده از این فیلامنت واقعا سودمند خواهد بود. فرض کنید پرینتر سه بعدی شما قادر به چاپ با رزولوشن بالا نیست یا هنرمندی پیکرتراش و قلم کار هستید، بنابراین به راحتی با هنر خود، شی چاپ شده را پرداخت کاری خواهید کرد.

پرینت سه بعدی
فیلامنت کمپانی Unitika

فیلامنت فرم پذیر چاپ سه بعدی

خاصیت دیگر این فیلامنت در امکان فرم پذیری دائمی پس از صیقلکاری در مواجه با دمای بالاست (مثلا در فر برقی یا در آب جوش). برخی اعتقاد دارند حساسیت به گرمای این فیلامنت ممکن است فرآیند پرینت سه بعدی را دچار اخلال کند،‌ بنابراین کمپانی سازنده در یک آزمایش، این فیلامنت را روی پرینتر سه بعدی معمولی خانگی امتحان نمود، نتیجه رضایت بخش بود و فیلامنت بدون شکستگی، گرفتگی یا ذوب بیش از حد به خوبی از اکسترودر خارج گردید و قطعه با کیفیت خوب چاپ گردید.

Unitika به زودی این فیلامنت را به بازار عرضه خواهد کرد. با قیمت پایین استثنایی، قطر ۱٫۷۵ میلیمتر و دمای چاپ بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد (دمای بستر پرینت نباید از ۴۵ درجه بیشتر باشد). معرفی اولیه در نمایشگاه TCT شهر بیرمنگام انگلستان، سپتامبر سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

 

فیلامنت
قطعه چاپ شده با فیلامنت فرم پذیر پس از پرداخت کاری

 

البته ساخت چنین فیلامنتی محدود به کمپانی Unitika نیست، زیرا درست یکسال قبل، شرکت Beane نمونه کارهایی در حوزه مجسمه سازی با فیلامنتی به نام Cx5 sculptable 3D printing filament در نمایشگاه Kickstarter  عرضه کرد که پس از پرینت سه بعدی، پرداخت کاری بسیار ظریفی شده بودند.

 

فیلامنت
فیلامنت شرکت Beane

 

به هر حال هر کمپانی خلاقی که چنین فیلامنت شکل پذیری را عرضه کند، برای عاشقان پرینترهای سه بعدی یک هیجان واقعی است.

در آخر بد نیست بدانید که‌ راه حل مشابه دیگری بدون استفاده از این فیلامنتها توسط محققان دانشگاه سارلند آلمان در حال تکمیل است؛ شیوه ابداعی Hotflex. ویژگی آن در قابل کنترل بودن بوسیله برنامه نویسی کامپیوتری است. در واقع در این روش ساختار کامپوزیتی (چند لایه ای) پرینت سه بعدی میشود که قابلیت خم شدن و فرم گیری پس از چاپ را به قطعه می بخشد. این ساختار از یک لایه داخلی تشکیل شده است که میتواند با پردازش یک مدار آردینو حرارت دیده تا ساختار در جهات دلخواه خمش یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین