» 3DPE » فیلامنت POM یا پلی اکسی متیلن استال چیست؟
فیلامنت پی او ام

فیلامنت POM یا پلی اکسی متیلن استال چیست؟

فیلامنت پلی اکسی متیلن (اَسِتال):

پلی اکسی متیلن یا استال که بیشتر با نام اختصاری POM شناخته می شود، یک ترموپلاستیک است و از خانواده پلی استال ها است. این ماده که در سال ۱۹۲۰ کشف شد، پس از پلی پروپیلن (PP) و پلی آمید (PA) یکی از پرکاربردترین مواد در قالب گیری تزریقی است، اما در چاپ سه بعدی نیز به طور فزاینده ای محبوب می شود. POM نیمه کریستالی است (حاوی مناطق بی شکل و کریستالی است) و سفید است.

این فیلامنت با نام کامل انگلیسی Polyoxymethylene:POM acetal ، یک ترموپلاستیک مهندسی شده می‌باشد و برای قطعات متحرکی است که نیاز به دقت ساخت بالایی دارند، مثل قطعات چرخ دنده، یاتاقان، مکانیسم حرکتی پایه دوربین کاربرد خوبی دارد.

POM به دو شکل مختلف وجود دارد: به عنوان یک homopolymer (POM-H) که توسط DuPont در دهه ۱۹۵۰ تجاری شد و به عنوان یک کوپلیمر (POM-C) که توسط Celanese در دهه ۱۹۶۰ به بازار عرضه شد. این دو اساساً از این جهت متفاوت هستند که اگرچه POM-H خواص مکانیکی بهتری دارد، اما مقاومت کمتری در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. POM-C خواص حرارتی و شیمیایی بهتری دارد و بنابراین به نوسانات دما و تأثیرات شیمیایی بهتر واکنش نشان می دهد. در زمینه پرینت سه بعدی، POM-C عمدتاً به این دلیل استفاده می شود که اکسترود آسان تر است و خواص شیمیایی یکسانی دارد. علاوه بر این، POM در درجه اول به عنوان یک رشته در پرینت سه بعدی استفاده می شود، به همین دلیل است که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

نکته: هنگام کار با فیلامنت پلی اکسی متیلن (اَسِتال) حتما از بستر ساخت گرم شونده استفاده کنید؛ زیرا این ترموپلاستیک بافتی لغزنده دارد و لایه اول باید بخوبی به سطح بچسبد.

petg yousu

فیلامنت پی او ام: ویژگی ها و فرصت ها برای پرینت سه بعدی

فیلامنت اَسِتال به طور فوق العاده‌ای برای قطعات مکانیکی ایده آل است؛ زیرا مقاوم و بادوام است و در صورتی که با دقت بالا چاپ شود خاصیت لغزندگی و صافی سطح خوبی فراهم میکند که برای یک قطعه پرینت شده یک موهبت است.

فیلامنت POM چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع پلی اتیلن کاربردی صنعت با خواص شیمیایی عالی خود مشخص می شود چون در برابر حرارت مقاوم است و در عین حال به دما نیز حساس نیست، بطوری که قطعه چاپ شده با POM پایدار می ماند و حتی زمانهای کوتاهی که در معرض دماهای ۴۰- تا ۱۰۰+ قرار می گیرد، معمولا تغییر شکل نمی دهد. جذب رطوبتی آن نیز کم است و عایق الکتریکی خوبی است. علاوه بر این، با مقاومت در برابر ضربه و سایش معروف شده است و همانطور که در بالا گفتیم، دارای خواص لغزشی خوبی است (یعنی اصطحکاک سطح کمی دارد و قطعه صیقلی میشود).

مقاومت در برابر ضربه قطعات تولید شده با استفاده از POM بالاست چون چسبندگی خوبی بین لایه ها ایجاد میشود. یک قطعه POM پرینت شده با دقت بسیار بالای چاپ از قطعه ای که توسط قالب گیری تزریقی ساخته شده است به سختی قابل تشخیص خواهد بود. یکی دیگر از مزیت های بزرگ این است که POM به مواد شیمیایی حساس نیست که امکان ضدعفونی بدون آسیب رساندن به قطعه را فراهم می کند و فرصت های زیادی برای کاربردهای مختلف ایجاد می کند. طیف گسترده ای از کاربردهای ممکن با توجه به رنگ پیش فرض آن ایجاد شده است؛ این ماده در رنگ سفید شفاف موجود است که رنگ آمیزی آنرا آسان می کند یا میتوان با آن قطعاتی نیمه شفاف ساخت.

خب، حالا که کاربردهای خوب این متریال را خواندید؛ اگر در بازار ایران فیلامنت POM عرضه شود، حاضر هستید بجای فیلامنتهای ABS یا PETG، هزینه بیشتری کنید و فیلامنت پی او ام بخرید؟ لطفا در پایین صفحه نظرتان را به اسم خودتان اعلام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین