» 3DPE » خطای انحراف و کج شدن مدل پرینت سه بعدی چیست؟

خطای انحراف و کج شدن مدل پرینت سه بعدی چیست؟

در این مشکل، پرینتر سه بعدی از هنگام شروع کار لایه گذاری مناسبی نداشته و کل طرح کج تکمیل میشود. در این خطا، گوشه های عمودی طرح به جای اینکه مستقیم ساخته شوند، در زاویه ای کج لایه گذاری خواهند شد که با طراحی مدل سه بعدی تناقض آشکاری دارند.

علت خطای انحراف عمودی در پرینت سه بعدی واضح است: حتما یکی از اتصالات (پولی) موتورهای stepper پرینتر سه بعدی شل شده است یا یکی از تسمه ها دچار فرسایش و اصطحکاک گشته و امکان حرکت کامل ندارد.

پس تنها کاری که لازم است انجام دهید، سفت کردن تسمه ها و اتصالات موتورها و محورهای حرکتی است که در زیر توضیح میدهیم:

  • بررسی محورهای X و Y پرینتر سه بعدی:

اگر چاپ سه بعدی مدل در حال ساخت به چپ یا راست انحراف دارد، محور X پرینتر سه بعدی دچار مشکل است و در صورتی که کج شدگی به سمت عقب یا جلوست، مطمئنا باید محور Y را اصلاح کنید.

پس با توجه به محور مربوطه باید سفتی تسمه ها، پولی آن بررسی شود. در پرینترهای سه بعدی دو نوع استاندارد برای محور حرکتی وجود دارد: در برخی چاپگرهای سه بعدی موتورهای stepper مستقیما به محورها اتصال دارند و در برخی دیگر موتور stepper بوسیله تسمه با یک فاصله معین محورها را حرکت میدهند.

| مشکل عدم توازن لایه و تزریق زیاد اکسترودر پرینتر سه بعدی |

  • بررسی عدم ساییدگی تسمه محورهای پرینتر سه بعدی:

محورها را آرام حرکت دهید و دقت کنید که آیا تسمه ها به قرقره و محور فشار وارد میکنند یا خیر. در صورتی که تسمه و اتصال محور با یکدیگر اصطحکاک شدید داشته باشند، مشکل انحراف در لایه گذاری ایجاد میشود. همچنین حتما دقت کنید که تسمه ها کاملا در حالت مستقیم قرار گیرند.

پرینتر سه بعدی
با آچار آلن پیچ پولی موتور استپر پرینتر سه بعدی را سفت کنید
  • شل شدن پولی موتور استپر چاپگر سه بعدی:

وقتی متوجه شدید کدام محور دچار خطاست، حتما بخش پولی موتور stepper را بررسی کنید. معمولا لازم است تا با آچار آلن،‌پیچ پولی موتور استپر محکمتر شود.

پرینتر سه بعدی
اتصالات پیچیده تر موتور استپر در پرینترهای سه بعدی Ultimaker
  • اتصالات موتور استپر پرینتر سه بعدی:

در برخی سیستمهای حرکتی پیچیده تر چاپگرهای سه بعدی همانند کمپانی Ultimaker، استپر موتور دارای دو سری تسمه و پولی است. در این قسمتها نیز پولیها را محکم  کنید. چون شل شدن آنها باعث حرکت مورب تسمه میشود.

petg yousu

خرید فیلامنت یوسو

رفرنس مشکلات پرینت سه بعدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست
پیمایش به بالا
telegram

مشاوره خرید و پشتیبانی مشتریان

واتس اپ phone تماس تلفنی چت آنلاین چت آنلاین